Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av kildor »

Enceladus skrev:
kildor skrev:
Sio skrev:Det går alltså att bli av med anomalin Arlandabanan om man vill men det blir inte billigt. Som jag ser det är det bara att betala och sedan glömma hela denna sorgliga histoira. Även om det är hiskeligt dyrt så är det bättre än att behålla denna varböld på infrastrukturen.
Med tanke på klimatfrågan så känner jag att det inte är rätt att lägga pengar på att subventionera flygresandet. Pengarna kan göra mer nytta någon annanstans. Visserligen är det bra om man reser miljövänligt till och från flygplatsen, men då finns det ju ett annat styrmedel: Vägavgifter till Arlanda.
På vilket sätt frigör detta styrmedel kapacitet på Ostkustbanan?
Konstig fråga. Det påstod jag väl aldrig. Det finns kapacitet för 20 tåg i timmen. Där är vi inte ännu...
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av kildor »

Nils Carl Aspenberg skrev:Det er helt tokig at det koster tre ganger så mye til Arlanda som til Gardermoen. Dette måste man rydde opp i.
För att komma fram till den slutsatsen måste man jämföra äpplen med päron. Om du jämför norska äpplen med svenska äpplen så får du ett annat resultat.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Lennart Petersen »

kildor skrev:
Nils Carl Aspenberg skrev:Det er helt tokig at det koster tre ganger så mye til Arlanda som til Gardermoen. Dette måste man rydde opp i.
För att komma fram till den slutsatsen måste man jämföra äpplen med päron. Om du jämför norska äpplen med svenska äpplen så får du ett annat resultat.
Och ett resultat kan ju bli om man jämför enkelbiljett SL+Arlanda som kostar 157kr, och den som är under 18år betalar ingen passageavgift utan bara SL-biljett.
En annan liten krumelur är att Arlanda Södra-Arlanda Norra är en kort sträcka men helt gratis, har Norge någon sträcka utan avgift.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Det er ikke epler og pærer, men flytog og flytog. Arlanda er 40 km fra sentrum og Gardermoen 50 km. Til Arlanda tar det 18 minutter til Gardermoen 20. Gardermobanen er lite snabbare. Forskjellen er at det er den norske stat som eier og driver jernbanen til Gardermoen og ikke en privat aktør som skal tjene mest mulig penger. Billettprisen til Gardermoen er derfor den samme som til andre destinasjoner med tog, båt eller buss i samme avstand fra Oslo. De som har tilstrekkelig med soner kan også reise på sitt ordinære månedskort.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Nils Carl Aspenberg skrev:Det er ikke epler og pærer, men flytog og flytog. Arlanda er 40 km fra sentrum og Gardermoen 50 km. Til Arlanda tar det 18 minutter til Gardermoen 20. Gardermobanen er lite snabbare. Forskjellen er at det er den norske stat som eier og driver jernbanen til Gardermoen og ikke en privat aktør som skal tjene mest mulig penger. Billettprisen til Gardermoen er derfor den samme som til andre destinasjoner med tog, båt eller buss i samme avstand fra Oslo. De som har tilstrekkelig med soner kan også reise på sitt ordinære månedskort.
Vad jag kan se av fytogets pristabell är att det kostar 198 NOK Oslo-Gardermoen
https://flytoget.no/no/reiseinformasjon ... og-priser/
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Flytoget koster det, men man kan reise med ordinær Intercity eller lokaltog til 109. Flytoget bruker 1-2 minutter kortere tid og det er mye det samme materiellet som brukes, men i ulike varianter. Flytoget av type 71 og intercitytog av type 73 er begge norske varianter av X2000. Nå er nye tog under levering. Flytoget får tog fra CAF og VY fra Stadler. Forskjellen på 71 og 73 er innredningen, hvor 71 har mer plass til bagasje. Flytoget går hvert 10. minutt og de andre hver 20. minutt. Forretningsreisende hvor bolaget betaler billetten tar Flytoget, mens andre reiser med ordinære tog. De ordinære togene fortsetter videre til Eidsvoll eller Lillehammer. Selv reiser jeg på min fribillett og betaler ingen ting. Flytoget og VY er konkurrenter som har forskjellige statlige eiere. VY eies av Samferdselsdepartementet, mens Flytoget eies av Næringsdepartementet.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Nils Carl Aspenberg skrev:Flytoget koster det, men man kan reise med ordinær Intercity eller lokaltog til 109. Flytoget bruker 1-2 minutter kortere tid og det er mye det samme materiellet som brukes, men i ulike varianter. Flytoget av type 71 og intercitytog av type 73 er begge norske varianter av X2000. Nå er nye tog under levering. Flytoget får tog fra CAF og VY fra Stadler. Forskjellen på 71 og 73 er innredningen, hvor 71 har mer plass til bagasje. Flytoget går hvert 10. minutt og de andre hver 20. minutt. Forretningsreisende hvor bolaget betaler billetten tar Flytoget, mens andre reiser med ordinære tog. De ordinære togene fortsetter videre til Eidsvoll eller Lillehammer. Selv reiser jeg på min fribillett og betaler ingen ting. Flytoget og VY er konkurrenter som har forskjellige statlige eiere. VY eies av Samferdselsdepartementet, mens Flytoget eies av Næringsdepartementet.
Det där är ju väl kända saker. Men nu skrev du ju : ”Det er ikke epler och paerer, men flytog och flytog”. Och då är det väl så att det är de dedicerade flygtågen som jämförs. Med SL betalar man 157kr och då är anslutningsresorna inkluderade.
Du åker på fribiljett och betalar inget. Vad det nu har med saken att göra men t.ex den som är under 18år och har SL månadskort kan ju åka till Arlanda utan någon extra kostnad.
Men Oslo är väl inget särskilt bra exempel , då tycker jag man hellre ska jämföra med t.ex Kastrup,Frankfurt,München.
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av kildor »

