Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev:Hade det inte funnits en poäng att låta Eskilstunapendeln till Arlanda stanna på några stationer på vägen? T.ex. Älvsjö, Solna & Sollentuna/Häggvik?
Det hade gett dessa stora knytpunkter en snabb väg till och från Arlanda. Då blir Arlanda Express för de som snabbt ska till och från Stockholm City, denna pendel för de som ska till och från knutpunkterna och pendeltåget för övriga resenärer och stationer.
Hittills har det aldrig funnits något större behov av regionaltågsstationer i Stockholms län eftersom resenärernas vilja att betala SJ:s högre biljettpriser är nästan obefintlig (se exempelvis regionaltågens marknadsandel i Märsta). Nu när regionerna i Mälardalen ska köra sina egna Mälartåg så blir frågan helt klart mer intressant. Det behövs dock sexspår på relevanta sträckor.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:
Stefan Widén skrev: Kommer man med ett morgonflyg så är man korkad om man inte tar tåget.
Nackdelen med tåget är att det sällan tar en dit man ska, vilket en taxi gör.
Menar skribenten att Arlanda har "en låg kollektivtrafikandel jämfört med andra större flygplatser i Sveriges närområde" på grund av att Stockholm har en dåligt utbyggd kollektivtrafik? Nej, det tror jag inte på. Stockholm har en hyfsat hög kollektivtrafikandel jämfört med andra större städer i Sveriges närområde. Däremot kan jag hålla med om att Stockholm har ett synnerligen dåligt trafikutbud på morgonkvisten (förutom för innerstadsbor, se exempelvis varifrån de första tågen mot Arlanda går).
Första tåget till Arlanda kommer fram 4.38, och första därifrån får 4.43. Första ankomsten med flyg närmsta dagarna är inte förrän efter 6. Visst, flyg går inte att säga nåt om idag, vi är i helt andra tider än normalt och tiderna är knappast aktuella idag.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev:Första tåget till Arlanda kommer fram 4.38, och första därifrån får 4.43. Första ankomsten med flyg närmsta dagarna är inte förrän efter 6. Visst, flyg går inte att säga nåt om idag, vi är i helt andra tider än normalt och tiderna är knappast aktuella idag.
Innan pandemins utbrott fanns det flera flygavgångar före klockan 6, och flera flygbolag rekommenderar att resenärerna anländer till flygplatsen minst två timmar före avgång. Det största problemet med pendeltågen är dock att de första avgångarna går från City. Från Södertälje anländer det första tåget klockan 6:16, vilket är på tok för sent. De första avgångarna från City har dessutom lägre beläggning än linje 791. Tidtabellen är helt vansinnig, men jag förstår att inflytelserika Vasastansbor kräver tidiga tåg från Odenplan medan Citypolitiker ger tusan i förorten.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev:
Joakim W skrev:Första tåget till Arlanda kommer fram 4.38, och första därifrån får 4.43. Första ankomsten med flyg närmsta dagarna är inte förrän efter 6. Visst, flyg går inte att säga nåt om idag, vi är i helt andra tider än normalt och tiderna är knappast aktuella idag.
Innan pandemins utbrott fanns det flera flygavgångar före klockan 6, och flera flygbolag rekommenderar att resenärerna anländer till flygplatsen minst två timmar före avgång. Det största problemet med pendeltågen är dock att de första avgångarna går från City. Från Södertälje anländer det första tåget klockan 6:16, vilket är på tok för sent. De första avgångarna från City har dessutom lägre beläggning än linje 791. Tidtabellen är helt vansinnig, men jag förstår att inflytelserika Vasastansbor kräver tidiga tåg från Odenplan medan Citypolitiker ger tusan i förorten.
När vill du att första tåget ska lämna Södertälje? Absolut, 3.51 vore väl skitbra, men du är fortfarande inte framme på Arlanda förrän 5.16, på tok för sent om du ska flyga vid 6. Nej, jag fortsätter rekommenderar nog alla bekanta som bor i Södertälje att ta bilen, eller en natt på hotell. Eller boka ett senare flyg.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:Tidtabellen är helt vansinnig, men jag förstår att inflytelserika Vasastansbor kräver tidiga tåg från Odenplan medan Citypolitiker ger tusan i förorten.
Vi inflytelserika Vasastansbor tar inte tåget till Arlanda. Vem tar tåget om man har en tid att passa? De tidigaste ankomsterna till Arlanda C är till för dom som arbetar där - inte för flygresenärer. Det är väl helt enkelt för få flygresenärer som skulle ta tåget till Arlanda från Södertäljegrenen (om möjligheten fanns) för att det ska vara motiverat att starta trafiken tidigare. Sedan kan det förstås finnas andra skäl till nattrafik på pendeln, men det är i så fall en annan fråga.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev:
Enceladus skrev:
Joakim W skrev:Första tåget till Arlanda kommer fram 4.38, och första därifrån får 4.43. Första ankomsten med flyg närmsta dagarna är inte förrän efter 6. Visst, flyg går inte att säga nåt om idag, vi är i helt andra tider än normalt och tiderna är knappast aktuella idag.
Innan pandemins utbrott fanns det flera flygavgångar före klockan 6, och flera flygbolag rekommenderar att resenärerna anländer till flygplatsen minst två timmar före avgång. Det största problemet med pendeltågen är dock att de första avgångarna går från City. Från Södertälje anländer det första tåget klockan 6:16, vilket är på tok för sent. De första avgångarna från City har dessutom lägre beläggning än linje 791. Tidtabellen är helt vansinnig, men jag förstår att inflytelserika Vasastansbor kräver tidiga tåg från Odenplan medan Citypolitiker ger tusan i förorten.
När vill du att första tåget ska lämna Södertälje? Absolut, 3.51 vore väl skitbra, men du är fortfarande inte framme på Arlanda förrän 5.16, på tok för sent om du ska flyga vid 6. Nej, jag fortsätter rekommenderar nog alla bekanta som bor i Södertälje att ta bilen, eller en natt på hotell. Eller boka ett senare flyg.
Det första tåget som anländer 4:46 på Arlanda skulle avgå 3:21 från Södertälje. Med det tåget skulle det gå att flyga ganska tidigt. Dessutom skulle det tåget med väldigt stor sannolikhet ha fler resenärer mellan Södertälje och City än mellan City och Uppsala. Anpassa utbudet till efterfrågan! Personer som bor söder om Slussen betalar exakt samma regionskatt som boende i den mer privilegierade halvan. Det finns ingen anledning att särbehandla länshalvor på det här sättet.

