Sida 1 av 10

Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: tisdag 06 oktober 2020 12:03
av Enceladus
Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Att Arlandabanan är ett samhällsekonomiskt fiasko har redan konstaterats i en äldre tråd. Men nu har även Stockholms Handelskammare fått nog. De höga biljettpriserna ger visserligen stora intäkter, men de resulterar också i en låg kollektivtrafikandel:
DN skrev:Kollektivtrafikandelen för resor till Arlanda är i dag cirka 50 procent, varav 28 procent reser med tåg och 22 procent med buss. Det är en låg kollektivtrafikandel jämfört med andra större flygplatser i Sveriges närområde. I Trafikverkets analys av kapaciteten för väg- och spårinfrastruktur eftersträvas en kollektivtrafikandel på 60 procent varav 40 procent är spårburen.
Handelskammaren föreslår också andra satsningar:
DN skrev:De vill också utreda en förlängning av Roslagsbanan.
– Det är intressant, om den kan avgrenas från Vallentuna centrum till Arlanda. Men det bör utredas vidare, säger Carl Bergkvist.
Vilken av satsningarna borde ha högsta prioritet?

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: tisdag 06 oktober 2020 12:18
av twr
Enceladus skrev: Handelskammaren föreslår också andra satsningar:
DN skrev:De vill också utreda en förlängning av Roslagsbanan.
– Det är intressant, om den kan avgrenas från Vallentuna centrum till Arlanda. Men det bör utredas vidare, säger Carl Bergkvist.
Vilken av satsningarna borde ha högsta prioritet?
De båda satsningarna utesluter ju inte varandra, och behöver kanske inte prioriteras mot varandra. (Alla skattefinansierade projekt i Sverige konkurrerar förstås delvis om samma pengar.)

Om du vill ha en prioritering så är det väl att köpa ut Arlandabanan som är viktigast för världen i stort, medan Roslagsbanan mer berör Nordostektorn (och även Universitetet). Å andra sidan kan man säga att Roslagsbanan är en mer långsiktig investering (ny infrastruktur) medan att köpa ut Arlandabanan "bara" handlar om att byta ägare under en begränsad tidsperiod (som dock är 30 år lång, vilket ju är ganska lång tid.).

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: tisdag 06 oktober 2020 12:21
av twr
twr skrev:
Enceladus skrev: Handelskammaren föreslår också andra satsningar:
DN skrev:De vill också utreda en förlängning av Roslagsbanan.
– Det är intressant, om den kan avgrenas från Vallentuna centrum till Arlanda. Men det bör utredas vidare, säger Carl Bergkvist.
Vilken av satsningarna borde ha högsta prioritet?
De båda satsningarna utesluter ju inte varandra, och behöver kanske inte prioriteras mot varandra. (Alla skattefinansierade projekt i Sverige konkurrerar förstås delvis om samma pengar.)

Om du vill ha en prioritering så är det väl att köpa ut Arlandabanan som är viktigast för världen i stort, medan Roslagsbanan mer berör Nordostektorn (och även Universitetet). Å andra sidan kan man säga att Roslagsbanan är en mer långsiktig investering (ny infrastruktur) medan att köpa ut Arlandabanan "bara" handlar om att byta ägare under en begränsad tidsperiod (som dock är 30 år lång, vilket ju är ganska lång tid.).
Det ska dock tilläggas att Roslagsbanan till Arlanda kan ha en avlastande effekt på pendetågen, vilket kan vara av värde för hela regionen med tanke på Citybanans begränsade kapacitet. Linjen T-Centralen - Arlanda kommer också att ha ett i hög grad dubbelriktat resande, vilket ger effektivt utnyttjande av fordon och depå. Så det finns en hel del fördelar med utbyggnaden.

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: tisdag 06 oktober 2020 15:34
av Enceladus
Hur mycket kostar det att producera en resa mellan Stockholm C och Arlanda? Avståndet är knappt 40 km. Pendeltågens personkilometerkostnad är drygt 1 kr. Således kan produktionskostnaden uppskattas till 40 kr. Arlanda Express har betydligt lägre beläggning, men å andra sidan kortare restid. Det är egentligen inte avstånd som kostar, utan tid.
DN skrev:– Klimatfrågan är en av vår tids stora ödesfrågor och andelen bilresor till Arlanda är för hög. Då kan vi inte ha en situation där en tågbiljett enkel väg kostar 300 kronor och bara ett fåtal kan använda tåget. Priset måste ner, säger Carl Bergkvist, näringspolitisk expert på Handelskammaren.
300 kr för en enkelbiljett är helt klart orimligt, men även 100 kr skulle antagligen vara i överkant. Hur mycket borde det kosta att åka med Arlanda Express? Subventionen blir väl marginell med SL:s enhetstaxa. Borde Arlanda Express finnas över huvud taget, eller hade det varit bättre att ersätta den linjen med fler genomgående regionaltåg mellan Södertälje och Uppsala?

Jag måste medge att Arlanda Express har ett väldigt attraktivt trafikutbud sett till antalet resenärer. Det är imponerande att den linjen har 15-minuterstrafik även på helgmorgnar, trots att antalet resenärer bara är en bråkdel av pendeltågens antal. Jag tror dock att det snarare är pendeltågen som sticker ut med ett värdelöst trafikutbud.

Det finns tre regionaltågslinjer från Sörmland. Med genomgående regionaltåg skulle det kunna vara minst 20-minuterstrafik under hela trafikdygnet (jämför Öresundstågen). Eskilstuna vill dock ha 30-minuterstrafik under hela trafikdygnet (jämför Helsingborg som också vill ha det). Då skulle det kunna vara 15-minuterstrafik som idag och mycket bättre trafik till Uppsala, allt detta med en bättre trafikekonomi.

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: tisdag 06 oktober 2020 15:50
av Stefan Widén
Om man tar bort tilläggsavgiften för P-tågsresenärer till Arlanda, då har man öppnat upp för ett billigt resealternativ som dessutom lär konkurrera ut bussarna. Att åka snabbt till Arlanda med A-banan kan vara värt en 100lapp och då lär man även konkurrera ut taxi från innerstaden till Arlanda dvs locka affärsresenärerna. Då blir tåget verkligen det miljövänligaste alternativet.

Stefan

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: tisdag 06 oktober 2020 15:59
av Enceladus
Stefan Widén skrev:Om man tar bort tilläggsavgiften för P-tågsresenärer till Arlanda, då har man öppnat upp för ett billigt resealternativ som dessutom lär konkurrera ut bussarna. Att åka snabbt till Arlanda med A-banan kan vara värt en 100lapp och då lär man även konkurrera ut taxi från innerstaden till Arlanda dvs locka affärsresenärerna. Då blir tåget verkligen det miljövänligaste alternativet.
Redan nästa år (från december 2021) ska Eskilstunapendeln förlängas från Stockholm till Uppsala via Arlanda. Därutöver finns det två andra regionaltågslinjer från Sörmland som kan förlängas. Finns det något utrymme för en renodlad flygpendel i ett sådant scenario?

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: tisdag 06 oktober 2020 19:17
av Stefan Widén
Enceladus skrev:
Stefan Widén skrev:Om man tar bort tilläggsavgiften för P-tågsresenärer till Arlanda, då har man öppnat upp för ett billigt resealternativ som dessutom lär konkurrera ut bussarna. Att åka snabbt till Arlanda med A-banan kan vara värt en 100lapp och då lär man även konkurrera ut taxi från innerstaden till Arlanda dvs locka affärsresenärerna. Då blir tåget verkligen det miljövänligaste alternativet.
Redan nästa år (från december 2021) ska Eskilstunapendeln förlängas från Stockholm till Uppsala via Arlanda. Därutöver finns det två andra regionaltågslinjer från Sörmland som kan förlängas. Finns det något utrymme för en renodlad flygpendel i ett sådant scenario?

Japp det gör det. De som idag slänger sig i en taxi på centralen då den kostar ca 500 kr och är man två kostar tåget lite mer. Sen är det tiden. 20 min centralen Arlanda är väldigt bra. Kommer man med ett morgonflyg så är man korkad om man inte tar tåget. Även tydligheten. Tänk själv när du kommer till en främmande stad och du ska hitta vägen till city. Jämför med att hitta till fjärrtågsplattformen. Kostar det då 100 kr med A-tåget och 37 kr med pendeln väljer många Atåget...

