Sida 1 av 2

MTR Pendeln illa ute...

Postat: tisdag 13 oktober 2020 13:21
av Vislaren
Intressant att mitt inlägg har redigerats och dessutom tråden stoppats för vidare möjlighet att svara. Tyvärr så är det så att dessa uppgifter är inget som är mygel utan är saker som vi dagligen utsätts för!

Vad det gäller kravet från kronofogden så ja..Jag vet vilket bolag det är som kravet kommer ifrån, men jag väljer att inte lägga ut vilket det är!
Likaså så vet jag vem på facket som polisanmält företaget.
Rekomenderar er som vill veta mer om det att ta kontakt med folk på golvet som kan ge er mer konkreta uppgifter, då får ni fram sanningen!
Orkar ni inte det så är det bara att avvakta och se vad som händer i media, för det går inte att tysta bort!
//

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: tisdag 13 oktober 2020 15:59
av Joakim W
Ditt inlägg låstes då det bröt mot forumets regler. Detta är inte Svenskt Tågforum...

Själv tycker jag det funkar bra, på ett år har jag fått ett kort tåg en gång istället för långt, och vi har fått ställa in pga fordonsfel tre gånger om jag inte minns fel. Men denna domedag kanske kommer snart, vad vet jag? Nu ska jag fortsätta njuta av semestern och slippa tänka på pendeltåg!

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: tisdag 13 oktober 2020 16:28
av daniel_s
Joakim W skrev:Nu ska jag fortsätta njuta av semestern och slippa tänka på pendeltåg!
Osolidariskt tycker jag, detta är ju ändå ett slags ”Svenskt pendeltågsforum” där alla bör tänka på pendeltåg dygnet runt :wink:

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: tisdag 13 oktober 2020 19:20
av BSB101
Vislaren skrev: Orkar ni inte det så är det bara att avvakta och se vad som händer i media, för det går inte att tysta bort!
//
Vi har avvaktat i några år nu inget av det kaos och katastrof som du förutspått har inträffat. Men för sakens skull kanske vi ska vänta några år till, exempelvis till nuvarande avtal går ut?

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: tisdag 13 oktober 2020 20:31
av daniel_s
BSB101 skrev:
Vislaren skrev: Orkar ni inte det så är det bara att avvakta och se vad som händer i media, för det går inte att tysta bort!
//
Vi har avvaktat i några år nu inget av det kaos och katastrof som du förutspått har inträffat. Men för sakens skull kanske vi ska vänta några år till, exempelvis till nuvarande avtal går ut?
Det kan mycket väl vara fullständigt kaos i verksamheten utan att det märks så mycket utåt. Man kanske precis klarar sig utan driftstörningar och myndighetsförelägganden men det betyder i så fall inte att det är en välfungerande verksamhet man bedriver.

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: onsdag 14 oktober 2020 0:06
av Joakim W
daniel_s skrev:
Joakim W skrev:Nu ska jag fortsätta njuta av semestern och slippa tänka på pendeltåg!
Osolidariskt tycker jag, detta är ju ändå ett slags ”Svenskt pendeltågsforum” där alla bör tänka på pendeltåg dygnet runt :wink:
Ja jag är väl en av få som inte jobbat under föregående operatör och inte sett hur guld och gröna skogar de var, MTR Pendeltågen är åtminstone den bästa arbetsgivaren jag haft, men har ju bara två andra å välja på... :-D

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: onsdag 14 oktober 2020 19:32
av Enceladus
Sajten järnvägar.nu har en relaterad artikel: MTR förlorade en halv miljard på två år
järnvägar.nu skrev:MTR Tunnelbanan och MTR Tech gick med vinst 2019 och har gjort det i många år. Övriga dotterbolag redovisar förluster i varierande omfattning.
Vinsten från tunnelbanetrafiken används för att täcka förlusten från pendeltågstrafiken. Det är möjligt att MTR accepterade en förlustverksamhet för att slå ut SJ:s Stockholmståg och etablera sig på den svenska marknaden.

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: torsdag 15 oktober 2020 16:40
av BSB101
daniel_s skrev:
BSB101 skrev:
Vislaren skrev: Orkar ni inte det så är det bara att avvakta och se vad som händer i media, för det går inte att tysta bort!
//
Vi har avvaktat i några år nu inget av det kaos och katastrof som du förutspått har inträffat. Men för sakens skull kanske vi ska vänta några år till, exempelvis till nuvarande avtal går ut?
Det kan mycket väl vara fullständigt kaos i verksamheten utan att det märks så mycket utåt. Man kanske precis klarar sig utan driftstörningar och myndighetsförelägganden men det betyder i så fall inte att det är en välfungerande verksamhet man bedriver.
Självklart kan det vara så men om det är kaos och katastrof internt ska det mycket till att det inte ska synas externt. "Vislaren" har även nu i många år förutspått att hela MTR pendeltåg ska drivas så dåligt att det ska bli kaos och katastrof för resenärerna. Hittills är vi inte ens i närheten av ett sådant scenario.

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: söndag 15 november 2020 22:27
av Vislaren
Joakim W skrev:Ditt inlägg låstes då det bröt mot forumets regler. Detta är inte Svenskt Tågforum...

Själv tycker jag det funkar bra, på ett år har jag fått ett kort tåg en gång istället för långt, och vi har fått ställa in pga fordonsfel tre gånger om jag inte minns fel. Men denna domedag kanske kommer snart, vad vet jag? Nu ska jag fortsätta njuta av semestern och slippa tänka på pendeltåg!
Så det är förbjudet att berätta hur det ligger till,..? Tråkigt att inte sanningen får komma fram, och vad är Svenskt tågforum för något..? Inget jag känner till!

De här uppgifterna jag lämnat är inga gissningar eller antaganden, utan samtal med berörda, . B.l.a. han som är chef för företaget med kravet!

Men eftersom ren fakta INTE är intressant här så kan jag bara meddela utan att gå in på närmare att det kommer hända en hel del och har redan hänt en hel del som gör att företaget egentligen inte borde få ägna sig åt järnvägstrafik..Vi talar om allvarliga brister som hotar säkerheten!
Eller vad sägs om att köra med stoppande fel..?
Mer än så får ni inte utan ni får i så fall följa media när det kommer ut..Om de vågar släppa ut det!

"Den allsmäktige Pendel-guden"

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: söndag 15 november 2020 22:31
av Vislaren
BSB101 skrev:
Vislaren skrev: Orkar ni inte det så är det bara att avvakta och se vad som händer i media, för det går inte att tysta bort!
//
Vi har avvaktat i några år nu inget av det kaos och katastrof som du förutspått har inträffat. Men för sakens skull kanske vi ska vänta några år till, exempelvis till nuvarande avtal går ut?
Behöver inte vänta några år..Bara till första kvartalet nästa år då man ska ha de nya arbetsschemana klara för samtlig personal på pendeln, det är många nu som ligger i startgroparna för företagsbyte..En slutade precis nyligen och fler är på väg, avvaktar bara vad det blir för nya scheman.
Man vill ta bort vår långledighet vi behöver för att återhämta oss...Det sista vi har som gjort att folk har stannat!

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: söndag 15 november 2020 22:35
av Vislaren
daniel_s skrev:
BSB101 skrev:
Vislaren skrev: Orkar ni inte det så är det bara att avvakta och se vad som händer i media, för det går inte att tysta bort!
//
Vi har avvaktat i några år nu inget av det kaos och katastrof som du förutspått har inträffat. Men för sakens skull kanske vi ska vänta några år till, exempelvis till nuvarande avtal går ut?
Det kan mycket väl vara fullständigt kaos i verksamheten utan att det märks så mycket utåt. Man kanske precis klarar sig utan driftstörningar och myndighetsförelägganden men det betyder i så fall inte att det är en välfungerande verksamhet man bedriver.
Det som det märks utåt är allt trasigt som rullar, vem märker när man kör ett fordon som är rödmarkerat för trafik..? Inte ens förarna kan se det, men däremot de som sätter ut trafiken!
Ingen märker vad som sker inom företaget, i senaste två medarbetarundersökningarna har företag hamnat i källaren bokstavligt talat i omdömmet från de anställda..Ingen snygg syn!