Det borde dock inte ens finnas något första tåg. Stråket Södertälje-Uppsala har betydligt fler resenärer än stråket Lund-Köpenhamn. Det senare har avbrottsfri trafik med timmestrafik på nätter. Med timmestrafik på vardagsnätter skulle tågen ha skaplig beläggning. På helgnätter behövs naturligtvis tätare trafik. Innan pandemins utbrott hade de tre sista tågen mot Södertälje (med avgångstiderna 0:54, 1:24 och 1:54 från City) ofta stående resenärer, vilket tyder på att kvartstrafiken slutade för tidigt (efter 0:24 börjar halvtimmestrafiken från City).
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Tidtabellen är helt vansinnig, men jag förstår att inflytelserika Vasastansbor kräver tidiga tåg från Odenplan medan Citypolitiker ger tusan i förorten.
Vi inflytelserika Vasastansbor tar inte tåget till Arlanda. Vem tar tåget om man har en tid att passa? De tidigaste ankomsterna till Arlanda C är till för dom som arbetar där - inte för flygresenärer. Det är väl helt enkelt för få flygresenärer som skulle ta tåget till Arlanda från Södertäljegrenen (om möjligheten fanns) för att det ska vara motiverat att starta trafiken tidigare. Sedan kan det förstås finnas andra skäl till nattrafik på pendeln, men det är i så fall en annan fråga.
Linje 791 har fler resenärer per avgång än det första tåget från City till Uppsala. Bara om somliga resenärer värderas högre än andra kan resandeunderlaget anses vara otillräckligt. Dessutom skulle resandet åtminstone fördubblas med tåg jämfört med nattbuss (på helgnätter halveras resandet efter klockan 2 på pendeltågsstråken men inte på tunnelbanestråken).