Som sagt, visst är det dyrare till Arlanda än till Gardemoen, men det är inte 3 gånger så dyrt:

Flygtåg: Arlanda, 299 kr. Gardemoen, 198 kr.
Regionaltåg/InterCity: Arlanda, 175/185 kr. Gardemoen, 109 kr.
Pendeltåg/lokaltåg: Arlanda, 157 kr. Gardemoen, saknas.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

kildor skrev:Som sagt, visst är det dyrare till Arlanda än till Gardemoen, men det är inte 3 gånger så dyrt:

Flygtåg: Arlanda, 299 kr. Gardemoen, 198 kr.
Regionaltåg/InterCity: Arlanda, 175/185 kr. Gardemoen, 109 kr.
Pendeltåg/lokaltåg: Arlanda, 157 kr. Gardemoen, saknas.
Det finns fler aspekter än pris, vilket jag påpekade i mitt tidigare inlägg och skribenten valde att utelämna i sin replik. Andra aspekter är avstånd, hastighet, turtäthet och trafikupplägg.

Avståndet mellan Oslo och Gardermoen är större än det mellan Stockholm och Arlanda. Flygtågen till Gardermoen går snabbare än flygtågen till Arlanda. Vidare har flygtågen till Gardermoen jämn 10-minuterstrafik under hela dagen medan Arlanda Express endast har 15-minuterstrafik mitt på dagen. Dessutom fortsätter flygtågen väster om Oslo. Sammantaget erbjuder flygtågen till Gardemoen mycket bättre service: längre resor, snabbare resor, högre turtäthet och fler direktförbindelser - allt till ett lägre pris!

Södra Stockholm lider av den dåliga tillgängligheten till Arlanda. Under de senaste decennierna har flera arbetsplatser flyttat från den södra länshalvan till den norra. Förmodligen är det mest effektiva trafikupplägget för regionaltåg i Mälardalen att ersätta både Arlanda Express och Uppsalapendeln med genomgående regionaltåg. Då skulle restiden minska i flera reserelationer och trafikekonomin förbättras, vilket i slutändan leder till lägre priser.

Men det är klart att innerstadsbor är nöjda med att ha ett tåg som bara är till för innerstadsbor, även om det kostar extra att segregera sig från pöbeln (det är ju en del av poängen). Är det inte nog att innerstadsborna har saboterat pendeltågstrafiken med en massa tåg som utgår från Stockholm City?
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av /jes »

Man kan inte jämföra Arlanda Express rakt av med Flytoget Drammen-Oslo S-Gardermoen på grund av olika förutsättningar.

Investeringen i järnvägen var en del av norska statens satsning på att utveckla Gardermoen till Norges nya storflygplats. I Sverige var staten nöjd med busstrafik, taxi och limousiner, i alla fall under regeringar före år 1991.

