Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Breitspurbahn »

Jag stötte av en slump på den här sidan som verkar vara ganska nystartad. Det gäller snabbjärnväg mellan Stockholm & Oslo. Man hävdar att med några mindre förbättringar och några nya länkar så hade man kunnat få till en restid på 2 timmar och 40 minuter mellan de två huvudstäderna.

Intressant tycker jag. Det har alltid för mig verkat som en underutvecklad rutt. Nu när Norge verkar pigga på att spendera oljemiljarderna på nya infrastruktur genom landet så känns en snabbare järnväg till Stockholm som en logisk del av detta (Hoppas även E18 får lite kärlek).

Vad tycker ni?
https://www.oslo-sthlm.se/
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Stefan Widén »

Härligt att du letar upp förslag som dessa. Det är alltid kul med nya forumdeltagare som "puttar in lite nytt bränsle i debatterna". Även i ämnen som vart uppe i Åratal och som gamla tycker man diskuterat klart. Men där vi lära oss att alltid vara beredd på att ompröva tidigare slutsatser då det kommer nya förutsättningar.

I sakfrågan är det som antyds helt i linje med den utveckling som nu verkar vara på gång i hela Europa. Dvs en nysatsning på tågtrafiken. Med den restiden kan flyglinjen Stockholm-Oslo läggas ned. Man kan aldrig slå den tiden totalt från City till city. Detta innebär ju även att städer som passeras även får bättre förbindelser.

Spaden i jorden NU!

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Jag stötte av en slump på den här sidan som verkar vara ganska nystartad. Det gäller snabbjärnväg mellan Stockholm & Oslo. Man hävdar att med några mindre förbättringar och några nya länkar så hade man kunnat få till en restid på 2 timmar och 40 minuter mellan de två huvudstäderna.

Intressant tycker jag. Det har alltid för mig verkat som en underutvecklad rutt. Nu när Norge verkar pigga på att spendera oljemiljarderna på nya infrastruktur genom landet så känns en snabbare järnväg till Stockholm som en logisk del av detta (Hoppas även E18 får lite kärlek).

Vad tycker ni?
https://www.oslo-sthlm.se/
Omnämndes av saturnusmånen redan 26/9_ https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 60#p393523


Så det är inte direkt något "nytt bränsle i debatten".
Stefan Widén skrev:Härligt att du letar upp förslag som dessa. Det är alltid kul med nya forumdeltagare som "puttar in lite nytt bränsle i debatterna". Även i ämnen som vart uppe i Åratal och som gamla tycker man diskuterat klart. Men där vi lära oss att alltid vara beredd på att ompröva tidigare slutsatser då det kommer nya förutsättningar.
Så länge Norge inte är med och betalar blir det inget. Om man inte ber den kinesiska kommunistdiktaturen om hjälp, förstås.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Breitspurbahn »

dr Cassandra Nojdh skrev: Så länge Norge inte är med och betalar blir det inget. Om man inte ber den kinesiska kommunistdiktaturen om hjälp, förstås.
De gör ju som nämnts en storsatsning på sin infrastruktur och att ha snabbtåg till Stockholm är ju en rimlig satsning. En stor del av projektet ligger redan i Norge.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Harald »

Oslo-Stockholm står nog inte först i kön för tilldelning av medel. Det är ju en återvändsgränd. Den viktigaste utlandsförbindelsen för Norge går söderut. Snabbtåg till Köpenhamn med vidare förbindelse via Fehmarn-tunneln har nog högre prioritet.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Odd »

En del av den är ju en viktig länk även för norrmännen, för att ta sig ut ur Norge och vidare genom Sverige.
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Så länge Norge inte är med och betalar blir det inget. Om man inte ber den kinesiska kommunistdiktaturen om hjälp, förstås.
De gör ju som nämnts en storsatsning på sin infrastruktur och att ha snabbtåg till Stockholm är ju en rimlig satsning. En stor del av projektet ligger redan i Norge.
Tja, det kan du ju tycka.

Du följde inte länken jag gav, va? Här är jag faktiskt överens med sign. Enceladus, för en gångs skull:
Enceladus skrev:Det krävs fortfarande två för att dansa tango! Vill Norge ha (d.v.s. finansiera) "landsjärnvägar" från Oslo till Sverige? Det finns två sträckor som har potential, nämligen Oslo–Göteborg samt Oslo–Stockholm. Den första sträckan skulle i första hand användas av norrmän som åker till Göteborg, Köpenhamn och resten av kontinenten. Sträckan skulle givetvis även användas av svenskar, men inte i lika stor utsträckning. Således behöver Norge stå för en stor del av kostnaderna, men hittills har det norska intresset varit svalt. Situationen kan jämföras med Fehmarn Bält-förbindelsen. Danmark har ett större intresse av förbindelsen och får därför stå för kostnaderna.

Den andra sträckan skulle i och för sig användas minst lika mycket av svenskar som av norrmän, men sträckan ligger huvudsakligen i Sverige. Sverige kan inte betala fem sjättedelar av kostnaderna för en internationell förbindelse. Här skulle Norge också behöva bidra, men intresset är återigen svalt. Det finns en organisation som lobbar för förbindelsen, nämligen Oslo-Sthlm 2.55. De främsta företrädarna är Region Värmland, Region Västmanland och Region Örebro län (se "Om oss"). Sverige har naturligtvis ett ansvar för att dessa regioner ska ha en bra infrastruktur, men för närvarande prioriterar staten andra sträckor.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Breitspurbahn »

Harald skrev:Oslo-Stockholm står nog inte först i kön för tilldelning av medel. Det är ju en återvändsgränd. Den viktigaste utlandsförbindelsen för Norge går söderut. Snabbtåg till Köpenhamn med vidare förbindelse via Fehmarn-tunneln har nog högre prioritet.
Det beror ju på vad man är ute efter för trafik.
Stockholm är Nordens största stad och väldigt mycket affärsresor går till Stockholm. Så en snabbjärnväg mellan Oslo och Stockholm ligger i norrmännens intresse.

En bra järnväg söderut ligger såklart i deras intresse för resor till Göteborg och vidare, men det är andra typer av resor. Oslo-Stockholm tur och retur är något man kan göra över dagen. Oslo-Hamburg är inte riktigt samma kategori.
Däremot är fraktresor givetvis främst söderut.
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Kantorn »

Breitspurbahn skrev:
Harald skrev:Oslo-Stockholm står nog inte först i kön för tilldelning av medel. Det är ju en återvändsgränd. Den viktigaste utlandsförbindelsen för Norge går söderut. Snabbtåg till Köpenhamn med vidare förbindelse via Fehmarn-tunneln har nog högre prioritet.
Det beror ju på vad man är ute efter för trafik.
Stockholm är Nordens största stad och väldigt mycket affärsresor går till Stockholm. Så en snabbjärnväg mellan Oslo och Stockholm ligger i norrmännens intresse.

En bra järnväg söderut ligger såklart i deras intresse för resor till Göteborg och vidare, men det är andra typer av resor. Oslo-Stockholm tur och retur är något man kan göra över dagen. Oslo-Hamburg är inte riktigt samma kategori.
Däremot är fraktresor givetvis främst söderut.
Jag är rädd att affärsresor främst går via flyget...
Professionell tyckare
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Enceladus »

Kantorn skrev:
Breitspurbahn skrev:
Harald skrev:Oslo-Stockholm står nog inte först i kön för tilldelning av medel. Det är ju en återvändsgränd. Den viktigaste utlandsförbindelsen för Norge går söderut. Snabbtåg till Köpenhamn med vidare förbindelse via Fehmarn-tunneln har nog högre prioritet.
Det beror ju på vad man är ute efter för trafik.
Stockholm är Nordens största stad och väldigt mycket affärsresor går till Stockholm. Så en snabbjärnväg mellan Oslo och Stockholm ligger i norrmännens intresse.

En bra järnväg söderut ligger såklart i deras intresse för resor till Göteborg och vidare, men det är andra typer av resor. Oslo-Stockholm tur och retur är något man kan göra över dagen. Oslo-Hamburg är inte riktigt samma kategori.
Däremot är fraktresor givetvis främst söderut.
Jag är rädd att affärsresor främst går via flyget...
Det beror ju på hur bra alternativen är. I Japan kan flyget sällan konkurrera med järnvägen.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Harald »

F.n. gäller "alle nye jernbanestrekninger planlegges slik at de vil kunne inngå i et høyhastighetsnett mot Bergen,Trondheim, Gøteborg og videre ut i Europa."