Tyvärr har vi fått ett samhälle där det saknas någon som helst känsla av gemenskap. Innerstadsbor tycker inte att det är orimligt att linje 96 har högre turtäthet än linje 791, trots att den senare har cirka tre gånger fler resenärer. Vem bryr sig om andra, företrädesvis mindre bemedlade, får trängas? Arlanda Express och taxi fungerar utmärkt för innerstadsborna, och därför behövs ingen förändring. Att många personer inte har råd med dessa alternativ och att det därmed uppstår en marknad för svarttaxi har innerstadsborna inte den blekaste aning om.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:Linje 791 har fler resenärer per avgång än det första tåget från City till Uppsala. Bara om somliga resenärer värderas högre än andra kan resandeunderlaget anses vara otillräckligt. Dessutom skulle resandet åtminstone fördubblas med tåg jämfört med nattbuss (på helgnätter halveras resandet efter klockan 2 på pendeltågsstråken men inte på tunnelbanestråken).

Tyvärr har vi fått ett samhälle där det saknas någon som helst känsla av gemenskap. Innerstadsbor tycker inte att det är orimligt att linje 96 har högre turtäthet än linje 791, trots att den senare har cirka tre gånger fler resenärer. Vem bryr sig liksom om hur andra har det?
Linje 791 går mig veterligen inte till Arlanda. Som sagt, det är en annan fråga (och jag är inte emot mer nattrafik på pendeln).
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev:
Enceladus skrev:Linje 791 har fler resenärer per avgång än det första tåget från City till Uppsala. Bara om somliga resenärer värderas högre än andra kan resandeunderlaget anses vara otillräckligt. Dessutom skulle resandet åtminstone fördubblas med tåg jämfört med nattbuss (på helgnätter halveras resandet efter klockan 2 på pendeltågsstråken men inte på tunnelbanestråken).

Tyvärr har vi fått ett samhälle där det saknas någon som helst känsla av gemenskap. Innerstadsbor tycker inte att det är orimligt att linje 96 har högre turtäthet än linje 791, trots att den senare har cirka tre gånger fler resenärer. Vem bryr sig liksom om hur andra har det?
Linje 791 går mig veterligen inte till Arlanda. Som sagt, det är en annan fråga (och jag är inte emot mer nattrafik på pendeln).
Skribenten ser inte skogen för alla träd. Linje 791 går mellan Södertälje och Stockholm City. De två första tågen till Arlanda går mellan Stockholm City och Uppsala, och det tredje tåget går mellan Älvsjö och Uppsala. För avgångar från Södertälje efter klockan 3 är tåg till Stockholm City samma sak som tåg till Arlanda.

Vidare vet skribenten mycket väl att på morgonen är resandet från Södertälje till Stockholm City mycket större än resandet från Stockholm City till Uppsala. Se exempelvis sidan 330 i den stora pendeltågsutredningen:

*Första tåget från City har som mest 27 resenärer vid Rotebro.
*Andra tåget från City har som mest 34 resenärer vid Häggvik.
*Tredje tåget från Älvsjö har som mest 81 resenärer vid Norrviken (redan vid Södra station är det dock fler resenärer än på det första tåget från City).
*Fjärde tåget från Södertälje har som mest 424 resenärer vid Stuvsta.

En viss skillnad, eller hur? Linje 791 har 405 resenärer på 11 avgångar, d.v.s. 37 resenärer per avgång. Resandet är dock inte jämnt fördelat. I början av natten är det fler som åker från stan och i slutet av natten är det fler som åker mot stan. En rimlig gissning är att de högst belastade avgångarna har cirka 60 resenärer, och då är detta ett genomsnitt för hela året. Det är väldigt få busslinjer som ligger så högt. Exempelvis är medianbeläggning på linje 4 cirka 50 resenärer i eftermiddagsrusningen.

Hur som helst är resandeunderlaget större än på de två första tågen från City, och dessutom är det troligt att resandet mer än fördubblas med tåg jämfört med nattbuss (se resonemanget i ovanstående inlägg). Varför trafiken ändå ser ut så här har Sakine Madon förklarat i sin krönika: Citypolitiker ger tusan i förorten. Region Stockholm har varit moderatstyrd i 14 år nu, och det börjar märkas i alla delar av samhället. Bara för att skribenten själv gynnas behöver detta inte förnekas.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av BSB101 »

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:
Stefan Widén skrev: Kommer man med ett morgonflyg så är man korkad om man inte tar tåget.
Nackdelen med tåget är att det sällan tar en dit man ska, vilket en taxi gör.
Menar skribenten att Arlanda har "en låg kollektivtrafikandel jämfört med andra större flygplatser i Sveriges närområde" på grund av att Stockholm har en dåligt utbyggd kollektivtrafik?
Ser inte hur du kan tolka min enkla mening på det sättet, bra fantasi verkar du dock ha.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:Skribenten ser inte skogen för alla träd. Linje 791 går mellan Södertälje och Stockholm City. De två första tågen till Arlanda går mellan Stockholm City och Uppsala, och det tredje tåget går mellan Älvsjö och Uppsala. För avgångar från Södertälje efter klockan 3 är tåg till Stockholm City samma sak som tåg till Arlanda.
Frågan för den här tråden är väl huruvida det är motiverat att "köpa tillbaka Arlandabanan" (dvs. lösa ut A-Train) eller ej? Det finns väl inget i den frågeställningen som avgör om tåg som i dag utgår från Stockholm City och Älvsjö i stället kunde utgå från Södertälje?
Enceladus skrev:Vidare vet skribenten mycket väl att på morgonen är resandet från Södertälje till Stockholm City mycket större än resandet från Stockholm City till Uppsala.
Om SL inför tidigare avgångar från Södertälje så kan dessa förvisso gå till Uppsala via Arlanda (utan att A-Train köps ut) men man kan väl också tänka sig andra - kanske bättre - alternativ? Varför inte tidiga avgångar från Södertälje till Ulriksdal exempelvis? Eller trafik mellan Södertälje och Märsta dygnet runt? Jag bedömer inte behovet av detta, eller hur genomförbart något alternativ är. Jag bara säger trafikeringen av Arlandabanan inte har betydelse för att lösa de problem som du lyfter fram.

För övrigt anser jag att det är en dyr och dålig idé att lösa ut A-Train. Jag föreslår i stället förbättrad bussförbindelse (ändamålsenliga fordon och skytteltrafik) mellan Märsta station och Arlanda flygplats. Visst, det tar lite längre tid att åka till Arlanda via Märsta än med pendeltåg till Arlanda central. Men priset är tack vare SLs enhetstaxa mycket konkurrenskraftigt och tågen fler. Har staten pengar över så föreslår jag att man snarast dammar av och genomför planerna för ombyggnaden av Märsta station.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Odd »

Hur omfattande är ensamrätten? Kan ett annat privat företag bygga en parallell järnväg, som exempelvis utgår från Upplands Väsby station, som går till Arlanda och börja konkurrera med A-train och även kunna hyra ut kapacitet?
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av twr »

Odd skrev:Hur omfattande är ensamrätten? Kan ett annat privat företag bygga en parallell järnväg, som exempelvis utgår från Upplands Väsby station, som går till Arlanda och börja konkurrera med A-train och även kunna hyra ut kapacitet?
Monopolet handlar väl om just de specifika spåren som är byggda? Inte om ”spår till Arlanda” som generellt koncept. Så det bör vara fritt fram för andra, i princip. Men sen måste allt naturligtvis gå igenom den sedvanliga planeringsprocessen ändå.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev:
Odd skrev:Hur omfattande är ensamrätten? Kan ett annat privat företag bygga en parallell järnväg, som exempelvis utgår från Upplands Väsby station, som går till Arlanda och börja konkurrera med A-train och även kunna hyra ut kapacitet?
Monopolet handlar väl om just de specifika spåren som är byggda? Inte om ”spår till Arlanda” som generellt koncept. Så det bör vara fritt fram för andra, i princip. Men sen måste allt naturligtvis gå igenom den sedvanliga planeringsprocessen ändå.
Men man gör ju intrång i marken under flygplatsen och man måste bygga anslutningar upp till terminalerna och komma överens med flygplatsen som ägs av staten. Och komma överens med Trafikverket för anslutningar om nu inte resorna ska starta i just Upplands-Väsby. Och det hela skulle bli så orimligt dyrt i dagens penningvärde att för ett väsentligt pris kan man köpa in hela A-trains verksamhet med trafikrättigheter till 2050.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av twr »