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: söndag 15 november 2020 22:42
av Vislaren
Joakim W skrev:
daniel_s skrev:
Joakim W skrev:Nu ska jag fortsätta njuta av semestern och slippa tänka på pendeltåg!
Osolidariskt tycker jag, detta är ju ändå ett slags ”Svenskt pendeltågsforum” där alla bör tänka på pendeltåg dygnet runt :wink:
Ja jag är väl en av få som inte jobbat under föregående operatör och inte sett hur guld och gröna skogar de var, MTR Pendeltågen är åtminstone den bästa arbetsgivaren jag haft, men har ju bara två andra å välja på... :-D
Har haft fler än så, och det här är definitivt INTE den bästa..Ingen annan har sänkt våra löner...Försämrat våra möjligheter att ta ut våra semsetrar som tidigare och nu vill man förstöra våra scheman..Nä ! Det är väl därför som nu ungefär det på underhållssidan slutat ca: 50 personer på två år!
Vi talar om erfaret rutinerat folk som ersätts med unga som inte vågar säga emot och till en lägre lön...Men så resulterade de vid ett känt tillfälle att de kom från en av depåerna krypandes på sina bara ben för att få personal av en inhyrningsfirma!
Företagets ekonomi är allt annat än bra..Brukar vara så när man går back ca: 2 miljoner i månaden.

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: lördag 16 januari 2021 1:30
av Vislaren
BSB101 skrev:
Vislaren skrev: Orkar ni inte det så är det bara att avvakta och se vad som händer i media, för det går inte att tysta bort!
//
Vi har avvaktat i några år nu inget av det kaos och katastrof som du förutspått har inträffat. Men för sakens skull kanske vi ska vänta några år till, exempelvis till nuvarande avtal går ut?
He..He.. Ja..Gissa! Just nu går 44 fordon med traktionsfel som gör att de inte få gå singel, man har inte råd med att ha max. 1 reservdel styck i förråd..Även om det krävs flera!
Totalt går just nu fordon med 1360 fel, varav många återkomanden bara för att man inte har tillräckligt kompetent personal!
Företaget man hyrde in kompetenta felsökare från sparkade man ut dessa!
Istället har man tagit in en antagligen billigare än de tidigare..Men som inte lyckats speciellt bra med att fixa felen (Ibland hinner de inte ens lämna bangården).
Och inte många som vill jobba extra längre, bara det fåtalaet som verkligen behöver pengar!
Och aldrig för har det svarvats så många vagnar som nu!
Trafikutsättningen har varit röd i statistiken de senaste veckorna p.g.a. trasiga fordon!
Ledningen sitter hela dagarna senaste tiden i krismöten med SL då de inte klarar av åtagandena!
Tror vi snart har en ny ledning..Ha..Ha..!

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: lördag 16 januari 2021 1:31
av Vislaren
daniel_s skrev:
Joakim W skrev:Nu ska jag fortsätta njuta av semestern och slippa tänka på pendeltåg!
Osolidariskt tycker jag, detta är ju ändå ett slags ”Svenskt pendeltågsforum” där alla bör tänka på pendeltåg dygnet runt :wink:
Ha..Ha..Eller hur..? :lol: :lol:

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: torsdag 21 januari 2021 17:25
av /jes
Och nu blir det ännu värre med ny VD från 8 mars. Vi emotser nya rapporter framåt våren!

