Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av ADDE »

Jag tycker absolut att Arlandabanan bör köpas tillbaka av staten.

-Arlanda express kan läggas ner och resernärerna kan istället resa med SJs tåg eller med Mälartåg. Med AEX avgångar borta, kombinerat med 4-spårsbygget Lernbacken-Uppsala så frigör det kapacitetsutrymme som ger mer genomgående trafik till gagn. Arlanda Södra och Arlanda Norra kan då trafikeras av pendeltåg och med inte så värst mycket medel så kan man bygga en anslutning till dessa 2 stationer även norrut mot Uppsala.

I samband med rapporten så ordnade Handelskammaren en debattstund mellan några utvalda politiker och handelskammares representanter, vilket kan ses här: https://www.youtube.com/watch?v=2xSRssW_GlM
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Breitspurbahn »

ADDE skrev:Jag tycker absolut att Arlandabanan bör köpas tillbaka av staten.

-Arlanda express kan läggas ner och resernärerna kan istället resa med SJs tåg eller med Mälartåg. Med AEX avgångar borta, kombinerat med 4-spårsbygget Lernbacken-Uppsala så frigör det kapacitetsutrymme som ger mer genomgående trafik till gagn. Arlanda Södra och Arlanda Norra kan då trafikeras av pendeltåg och med inte så värst mycket medel så kan man bygga en anslutning till dessa 2 stationer även norrut mot Uppsala.

I samband med rapporten så ordnade Handelskammaren en debattstund mellan några utvalda politiker och handelskammares representanter, vilket kan ses här: https://www.youtube.com/watch?v=2xSRssW_GlM
Varför ska Arlanda Express läggas ner? Det är en utmärkt linje med egen ingång nära Vasagatan och taxibilar. Jag åker ofta den när jag ska ut till Arlanda.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Joakim W »

Enceladus skrev:
Joakim W skrev:
Enceladus skrev:Det är väsentligt billigare att åka tåg till Gardermoen än till Arlanda. Dessutom är tågtrafiken till Gardermoen mycket bättre. De första pendeltågen utgår från Stockholm City och regionaltågen har vändande trafikering. Tågtrafiken till Arlanda är så usel att kommersiell busstrafik mellan Eskilstuna och Arlanda lyckas vara konkurrenskraftig med en restid på 2 timmar och 15 minuter och ett biljettpris runt 300 kronor. Med genomgående regionaltågstrafik skulle restiden hamna runt 1 timme och 20 minuter.
"Situationen" är väl exakt likadan i Oslo? Kollar Ruters hemsida, och första tåget från Oslos Flygplats avgår 5.13, och första tåget från Oslo S till flygplatsen går 4.54.
Nej, situationen är inte alls likadan. Efter klockan 23 halveras trafiken till 20-minuterstrafik. Då går samtliga tåg hela vägen mellan Gardermoen och Drammen. Samma sak på morgonen. I Stockholm går de sista tågen endast till Stockholm City och de första tågen endast från Stockholm City. Trafikpolitiken i Stockholm är extremt innerstadsfixerad.

Det är helt vansinnigt att köra till Stockholm City på natten och från Stockholm City på morgonen när behovet är det omvända. Den kommersiella busstrafiken mellan Eskilstuna och Arlanda visar med all tydlighet att politiken inte tar hänsyn till efterfrågan, speciellt när de berörda är mindre bemedlade. Arlanda är bara ett riksintresse när det är dags för satsningar. Annars är det helt plötsligt bara innerstadsbor som har nytta av flygplatsen.
Ja se på tusan! Vy har väl bättre placerad personal och depåer.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev:Varför ska Arlanda Express läggas ner? Det är en utmärkt linje med egen ingång nära Vasagatan och taxibilar. Jag åker ofta den när jag ska ut till Arlanda.
Det finns huvudsakligen två skäl till att Arlanda Express kan komma att läggas ner i framtiden. Det ena skälet är kapacitetsbrist. Nästan all persontrafik på järnväg mellan södra och norra Sverige går via Ostkustbanan. När sträckan mellan Gävle och Sundsvall får dubbelspår och Norrbotniabanan tas i bruk är det troligt att denna trafik ökar. Dessutom växer Uppsala hela tiden, och därmed även trafikbehovet.

För närvarande har Arlanda Express sex garanterade tåglägen per timme på de statliga spåren, men den rättigheten försvinner år 2050 när avtalet löper ut. Då behöver Arlanda Express konkurrera om tåglägen på lika villkor. De tåg som har högst samhällsekonomisk nytta tilldelas tåglägen. Nyttan beror i sin tur på antalet resenärer. Fram till dess är det dock möjligt att Ostkustbanan får sex spår mellan Stockholm och Upplands Väsby fram till dess. I så fall kan dagens pyttetåg få plats även i framtiden.