Lennart Petersen skrev:
twr skrev:
Odd skrev:Hur omfattande är ensamrätten? Kan ett annat privat företag bygga en parallell järnväg, som exempelvis utgår från Upplands Väsby station, som går till Arlanda och börja konkurrera med A-train och även kunna hyra ut kapacitet?
Monopolet handlar väl om just de specifika spåren som är byggda? Inte om ”spår till Arlanda” som generellt koncept. Så det bör vara fritt fram för andra, i princip. Men sen måste allt naturligtvis gå igenom den sedvanliga planeringsprocessen ändå.
Men man gör ju intrång i marken under flygplatsen och man måste bygga anslutningar upp till terminalerna och komma överens med flygplatsen som ägs av staten. Och komma överens med Trafikverket för anslutningar om nu inte resorna ska starta i just Upplands-Väsby. Och det hela skulle bli så orimligt dyrt i dagens penningvärde att för ett väsentligt pris kan man köpa in hela A-trains verksamhet med trafikrättigheter till 2050.
Javisst, jag skrev ju ”gå igenom den sedvanliga planeringsprocessen”. Jag tror inte att det är varken realistiskt eller önskvärt. Jag bara svarade på Odds fråga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Hur omfattande är ensamrätten? Kan ett annat privat företag bygga en parallell järnväg, som exempelvis utgår från Upplands Väsby station, som går till Arlanda och börja konkurrera med A-train och även kunna hyra ut kapacitet?
A-Train har rätt till sex tåglägen per timme i vardera riktningen på Ostkustbanan mellan klockan 5 och 23. Eftersom Ostkustbanan är ganska full blir det svårt för ett annat privat företag att konkurrera med A-Train. Förvisso skulle staten kunna garantera att ett annat privat företag får lika många tåglägen, men då behöver SJ kraftigt reducera sin trafik. Att ta bort SJ:s trafik från Ostkustbanan skulle vara en katastrof för både Uppsala och Norrland. I och med att olika tåg går till Arlanda och Uppsala är kapaciteten på Ostkustbanan onödigt högt utnyttjad.

Notera vidare att A-Train har rätt till två tåglägen per timme i vardera riktningen på Ostkustbanan mellan klockan 23 och 5. De skribenter som brukar påstå att dubbelspåriga järnvägar behöver stängas av nattetid för underhåll är således inte särskilt informerade om hur järnvägar underhålls (som om Öresundstågen inte var ett tillräckligt exempel). I och för sig hävdar samma skribenter att cyklar tillåts på Roslagsbanan, vilket väl tyder på att avsikten inte är en seriös debatt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Hur omfattande är ensamrätten? Kan ett annat privat företag bygga en parallell järnväg, som exempelvis utgår från Upplands Väsby station, som går till Arlanda och börja konkurrera med A-train och även kunna hyra ut kapacitet?
A-Train har rätt till sex tåglägen per timme i vardera riktningen på Ostkustbanan mellan klockan 5 och 23. Eftersom Ostkustbanan är ganska full blir det svårt för ett annat privat företag att konkurrera med A-Train. Förvisso skulle staten kunna garantera att ett annat privat företag får lika många tåglägen, men då behöver SJ kraftigt reducera sin trafik. Att ta bort SJ:s trafik från Ostkustbanan skulle vara en katastrof för både Uppsala och Norrland. I och med att olika tåg går till Arlanda och Uppsala är kapaciteten på Ostkustbanan onödigt högt utnyttjad.

Notera vidare att A-Train har rätt till två tåglägen per timme i vardera riktningen på Ostkustbanan mellan klockan 23 och 5. De skribenter som brukar påstå att dubbelspåriga järnvägar behöver stängas av nattetid för underhåll är således inte särskilt informerade om hur järnvägar underhålls (som om Öresundstågen inte var ett tillräckligt exempel). I och för sig hävdar samma skribenter att cyklar tillåts på Roslagsbanan, vilket väl tyder på att avsikten inte är en seriös debatt.
Så i praktiken så är detta ett statsstött monopol. Intressant.

Jag antar att "otillbörligt gynnande av enskild" skulle kunna vara tillämpligt här, om nån vore intresserad av att driva ett sådant fall. Eller är detta endast något som kommunerna kan råka ut för?
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:
Enceladus skrev:
Odd skrev:Hur omfattande är ensamrätten? Kan ett annat privat företag bygga en parallell järnväg, som exempelvis utgår från Upplands Väsby station, som går till Arlanda och börja konkurrera med A-train och även kunna hyra ut kapacitet?
A-Train har rätt till sex tåglägen per timme i vardera riktningen på Ostkustbanan mellan klockan 5 och 23. Eftersom Ostkustbanan är ganska full blir det svårt för ett annat privat företag att konkurrera med A-Train. Förvisso skulle staten kunna garantera att ett annat privat företag får lika många tåglägen, men då behöver SJ kraftigt reducera sin trafik. Att ta bort SJ:s trafik från Ostkustbanan skulle vara en katastrof för både Uppsala och Norrland. I och med att olika tåg går till Arlanda och Uppsala är kapaciteten på Ostkustbanan onödigt högt utnyttjad.