Gardermoen var tidigare militär flygplats men användes också för charterflyg och långdistansflygplan. All inrikes- och Europatrafik gick från Fornebu (en kort bana, stängd nattetid, jfr Bromma!) strax väster om centrala Oslo. Alltså etablerade sig det norska näringslivet runt Fornebu, en flygplats som inte kunde utvecklas. När Fornebu skulle läggas ner tog staten sitt ansvar för förbindelserna till Gardermoen. Då ska man också komma ihåg norska statens (då) bristande väginvesteringar och att ta sig till E6:an norrut mot Gardermoen var bara att hamna i en enda stor trafikinfarkt. Även om man logiskt sett skulle ta taxi direkt till Gardermoen beroende på var man befann sig kunde taxichauffören säga att det var bättre att åka åt fel håll (tillbaka) till Oslo S och ta Flytoget - och hinna med sitt flyg.

Flytoget har i sitt upptagningsområde inte bara centrala Oslo utan hela affärsdistriktet väster om centrum, dvs Skøyen, Lysaker, Sandvika med flera (jämför Kista och Solna). Lägg därtill avståndet och inte minst trafiksituationen för bilar i centrala Oslo som man måste igen och E6:an norrut.

Flytoget är kommersiellt och ligger direkt under finansdepartementet om jag minns rätt. Eftersom det är statligt gäller också gängse rabattregler i Norge - pensionär, stiderande och värnpliktiga! Man ska komma ihåg att många åker med Vys regionaltåg som kostar nästan hälften 109 mot 198 NOK och tar tre /3/ minuter längre tid!

Flytoget kan man säga är mera till för alla än Arlanda Express som å andra sidan kanske är mera vid vägs ände med sin nuvarande produkt, en viss form av exklusivitet. Det går nog inte att pressa ut så mycket mer pengar. Å andra sidan, skulle staten ta över och sänka priserna (för det är väl det att alla här drömmer om) riskerar Arlanda Express bli ett nytt Vattenfall eller liknande. Kista och Solna ligger där de ligger, nära till E4:an med god kapacitet.

Sist men inte minst, norska staten gjorde investeringen och trafikunderlaget är ett helt annat på grund av att förutsättningarna i geografin är helt annorlunda. Och så har vi våra svenska kronjuveler Volvo och Scania. Med elvägar behöver vi inte så mycket spårburen trafik. :wink:
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av twr »

Nils Carl Aspenberg skrev:Det er ikke epler og pærer, men flytog og flytog. Arlanda er 40 km fra sentrum og Gardermoen 50 km. Til Arlanda tar det 18 minutter til Gardermoen 20. Gardermobanen er lite snabbare. Forskjellen er at det er den norske stat som eier og driver jernbanen til Gardermoen og ikke en privat aktør som skal tjene mest mulig penger. Billettprisen til Gardermoen er derfor den samme som til andre destinasjoner med tog, båt eller buss i samme avstand fra Oslo. De som har tilstrekkelig med soner kan også reise på sitt ordinære månedskort.
Jag håller helt med dig.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Jeg mener det er riktig å sammenligne billigste billett til Gardermoen med billigste billett til Arlanda og ikke dyreste billett til Gardermoen med billigste billett til Arlanda. Men det er jo enda billigere til Gardermoen. Alle som har månedskort i Oslo betaler endast 72 kroner. Nå vil mange trolig reise helt gratis til Gardermoen. Månedskort selges endast 1, 2 eller alle soner. Det betyr at de som bor i deler av Asker eller Follo og har måneds- eller årskort kan reise GRATIS til Gardermoen hele måneden eller hele året.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Nils Carl Aspenberg skrev:Jeg mener det er riktig å sammenligne billigste billett til Gardermoen med billigste billett til Arlanda og ikke dyreste billett til Gardermoen med billigste billett til Arlanda. Men det er jo enda billigere til Gardermoen. Alle som har månedskort i Oslo betaler endast 72 kroner. Nå vil mange trolig reise helt gratis til Gardermoen. Månedskort selges endast 1, 2 eller alle soner. Det betyr at de som bor i deler av Asker eller Follo og har måneds- eller årskort kan reise GRATIS til Gardermoen hele måneden eller hele året.
Det är väsentligt billigare att åka tåg till Gardermoen än till Arlanda. Dessutom är tågtrafiken till Gardermoen mycket bättre. De första pendeltågen utgår från Stockholm City och regionaltågen har vändande trafikering. Tågtrafiken till Arlanda är så usel att kommersiell busstrafik mellan Eskilstuna och Arlanda lyckas vara konkurrenskraftig med en restid på 2 timmar och 15 minuter och ett biljettpris runt 300 kronor. Med genomgående regionaltågstrafik skulle restiden hamna runt 1 timme och 20 minuter.