Det andra skälet är dålig lönsamhet. Det kostar att köra tåg. Det behövs tillräckligt många resenärer som betalar tillräckligt höga biljettpriser för att verksamheten ska gå ihop. När avtalet löper ut år 2050 planerar Mälardalstrafik att samtliga regionaltåg från Sörmland och Östergötland ska fortsätta till Uppsala, varav de flesta via Arlanda. Se vidare sidan 50 i "Storregional systemanalys för Stockholm-Mälarregionen". Klarar Arlanda Express konkurrensen?

Mälartåg får förmodligen åtminstone 15-minuterstrafik dagtid på sträckan mellan Södertälje och Uppsala. Vidare är det troligt att en gemensam taxa införs av trafikekonomiska skäl. Dessutom planeras regionaltågsstationer i Älvsjö, Solna och Upplands Väsby. Vem kommer att vilja använda Arlanda Express efter år 2050? Med färre resenärer blir också turtätheten sämre. Således är det tveksamt om Arlanda Express kommer att överleva. Kastrup har inga flygtåg, men väl en mycket bättre tågtrafik.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Breitspurbahn »

Enceladus skrev:
Breitspurbahn skrev:Varför ska Arlanda Express läggas ner? Det är en utmärkt linje med egen ingång nära Vasagatan och taxibilar. Jag åker ofta den när jag ska ut till Arlanda.
Det finns huvudsakligen två skäl till att Arlanda Express kan komma att läggas ner i framtiden. Det ena skälet är kapacitetsbrist. Nästan all persontrafik på järnväg mellan södra och norra Sverige går via Ostkustbanan. När sträckan mellan Gävle och Sundsvall får dubbelspår och Norrbotniabanan tas i bruk är det troligt att denna trafik ökar. Dessutom växer Uppsala hela tiden, och därmed även trafikbehovet.

För närvarande har Arlanda Express sex garanterade tåglägen per timme på de statliga spåren, men den rättigheten försvinner år 2050 när avtalet löper ut. Då behöver Arlanda Express konkurrera om tåglägen på lika villkor. De tåg som har högst samhällsekonomisk nytta tilldelas tåglägen. Nyttan beror i sin tur på antalet resenärer. Fram till dess är det dock möjligt att Ostkustbanan får sex spår mellan Stockholm och Upplands Väsby fram till dess. I så fall kan dagens pyttetåg få plats även i framtiden.

Det andra skälet är dålig lönsamhet. Det kostar att köra tåg. Det behövs tillräckligt många resenärer som betalar tillräckligt höga biljettpriser för att verksamheten ska gå ihop. När avtalet löper ut år 2050 planerar Mälardalstrafik att samtliga regionaltåg från Sörmland och Östergötland ska fortsätta till Uppsala, varav de flesta via Arlanda. Se vidare sidan 50 i "Storregional systemanalys för Stockholm-Mälarregionen". Klarar Arlanda Express konkurrensen?

Mälartåg får förmodligen åtminstone 15-minuterstrafik dagtid på sträckan mellan Södertälje och Uppsala. Vidare är det troligt att en gemensam taxa införs av trafikekonomiska skäl. Dessutom planeras regionaltågsstationer i Älvsjö, Solna och Upplands Väsby. Vem kommer att vilja använda Arlanda Express efter år 2050? Med färre resenärer blir också turtätheten sämre. Således är det tveksamt om Arlanda Express kommer att överleva. Kastrup har inga flygtåg, men väl en mycket bättre tågtrafik.
Det får ju marknaden isåfall avgöra. Det lät som att skribenten ville avskaffa Arlanda Express medelst tvång.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av twr »

Enceladus skrev: För närvarande har Arlanda Express sex garanterade tåglägen per timme på de statliga spåren, men den rättigheten försvinner år 2050 när avtalet löper ut. Då behöver Arlanda Express konkurrera om tåglägen på lika villkor. De tåg som har högst samhällsekonomisk nytta tilldelas tåglägen. Nyttan beror i sin tur på antalet resenärer. Fram till dess är det dock möjligt att Ostkustbanan får sex spår mellan Stockholm och Upplands Väsby fram till dess. I så fall kan dagens pyttetåg få plats även i framtiden.

