[Sthlm/RB] Nu är X15p här
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
[Sthlm/RB] Nu är X15p här
Nu har första X15p-tågsättet kommit till Roslagsbanan.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... nan-ar-har
En tanke som genast dyker upp i mitt huvud... Skulle det vara något att införskaffa några dubbeldäckade mellanvagnar till Roslagsbanan? I Japan finns det, frågan är om de går att göra så kompakta (2,95m breda) så de skulle klara av profilen på Roslagsbanan (X10p 2,6m, X15p 2,75m bredd)? På höjden är de 4 meter och så vitt jag förstår så skall det gott p p och väl rymmas inom profilen.
Man kan ju tänka sig att ett sådant tåg skulle kunna bestå av hottade X10p för 100 km/h i vardera änden och två dubbeldäckarvagnar mellan dem. Eller någon annan variant.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... nan-ar-har
En tanke som genast dyker upp i mitt huvud... Skulle det vara något att införskaffa några dubbeldäckade mellanvagnar till Roslagsbanan? I Japan finns det, frågan är om de går att göra så kompakta (2,95m breda) så de skulle klara av profilen på Roslagsbanan (X10p 2,6m, X15p 2,75m bredd)? På höjden är de 4 meter och så vitt jag förstår så skall det gott p p och väl rymmas inom profilen.
Man kan ju tänka sig att ett sådant tåg skulle kunna bestå av hottade X10p för 100 km/h i vardera änden och två dubbeldäckarvagnar mellan dem. Eller någon annan variant.
Genius on call
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Jag kommer att tänka på tråd 11086:
(Det återstår förstås att se om X15p håller måttet!)
För X10p gäller i praktiken ”if it ain’t broken, don’t fix it”. Nya, tyngre löpvagnar finns inte på kartan. Om man vill förnya vagnparken mer än vad som redan är beslutat så finns det väl en option på X15p som man kan lösa ut.nb skrev:Man kan ta sin gamla 286:a också och lämna in den på en datorverkstad som byter moderkort, diskdrive, hårddisk, grafikkort, nätaggregat, processor, nätverkskort, bildskärm, osv osv och vips har man en framtiddsäker dator till *ehh* *hmm* dubbla priset av en ny...
(Det återstår förstås att se om X15p håller måttet!)
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6266
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Så är det naturligtvis. TF har ju redan hottat upp X10p en gång, det får nog räcka med det!daniel_s skrev:Jag kommer att tänka på tråd 11086:
För X10p gäller i praktiken ”if it ain’t broken, don’t fix it”. Nya, tyngre löpvagnar finns inte på kartan. Om man vill förnya vagnparken mer än vad som redan är beslutat så finns det väl en option på X15p som man kan lösa ut.nb skrev:Man kan ta sin gamla 286:a också och lämna in den på en datorverkstad som byter moderkort, diskdrive, hårddisk, grafikkort, nätaggregat, processor, nätverkskort, bildskärm, osv osv och vips har man en framtiddsäker dator till *ehh* *hmm* dubbla priset av en ny...
(Det återstår förstås att se om X15p håller måttet!)
Det är klart att X15p håller måttet - tågen är ju byggda av en schweizisk tillverkare och inte av några spanska skojare
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Hur många X15p har hittills levererats?
Har provkörningarna börjat?
Har provkörningarna börjat?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
I upphandlingen av 22 nya fordon till Roslagsbanan krävde SL att fordonen skulle ha en maxhastighet på 100 km/h. SL fick dock fordon som är konstruerade för att kunna köra 120 km/h. Nu visar det sig att de kan köra ännu snabbare i verkligheten:
Kommer SL att utnyttja den kapacitet som fordonen och infrastrukturen faktiskt har? Kommer SL att ställa högre krav på framtida fordon och infrastruktur?
Kommer SL att utnyttja den kapacitet som fordonen och infrastrukturen faktiskt har? Kommer SL att ställa högre krav på framtida fordon och infrastruktur?
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Det är väl standard att fordon kan köra fortare än vad de är tillåtna att köra med. För att få dem godkända ska man provköra med 10 % överhastighet, det vill säga 132 km/h. Sth för tågen kommer alltså att vara 120 km/h, och det kommer inte vara aktuellt att köra fortare än så.Enceladus skrev:I upphandlingen av 22 nya fordon till Roslagsbanan krävde SL att fordonen skulle ha en maxhastighet på 100 km/h. SL fick dock fordon som är konstruerade för att kunna köra 120 km/h. Nu visar det sig att de kan köra ännu snabbare i verkligheten:
Kommer SL att utnyttja den kapacitet som fordonen och infrastrukturen faktiskt har? Kommer SL att ställa högre krav på framtida fordon och infrastruktur?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Har delar av Roslagsbanan 120 km/h som officiell maxhastighet? Grödingebanan sägs vara byggd för 250 km/h, men får bara trafikeras med 200 km/h.twr skrev:Det är väl standard att fordon kan köra fortare än vad de är tillåtna att köra med. För att få dem godkända ska man provköra med 10 % överhastighet, det vill säga 132 km/h. Sth för tågen kommer alltså att vara 120 km/h, och det kommer inte vara aktuellt att köra fortare än så.Enceladus skrev:I upphandlingen av 22 nya fordon till Roslagsbanan krävde SL att fordonen skulle ha en maxhastighet på 100 km/h. SL fick dock fordon som är konstruerade för att kunna köra 120 km/h. Nu visar det sig att de kan köra ännu snabbare i verkligheten:
Kommer SL att utnyttja den kapacitet som fordonen och infrastrukturen faktiskt har? Kommer SL att ställa högre krav på framtida fordon och infrastruktur?