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: torsdag 21 januari 2021 18:51
av Hechtwagen
/jes skrev:Och nu blir det ännu värre med ny VD från 8 mars. Vi emotser nya rapporter framåt våren!
Detta spännande kaos fortgår oförtrutet utan att resenärerna märker någonting! Mycket märkligt!
Tågen är rena och snygga och går punktligt.

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: fredag 22 januari 2021 9:37
av Stefan Widén
Det kommer att fortgå tills "något " allvarligt händer och utredningen kan visa på att de brister som identifierats, är starka bakomliggande orsaker.

Då kommer huvuden att rulla och den som blir kvar kommer att pudla i pressen med orden "Vi skall se över våra rutiner"

Och därmed tröttnar pressen och allt kan återgå till det "normala"

Stefan

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: onsdag 27 januari 2021 0:48
av Vislaren
Orkar ni inte det så är det bara att avvakta och se vad som händer i media, för det går inte att tysta bort!
//

Vi har avvaktat i några år nu inget av det kaos och katastrof som du förutspått har inträffat. Men för sakens skull kanske vi ska vänta några år till, exempelvis till nuvarande avtal går ut?

Det kan mycket väl vara fullständigt kaos i verksamheten utan att det märks så mycket utåt. Man kanske precis klarar sig utan driftstörningar och myndighetsförelägganden men det betyder i så fall inte att det är en välfungerande verksamhet man bedriver.

Självklart kan det vara så men om det är kaos och katastrof internt ska det mycket till att det inte ska synas externt. "Vislaren" har även nu i många år förutspått att hela MTR pendeltåg ska drivas så dåligt att det ska bli kaos och katastrof för resenärerna. Hittills är vi inte ens i närheten av ett sådant scenario.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Här har ni i text vårt senaste mejl från vår depåchef:
"Hej alla!
Vi är i ett tufft läge produktionsmässigt med ansträngt fordonsläge, högt inflöde av skador och höga nivåer av restriktioner. Vi har också på grund av detta hamnat efter på N6 och det vet vi är tufft att hämta igen när vi väl är där.
Det betyder att vi ställer in APT för januari (på torsdag). APT flyttades fram en vecka och förhoppningen var att läget skulle förbättrats men så är det inte. Nu ser vi att arbetstimmarna behövs för att vända läget till det bättre.
Jag kommer istället skicka ut informationsbrev, och så kör vi APT fysiskt igen i februari.
Allt gott!
/Stefan

Mvh,Stefan Leeiner
Depåchef Älvsjö"

Arbetstimmar behövs säger han, ja..Det är nämligen INGEN nästan som vill arbeta extra! Det är effekten av att man sänkt våra löner..Försöker försämra vårt arbets schema...Försämra våra semestrar.
Just nu råder frågan, vågar de ändra våra scheman..?
Meningen var att de tänkte presentera deras förslag på den tänkta arbetsplatsträffen som nu ställdes in!
Just nu så är det rätt många som väntar på deras drag för att se ifall det är dags att fly fältet. Utan näma företag så finns det de som är intressanta som drivs på samma sätt som gamla SJ gjorde!
Vi har folk som redan jobbat där ett tag och säger att det är mycket bättre!

Så här säger våra fackliga ansvariga:
"Hej
Sommarsemester inne senast 28 februari och lokala löneförhandlingen drar igång 1 februari.
Det finns inga ändringar i Kollektivavtalet som gör att vi behöver nya arbetsscheman. Lagen är dispositiv alltså möjligt att göra avsteg ifrån i lokalt avtal och varje lista är ett avtal mellan parterna alltså en kompromiss utifrån lokala förutsättningar, behov och önskningar.
Vi anser att dagens listor på de tre depåerna är just det. Självklart kan vi acceptera mindre förändringar utifrån produktionens behov så länge det inte går ut över medlemmarnas privatliv."