Tänk.....människan är av naturen lat! :D

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: tisdag 06 oktober 2020 19:20
av Enceladus
Stefan Widén skrev:
Enceladus skrev:
Stefan Widén skrev:Om man tar bort tilläggsavgiften för P-tågsresenärer till Arlanda, då har man öppnat upp för ett billigt resealternativ som dessutom lär konkurrera ut bussarna. Att åka snabbt till Arlanda med A-banan kan vara värt en 100lapp och då lär man även konkurrera ut taxi från innerstaden till Arlanda dvs locka affärsresenärerna. Då blir tåget verkligen det miljövänligaste alternativet.
Redan nästa år (från december 2021) ska Eskilstunapendeln förlängas från Stockholm till Uppsala via Arlanda. Därutöver finns det två andra regionaltågslinjer från Sörmland som kan förlängas. Finns det något utrymme för en renodlad flygpendel i ett sådant scenario?

Japp det gör det. De som idag slänger sig i en taxi på centralen då den kostar ca 500 kr och är man två kostar tåget lite mer. Sen är det tiden. 20 min centralen Arlanda är väldigt bra. Kommer man med ett morgonflyg så är man korkad om man inte tar tåget. Även tydligheten. Tänk själv när du kommer till en främmande stad och du ska hitta vägen till city. Jämför med att hitta till fjärrtågsplattformen. Kostar det då 100 kr med A-tåget och 37 kr med pendeln väljer många Atåget...

Tänk.....människan är av naturen lat! :D
Men Arlanda Express har varken kortare restid eller högre turtäthet än de genomgående regionaltågen i detta scenario. Varför skulle någon betala 100 kr när regionaltågen erbjuder exakt samma service för 37 kr?

Genomgående trafikering blir faktiskt verklighet nästa år, dock endast på Eskilstunapendeln. Detta innebär att det blir timmestrafik mellan Stockholm och Arlanda/Uppsala med Mälartåg.

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: onsdag 07 oktober 2020 9:02
av Joakim W
Enceladus skrev:Men Arlanda Express har varken kortare restid eller högre turtäthet än de genomgående regionaltågen i detta scenario. Varför skulle någon betala 100 kr när regionaltågen erbjuder exakt samma service för 37 kr?

Genomgående trafikering blir faktiskt verklighet nästa år, dock endast på Eskilstunapendeln. Detta innebär att det blir timmestrafik mellan Stockholm och Arlanda/Uppsala med Mälartåg.
Hur hade du tänkt att Arlanda södra och norra ska trafikeras? Lägger vi ner de stationerna istället? Arlanda Express funkar som npn slags shuttle service mellan stationerna och är gratis att åka däremellan.

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: onsdag 07 oktober 2020 9:40
av twr
Joakim W skrev:
Enceladus skrev:Men Arlanda Express har varken kortare restid eller högre turtäthet än de genomgående regionaltågen i detta scenario. Varför skulle någon betala 100 kr när regionaltågen erbjuder exakt samma service för 37 kr?

Genomgående trafikering blir faktiskt verklighet nästa år, dock endast på Eskilstunapendeln. Detta innebär att det blir timmestrafik mellan Stockholm och Arlanda/Uppsala med Mälartåg.
Hur hade du tänkt att Arlanda södra och norra ska trafikeras? Lägger vi ner de stationerna istället? Arlanda Express funkar som npn slags shuttle service mellan stationerna och är gratis att åka däremellan.
De kan väl trafikeras precis som idag? Enda skillnaden är att tåget inte terminerar i Stockholms central utan fortsätter till exempelvis Eskilstuna.
Stefan Widén skrev:
Japp det gör det. De som idag slänger sig i en taxi på centralen då den kostar ca 500 kr och är man två kostar tåget lite mer. Sen är det tiden. 20 min centralen Arlanda är väldigt bra. Kommer man med ett morgonflyg så är man korkad om man inte tar tåget. Även tydligheten. Tänk själv när du kommer till en främmande stad och du ska hitta vägen till city. Jämför med att hitta till fjärrtågsplattformen. Kostar det då 100 kr med A-tåget och 37 kr med pendeln väljer många Atåget...

Tänk.....människan är av naturen lat! :D
Men det finns ju ingen anledning att dessa tåg skulle få längre restid eller att de ska vara dyrare.

Ditt argument om plattformen är faktiskt en skillnad, men är det så avgörande skillnad?