Nasjonal transportplan

Ny Nasjonal transportplan gällande från 2022 ska läggas fram nästa år. Vi får väl se om Stockholm har kommit med då.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Odd »

Nu när (den svenska) regeringen även har tagit en principinriktning om att elektrifiera transportsektorn så bör ju tågtrafiken, och särskilt den snabba persontrafiken och expressgods, få bättre fokus den närmaste framtiden. Få branscher har ju så lång erfarenhet av elektrifiering av transporter som just spårsektorn.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Nu när (den svenska) regeringen även har tagit en principinriktning om att elektrifiera transportsektorn så bör ju tågtrafiken, och särskilt den snabba persontrafiken och expressgods, få bättre fokus den närmaste framtiden. Få branscher har ju så lång erfarenhet av elektrifiering av transporter som just spårsektorn.
Är skribenten medveten om varför det svenska reseavdraget ser ut som det gör? Det är utformat för att öka fordonsförsäljningen. I Norge, Danmark och Tyskland finns numera färdmedelsneutrala avdrag, men den svenska fordonslobbyn vill inte att våra politiker ska införa något liknande. Volvo har sedan länge infiltrerat politiken. Scania lär sig snabbt:
Proletären skrev:Nyamko Sabuni har sannerligen inte gjort succé som ny partiledare för Liberalerna och inte blir situationen bättre av att hon nu avslöjats med politisk prostitution. Genom lobbyisten Johan Jakobsson, med en bakgrund som Liberalernas partisekreterare, har Scania köpt in sig i Sabunis politiska förslagskatalog, i det här fallet med en utredning om en elektrifiering av större motorvägar.

Ett halvår senare var kommissionen förankrad i Januariöverenskommelsen. Här behöver Östling sannerligen inte fråga var han fått för pengarna.
Vilken erfarenhet har spårsektorn av lobbyism? Den svenska fordonslobbyn är för stark. Inom politiken är elektrifiering i princip synonym med försäljning av nya gummihjulsfordon.

Sedan är elektriska gummihjulsfordon inte ens någon lösning på problemet. Se vidare Polestars transparens och hållbarhet. Jämfört med en vanlig bil producerar en elbil ungefär hälften så mycket utsläpp efter tillverkning och användningsfas. Det är riktigt illa.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Breitspurbahn »

Kantorn skrev:
Breitspurbahn skrev:
Harald skrev:Oslo-Stockholm står nog inte först i kön för tilldelning av medel. Det är ju en återvändsgränd. Den viktigaste utlandsförbindelsen för Norge går söderut. Snabbtåg till Köpenhamn med vidare förbindelse via Fehmarn-tunneln har nog högre prioritet.
Det beror ju på vad man är ute efter för trafik.
Stockholm är Nordens största stad och väldigt mycket affärsresor går till Stockholm. Så en snabbjärnväg mellan Oslo och Stockholm ligger i norrmännens intresse.

En bra järnväg söderut ligger såklart i deras intresse för resor till Göteborg och vidare, men det är andra typer av resor. Oslo-Stockholm tur och retur är något man kan göra över dagen. Oslo-Hamburg är inte riktigt samma kategori.
Däremot är fraktresor givetvis främst söderut.
Jag är rädd att affärsresor främst går via flyget...
Ja, och det är det man nu vill utmana med snabbtåg.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:...