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Roslagsbanan som anläggning har numera 120 km/h som officiell maxhastighet, dock är i dagsläget ingen sträcka skyltad mer än 110.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Och nu kommer det ännu fler X15p: Beslut om att inleda fas genomförande för fyra fordon Roslagsbanan
Innebär kapacitetsökningen även mer trafik utanför rusningen?TF skrev:De 22 X15p som anskaffas medger således en kapacitetsökning och utgör inte en ersättning av X10p. I fordonskontraktet ingår emellertid en option om 45 stycken fordon (SL 2016-0384, § 9.2 Vehicle Option) i syfte att ersätta X10p samt möjliggöra ytterligare kapacitetsökning eller förlängning av banan.
[...]
Detta avrop utgör första steget i att påbörja utfasning av hela X10p-flottan. Det är ett avgränsat avrop och innebär inga förpliktelser för trafikförvaltningen att avropa ytterligare fordon ur optionen. Det innebär heller inga behov av ytterligare investeringar i infrastruktur, till exempel i antal depåplatser.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Kanske nåt för smalspåret i Småland? Reguljär trafik
(Drömma går ju, i alla fall tills nåt neggo slår ihjäl den fantasin)
(Drömma går ju, i alla fall tills nåt neggo slår ihjäl den fantasin)
Genius on call
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Hade varit kul. Sist (hittills enda gången) jag åkte var en raksträcka över en torvtäkt in mot Hultsfred (från Västervik) underbyggd med granris - vilket behövdes göras om årligen (om jag inte minns fel) pga att det sjönk ihop. Hastigheten var - trots fin sikt och (som sagt) raksträcka - rejält nedsatt. Jag tror att sådant måste åtgärdas först. Ja just det, kontaktledning också. Och rätt risigt passagerarunderlag (men det kan kanske bättras om sth höjs). Men annars så.Odd skrev:Kanske nåt för smalspåret i Småland? Reguljär trafik
(Drömma går ju, i alla fall tills nåt neggo slår ihjäl den fantasin)
Professionell tyckare
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Nu får Roslagsbanan ännu fler nya tåg
De första 22 fordonen är alltså avsedda för trafikutökningar medan resterande tåg ska ersätta X10p. Men SL uppskattar att det behövs 22 fler fordon än vad som finns i optionen (se sidan 8 i den ovan länkade rapporten):Mitt i skrev:Just nu provkörs de nya tågen X15p som ska tas i trafik på Roslagbanans spår senare i år. 22 tåg har köpts in och ska komplettera den nuvarande vagnparken som består av 101 vagnar.
Men i kontraktet ingår även en option på att köpa in ytterligare 45 tåg. SL har därför beslutat att köpa in ytterligare fyra tåg, med sammanlagt 12 vagnar– redan nu. Detta för att kunna fasa ut de gamla tågen som idag har 30 år på nacken.
Målbilden är att byta ut samtliga tåg på Roslagsbanan innan 2030.
Förlängningen till City kräver nämligen ytterligare trafikutökningar. Förhoppningsvis är trafikutökningarna inte begränsade till rusningen, även om inget annat anges:TF skrev:Åtgärdsvalet konstaterar att utöver de fyra fordon som omfattas i detta beslut så behövs ytterligare uppskattningsvis 63 fordon, i en stegvis investering för att först ersätta X10p, därefter möta ett ökande resandebehov under 2030-talet samt att avslutningsvis uppfylla Regionens åtagande avseende fordon och depå inom Sverigeförhandlingens objekt Roslagsbanan till city.
