Tack för bilderna och tidtabellen. Jag har tyvärr inte haft möjlighet att åka med tåget, men kommer kanske ha anledning att åka på Roslagsbanan på fredag. Men är det bara måndag-torsdag som tåget kommer gå den första tiden?
[Sthlm/RB] Nu är X15p här
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
- Kristofer
- Inlägg: 1455
- Blev medlem: måndag 02 september 2002 9:11
- Ort: Gotland (utvandrad stockholmare)
- Kontakt:
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Tog en sväng igår, avgången från Östra kl 18:10. Min spontana upplevelse är att interiören är fräsch men ljuset är kallt, mycket beroende på vita väggar. Det gör att det inte känns så ombonat, men sätena är bekväma. Tåget rullar fint och mjukt, och åtminstone vid Östra och Täby centrum hamnar vagnsgolvet och plattformen perfekt i höjd och med mycket liten glipa mellan vagn och plattform.
Sedan var det bra att man behållit utrop och skyltning "Nästa Bråvallavägen, därefter Djursholms Ekeby" som även finns på X10p och inte bara ropar ut nästa station. Däremot kom utropen väldigt sent, nästan när tåget redan rullade utmed plattformen.
Damen mitt emot mig rapporterade i sin telefon att tåget visserligen var fräscht men att det ändå inte kom upp i samma standard som de gamla tågen. Anledningen? Papperskorgar saknas!
Överhuvudtaget var det många som kände ett behov av att meddela sig med nära och kära om att de befann sig på det nya tåget.
Nu får vi väl hoppas på att det är slut med problemen och att fler enheter kommer i trafik framåt.
Sedan var det bra att man behållit utrop och skyltning "Nästa Bråvallavägen, därefter Djursholms Ekeby" som även finns på X10p och inte bara ropar ut nästa station. Däremot kom utropen väldigt sent, nästan när tåget redan rullade utmed plattformen.
Damen mitt emot mig rapporterade i sin telefon att tåget visserligen var fräscht men att det ändå inte kom upp i samma standard som de gamla tågen. Anledningen? Papperskorgar saknas!
Överhuvudtaget var det många som kände ett behov av att meddela sig med nära och kära om att de befann sig på det nya tåget.
Nu får vi väl hoppas på att det är slut med problemen och att fler enheter kommer i trafik framåt.
Om man inte vet vart man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ju ändå inte när man är framme. (Nalle Puh)
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
AC, eluttag, högre fart, fyra gånger högre effekt, går mjukare, möjligt att gå genom alla tre vagnarna. Däremot är det 75 färre sittplatser. Plats för cyklar?Hechtwagen skrev: ↑onsdag 01 november 2023 0:49
Även X10p har vagnskorg i aluminium, vad är nytt med X15p egentligen?
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Man har ju också lyckats skrämma upp vikten med över 60% (från 66 ton till 108 för ett 3-vagnssätt). Så om strömmen ska räcka till får man nog lämna cyklarna hemma
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Jag och en vän tog en tur under rusningen i går, och tåget gick väldigt mjukt och fint. Kollade GPSen på telefonen och trots att tåget körde i 100 km/h så gick det mjukt och fint och hade jag inte mätt hastigheten så skulle jag trott att det var max 70-80.
Så här initialt så är jag övervägande positiv.
Så här initialt så är jag övervägande positiv.
Genius on call
Re: Nu är X15p här!
Fick fredagstiderna också:Fyrgeit skrev: ↑tisdag 31 oktober 2023 15:58 Preliminär tidtabell måndag–torsdag (obs: trafiken startar tisdag 31 oktober med avgången kl. 10.35 från Stockholm Ö mot Ormsta).
Vdl–Kår 05.49–06.03 (tomtåg)
Kår–Öst 06.07–07.00
Öst–Ösk 07.44–08.20 (snabbtåg)
Ösk–Öst 08.27–09.10
Öst–Ota 10.35–11.07
Ota–Öst 11.25–11.59
Öst–Åbg 12.10–12.49
Åbg–Öst 13.01–13.40
Öst–Nbp 13.47–14.07
Nbp–Öst 14.13–14.33
Öst–Nbp 15.17–15.37
Nbp–Öst 15.42–16.03
Öst–Ösk 16.24–16.59 (snabbtåg)
Ösk–Öst 17.07–17.50
Öst–Ösk 18.10–18.53
Ösk–Öst 18.57–19.40
Öst–Nbp 20.19–20.39
Nbp–Öst 20.42–21.02
Öst–Ösk 21.20–22.03
Ösk–Öst 22.08–22.50
Öst–Ldm 23.35–00.12
Ldm–Rnb 00.39–01.03
Rnb–Ldm 01.08–01.32
Ldm–Vdl 01.36–01.39 (tomtåg)
Kår = Kårsta
Ldm = Lindholmen
Nbp = Näsbypark
Ota = Ormsta
Rnb = Roslags Näsby
Vdl = Vedalund
Åbg = Åkersberga
Ösk = Österskär
Öst = Stockholms östra
Vdl–Kår 05.49–06.03 (tomtåg)
Kår–Öst 06.07–07.00
Öst–Kår 07.27–08.19
Kår–Öst 08.23–09.14
Öst–Åbg 10.10–10.49
Åbg–Öst 11.01–11.40
Öst–Nbp 11.47–12.07
Nbp–Öst 12.13–12.33
Öst–Åbg 12.40–13.19
Åbg–Öst 13.31–14.10
Öst–Kår 14.50–15.41
Kår–Öst 15.52–16.43
Öst–Ota 17.07–17.39
Ota–Öst 17.46–18.20
Öst–Ldm 18.32–19.09
Ldm–Öst 19.53–20.31
Öst–Ösk 21.20–22.03
Ösk–Öst 22.08–22.50
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Att förslag om breddning av Roslagsbanan kommer varenda gång det dyker upp ett litet problem, och nästan alltid från samma fåtal personer, förvånar ingen just nu. Vad gör man under den oöverskådliga tid som det tar att bredda Roslagsbanan? Passar på att lägga ner den?ADDE skrev: ↑måndag 30 oktober 2023 11:48 Verkar som att SL har beställt fel typ av tågkonstruktion för tunneln.