Sedan är elektriska gummihjulsfordon inte ens någon lösning på problemet. Se vidare Polestars transparens och hållbarhet. Jämfört med en vanlig bil producerar en elbil ungefär hälften så mycket utsläpp efter tillverkning och användningsfas. Det är riktigt illa.
Det är helt klart problematiskt att man väljer att nästan helt bortse från End-Of-Life-hanteringen. Det står till och med i dokumentet att man har bortsett från beräkningar av energiförbrukning i samband med skrotning och man har räknat med att avfallet måste transporteras 150 mil, en i sammanhanget försumbar sträcka med andra ord. I övrigt nämner man inget men på andra ställen kan man se att endast 80% av batteriets miljöskadliga komponenter kan återvinnas rationellt. Man kan ju bara fantisera om var resten kommer att sluta nånstans...
Genius on call
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:
Harald skrev:Oslo-Stockholm står nog inte först i kön för tilldelning av medel. Det är ju en återvändsgränd. Den viktigaste utlandsförbindelsen för Norge går söderut. Snabbtåg till Köpenhamn med vidare förbindelse via Fehmarn-tunneln har nog högre prioritet.
Det beror ju på vad man är ute efter för trafik.
Stockholm är Nordens största stad och väldigt mycket affärsresor går till Stockholm. Så en snabbjärnväg mellan Oslo och Stockholm ligger i norrmännens intresse.

En bra järnväg söderut ligger såklart i deras intresse för resor till Göteborg och vidare, men det är andra typer av resor. Oslo-Stockholm tur och retur är något man kan göra över dagen. Oslo-Hamburg är inte riktigt samma kategori.
Däremot är fraktresor givetvis främst söderut.
Tja, det står dig ju fritt att tala om för norrmännen vad som ligger i deras intresse. Intresset från Norge verkar dock begränsat. Nu ska det ju komma en ny planering, enligt ingenjör Nordius inlägg. Du får väl hoppas på det.
Harald skrev:F.n. gäller "alle nye jernbanestrekninger planlegges slik at de vil kunne inngå i et høyhastighetsnett mot Bergen,Trondheim, Gøteborg og videre ut i Europa."

Nasjonal transportplan

Ny Nasjonal transportplan gällande från 2022 ska läggas fram nästa år. Vi får väl se om Stockholm har kommit med då.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev:F.n. gäller "alle nye jernbanestrekninger planlegges slik at de vil kunne inngå i et høyhastighetsnett mot Bergen,Trondheim, Gøteborg og videre ut i Europa."

Nasjonal transportplan

Ny Nasjonal transportplan gällande från 2022 ska läggas fram nästa år. Vi får väl se om Stockholm har kommit med då.
Verkar som det rör på sig i Norge. Samferdselsminister Knut Arild Hareide har tydligen uttalat sig i Aftenposten. Möjligen är det detta (tyvärr bakom betalvägg):
https://www.aftenposten.no/norge/i/BlRp ... rone-fullt (ska tydligen inte kosta något heller, utan att man för den skull man tar hjälp av den kinesiska kommunistdiktaturen)

De enda svenska källor jag hittat om detta verkar alla hänvisa till lobbyorganisationen Oslo-Sthlm 2.55: http://www.infrasverige.se/jarnvag/nors ... -stockholm
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Harald »

dr Cassandra Nojdh skrev:ska tydligen inte kosta något heller, utan att man för den skull man tar hjälp av den kinesiska kommunistdiktaturen
Varifrån pengarna ska komma verkar inte vara preciserat, bara att man vill ha 50 års koncession. Det är väl ett upplägg som liknar Arlandabanan.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5901
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:ska tydligen inte kosta något heller, utan att man för den skull man tar hjälp av den kinesiska kommunistdiktaturen
Varifrån pengarna ska komma verkar inte vara preciserat, bara att man vill ha 50 års koncession. Det är väl ett upplägg som liknar Arlandabanan.
Ja, jag misstänker också det. Och Arlandabanan har ju fungerat jättebra, eller hur? Brukarfinansiering var ordet, sa Bull.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9734
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Snabbjärnvägsprojektet "Oslo-Sthlm 2.55"

Inlägg av Enceladus »

Harald skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:ska tydligen inte kosta något heller, utan att man för den skull man tar hjälp av den kinesiska kommunistdiktaturen
Varifrån pengarna ska komma verkar inte vara preciserat, bara att man vill ha 50 års koncession. Det är väl ett upplägg som liknar Arlandabanan.
Vilka delar av banan skulle i så fall beröras av denna koncession? Projektet kräver ju ett andra spår mellan Örebro och Västerås, men jag är tveksam till att regionaltågsresenärer på aktuell sträcka är sugna på att betala kalaset.
Skriv svar