I RUFS och andra politiska pamfletter brukar det påstås att Arlanda är ett riksintresse, men samtidigt verkar politikerna inte ens ha något intresse av att ordna rimliga förbindelser till hela Mälardalen. I och för sig har flera arbetsplatser redan fått nog och flyttat norrut, men det bor fortfarande väldigt många människor söder om Slussen. Både pendel- och regionaltågstrafiken har ett trafikupplägg som är anpassat till något annat än dessa resenärers behov. I praktiken är det bara de privilegierades behov som räknas.

Utifrån vad jag har hört i debatten är de flesta innerstadsbor faktiskt nöjda med Arlanda Express, biljettpriserna till trots. De som är privilegierade brukar vara villiga att betala extra för att behålla sin särställning. Några hundralappar är ändå bara en bråkdel av vad som kan tjänas på galopperande bostadspriser till följd av en ökande segregation.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av /jes »

Bäste Enceladus, du är mycket påläst och en rik kunskapskälla att ösa information ur, och trovärdig. Ett gott råd, devalvera inte dig själv genom att politisera dina budskap alltför mycket. Politiken kan ibland skymma fakta.

När det gäller Arlanda Express vill jag gärna se en socioekonomisk undersökning av resenärerna - klasstillhörighet (socialgrupp ingår väl i din verktygslåda :-) ), inkomst och bostadsförhållanden.

Roade mig med titta lite i gamla tidningsarkiv, men bara ytligt. Landstinget i Stockholm (S-styrt då) ville ha järnväg till Arlanda men Partiet på riksnivå (vi hade bara ett i Sverige då! /ironi/) var inte intresserat. Säkert spelade också SJ:s inställning och ekonomi stor roll.

För övrigt, när Svealandsbanan var ny körde SJ några genomgående morgontåg Eskilstuna-Uppsala via Arlanda under några år.

Det är ju ett trist faktum att både Arlandabanan och Öresundsbron startades under borgerliga regeringar för att Partiet inte fick tummarna loss. Det hade inte gjort mig något om det varit socialdemokratiska regeringar och Ingvar Carlsson hållit i spaden. Lösningen för Arlanda C hade kanske blivit annorlunda och bättre då men förmodligen kostat staten mera pengar. Med tanke på utvecklingen av flygtrafiken finns förmodligen utrymme för en förhandling. Säg, att staten löser in Arlandabanan (jag kan inte namnen på bolagen), vad händer då? Stationsavgiften på Arlanda försvinner, biljettpriserna sänks?? Ska staten/regionen subventionera just Arlanda Express när all annan motsvarande tågtrafik förutsätts bedrivas kommersiellt? Vad tycker Miljöpartiet?

Och när det gäller Flytoget - historien är annorlunda, förutsättningarna är annorlunda. Förutom det jag räknat upp förut bor välbeställda segregerade oslobor väster om centrala Oslo, utmed Flytoget! Och sedan är det ett litet h-e att komma ombord på Flytoget med bagage med tanke på trappsteg och trånga bagagefack med reservation för att jag inte besöker Oslo lika ofta som förr, varje vecka.

:-)
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Flytoget i Oslo går med 10 min trafikk Oslo S-Gardermoen og 20 min trafikk vestover til Drammen. Det har vært mye kritiske røster mot den vestre delen av flytoget fordi det er svakt passasjerbelegg. Mange av dem som ikke bor nær til flytoget tar ofte buss. Hos meg går F3 fire ganger i timen. Den går gjennom hele Bærum. Mellom Drammen og Gardermoen går det seks tog i timen, tre normale og tre flytog.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

/jes skrev:För övrigt, när Svealandsbanan var ny körde SJ några genomgående morgontåg Eskilstuna-Uppsala via Arlanda under några år.
Det går fortfarande två tåg mellan Eskilstuna och Uppsala på morgonen respektive eftermiddagen. Det finns dock inget bra skäl att alla tåg inte går till Arlanda och Uppsala. Den kommersiella busstrafiken visar ju att efterfrågan finns. Sedan finns det två andra grenar i Sörmland (Nyköping och Katrineholm) som också skulle ha nytta av genomgående regionaltåg.
/jes skrev:Säg, att staten löser in Arlandabanan (jag kan inte namnen på bolagen), vad händer då? Stationsavgiften på Arlanda försvinner, biljettpriserna sänks?? Ska staten/regionen subventionera just Arlanda Express när all annan motsvarande tågtrafik förutsätts bedrivas kommersiellt? Vad tycker Miljöpartiet?
Jag tänker mig att varken regionerna eller staten ska bedriva tågtrafik i form av Arlanda Express. Regionerna kan köra genomgående regionaltåg mellan Eskilstuna/Katrineholm/Nyköping/Linköping och Uppsala/Gävle medan staten kan köra fjärrtåg/nattåg mellan Stockholm och Norrland. En majoritet av dessa tåg bör dock stanna vid Arlanda.

Arlanda Express kan fortsätta existera om trafiken kan bedrivas kommersiellt och om antalet resenärer är tillräckligt för att få tåglägen på Ostkustbanan utan någon gräddfil.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev:Det är väsentligt billigare att åka tåg till Gardermoen än till Arlanda. Dessutom är tågtrafiken till Gardermoen mycket bättre. De första pendeltågen utgår från Stockholm City och regionaltågen har vändande trafikering. Tågtrafiken till Arlanda är så usel att kommersiell busstrafik mellan Eskilstuna och Arlanda lyckas vara konkurrenskraftig med en restid på 2 timmar och 15 minuter och ett biljettpris runt 300 kronor. Med genomgående regionaltågstrafik skulle restiden hamna runt 1 timme och 20 minuter.
"Situationen" är väl exakt likadan i Oslo? Kollar Ruters hemsida, och första tåget från Oslos Flygplats avgår 5.13, och första tåget från Oslo S till flygplatsen går 4.54.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Joakim W skrev:
Enceladus skrev:Det är väsentligt billigare att åka tåg till Gardermoen än till Arlanda. Dessutom är tågtrafiken till Gardermoen mycket bättre. De första pendeltågen utgår från Stockholm City och regionaltågen har vändande trafikering. Tågtrafiken till Arlanda är så usel att kommersiell busstrafik mellan Eskilstuna och Arlanda lyckas vara konkurrenskraftig med en restid på 2 timmar och 15 minuter och ett biljettpris runt 300 kronor. Med genomgående regionaltågstrafik skulle restiden hamna runt 1 timme och 20 minuter.
"Situationen" är väl exakt likadan i Oslo? Kollar Ruters hemsida, och första tåget från Oslos Flygplats avgår 5.13, och första tåget från Oslo S till flygplatsen går 4.54.
Nej, situationen är inte alls likadan. Efter klockan 23 halveras trafiken till 20-minuterstrafik. Då går samtliga tåg hela vägen mellan Gardermoen och Drammen. Samma sak på morgonen. I Stockholm går de sista tågen endast till Stockholm City och de första tågen endast från Stockholm City. Trafikpolitiken i Stockholm är extremt innerstadsfixerad.

Det är helt vansinnigt att köra till Stockholm City på natten och från Stockholm City på morgonen när behovet är det omvända. Den kommersiella busstrafiken mellan Eskilstuna och Arlanda visar med all tydlighet att politiken inte tar hänsyn till efterfrågan, speciellt när de berörda är mindre bemedlade. Arlanda är bara ett riksintresse när det är dags för satsningar. Annars är det helt plötsligt bara innerstadsbor som har nytta av flygplatsen.
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Min første buss går 3.51 fra der jeg bor. Selv om toget kjører 200 km/t så kan det ikke konkurrere tidsmessig med bussene som går direkte. Og det går busser fra mange boområder rundt i Oslo.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Nils Carl Aspenberg skrev:Min første buss går 3.51 fra der jeg bor. Selv om toget kjører 200 km/t så kan det ikke konkurrere tidsmessig med bussene som går direkte. Og det går busser fra mange boområder rundt i Oslo.
Bussarna kan dock inte konkurrera mellan Eskilstuna och Arlanda. Tågen har ungefär halva restiden. Problemet är att det enbart finns två direkttåg om dagen. Övriga tåg vänder på Stockholms central och då måste resenärerna göra ett jobbigt byte. Men efterfrågan på direktresor är alltså tillräckligt stor för att det ska löna sig att köra bussar kommersiellt.
Skriv svar