Kanske man ska vara klok nog att satsa på att bredda roslagsbanan och införa något mer beprövad fordonstyp på linjen, t.ex. Coradia Nordic (X60) som är mycket väl godkända att gå igenom den sortens tunnlar som roslagsbanan kommer att bli med dess förlängning in till stan.
Professionell tyckare
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Hade RB varit breddad och ingått i Stockhilms pendeltågsnät så hade problemen varit avsevärt större där idag än vad de är nu.Kantorn skrev: ↑torsdag 02 november 2023 14:40Att förslag om breddning av Roslagsbanan kommer varenda gång det dyker upp ett litet problem, och nästan alltid från samma fåtal personer, förvånar ingen just nu. Vad gör man under den oöverskådliga tid som det tar att bredda Roslagsbanan? Passar på att lägga ner den?ADDE skrev: ↑måndag 30 oktober 2023 11:48 Verkar som att SL har beställt fel typ av tågkonstruktion för tunneln.
Kanske man ska vara klok nog att satsa på att bredda roslagsbanan och införa något mer beprövad fordonstyp på linjen, t.ex. Coradia Nordic (X60) som är mycket väl godkända att gå igenom den sortens tunnlar som roslagsbanan kommer att bli med dess förlängning in till stan.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Det är högst sannolikt att det varit så. Pendeltåg är inte alltid av godo, inte kompatibilitet hellerHechtwagen skrev: ↑torsdag 02 november 2023 16:10Hade RB varit breddad och ingått i Stockhilms pendeltågsnät så hade problemen varit avsevärt större där idag än vad de är nu.Kantorn skrev: ↑torsdag 02 november 2023 14:40Att förslag om breddning av Roslagsbanan kommer varenda gång det dyker upp ett litet problem, och nästan alltid från samma fåtal personer, förvånar ingen just nu. Vad gör man under den oöverskådliga tid som det tar att bredda Roslagsbanan? Passar på att lägga ner den?ADDE skrev: ↑måndag 30 oktober 2023 11:48 Verkar som att SL har beställt fel typ av tågkonstruktion för tunneln.
Kanske man ska vara klok nog att satsa på att bredda roslagsbanan och införa något mer beprövad fordonstyp på linjen, t.ex. Coradia Nordic (X60) som är mycket väl godkända att gå igenom den sortens tunnlar som roslagsbanan kommer att bli med dess förlängning in till stan.
Professionell tyckare
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Kompabilitet är aldrig av ondo. Hade RB varit normalspårig och "trafikverkskompatibel" men allt övrigt som idag så hade nog problemen varit densamma. Begreppet "pendeltåg" är lika vagt som begreppet "tunnelbana" eller "förortsspårväg". På en del platser kallas det som vi kallar för "tunnelbana" för "stadsbana" och på andra platser kallas det som vi kallar för "pendeltåg" för "tunnelbana". Det finns många kombinationer av definitioner, och därför skall man vara försiktig och helst helt undvika att blanda begreppen.Kantorn skrev: ↑fredag 03 november 2023 13:40Det är högst sannolikt att det varit så. Pendeltåg är inte alltid av godo, inte kompatibilitet hellerHechtwagen skrev: ↑torsdag 02 november 2023 16:10...
Hade RB varit breddad och ingått i Stockhilms pendeltågsnät så hade problemen varit avsevärt större där idag än vad de är nu.
Genius on call
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
I Sverige är i alla fall tunnelbana ett helt klart juridiskt begrepp och det är den i Stockholm som är tunnelbana.Odd skrev: ↑fredag 03 november 2023 19:08Kompabilitet är aldrig av ondo. Hade RB varit normalspårig och "trafikverkskompatibel" men allt övrigt som idag så hade nog problemen varit densamma. Begreppet "pendeltåg" är lika vagt som begreppet "tunnelbana" eller "förortsspårväg". På en del platser kallas det som vi kallar för "tunnelbana" för "stadsbana" och på andra platser kallas det som vi kallar för "pendeltåg" för "tunnelbana". Det finns många kombinationer av definitioner, och därför skall man vara försiktig och helst helt undvika att blanda begreppen.Kantorn skrev: ↑fredag 03 november 2023 13:40Det är högst sannolikt att det varit så. Pendeltåg är inte alltid av godo, inte kompatibilitet hellerHechtwagen skrev: ↑torsdag 02 november 2023 16:10...
