Nya busskurer i Stockholm
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Nya busskurer i Stockholm
Man ska introducera en ny typ av väderskydd, gemenligen busskur, i Stockholm.
"Här är vinnaren i tävlingen om nya väderskydd".
De ska vara så speciella att de blir förknippade med Stockholm. Stämmer kanske nu, frågan är om det består. Andra kan ju efterlikna dem till viss del. Takutformningen syns ju inte i alla vinklar. Och det är väl den som i första hand gör kuren lite speciell.
På bilden i artikeln är bänken placerad utanför väderskyddet. Är det tänkt att alltid vara så? Man kanske vill att de ska vara smalare för trånga platser? Bilden visar en reklamyta och en SL-karta. (En spårkarta!?) Men ingen yta för övriga anslag.
Det ser ut som om väggarna går ända upp till taket. Det gör de inte i dag, så regnet kan blåsa in.
De nuvarande busskurerna har ju samma gröna färg som Stockholms stad har på många av sina "gatumöbler". Papperskorgar, trafikljusstolpar staket mm. (Var inte SL först med den färgen?)
Ska bli spännande att se dessa kurer i verkligheten. Är säkert lika bra som de gamla. Hoppas bara glaset är okrossbart och helst inte låter färg, lim eller tape fastna.
"Här är vinnaren i tävlingen om nya väderskydd".
De ska vara så speciella att de blir förknippade med Stockholm. Stämmer kanske nu, frågan är om det består. Andra kan ju efterlikna dem till viss del. Takutformningen syns ju inte i alla vinklar. Och det är väl den som i första hand gör kuren lite speciell.
På bilden i artikeln är bänken placerad utanför väderskyddet. Är det tänkt att alltid vara så? Man kanske vill att de ska vara smalare för trånga platser? Bilden visar en reklamyta och en SL-karta. (En spårkarta!?) Men ingen yta för övriga anslag.
Det ser ut som om väggarna går ända upp till taket. Det gör de inte i dag, så regnet kan blåsa in.
De nuvarande busskurerna har ju samma gröna färg som Stockholms stad har på många av sina "gatumöbler". Papperskorgar, trafikljusstolpar staket mm. (Var inte SL först med den färgen?)
Ska bli spännande att se dessa kurer i verkligheten. Är säkert lika bra som de gamla. Hoppas bara glaset är okrossbart och helst inte låter färg, lim eller tape fastna.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 439
- Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38
Re: Nya busskurer i Stockholm
Den där såg verkligen inget rolig ut...LÅ1 skrev:Man ska introducera en ny typ av väderskydd, gemenligen busskur, i Stockholm.
"Här är vinnaren i tävlingen om nya väderskydd".
De ska vara så speciella att de blir förknippade med Stockholm. Stämmer kanske nu, frågan är om det består. Andra kan ju efterlikna dem till viss del. Takutformningen syns ju inte i alla vinklar. Och det är väl den som i första hand gör kuren lite speciell.
På bilden i artikeln är bänken placerad utanför väderskyddet. Är det tänkt att alltid vara så? Man kanske vill att de ska vara smalare för trånga platser? Bilden visar en reklamyta och en SL-karta. (En spårkarta!?) Men ingen yta för övriga anslag.
Det ser ut som om väggarna går ända upp till taket. Det gör de inte i dag, så regnet kan blåsa in.
De nuvarande busskurerna har ju samma gröna färg som Stockholms stad har på många av sina "gatumöbler". Papperskorgar, trafikljusstolpar staket mm. (Var inte SL först med den färgen?)
Ska bli spännande att se dessa kurer i verkligheten. Är säkert lika bra som de gamla. Hoppas bara glaset är okrossbart och helst inte låter färg, lim eller tape fastna.
Har de fått rättigheterna till namnet från adelssläkten? Vore ju typiskt SL att åka på en stämning mitt i allt.
