Här är SL:s investeringar som skrotas
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Här är SL:s investeringar som skrotas
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: Här är SL:s investeringar som skrotas
Nu blir det svårt att fortsätta hävda att tunnelbanans unika status inte finns.
Re: Här är SL:s investeringar som skrotas
Ingenting som ingår i Stockholmsförhandlingen eller Sverigeförhandlingen finns med på listan. Därmed finns inga tunnelbaneprojekt med på listan.Diripsi skrev:Nu blir det svårt att fortsätta hävda att tunnelbanans unika status inte finns.
För något år sedan slopades nytt signalsystem för röda linjen och utredning om helautomatiska tåg. Saker som inte omfattas av någon förhandling. Därmed har det sparats in även på tunnelbana. https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... beslut.pdf
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Här är SL:s investeringar som skrotas
Jag och signaturen "Ute och åker" diskuterade just detta i tråden "Förslag på nya spårvagnslinjer". Orsaken till att Region Stockholm inte kan spara in på dessa projekt är att dessa har omfattande medfinansiering från staten och kommuner. En följdfråga blir då varför kommuner i mycket större utsträckning är intresserade av att medfinansiera tunnelbaneprojekt.twr skrev:Ingenting som ingår i Stockholmsförhandlingen eller Sverigeförhandlingen finns med på listan. Därmed finns inga tunnelbaneprojekt med på listan.Diripsi skrev:Nu blir det svårt att fortsätta hävda att tunnelbanans unika status inte finns.
Nu planeras istället ett nytt signalsystem för hela tunnelbanan till år 2035. Detta är troligen rätt väg att gå. Dessutom är helautomatiska tåg antagligen en besparing på lång sikt.twr skrev:För något år sedan slopades nytt signalsystem för röda linjen och utredning om helautomatiska tåg. Saker som inte omfattas av någon förhandling. Därmed har det sparats in även på tunnelbana. https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... beslut.pdf
Re: Här är SL:s investeringar som skrotas
4 kommuner är med och finansierar tunnelbana.Enceladus skrev:Jag och signaturen "Ute och åker" diskuterade just detta i tråden "Förslag på nya spårvagnslinjer". Orsaken till att Region Stockholm inte kan spara in på dessa projekt är att dessa har omfattande medfinansiering från staten och kommuner. En följdfråga blir då varför kommuner i mycket större utsträckning är intresserade av att medfinansiera tunnelbaneprojekt.twr skrev:Ingenting som ingår i Stockholmsförhandlingen eller Sverigeförhandlingen finns med på listan. Därmed finns inga tunnelbaneprojekt med på listan.Diripsi skrev:Nu blir det svårt att fortsätta hävda att tunnelbanans unika status inte finns.
4 kommuner är med och finansierar Roslagsbanan.
4 kommuner är med och finansierar spårväg.
Stämmer ditt påstående?
Ja, det borde ju ha varit självklart redan tidigare att satsa på ett system för hela tunnelbanan.Enceladus skrev:Nu planeras istället ett nytt signalsystem för hela tunnelbanan till år 2035. Detta är troligen rätt väg att gå. Dessutom är helautomatiska tåg antagligen en besparing på lång sikt.twr skrev:För något år sedan slopades nytt signalsystem för röda linjen och utredning om helautomatiska tåg. Saker som inte omfattas av någon förhandling. Därmed har det sparats in även på tunnelbana. https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... beslut.pdf
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
-----------------------
Var sak på sin plats.
Re: Här är SL:s investeringar som skrotas
Blindtarmen gulalinjen är ju en lågt hängande frukt. Men jag antar att det är för mycket prestige inblandat i det projektet.
Genius on call
Re: Här är SL:s investeringar som skrotas
Ny färjeterminal byggs vid Slussen
Nu har ännu ett projekt återuppstått, efter upphöjningen av Saltsjöbanan.DN skrev:En ny färjeterminal vid Skeppsbrokajen har varit på tal länge men planeringen har fått skjutas på framtiden. När beslutet nu fattas inleds bygget redan i maj 2023. 120 miljoner kronor senare, vilket är budgeten för bygget, ska färjeterminalen invigas i juli 2025.
Har inte Region Stockholm gjort miljardvinster under hela pandemin?
Re: Här är SL:s investeringar som skrotas
Ska färjeterminalen byggas vid Räntmästartrappan? Där bussarna inte stannar längre?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Här är SL:s investeringar som skrotas
Den indragningen är att se som tillfällig, om än långvarig! Sen är väl inte den hållplatsen nödvändig för färjetrafikanternas skull även om den är praktisk för den som råkar komma med bussen!
Att djurgårdsfärjorna tillfälligt flyttats därifrån beror ju liksom också på slussenprojektet!
Re: Här är SL:s investeringar som skrotas
SL hr beskrivit indragningen av Räntmästartrappan som permanent. Och det är nog rimligt när det gäller de blå bussarna. Men de röda skulle gott kunna stanna där, om man kan ordna en hållplats.daniel_s skrev: ↑onsdag 15 juni 2022 16:17Den indragningen är att se som tillfällig, om än långvarig! Sen är väl inte den hållplatsen nödvändig för färjetrafikanternas skull även om den är praktisk för den som råkar komma med bussen!
Att djurgårdsfärjorna tillfälligt flyttats därifrån beror ju liksom också på slussenprojektet!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling