[Sthlm/RB] Nu är X15p här

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av kildor »

slaeshjag skrev: tisdag 31 oktober 2023 17:41 Preliminär tidtabell måndag–torsdag (obs: trafiken startar tisdag 31 oktober med avgången kl. 10.35 från Stockholm Ö mot Ormsta).
Tack för bilderna och tidtabellen. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att åka med tåget, men kommer kanske ha anledning att åka på Roslagsbanan på fredag. Men är det bara måndag-torsdag som tåget kommer gå den första tiden?
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: tisdag 31 oktober 2023 22:50 Jo, men det är väl inget fel med att försöka vilseleda folk lite. Det är ju så alla jobbar liksom :D

Även X10p har vagnskorg i aluminium, vad är nytt med X15p egentligen?
Användarens profilbild
Kristofer
Inlägg: 1455
Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
Kontakt:

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Kristofer »

Tog en sväng igår, avgången från Östra kl 18:10. Min spontana upplevelse är att interiören är fräsch men ljuset är kallt, mycket beroende på vita väggar. Det gör att det inte känns så ombonat, men sätena är bekväma. Tåget rullar fint och mjukt, och åtminstone vid Östra och Täby centrum hamnar vagnsgolvet och plattformen perfekt i höjd och med mycket liten glipa mellan vagn och plattform.
Sedan var det bra att man behållit utrop och skyltning "Nästa Bråvallavägen, därefter Djursholms Ekeby" som även finns på X10p och inte bara ropar ut nästa station. Däremot kom utropen väldigt sent, nästan när tåget redan rullade utmed plattformen.

Damen mitt emot mig rapporterade i sin telefon att tåget visserligen var fräscht men att det ändå inte kom upp i samma standard som de gamla tågen. Anledningen? Papperskorgar saknas!

Överhuvudtaget var det många som kände ett behov av att meddela sig med nära och kära om att de befann sig på det nya tåget.

Nu får vi väl hoppas på att det är slut med problemen och att fler enheter kommer i trafik framåt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Enceladus »

Hechtwagen skrev: onsdag 01 november 2023 0:49
daniel_s skrev: tisdag 31 oktober 2023 22:50 Jo, men det är väl inget fel med att försöka vilseleda folk lite. Det är ju så alla jobbar liksom :D

Även X10p har vagnskorg i aluminium, vad är nytt med X15p egentligen?
AC, eluttag, högre fart, fyra gånger högre effekt, går mjukare, möjligt att gå genom alla tre vagnarna. Däremot är det 75 färre sittplatser. Plats för cyklar?
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av daniel_s »

Man har ju också lyckats skrämma upp vikten med över 60% (från 66 ton till 108 för ett 3-vagnssätt). Så om strömmen ska räcka till får man nog lämna cyklarna hemma ;-)
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Hechtwagen »

daniel_s skrev: onsdag 01 november 2023 18:33 Man har ju också lyckats skrämma upp vikten med över 60% (från 66 ton till 108 för ett 3-vagnssätt). Så om strömmen ska räcka till får man nog lämna cyklarna hemma ;-)

Varför bygger man i aluminium? För att spara vikt?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Odd »

Jag och en vän tog en tur under rusningen i går, och tåget gick väldigt mjukt och fint. Kollade GPSen på telefonen och trots att tåget körde i 100 km/h så gick det mjukt och fint och hade jag inte mätt hastigheten så skulle jag trott att det var max 70-80.

Så här initialt så är jag övervägande positiv.
x15p.jpg
x15p.jpg (140.99 KiB) Visad 1704 gånger
Genius on call
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 274
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: Nu är X15p här!

Inlägg av Fyrgeit »

Fyrgeit skrev: tisdag 31 oktober 2023 15:58 Preliminär tidtabell måndag–torsdag (obs: trafiken startar tisdag 31 oktober med avgången kl. 10.35 från Stockholm Ö mot Ormsta).