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: onsdag 07 oktober 2020 10:49
av Enceladus
twr skrev:De kan väl trafikeras precis som idag? Enda skillnaden är att tåget inte terminerar i Stockholms central utan fortsätter till exempelvis Eskilstuna.
Det kan de inte. Arlanda södra och norra samt Stockholm C spår 1-2 har en annan instegshöjd än det övriga järnvägsnätet i landet. Av trafikekonomiska och kapacitetsmässiga skäl är det också önskvärt att samma tåg går till både Arlanda och Uppsala. Då blir det färre tåg på Ostkustbanan, men minst lika många tåg i varje reserelation.
Joakim W skrev:Hur hade du tänkt att Arlanda södra och norra ska trafikeras? Lägger vi ner de stationerna istället? Arlanda Express funkar som npn slags shuttle service mellan stationerna och är gratis att åka däremellan.
Ett sätt att slå två flugor i en smäll är att låta Roslagsbanan ta över dessa stationer. Arlanda södra och norra måste ju ändå byggas om för att trafikeras av vanliga tåg, men vanliga tåg borde fortsätta mot Uppsala. Arlanda södra har 235-metersplattform och Arlanda norra har 160-metersplattform. Det krävs inte så stora investeringar för att anpassa stationerna till Roslagsbanan.

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: onsdag 07 oktober 2020 12:04
av Breitspurbahn
Hade det inte funnits en poäng att låta Eskilstunapendeln till Arlanda stanna på några stationer på vägen? T.ex. Älvsjö, Solna & Sollentuna/Häggvik?
Det hade gett dessa stora knytpunkter en snabb väg till och från Arlanda. Då blir Arlanda Express för de som snabbt ska till och från Stockholm City, denna pendel för de som ska till och från knutpunkterna och pendeltåget för övriga resenärer och stationer.

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: onsdag 07 oktober 2020 12:15
av twr
Enceladus skrev:
twr skrev:De kan väl trafikeras precis som idag? Enda skillnaden är att tåget inte terminerar i Stockholms central utan fortsätter till exempelvis Eskilstuna.
Det kan de inte. Arlanda södra och norra samt Stockholm C spår 1-2 har en annan instegshöjd än det övriga järnvägsnätet i landet. Av trafikekonomiska och kapacitetsmässiga skäl är det också önskvärt att samma tåg går till både Arlanda och Uppsala. Då blir det färre tåg på Ostkustbanan, men minst lika många tåg i varje reserelation.
Jag förutsätter naturligtvis att plattformshöjden ändras och att det är andra tåg än dagens Arlanda Express-tåg.
Enceladus skrev:
Joakim W skrev:Hur hade du tänkt att Arlanda södra och norra ska trafikeras? Lägger vi ner de stationerna istället? Arlanda Express funkar som npn slags shuttle service mellan stationerna och är gratis att åka däremellan.
Ett sätt att slå två flugor i en smäll är att låta Roslagsbanan ta över dessa stationer. Arlanda södra och norra måste ju ändå byggas om för att trafikeras av vanliga tåg, men vanliga tåg borde fortsätta mot Uppsala. Arlanda södra har 235-metersplattform och Arlanda norra har 160-metersplattform. Det krävs inte så stora investeringar för att anpassa stationerna till Roslagsbanan.
Spännande idé! Din egen?

Frågan är vilket hålla man skulle ansluta ifrån. Söderifrån är antagligen närmast, men norrifrån är enklare om man även önskar ansluta till Märsta.

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: onsdag 07 oktober 2020 13:03
av ADDE
Eller så låter man pendeltågen trafikera Arlanda södra och norra. Borde inte kosta så mycket att bygga en spåranslutning mellan dessa 2 och huvudlinjen norrut.

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: onsdag 07 oktober 2020 13:05
av Breitspurbahn
ADDE skrev:Eller så låter man pendeltågen trafikera Arlanda södra och norra. Borde inte kosta så mycket att bygga en spåranslutning mellan dessa 2 och huvudlinjen norrut.
Var behöver man en spåranslutning? Är inte Arlandabanan ett kontinuerligt spår med flera stationer?

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: onsdag 07 oktober 2020 13:08
av twr
Breitspurbahn skrev:
ADDE skrev:Eller så låter man pendeltågen trafikera Arlanda södra och norra. Borde inte kosta så mycket att bygga en spåranslutning mellan dessa 2 och huvudlinjen norrut.
Var behöver man en spåranslutning? Är inte Arlandabanan ett kontinuerligt spår med flera stationer?
Jag tror ADDE syftar på en fortsättning norrut från Arlanda norra, och anslutning till banan vidare mot Knivsta och Uppsala. En sådan finns inte nu. Arlanda S och Arlanda N ligger på en egen gren och spåren tar slut vid Arlanda N.