Re: Nya busskurer i Stockholm
"Natt och Dag" är väl bara arkitektfirmans namn på sitt förslag. Inget säger att SL ska marknadsföra väntkurerna med det namnet.Breitspurbahn skrev:Har de fått rättigheterna till namnet från adelssläkten? Vore ju typiskt SL att åka på en stämning mitt i allt.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nya busskurer i Stockholm
Vilka kommuner tänker använda dessa då? Åtminstone Solna har ju en tradition av att alltid göra tvärtom, så om Stockholm accepterar dessa är det tämligen sannolikt att Solna kommer att hitta på något annat...
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: Nya busskurer i Stockholm
Författaren Niklas Natt och Dag står nog gärna till tjänst att författa en stämning...Breitspurbahn skrev:Den där såg verkligen inget rolig ut...LÅ1 skrev:Man ska introducera en ny typ av väderskydd, gemenligen busskur, i Stockholm.
"Här är vinnaren i tävlingen om nya väderskydd".
De ska vara så speciella att de blir förknippade med Stockholm. Stämmer kanske nu, frågan är om det består. Andra kan ju efterlikna dem till viss del. Takutformningen syns ju inte i alla vinklar. Och det är väl den som i första hand gör kuren lite speciell.
På bilden i artikeln är bänken placerad utanför väderskyddet. Är det tänkt att alltid vara så? Man kanske vill att de ska vara smalare för trånga platser? Bilden visar en reklamyta och en SL-karta. (En spårkarta!?) Men ingen yta för övriga anslag.
Det ser ut som om väggarna går ända upp till taket. Det gör de inte i dag, så regnet kan blåsa in.
De nuvarande busskurerna har ju samma gröna färg som Stockholms stad har på många av sina "gatumöbler". Papperskorgar, trafikljusstolpar staket mm. (Var inte SL först med den färgen?)
Ska bli spännande att se dessa kurer i verkligheten. Är säkert lika bra som de gamla. Hoppas bara glaset är okrossbart och helst inte låter färg, lim eller tape fastna.
Har de fått rättigheterna till namnet från adelssläkten? Vore ju typiskt SL att åka på en stämning mitt i allt.
Re: Nya busskurer i Stockholm
Nobina använder redan okrossbart glas av Hammerglass i ett 20-tal busskurer inom Södertörn. Problemet är dock att företag som Hammerglass har svårt att vinna upphandlingar:LÅ1 skrev:Ska bli spännande att se dessa kurer i verkligheten. Är säkert lika bra som de gamla. Hoppas bara glaset är okrossbart och helst inte låter färg, lim eller tape fastna.
Här demonstrerar Micke från Bandhagen hur tåliga olika glastyper är:Bussmagasinet skrev:– Våra rutor är nästan dubbelt så dyra som härdat glas, så vi kommer inte långt i en upphandling. Att våra lösningar betalar sig redan efter första glaskrosset spelar tyvärr ingen roll.
– Vi har försökt med de flesta stora länstrafikbolag, men svaret är det samma – vi är för dyra. Som skattebetalare blir man ju trött när de inte lyckas tänka utanför boxen, men detta är dagens sanning – det finns ingen koordinering mellan inköp och drift – annars hade det suttit okrossbara glas i alla utsatta kurer. Efter att SL godkände oss som alternativ leverantör är vi nu oerhört glada över det initiativ som Nobina tagit, och hoppas att flera operatörer följer efter, säger Ulf Bergström.
Re: Nya busskurer i Stockholm
Hammerglass sätter stopp för busskursvandaler
Borde inte okrossbart glas vara standard i hela kollektivtrafiken?Infrastrukturnyheter.se skrev:"Vi valde de kurer som var mest utsatta, och som vi bytte krossade glas i var och varannan vecka. Sedan installationen har vi inte behövt byta ett enda glas! Vi räknar med att ha sparat över 100.000 kr i månaden enbart på dessa 20 kurar – ofattbara siffror egentligen."