Vdl–Kår 05.49–06.03 (tomtåg)
Kår–Öst 06.07–07.00

Öst–Ösk 07.44–08.20 (snabbtåg)
Ösk–Öst 08.27–09.10

Öst–Ota 10.35–11.07
Ota–Öst 11.25–11.59

Öst–Åbg 12.10–12.49
Åbg–Öst 13.01–13.40

Öst–Nbp 13.47–14.07
Nbp–Öst 14.13–14.33

Öst–Nbp 15.17–15.37
Nbp–Öst 15.42–16.03

Öst–Ösk 16.24–16.59 (snabbtåg)
Ösk–Öst 17.07–17.50

Öst–Ösk 18.10–18.53
Ösk–Öst 18.57–19.40

Öst–Nbp 20.19–20.39
Nbp–Öst 20.42–21.02

Öst–Ösk 21.20–22.03
Ösk–Öst 22.08–22.50

Öst–Ldm 23.35–00.12
Ldm–Rnb 00.39–01.03

Rnb–Ldm 01.08–01.32
Ldm–Vdl 01.36–01.39 (tomtåg)

Kår = Kårsta
Ldm = Lindholmen
Nbp = Näsbypark
Ota = Ormsta
Rnb = Roslags Näsby
Vdl = Vedalund
Åbg = Åkersberga
Ösk = Österskär
Öst = Stockholms östra
Fick fredagstiderna också:

Vdl–Kår 05.49–06.03 (tomtåg)
Kår–Öst 06.07–07.00

Öst–Kår 07.27–08.19
Kår–Öst 08.23–09.14

Öst–Åbg 10.10–10.49
Åbg–Öst 11.01–11.40

Öst–Nbp 11.47–12.07
Nbp–Öst 12.13–12.33

Öst–Åbg 12.40–13.19
Åbg–Öst 13.31–14.10

Öst–Kår 14.50–15.41
Kår–Öst 15.52–16.43

Öst–Ota 17.07–17.39
Ota–Öst 17.46–18.20

Öst–Ldm 18.32–19.09
Ldm–Öst 19.53–20.31

Öst–Ösk 21.20–22.03
Ösk–Öst 22.08–22.50
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av kildor »

Fyrgeit skrev: torsdag 02 november 2023 10:42 Fick fredagstiderna också:
Tackar!
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Kantorn »

ADDE skrev: måndag 30 oktober 2023 11:48 Verkar som att SL har beställt fel typ av tågkonstruktion för tunneln.

Kanske man ska vara klok nog att satsa på att bredda roslagsbanan och införa något mer beprövad fordonstyp på linjen, t.ex. Coradia Nordic (X60) som är mycket väl godkända att gå igenom den sortens tunnlar som roslagsbanan kommer att bli med dess förlängning in till stan.
Att förslag om breddning av Roslagsbanan kommer varenda gång det dyker upp ett litet problem, och nästan alltid från samma fåtal personer, förvånar ingen just nu. Vad gör man under den oöverskådliga tid som det tar att bredda Roslagsbanan? Passar på att lägga ner den?
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Hechtwagen »

Kantorn skrev: torsdag 02 november 2023 14:40
ADDE skrev: måndag 30 oktober 2023 11:48 Verkar som att SL har beställt fel typ av tågkonstruktion för tunneln.

Kanske man ska vara klok nog att satsa på att bredda roslagsbanan och införa något mer beprövad fordonstyp på linjen, t.ex. Coradia Nordic (X60) som är mycket väl godkända att gå igenom den sortens tunnlar som roslagsbanan kommer att bli med dess förlängning in till stan.
Att förslag om breddning av Roslagsbanan kommer varenda gång det dyker upp ett litet problem, och nästan alltid från samma fåtal personer, förvånar ingen just nu. Vad gör man under den oöverskådliga tid som det tar att bredda Roslagsbanan? Passar på att lägga ner den?
Hade RB varit breddad och ingått i Stockhilms pendeltågsnät så hade problemen varit avsevärt större där idag än vad de är nu.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7477
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Kantorn »

Hechtwagen skrev: torsdag 02 november 2023 16:10
Kantorn skrev: torsdag 02 november 2023 14:40
ADDE skrev: måndag 30 oktober 2023 11:48 Verkar som att SL har beställt fel typ av tågkonstruktion för tunneln.

Kanske man ska vara klok nog att satsa på att bredda roslagsbanan och införa något mer beprövad fordonstyp på linjen, t.ex. Coradia Nordic (X60) som är mycket väl godkända att gå igenom den sortens tunnlar som roslagsbanan kommer att bli med dess förlängning in till stan.
Att förslag om breddning av Roslagsbanan kommer varenda gång det dyker upp ett litet problem, och nästan alltid från samma fåtal personer, förvånar ingen just nu. Vad gör man under den oöverskådliga tid som det tar att bredda Roslagsbanan? Passar på att lägga ner den?
Hade RB varit breddad och ingått i Stockhilms pendeltågsnät så hade problemen varit avsevärt större där idag än vad de är nu.
Det är högst sannolikt att det varit så. Pendeltåg är inte alltid av godo, inte kompatibilitet heller
Professionell tyckare
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Odd »

Kantorn skrev: fredag 03 november 2023 13:40
Hechtwagen skrev: torsdag 02 november 2023 16:10...
Hade RB varit breddad och ingått i Stockhilms pendeltågsnät så hade problemen varit avsevärt större där idag än vad de är nu.
Det är högst sannolikt att det varit så. Pendeltåg är inte alltid av godo, inte kompatibilitet heller
Kompabilitet är aldrig av ondo. Hade RB varit normalspårig och "trafikverkskompatibel" men allt övrigt som idag så hade nog problemen varit densamma. Begreppet "pendeltåg" är lika vagt som begreppet "tunnelbana" eller "förortsspårväg". På en del platser kallas det som vi kallar för "tunnelbana" för "stadsbana" och på andra platser kallas det som vi kallar för "pendeltåg" för "tunnelbana". Det finns många kombinationer av definitioner, och därför skall man vara försiktig och helst helt undvika att blanda begreppen.
Genius on call
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev: fredag 03 november 2023 19:08
Kantorn skrev: fredag 03 november 2023 13:40
Hechtwagen skrev: torsdag 02 november 2023 16:10...
Hade RB varit breddad och ingått i Stockhilms pendeltågsnät så hade problemen varit avsevärt större där idag än vad de är nu.
Det är högst sannolikt att det varit så. Pendeltåg är inte alltid av godo, inte kompatibilitet heller
Kompabilitet är aldrig av ondo. Hade RB varit normalspårig och "trafikverkskompatibel" men allt övrigt som idag så hade nog problemen varit densamma. Begreppet "pendeltåg" är lika vagt som begreppet "tunnelbana" eller "förortsspårväg". På en del platser kallas det som vi kallar för "tunnelbana" för "stadsbana" och på andra platser kallas det som vi kallar för "pendeltåg" för "tunnelbana". Det finns många kombinationer av definitioner, och därför skall man vara försiktig och helst helt undvika att blanda begreppen.
I Sverige är i alla fall tunnelbana ett helt klart juridiskt begrepp och det är den i Stockholm som är tunnelbana.
Där gäller särskild ordningslag, exempelvis måste man enligt lagen ha giltig biljett för att vistas på tunnellbanestation , något som inte gäller för järnvägsstation.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5519
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av kildor »

20231103_224634.jpg
20231103_224634.jpg (57.97 KiB) Visad 1217 gånger
20231103_224659.jpg
20231103_224659.jpg (76.67 KiB) Visad 1217 gånger
Och nu har jag tagit första turen med X15p. Mycket fint tåg. Men alldeles för skarp och ljus belysning inne i tåget. Hoppas det är något som går att justera. Som det är nu är det behagligare att åka med de gamla tågen.

Jag lyckades inte se någon tågvärd när jag klev av. Är de ensambemannade och med dörrkameror som pendeltågen?
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Odd »

Lennart Petersen skrev: fredag 03 november 2023 22:16...
...
I Sverige är i alla fall tunnelbana ett helt klart juridiskt begrepp och det är den i Stockholm som är tunnelbana.
...
Du måste just skilja på det i juridisk mening och i allmän mening. Svensk lagstiftning gäller bara inom Sveriges gränser, men definitionen används på fler ställen än i bara Sverige. Utanför vårt lands gränser så har det vi kallar för "tunnelbana" en betydligt vidare betydelse och överlappar till stora delar andra begrepp och benämningar. Det är helt klart ett problem att vi i Sverige har särskild lagstiftning som så hårt fokuserar just på begreppet. Det kan bara verka hämmande och gör att det är svårt att utveckla det, exempelvis om man vill göra begreppet vidare.