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: onsdag 07 oktober 2020 16:33
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev:Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Att Arlandabanan är ett samhällsekonomiskt fiasko har redan konstaterats i en äldre tråd. Men nu har även Stockholms Handelskammare fått nog. De höga biljettpriserna ger visserligen stora intäkter, men de resulterar också i en låg kollektivtrafikandel:
DN skrev:Kollektivtrafikandelen för resor till Arlanda är i dag cirka 50 procent, varav 28 procent reser med tåg och 22 procent med buss. Det är en låg kollektivtrafikandel jämfört med andra större flygplatser i Sveriges närområde. I Trafikverkets analys av kapaciteten för väg- och spårinfrastruktur eftersträvas en kollektivtrafikandel på 60 procent varav 40 procent är spårburen.
Handelskammaren föreslår också andra satsningar:
DN skrev:De vill också utreda en förlängning av Roslagsbanan.
– Det är intressant, om den kan avgrenas från Vallentuna centrum till Arlanda. Men det bör utredas vidare, säger Carl Bergkvist.
Vilken av satsningarna borde ha högsta prioritet?
Handelskammaren har alltid "fått nog", och tycker allt möjligt om allting (t.ex. spårväg). Istället för att hänvisa till diverse tidningsskriverier (med vidhängande tomtekommentarer) är det alltid bättre att gå till primärkällan, och här har vi den: https://www.chamber.se/rapporter/satsa-pa-arlanda.htm

Handelskammaren har alltså kommit ut som en av de som vill lägga ned Bromma, samtidigt som man säger sig måna om inrikesflyget. Jag ska här inte närmare analysera denna intressanta motsägelse (det finns det andra trådar för) här handlar det ju om Arlandabanan. Det finns redan en analys om denna, gjord 2016 av Riksrevisionen
https://www.riksrevisionen.se/rapporter ... banan.html
Handelskammaren för i källan ovan ett ganska svampigt resonemang som mynnar ut i antagandet
Sammanfattningsvis bedömer Stockholms Handelskammare att det finns goda förutsättningar att friköpa Arlandabanan och rekommenderar därför att det också sker förutsatt att båda parter kan enas om en prislapp som motsvarar de samhällsnyttor ett friköp skulle medföra.
Det var just det! Det här är fria fantasier. A-trains ägare kommer inte att släppa taget om guldkalven för summor som står i rimlig proportion till den föregivna nyttan. Det faktum att man begärde och fick förlängt till 2050 visar på detta. Som Riksrevisionen påpekar i rapporten ovan var statens möjligheter att avstyra detta små. Det hade ju varit tacknämligt om hr. stadsrådet Eneroth (s) hade talat klarspråk om detta när ärendet var uppe i Riksdagen https://www.riksdagen.se/sv/dokument-la ... or_H710115
istället för att producera svammel.

Däremot innehåller Handelskammarens skrift en hyggligt bra översikt över flygteknikens utvecklingsmöjligheter. De avsnitten ska jag analysera framöver i den här tråden, kanske: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 35&t=40583

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: onsdag 07 oktober 2020 17:44
av Lennart Petersen
ADDE skrev:Eller så låter man pendeltågen trafikera Arlanda södra och norra. Borde inte kosta så mycket att bygga en spåranslutning mellan dessa 2 och huvudlinjen norrut.
Ett par miljarder och ett rätt komplicerat bygge lär det bli med en sådan anslutning. Om det ska byggas planskilt.
En knepig sak i sammanhanget är att A-södra och norra är byggda för högertrafik (anslutning med en flyover från hivudbanan)

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: onsdag 07 oktober 2020 19:56
av BSB101
Stefan Widén skrev: Kommer man med ett morgonflyg så är man korkad om man inte tar tåget.
Nackdelen med tåget är att det sällan tar en dit man ska, vilket en taxi gör.

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Postat: onsdag 07 oktober 2020 20:50
av Enceladus
BSB101 skrev:
Stefan Widén skrev: Kommer man med ett morgonflyg så är man korkad om man inte tar tåget.
Nackdelen med tåget är att det sällan tar en dit man ska, vilket en taxi gör.
Menar skribenten att Arlanda har "en låg kollektivtrafikandel jämfört med andra större flygplatser i Sveriges närområde" på grund av att Stockholm har en dåligt utbyggd kollektivtrafik? Nej, det tror jag inte på. Stockholm har en hyfsat hög kollektivtrafikandel jämfört med andra större städer i Sveriges närområde. Däremot kan jag hålla med om att Stockholm har ett synnerligen dåligt trafikutbud på morgonkvisten (förutom för innerstadsbor, se exempelvis varifrån de första tågen mot Arlanda går).