De nya fordonen är snabbare och har både luftkonditionering och eluttag för mobilladdning. Till skillnad från idag går det också att röra sig fritt mellan vagnarna i ett fordon.Mitt i skrev:Tågen ska göra det möjligt att införa tiominuterstrafik på Roslagsbanans mest trafikerade delar därmed öka turtätheten.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Det går att dra dom med diesel. Eller kanske nya laddhybridlokKantorn skrev:Hade varit kul. Sist (hittills enda gången) jag åkte var en raksträcka över en torvtäkt in mot Hultsfred (från Västervik) underbyggd med granris - vilket behövdes göras om årligen (om jag inte minns fel) pga att det sjönk ihop. Hastigheten var - trots fin sikt och (som sagt) raksträcka - rejält nedsatt. Jag tror att sådant måste åtgärdas först. Ja just det, kontaktledning också. Och rätt risigt passagerarunderlag (men det kan kanske bättras om sth höjs). Men annars så.Odd skrev:Kanske nåt för smalspåret i Småland? Reguljär trafik
(Drömma går ju, i alla fall tills nåt neggo slår ihjäl den fantasin)
Genius on call
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Odd skrev:Det går att dra dom med diesel. Eller kanske nya laddhybridlokKantorn skrev:Hade varit kul. Sist (hittills enda gången) jag åkte var en raksträcka över en torvtäkt in mot Hultsfred (från Västervik) underbyggd med granris - vilket behövdes göras om årligen (om jag inte minns fel) pga att det sjönk ihop. Hastigheten var - trots fin sikt och (som sagt) raksträcka - rejält nedsatt. Jag tror att sådant måste åtgärdas först. Ja just det, kontaktledning också. Och rätt risigt passagerarunderlag (men det kan kanske bättras om sth höjs). Men annars så.Odd skrev:Kanske nåt för smalspåret i Småland? Reguljär trafik
(Drömma går ju, i alla fall tills nåt neggo slår ihjäl den fantasin)
Professionell tyckare
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Går de i trafik ännu? Det första tågsättet levererades 2020 och det är långt in i 2022 nu.
Är det samma sak med nya bussar?
Är det samma sak med nya bussar?
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Ja, det är det, men där klarar man av allt sådant för en ny modell innan man levererar till kund, så kunderna ser det inte.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 02 mars 2022 14:22 Går de i trafik ännu? Det första tågsättet levererades 2020 och det är långt in i 2022 nu.
Är det samma sak med nya bussar?
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Ska man vara petig så är väl inte X15p heller levererad till kunden ännuHarald skrev: ↑onsdag 02 mars 2022 16:17Ja, det är det, men där klarar man av allt sådant för en ny modell innan man levererar till kund, så kunderna ser det inte.Hechtwagen skrev: ↑onsdag 02 mars 2022 14:22 Går de i trafik ännu? Det första tågsättet levererades 2020 och det är långt in i 2022 nu.
Är det samma sak med nya bussar?
Men en skillnad är ju att i spårtrafiksystem är det ju de fordon som sedan ska levereras till kunden som man testar. (Ja det har t o m hänt att vagnar satts in i kommersiell trafik innan de var formellt levererade!)
När det gäller vägfordon så görs väl mycket av testningen med fordon som aldrig någonsin levereras till någon. Om någon köper 22 spårfordon så bygger man 22 stycken - när den första serieproducerade bilen säljs så har man redan skrotat 22 provbilar…
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Har för mig att tyskarna när det gäller lok skrotar förserien, antagligen för att det är dyrt att uppgradera förserien till standard.
-
- Inlägg: 3097
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Nej det är nog inte mycket att fundera på för sådan lokaltrafik. Resandeutbytet tar för lång tid med trappor och fler resande .Odd skrev: ↑lördag 24 oktober 2020 17:31 Nu har första X15p-tågsättet kommit till Roslagsbanan.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... nan-ar-har
En tanke som genast dyker upp i mitt huvud... Skulle det vara något att införskaffa några dubbeldäckade mellanvagnar till Roslagsbanan? I Japan finns det, frågan är om de går att göra så kompakta (2,95m breda) så de skulle klara av profilen på Roslagsbanan (X10p 2,6m, X15p 2,75m bredd)? På höjden är de 4 meter och så vitt jag förstår så skall det gott p p och väl rymmas inom profilen.
Man kan ju tänka sig att ett sådant tåg skulle kunna bestå av hottade X10p för 100 km/h i vardera änden och två dubbeldäckarvagnar mellan dem. Eller någon annan variant.
Av samma anledning har man ju avstått för dubbeldäckare i SL pendeltåg på normalspåret.
På regionaltrafik med lite längre avstånd kan dibbeldäckare vara bra.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Det stämmer. Vad gäller idén med "hottade X10p" är de fordonen redan gamla och blir allt äldre. De kommer behöva bytas ut allihop, så större ombyggnader är inte så klokt använda pengar.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 02 mars 2022 19:45Nej det är nog inte mycket att fundera på för sådan lokaltrafik. Resandeutbytet tar för lång tid med trappor och fler resande .Odd skrev: ↑lördag 24 oktober 2020 17:31 Nu har första X15p-tågsättet kommit till Roslagsbanan.
https://www.sll.se/verksamhet/kollektiv ... nan-ar-har
En tanke som genast dyker upp i mitt huvud... Skulle det vara något att införskaffa några dubbeldäckade mellanvagnar till Roslagsbanan? I Japan finns det, frågan är om de går att göra så kompakta (2,95m breda) så de skulle klara av profilen på Roslagsbanan (X10p 2,6m, X15p 2,75m bredd)? På höjden är de 4 meter och så vitt jag förstår så skall det gott p p och väl rymmas inom profilen.
Man kan ju tänka sig att ett sådant tåg skulle kunna bestå av hottade X10p för 100 km/h i vardera änden och två dubbeldäckarvagnar mellan dem. Eller någon annan variant.
Av samma anledning har man ju avstått för dubbeldäckare i SL pendeltåg på normalspåret.
På regionaltrafik med lite längre avstånd kan dibbeldäckare vara bra.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.