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Nya busskurer i Stockholm
Det kan man tycka men det repas och blir fult efter ett tag, det vill säga är inte lika snyggt. Men på utsatta ställen torde det vara ett alternativ.Enceladus skrev:Hammerglass sätter stopp för busskursvandaler
Borde inte okrossbart glas vara standard i hela kollektivtrafiken?Infrastrukturnyheter.se skrev:"Vi valde de kurer som var mest utsatta, och som vi bytte krossade glas i var och varannan vecka. Sedan installationen har vi inte behövt byta ett enda glas! Vi räknar med att ha sparat över 100.000 kr i månaden enbart på dessa 20 kurar – ofattbara siffror egentligen."
Re: Nya busskurer i Stockholm
Jag tycker att sträckmetall är snyggt!
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6154
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Nya busskurer i Stockholm
Alltså, som framgår av reklamfilmen ovan så är det ju inte glas utan plast, närmare bestämt den plast som kallas polykarbonat - en polymer av koldioxid och bensenringar, som blir oerhört seg.Hechtwagen skrev:Det kan man tycka men det repas och blir fult efter ett tag, det vill säga är inte lika snyggt. Men på utsatta ställen torde det vara ett alternativ.Enceladus skrev:Hammerglass sätter stopp för busskursvandaler
Borde inte okrossbart glas vara standard i hela kollektivtrafiken?Infrastrukturnyheter.se skrev:"Vi valde de kurer som var mest utsatta, och som vi bytte krossade glas i var och varannan vecka. Sedan installationen har vi inte behövt byta ett enda glas! Vi räknar med att ha sparat över 100.000 kr i månaden enbart på dessa 20 kurar – ofattbara siffror egentligen."
https://www.plastvaror.se/shop/polykarb ... 260c1.html
Det går inte att krossa polykarbonat, inte ens om man som Socker-Conny har ett schysst järnrör, men Micke från Bandhagen har ju en yxa och man kan åstadkomma en hel del skada ändå.
Som alla plaster har skivmaterialet problem med reptåligheten. Just Hammerglass säger sig ha en bättre ytbehandling som motverkar det, hur det är med den saken finns väl varierande uppgifter om. Dessutom - kan man inte slå sönder rutan kan man alltid förstöra den med kl-tt-er. Det är nästa hopplöst att försöka få bort färg från en polykarbonatskiva.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Nya busskurer i Stockholm
Precis, man kan lika gärna ha sträckmetall. Den är mer genomskinlig och tål allt
- dr Cassandra Nojdh
- Inlägg: 6154
- Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05
Re: Nya busskurer i Stockholm
Nä, just det. Det blir ju inte mycket till vindskydd. Men å andra sidan, vad , man får inte vara klen om man ska ut och åka i busstrafiken!daniel_s skrev:Precis, man kan lika gärna ha sträckmetall. Den är mer genomskinlig och tål allt
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Re: Nya busskurer i Stockholm
Rätt sort skyddar bättre än man tror mot vinden. Men visst, upplevelsen är ju halva resan, eller hur det nu var...dr Cassandra Nojdh skrev:Nä, just det. Det blir ju inte mycket till vindskydd. Men å andra sidan, vad , man får inte vara klen om man ska ut och åka i busstrafiken!daniel_s skrev:Precis, man kan lika gärna ha sträckmetall. Den är mer genomskinlig och tål allt
Re: Nya busskurer i Stockholm
Den ser väl fin ut. Kanske att man skulle ha en lite bättre färg än brunt kanske. Guld eller gult är ju populärt i huvudstaden idag, ibland viktigare än funktionen....
Appropå gult och guldfärg, minns ni att man för runt 20 år sen eller så slopade de för Stockholm så typiska gula trafikljusstolparna och målade dom mörkgröna i stället. Problemet uppenbarade sig väldigt snabbt, stolparna "försvann" i bakgrunden så i panik satte man dit flera reflexremsor på stolparna så att folk inte skulle krocka med dom. Vilken färg? Just det, gult
Gula stolpar var en del av Stockholms identitet, anser jag, och därför bör man naturligtvis införa gulmålade trafikljusstolpar igen, som en del av stadens designprogram.
Appropå gult och guldfärg, minns ni att man för runt 20 år sen eller så slopade de för Stockholm så typiska gula trafikljusstolparna och målade dom mörkgröna i stället. Problemet uppenbarade sig väldigt snabbt, stolparna "försvann" i bakgrunden så i panik satte man dit flera reflexremsor på stolparna så att folk inte skulle krocka med dom. Vilken färg? Just det, gult
Gula stolpar var en del av Stockholms identitet, anser jag, och därför bör man naturligtvis införa gulmålade trafikljusstolpar igen, som en del av stadens designprogram.
Genius on call
Re: Nya busskurer i Stockholm
Nu är det mycket gult i stadens "möblemang". Sommarmöbler på de så kallade sommargågatorna, popup-parkerna etc. Även rosa och blågönt (eller cerise och turkos?) används. Men hur mycket var gult när trafikljusstolparna var gula? Papperskorgarna, åtminstone de små, var väl orangea (fast man sa kanske brandgult då) och lyktstolparna var ljusblå och telefonkioskerna i innerstaden var röda med reklam. Men plötsligt skulle det mesta vara mörkgrönt. Förutom trafikljusstolparna även papperskorgarna och reklamtavlor. Och en del annat tror jag, även om jag inte nu kommer på vad.Odd skrev:Den ser väl fin ut. Kanske att man skulle ha en lite bättre färg än brunt kanske. Guld eller gult är ju populärt i huvudstaden idag, ibland viktigare än funktionen....
Appropå gult och guldfärg, minns ni att man för runt 20 år sen eller så slopade de för Stockholm så typiska gula trafikljusstolparna och målade dom mörkgröna i stället. Problemet uppenbarade sig väldigt snabbt, stolparna "försvann" i bakgrunden så i panik satte man dit flera reflexremsor på stolparna så att folk inte skulle krocka med dom. Vilken färg? Just det, gult
Gula stolpar var en del av Stockholms identitet, anser jag, och därför bör man naturligtvis införa gulmålade trafikljusstolpar igen, som en del av stadens designprogram.
Men i stort har väl gult varit Stockholms färg. Inte minst när det gäller husfasader genom århundradena.
Gissar att staden har ett designdokument som går att hitta om man letar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nya busskurer i Stockholm
Mer genomskinlig får stå för dig och snyggare är det framför allt inte. Men om man vill att så få som möjligt ska åka kollektivt kan man satsa på sträckmetall och väder- och trygghetsdåliga lösningar.daniel_s skrev:Precis, man kan lika gärna ha sträckmetall. Den är mer genomskinlig och tål allt
Re: Nya busskurer i Stockholm
Det är väl inte du som bestämmer vad som är snyggt. Det är helt klart både mer genomskinligt och snyggare än en klottersanerad plastruta. Och jag tror inte att söndersanerade hållplatser lockar mer folk till kollektivtrafiken.BSB101 skrev:Mer genomskinlig får stå för dig och snyggare är det framför allt inte. Men om man vill att så få som möjligt ska åka kollektivt kan man satsa på sträckmetall och väder- och trygghetsdåliga lösningar.daniel_s skrev:Precis, man kan lika gärna ha sträckmetall. Den är mer genomskinlig och tål allt
Re: Nya busskurer i Stockholm
Alla bestämmer vi själva vad vi anser vara snyggt eller hur? Jag tycker att dagens busskurer generellt är mer snygga än gårdagens i sträckmetall.daniel_s skrev:Det är väl inte du som bestämmer vad som är snyggt. Det är helt klart både mer genomskinligt och snyggare än en klottersanerad plastruta. Och jag tror inte att söndersanerade hållplatser lockar mer folk till kollektivtrafiken.BSB101 skrev:Mer genomskinlig får stå för dig och snyggare är det framför allt inte. Men om man vill att så få som möjligt ska åka kollektivt kan man satsa på sträckmetall och väder- och trygghetsdåliga lösningar.daniel_s skrev:Precis, man kan lika gärna ha sträckmetall. Den är mer genomskinlig och tål allt