Förändrar inte arbetsgivarna sitt sätt att agera så ligger de illa till rent personalmässigt!
Man har slängt ut den firma man hyrde in folk ifrån (Felsökare), MTR har själv bara 1-2 st. felsökare som inte hinner med.
MTR har försökt att hyra in igen från bolaget de tidigare alltid använt och nu slängt ut!
Dock har har det bolaget sagt nej till det, hans folk har fullt med jobb på andra ställen, och med tanke på hur MTR har behandlat honom så förstår jag hans skadeglädje om han nu har någon.

MTR:s ekonomi på pendeln är allt annat än bra, vi har oftast bara en reservdel av varje, även om det går åt fler i veckan!
Och nu fick vi höra av tidigare anställda hos oss och som redan bytt jobb att vår produktionschef har sökt nytt jobb hos dom, vår produktionschef förnekar det!
Men han har ljugit för oss tidigare!
Vår depåchef fick sparken från sitt tidigare jobb på Infranord!

Chansen är stor att de söker sig andra jobb INNAN det gått riktigt åt skogen för att inte få ett dåligt CV!
Ser inte bra ut att ha det i sitt CV att man fått sparken av ledningen istället för att ha lämnat själva!

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: onsdag 27 januari 2021 1:01
av Vislaren
Rapport från teknikavdelningen:

Summering skadeläget 2021-01-22 kl06:00•Öppna skador under fredagen var 1343st.–Att jämföra med förra fredagen 1363st. –Snittet för veckan är 1379,8 (mån-fre)•Antalet öppna restriktionsskador var under fredagsmorgonen 51 st.–Att jämföra med förra torsdagens 56•Antalet restriktionsfordon under fredagen var 40 st.–Att jämföra med förra fredagens 45 samt målet på 22–Snittet för veckan är 44,6 stfordon (mån-fre)

Re: MTR Pendeln illa ute...

Postat: onsdag 27 januari 2021 1:05
av Vislaren
Stoppande fel från teknikavdelningen Orkar inte seprarera texten så den blir lättläst, men ger ett litet hum:

Stoppande fel 11-17e januari2021-01-225DatumCompassIDRapportgruppTidBeskrivningFordonsnr (Compass)2021-01-11246430Broms och tryckluft07:35Hållbroms ej loss, B 3, broms stängs av.60502021-01-11246431Övrigt05:30Pgaavstängd p-broms fick jag göra skaktest utanför depån vid klargöring. När det var klart fick jag efter samtal med tklvänta för att släppa förbi ett tåg från Bålsta, tror det var 2811.60762021-01-12246631Koppel06:48Fick tbfel "ändrad körriktingunder färd" ett flertal ggr mellan upvoch rotebro. Efter Rotebro försvann felet. Koppelglapp? Försening 3 minuter6100 gick med 609361002021-01-12246699Högspänning/Traktion14:192646 kort tåg pgafordonsfel på 6061 (felaktig Cos oavsett vilken strömavtagare som är uppe ) Föraren skriver en detaljerad rapport vid tillfälle.(6061 lämnas kvar i depån)2021-01-13246950Övrigt10:26Fordonsfel på 2223 i Tumba, ena fordonet verkar ha fått plötsligt batterifrånslag eller liknande då hela fordonet "dött".Tåget står vid plattform och Föraren ombeds utrymma tåget för vidare felsökning.YDL är larmade till platsen, kör tjänsteutövning då ingen risk för spontanevakuering föreligger.60432021-01-13247106Högspänning/Traktion22:53Vid pådrag slirar det och alla traktionerfaller bort. Traktionernakommer tillbaka efter en stund men svårt att hålla bra fart. Provade att batteriresetutan framgång.60262021-01-14247204Broms och tryckluft10:05Indikering "Broms A2 Axel 11 är blockerad" (uppmätt axelhastighet är lägre än fordonets hastighet)Det blir slirningsindikering emellanåt under gång på aktuell boggi.När DLT ser denna rapport framgår det att det är axel blockerad och DLT vidtar åtgärd om att ställa in tåget Handen -Västerhaninge och kör ut det på mittspår i Handen för avstängning av Ep-broms och P-broms, samt avsyning av axel för att utesluta lagerhaveri, samt kontrollera om det finns hjulplattor eller andra skador.YDL larmas till Handen för att vara föraren behjälplig vid avsyning.Inga axel-, lager-eller hjulskador upptäcks vid avsyning samt rulltest av axel. DLT trafiksätterdå tågsättet igen i sitt omlopp.61062021-01-15247520Övrigt08:47Tåg 2310 (6040 och 6042) stod avställt med batteriernifrån i Nynäs vilket genererade i ett flertal olika fel.Blaallvarligt fel högspänning på båda enheter på icke aktiva strömavtagare.Fel på pisen, ingen stc.Bara tre traktionsgrupper på hela tåget. Ett antal polkagrisdörrar som ej släppte och en broms avstängd.Provade göra en norsk resetför att lösa vissa problem och blev av med brandlarmet som larmade men övriga fel kvarstod/tillkom.Provade även stänga av/slå till strömavatarnautan framgång.60422021-01-15247549Broms och tryckluft10:25Boggi 2 är helt nerisad och larmade för varmgång (lågnivå).Bromsregulatorn manuellt lossad av YDL60372021-01-15247556Broms och tryckluft06:26P-bromsen på boggi 4 lossade ej efter hyttbyte i Uppsala. Bromsen stängdes av men skaktestet var inte tillfredställande. Bromsok/regulator gick inte att röra på axel 7 höger (norrut). Skaktest på plattforms sida gick av förklarliga skäl inte att genomföra. Efter samtal med POC och YDL tillsattes bromsen igensamt viss förflyttning av fordon. Bromsen stängdes av återigen och det blev ungefär samma resultat som tidigare. Det bestämdes då att fordonen skulle växlas undan samt att inväntaYDL. Efter växling genomfördes skaktest på båda sidor samt att YDL lossade bromsok/bromsregulator axel 7 höger sida (norrut)60772021-01-15247579Broms och tryckluft11:46Varmgångslarm högnivå 6058 Boggie2.60582021-01-15247594Broms och tryckluft10:03Fick lågnivålarm vid detektor . Broms varm på axel 9 vänster, räknat från norr. Bromsen avstängd. Tåget vände i Rs som 32799.60732021-01-15247619Boggi, löpverk12:44Varmgångslarm låg nivå. Sval lagerbox varm bromsskiva. Stänger av broms efter samråd med YDL som var på plats.60302021-01-15247629Broms och tryckluft14:27Varmgångslarm 2241. Fastfrusen broms, tåget ställs i KN spår 3 i väntan på YDL.2021-01-15247740Broms och tryckluft21:146060 A1 Ispropp i utblåsröret för huvudbromskontrollen upptäcktes efter delning av tåget. 6060A1 har gått inbyggd. Lf lyckades knacka bort isproppen i Södertälje hamn60602021-01-15247603Övrigt11:39Vi hade problem med p bromsen så vi fick ta tåget ur trafik och åka ut på u spåret och kolla så hjulen rullade. Vi tar oss inte här ifrån. Tror det va på grund av fordonsfel på ett tåg framför oss. Föraren ska ha passresatill city nu och jag väntar kvar på tåget och väntar på ny förare och ny information.60722021-01-15247751Övrigt22:05Sena pgatidigare fordonsfel, fick skippstoppfrån upv-sod.2021-01-16247808Broms och tryckluft09:11P-broms avstängd A1 sedan tidigare trafikdygn, ej inrapporterad åtgärd från ansvarig förare. Jag kommer skaktesta trots att avvikelsen påträffats utanför depå. Efter skaktest så är bromsen helt stum och kan inte rulla vidare i trafik.60872021-01-16247882Broms och tryckluft15:45broms axel blockerad indikeras. Broms av