Notera vidare att A-Train har rätt till två tåglägen per timme i vardera riktningen på Ostkustbanan mellan klockan 23 och 5. De skribenter som brukar påstå att dubbelspåriga järnvägar behöver stängas av nattetid för underhåll är således inte särskilt informerade om hur järnvägar underhålls (som om Öresundstågen inte var ett tillräckligt exempel). I och för sig hävdar samma skribenter att cyklar tillåts på Roslagsbanan, vilket väl tyder på att avsikten inte är en seriös debatt.
Så i praktiken så är detta ett statsstött monopol. Intressant.

Jag antar att "otillbörligt gynnande av enskild" skulle kunna vara tillämpligt här, om nån vore intresserad av att driva ett sådant fall. Eller är detta endast något som kommunerna kan råka ut för?
Kapacitetsbristen på Ostkustbanan är ett av de främsta argumenten mot Arlanda Express (se den i trådstarten länkade tråden):
Sio skrev:
twr skrev:
Sio skrev:Fast det identifierade behovet omfattar två nya spår hela vägen Tomteboda övre - Uppsala C. Behovet är förstås störst Myrbacken - Uppsala, men ytterligare två spår för övriga andra tåg än Arlanda Express på sträckan Tomteboda - Alrlanda C är också ett identifierat behov som står på önskelistan, mer om det lär vi höra till nästa infrastrukturplan om fem år.
Varför behövs sex spår mellan Stockholm och Skavstaby? Vilka tåg är det som behöver separeras från varandra?
Få bort Arlanda Express från fjärrspåren förstås, deras garanterade sex tåglägen per timme utgör ju en försvarlig del av den totala kapaciteten på fjärrspåren Stockholm-Arlanda.
Nu är staten i princip tvungen att bygga ytterligare två spår mellan Stockholm och Upplands Väsby. De garanterade tåglägena är alltså ingen liten present som A-Train har fått av staten!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:
Enceladus skrev:
Odd skrev:Hur omfattande är ensamrätten? Kan ett annat privat företag bygga en parallell järnväg, som exempelvis utgår från Upplands Väsby station, som går till Arlanda och börja konkurrera med A-train och även kunna hyra ut kapacitet?
A-Train har rätt till sex tåglägen per timme i vardera riktningen på Ostkustbanan mellan klockan 5 och 23. Eftersom Ostkustbanan är ganska full blir det svårt för ett annat privat företag att konkurrera med A-Train. Förvisso skulle staten kunna garantera att ett annat privat företag får lika många tåglägen, men då behöver SJ kraftigt reducera sin trafik. Att ta bort SJ:s trafik från Ostkustbanan skulle vara en katastrof för både Uppsala och Norrland. I och med att olika tåg går till Arlanda och Uppsala är kapaciteten på Ostkustbanan onödigt högt utnyttjad.

Notera vidare att A-Train har rätt till två tåglägen per timme i vardera riktningen på Ostkustbanan mellan klockan 23 och 5. De skribenter som brukar påstå att dubbelspåriga järnvägar behöver stängas av nattetid för underhåll är således inte särskilt informerade om hur järnvägar underhålls (som om Öresundstågen inte var ett tillräckligt exempel). I och för sig hävdar samma skribenter att cyklar tillåts på Roslagsbanan, vilket väl tyder på att avsikten inte är en seriös debatt.
Så i praktiken så är detta ett statsstött monopol. Intressant.

Jag antar att "otillbörligt gynnande av enskild" skulle kunna vara tillämpligt här, om nån vore intresserad av att driva ett sådant fall. Eller är detta endast något som kommunerna kan råka ut för?
Det är bara något som existerar inom den kommunala rätten.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Odd »

dr Cassandra Nojdh skrev:
Odd skrev:[...
Jag antar att "otillbörligt gynnande av enskild" skulle kunna vara tillämpligt här, om nån vore intresserad av att driva ett sådant fall. Eller är detta endast något som kommunerna kan råka ut för?
Det är bara något som existerar inom den kommunala rätten.
Jag misstänkte att det var så.
Genius on call
Skriv svar