Här är SL:s investeringar som skrotas

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
roggek
Inlägg: 2537
Blev medlem: måndag 17 maj 2010 20:05

Här är SL:s investeringar som skrotas

Inlägg av roggek »

"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Inlägg av Diripsi »

Nu blir det svårt att fortsätta hävda att tunnelbanans unika status inte finns.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Inlägg av twr »

Diripsi skrev:Nu blir det svårt att fortsätta hävda att tunnelbanans unika status inte finns.
Ingenting som ingår i Stockholmsförhandlingen eller Sverigeförhandlingen finns med på listan. Därmed finns inga tunnelbaneprojekt med på listan.

För något år sedan slopades nytt signalsystem för röda linjen och utredning om helautomatiska tåg. Saker som inte omfattas av någon förhandling. Därmed har det sparats in även på tunnelbana. https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... beslut.pdf
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Inlägg av Enceladus »

twr skrev:
Diripsi skrev:Nu blir det svårt att fortsätta hävda att tunnelbanans unika status inte finns.
Ingenting som ingår i Stockholmsförhandlingen eller Sverigeförhandlingen finns med på listan. Därmed finns inga tunnelbaneprojekt med på listan.
Jag och signaturen "Ute och åker" diskuterade just detta i tråden "Förslag på nya spårvagnslinjer". Orsaken till att Region Stockholm inte kan spara in på dessa projekt är att dessa har omfattande medfinansiering från staten och kommuner. En följdfråga blir då varför kommuner i mycket större utsträckning är intresserade av att medfinansiera tunnelbaneprojekt.
twr skrev:För något år sedan slopades nytt signalsystem för röda linjen och utredning om helautomatiska tåg. Saker som inte omfattas av någon förhandling. Därmed har det sparats in även på tunnelbana. https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... beslut.pdf
Nu planeras istället ett nytt signalsystem för hela tunnelbanan till år 2035. Detta är troligen rätt väg att gå. Dessutom är helautomatiska tåg antagligen en besparing på lång sikt.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Inlägg av twr »

Enceladus skrev:
twr skrev:
Diripsi skrev:Nu blir det svårt att fortsätta hävda att tunnelbanans unika status inte finns.
Ingenting som ingår i Stockholmsförhandlingen eller Sverigeförhandlingen finns med på listan. Därmed finns inga tunnelbaneprojekt med på listan.
Jag och signaturen "Ute och åker" diskuterade just detta i tråden "Förslag på nya spårvagnslinjer". Orsaken till att Region Stockholm inte kan spara in på dessa projekt är att dessa har omfattande medfinansiering från staten och kommuner. En följdfråga blir då varför kommuner i mycket större utsträckning är intresserade av att medfinansiera tunnelbaneprojekt.
4 kommuner är med och finansierar tunnelbana.
4 kommuner är med och finansierar Roslagsbanan.
4 kommuner är med och finansierar spårväg.

Stämmer ditt påstående?
Enceladus skrev:
twr skrev:För något år sedan slopades nytt signalsystem för röda linjen och utredning om helautomatiska tåg. Saker som inte omfattas av någon förhandling. Därmed har det sparats in även på tunnelbana. https://www.sll.se/globalassets/5.-poli ... beslut.pdf
Nu planeras istället ett nytt signalsystem för hela tunnelbanan till år 2035. Detta är troligen rätt väg att gå. Dessutom är helautomatiska tåg antagligen en besparing på lång sikt.
Ja, det borde ju ha varit självklart redan tidigare att satsa på ett system för hela tunnelbanan.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Inlägg av Odd »

Blindtarmen gulalinjen är ju en lågt hängande frukt. Men jag antar att det är för mycket prestige inblandat i det projektet.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9739
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Inlägg av Enceladus »

Ny färjeterminal byggs vid Slussen
DN skrev:En ny färjeterminal vid Skeppsbrokajen har varit på tal länge men planeringen har fått skjutas på framtiden. När beslutet nu fattas inleds bygget redan i maj 2023. 120 miljoner kronor senare, vilket är budgeten för bygget, ska färjeterminalen invigas i juli 2025.
Nu har ännu ett projekt återuppstått, efter upphöjningen av Saltsjöbanan.
roggek skrev: fredag 09 oktober 2020 12:16 Förlust på 3,5 Mdkr...De går bra nu... :cheesygrin:
Har inte Region Stockholm gjort miljardvinster under hela pandemin? :roll:
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Inlägg av LÅ1 »

Ska färjeterminalen byggas vid Räntmästartrappan? Där bussarna inte stannar längre?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Inlägg av daniel_s »

LÅ1 skrev: onsdag 15 juni 2022 16:10 Ska färjeterminalen byggas vid Räntmästartrappan? Där bussarna inte stannar längre?
Den indragningen är att se som tillfällig, om än långvarig! Sen är väl inte den hållplatsen nödvändig för färjetrafikanternas skull även om den är praktisk för den som råkar komma med bussen!

Att djurgårdsfärjorna tillfälligt flyttats därifrån beror ju liksom också på slussenprojektet!
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Här är SL:s investeringar som skrotas

Inlägg av LÅ1 »

daniel_s skrev: onsdag 15 juni 2022 16:17
LÅ1 skrev: onsdag 15 juni 2022 16:10 Ska färjeterminalen byggas vid Räntmästartrappan? Där bussarna inte stannar längre?
Den indragningen är att se som tillfällig, om än långvarig! Sen är väl inte den hållplatsen nödvändig för färjetrafikanternas skull även om den är praktisk för den som råkar komma med bussen!

Att djurgårdsfärjorna tillfälligt flyttats därifrån beror ju liksom också på slussenprojektet!
SL hr beskrivit indragningen av Räntmästartrappan som permanent. Och det är nog rimligt när det gäller de blå bussarna. Men de röda skulle gott kunna stanna där, om man kan ordna en hållplats.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Skriv svar