Inte minst går det ut över just kompabilitet... Varför skulle inte Roslagsbanan kunna kallas för "tunnelbana"? Det enda som begränsar är nämligen den lagstiftning som du hänvisar till, inget annat.
Genius on call
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Odd »

kildor skrev: fredag 03 november 2023 22:53 ...
20231103_224659.jpg

Och nu har jag tagit första turen med X15p. Mycket fint tåg. Men alldeles för skarp och ljus belysning inne i tåget. Hoppas det är något som går att justera. Som det är nu är det behagligare att åka med de gamla tågen.
...
Om belysningen är det enda att anmärka på så är det är ju ett superbra betyg :cheesygrin: .
Jag tyckte att de stora informationsskärmarna ovanför dörrarna är mycket bra, särskilt om man jämför med de pytteskärmar som är i C30. Dock skulle informationen på ytan kunna disponeras bättre och jag skulle gärna se en annorlunda linjelayout under drift. Men allt sådant är ju mjuka saker.

Även att man har tydliga LED-skyltar med destination resp nästa hållplats, utan en massa annat junk som man har i bussarna, är positivt. Jag som åker buss 2-3 gånger om dagen, har noterat att informationsskärmarna ofta visar fel, hänger sig, visar ofullständig information eller är helt enkelt trasiga. Som jag nämnt i tidigare inlägg så har ju några av dem en särdeles slö uppdatering när man trycker på en stanna-knapp.
Genius on call
daniel_s
Inlägg: 14173
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av daniel_s »

Odd skrev: lördag 04 november 2023 10:37 Du måste just skilja på det i juridisk mening och i allmän mening. Svensk lagstiftning gäller bara inom Sveriges gränser, men definitionen används på fler ställen än i bara Sverige. Utanför vårt lands gränser så har det vi kallar för "tunnelbana" en betydligt vidare betydelse och överlappar till stora delar andra begrepp och benämningar. Det är helt klart ett problem att vi i Sverige har särskild lagstiftning som så hårt fokuserar just på begreppet. Det kan bara verka hämmande och gör att det är svårt att utveckla det, exempelvis om man vill göra begreppet vidare.

Inte minst går det ut över just kompabilitet... Varför skulle inte Roslagsbanan kunna kallas för "tunnelbana"? Det enda som begränsar är nämligen den lagstiftning som du hänvisar till, inget annat.
Det går jättebra att kalla Roslagsbanan för tunnelbana även om den inte är det, precis som man marknadsförde Lidingöbanan som en spårväg långt innan den faktiskt blev en spårväg formellt.

Juridiskt sett skiljer man inte så mycket mellan tunnelbana och spårväg i praktiken, den huvudsakliga skillnaden är att en tunnelbana är helt avskild från vägtrafiken vilket en spårväg inte är.
Användarens profilbild
Fyrgeit
Inlägg: 274
Blev medlem: onsdag 13 januari 2021 19:21

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Fyrgeit »

Magnus Ahltorp
Inlägg: 531
Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29

Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här

Inlägg av Magnus Ahltorp »

Odd skrev: lördag 04 november 2023 10:46 Även att man har tydliga LED-skyltar med destination resp nästa hållplats, utan en massa annat junk som man har i bussarna, är positivt. Jag som åker buss 2-3 gånger om dagen, har noterat att informationsskärmarna ofta visar fel, hänger sig, visar ofullständig information eller är helt enkelt trasiga. Som jag nämnt i tidigare inlägg så har ju några av dem en särdeles slö uppdatering när man trycker på en stanna-knapp.
Ja, det är uppenbarligen några som inte har så stor kunskap om informationshantering som har designat SL-bussarnas skärmar, eller åtminstone har haft helt fel prioriteringar. Samma problem finns tyvärr i många kollektivtrafiksystem, några som jag direkt kommer att tänka på är Sörmlandstrafikens bussar, där det också visas reklamfilmer där det bara borde visas trafikinformation.

Bra i alla fall att RB-vagnarna har fått ha kvar dedikerade skärmar för trafikinformation.
Skriv svar