Hade RB varit breddad och ingått i Stockhilms pendeltågsnät så hade problemen varit avsevärt större där idag än vad de är nu.
Där gäller särskild ordningslag, exempelvis måste man enligt lagen ha giltig biljett för att vistas på tunnellbanestation , något som inte gäller för järnvägsstation.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Jag lyckades inte se någon tågvärd när jag klev av. Är de ensambemannade och med dörrkameror som pendeltågen?
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Du måste just skilja på det i juridisk mening och i allmän mening. Svensk lagstiftning gäller bara inom Sveriges gränser, men definitionen används på fler ställen än i bara Sverige. Utanför vårt lands gränser så har det vi kallar för "tunnelbana" en betydligt vidare betydelse och överlappar till stora delar andra begrepp och benämningar. Det är helt klart ett problem att vi i Sverige har särskild lagstiftning som så hårt fokuserar just på begreppet. Det kan bara verka hämmande och gör att det är svårt att utveckla det, exempelvis om man vill göra begreppet vidare.Lennart Petersen skrev: ↑fredag 03 november 2023 22:16...
...
I Sverige är i alla fall tunnelbana ett helt klart juridiskt begrepp och det är den i Stockholm som är tunnelbana.
...
Inte minst går det ut över just kompabilitet... Varför skulle inte Roslagsbanan kunna kallas för "tunnelbana"? Det enda som begränsar är nämligen den lagstiftning som du hänvisar till, inget annat.
Genius on call
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Om belysningen är det enda att anmärka på så är det är ju ett superbra betyg .
Jag tyckte att de stora informationsskärmarna ovanför dörrarna är mycket bra, särskilt om man jämför med de pytteskärmar som är i C30. Dock skulle informationen på ytan kunna disponeras bättre och jag skulle gärna se en annorlunda linjelayout under drift. Men allt sådant är ju mjuka saker.
Även att man har tydliga LED-skyltar med destination resp nästa hållplats, utan en massa annat junk som man har i bussarna, är positivt. Jag som åker buss 2-3 gånger om dagen, har noterat att informationsskärmarna ofta visar fel, hänger sig, visar ofullständig information eller är helt enkelt trasiga. Som jag nämnt i tidigare inlägg så har ju några av dem en särdeles slö uppdatering när man trycker på en stanna-knapp.
Genius on call
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Det går jättebra att kalla Roslagsbanan för tunnelbana även om den inte är det, precis som man marknadsförde Lidingöbanan som en spårväg långt innan den faktiskt blev en spårväg formellt.Odd skrev: ↑lördag 04 november 2023 10:37 Du måste just skilja på det i juridisk mening och i allmän mening. Svensk lagstiftning gäller bara inom Sveriges gränser, men definitionen används på fler ställen än i bara Sverige. Utanför vårt lands gränser så har det vi kallar för "tunnelbana" en betydligt vidare betydelse och överlappar till stora delar andra begrepp och benämningar. Det är helt klart ett problem att vi i Sverige har särskild lagstiftning som så hårt fokuserar just på begreppet. Det kan bara verka hämmande och gör att det är svårt att utveckla det, exempelvis om man vill göra begreppet vidare.
Inte minst går det ut över just kompabilitet... Varför skulle inte Roslagsbanan kunna kallas för "tunnelbana"? Det enda som begränsar är nämligen den lagstiftning som du hänvisar till, inget annat.
Juridiskt sett skiljer man inte så mycket mellan tunnelbana och spårväg i praktiken, den huvudsakliga skillnaden är att en tunnelbana är helt avskild från vägtrafiken vilket en spårväg inte är.
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Fick tider för helg också: https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing
-
- Inlägg: 531
- Blev medlem: måndag 03 februari 2003 15:29
Re: [Sthlm/RB] Nu är X15p här
Ja, det är uppenbarligen några som inte har så stor kunskap om informationshantering som har designat SL-bussarnas skärmar, eller åtminstone har haft helt fel prioriteringar. Samma problem finns tyvärr i många kollektivtrafiksystem, några som jag direkt kommer att tänka på är Sörmlandstrafikens bussar, där det också visas reklamfilmer där det bara borde visas trafikinformation.Odd skrev: ↑lördag 04 november 2023 10:46 Även att man har tydliga LED-skyltar med destination resp nästa hållplats, utan en massa annat junk som man har i bussarna, är positivt. Jag som åker buss 2-3 gånger om dagen, har noterat att informationsskärmarna ofta visar fel, hänger sig, visar ofullständig information eller är helt enkelt trasiga. Som jag nämnt i tidigare inlägg så har ju några av dem en särdeles slö uppdatering när man trycker på en stanna-knapp.
Bra i alla fall att RB-vagnarna har fått ha kvar dedikerade skärmar för trafikinformation.