Det andra skälet är dålig lönsamhet. Det kostar att köra tåg. Det behövs tillräckligt många resenärer som betalar tillräckligt höga biljettpriser för att verksamheten ska gå ihop. När avtalet löper ut år 2050 planerar Mälardalstrafik att samtliga regionaltåg från Sörmland och Östergötland ska fortsätta till Uppsala, varav de flesta via Arlanda. Se vidare sidan 50 i "Storregional systemanalys för Stockholm-Mälarregionen". Klarar Arlanda Express konkurrensen?
Grejen med långa tidsperspektiv är att saker ändras. Det är 30 år till 2050. Vi vet inte om tåglägen delas ut som idag då. Mälardalstrafik "planerar" inte att göra något så långt fram i tiden, även om de kanske har beskrivit något i en rapport.

På samma sätt kan man inte vara helt säker på att Kristofer Tamsons fortfarande styr regionen år 2050, att tunnelbana fortfarande får kosta hur mycket som helst och fortfarande har ett bättre utbud av nattrafik. Alltså bara för att regionen på senare tid har haft en majoritet som för så kallas Enceladuspolitik kan vi inte anta att regionen för all framtid kommer att styras av Enceladuspolitik. Och kanske ökar rentav chansen att få en annan politik om vi som medborgare har vissa förväntningar på politikerna.

Det finns alternativ till Enceladuspolitik!
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Diripsi »

Det är inte stationsavgiften som är problemet med Arlandabanan. Liknande lösningar finns på flera håll i världen. Tanken är god, skattepengar ska inte användas för att subventionera flygresenärer. Men om en sådan lösning ska fungera så måste samma avgift gälla på all trafik dit, även för bussresenärer. Dagens situation där en hel del resenärer åker pendeltåg till Märsta för att byta till buss till Arlanda är samhällsekonomiskt ett extremt slöseri. Givetvis måste även biltrafikanter betala minst lika hög avgift.

Det stora problemet är uppsplittringen på olika aktörer som omöjliggör en optimal trafikplanering. Kollektivtrafik fungerar alltid bäst om så många som möjligt kan åka med samma tåg. Då kan man få högre turtäthet, vilket alla tjänar på. I nulägen går det under större delen av dagen kvartstrafik på Arlanda Express, och två SJ-regionaltåg i timmen Stockholm-Uppsala. Med en sammanhållen trafikplanering hade man istället för detta kunnat köra ett regionaltåg varje kvart Stockholm-Arlanda-(Knivsta)-Uppsala, med samma antal tågkilometer som nuvarande trafik på Arlanda Express och SJ regionaltåg. Resenärerna Stockholm-Uppsala hade då fått fördubblad turtäthet, tack vare att man låter dessa åka i samma tåg som resenärerna Stockholm-Uppsala. (pendeltågen hade då kunnat kortas av på sträckan Arlanda-Uppsala och istället hade man kunnat förlänga ett pendeltåg i halvtimmen från Märsta till Uppsala). Men, detta skulle man ha tänkt på från början. Nu när man har slösat bort massa pengar på att bygga dubbla järnvägar under Arlanda, varav den ena inte har anslutning norrifrån, blir detta upplägg svårare att genomföra.

Nu finns det ju planer på att bygga nya "städer" längs med Ostkustbanan, och nya stationer vid dessa. Hur ska resenärerna från de nya stationerna få plats på fyrspåret mellan Skavstaby och Stockholm? Med en sammanhållen trafikplanering hade lösningen varit enkel: låt resenärerna från de nya stationerna åka med samma tåg som resenärerna mellan Arlanda och Stockholm (låt dagens snabba regionaltåg Uppsala-Stockholm vara kvar). Nu, när resenärerna Arlanda-Stockholm måste ha sina egna tåg, blir detta ett mycket svårlöst problem.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Diripsi skrev:Det är inte stationsavgiften som är problemet med Arlandabanan. Liknande lösningar finns på flera håll i världen. Tanken är god, skattepengar ska inte användas för att subventionera flygresenärer. Men om en sådan lösning ska fungera så måste samma avgift gälla på all trafik dit, även för bussresenärer. Dagens situation där en hel del resenärer åker pendeltåg till Märsta för att byta till buss till Arlanda är samhällsekonomiskt ett extremt slöseri. Givetvis måste även biltrafikanter betala minst lika hög avgift.
.
Man var faktiskt realistiskt inne på att lägga avgifter på flygbussarna men fann att man av konkurrensskäl skulle man det då vara nödvändigt att ha motsvarande avgifter på SL-bussarna som ansågs vara nödvändiga för bl.a de anställda.
För privatbilar är det inte heller helt enkelt eftersom det finns bl.a privata parkeringar på nära avstånd.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Diripsi »

Lennart Petersen skrev:Man var faktiskt realistiskt inne på att lägga avgifter på flygbussarna men fann att man av konkurrensskäl skulle man det då vara nödvändigt att ha motsvarande avgifter på SL-bussarna som ansågs vara nödvändiga för bl.a de anställda.
Det är en mycket bättre lösning att införa rabatterade priser för de anställda. Och då ska rabatterna gälla på alla bussar och tåg utan undantag. Dagens situation där man genom biljettpriserna styr resenärerna att åka via Märsta är ett extremt samhällsekonomiskt slöseri.
Lennart Petersen skrev:För privatbilar är det inte heller helt enkelt eftersom det finns bl.a privata parkeringar på nära avstånd.
Man får helt enkelt införa vägavgifter på samtliga vägar som leder till Arlanda.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2044
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av ADDE »

Lennart Petersen skrev:
Diripsi skrev:Det är inte stationsavgiften som är problemet med Arlandabanan. Liknande lösningar finns på flera håll i världen. Tanken är god, skattepengar ska inte användas för att subventionera flygresenärer. Men om en sådan lösning ska fungera så måste samma avgift gälla på all trafik dit, även för bussresenärer. Dagens situation där en hel del resenärer åker pendeltåg till Märsta för att byta till buss till Arlanda är samhällsekonomiskt ett extremt slöseri. Givetvis måste även biltrafikanter betala minst lika hög avgift.
.
Man var faktiskt realistiskt inne på att lägga avgifter på flygbussarna men fann att man av konkurrensskäl skulle man det då vara nödvändigt att ha motsvarande avgifter på SL-bussarna som ansågs vara nödvändiga för bl.a de anställda.
För privatbilar är det inte heller helt enkelt eftersom det finns bl.a privata parkeringar på nära avstånd.
Vad jag har hört så får anställda på Arlanda flytgplats förmånen att åka AEX gratis eller till rabbatterad pris. Men vet itne om det stämmer...
Breitspurbahn skrev:
Enceladus skrev:
Breitspurbahn skrev:Varför ska Arlanda Express läggas ner? Det är en utmärkt linje med egen ingång nära Vasagatan och taxibilar. Jag åker ofta den när jag ska ut till Arlanda.
Det finns huvudsakligen två skäl till att Arlanda Express kan komma att läggas ner i framtiden. Det ena skälet är kapacitetsbrist. Nästan all persontrafik på järnväg mellan södra och norra Sverige går via Ostkustbanan. När sträckan mellan Gävle och Sundsvall får dubbelspår och Norrbotniabanan tas i bruk är det troligt att denna trafik ökar. Dessutom växer Uppsala hela tiden, och därmed även trafikbehovet.

För närvarande har Arlanda Express sex garanterade tåglägen per timme på de statliga spåren, men den rättigheten försvinner år 2050 när avtalet löper ut. Då behöver Arlanda Express konkurrera om tåglägen på lika villkor. De tåg som har högst samhällsekonomisk nytta tilldelas tåglägen. Nyttan beror i sin tur på antalet resenärer. Fram till dess är det dock möjligt att Ostkustbanan får sex spår mellan Stockholm och Upplands Väsby fram till dess. I så fall kan dagens pyttetåg få plats även i framtiden.

Det andra skälet är dålig lönsamhet. Det kostar att köra tåg. Det behövs tillräckligt många resenärer som betalar tillräckligt höga biljettpriser för att verksamheten ska gå ihop. När avtalet löper ut år 2050 planerar Mälardalstrafik att samtliga regionaltåg från Sörmland och Östergötland ska fortsätta till Uppsala, varav de flesta via Arlanda. Se vidare sidan 50 i "Storregional systemanalys för Stockholm-Mälarregionen". Klarar Arlanda Express konkurrensen?

Mälartåg får förmodligen åtminstone 15-minuterstrafik dagtid på sträckan mellan Södertälje och Uppsala. Vidare är det troligt att en gemensam taxa införs av trafikekonomiska skäl. Dessutom planeras regionaltågsstationer i Älvsjö, Solna och Upplands Väsby. Vem kommer att vilja använda Arlanda Express efter år 2050? Med färre resenärer blir också turtätheten sämre. Således är det tveksamt om Arlanda Express kommer att överleva. Kastrup har inga flygtåg, men väl en mycket bättre tågtrafik.
Det får ju marknaden isåfall avgöra. Det lät som att skribenten ville avskaffa Arlanda Express medelst tvång.
Jadu, jag ser inte att AEX får plats på Ostbustbanan när dubbelspåret till Härnösand (inte sundsvall) och Norrbotniabanan blir färdigbyggda. Även en elektrifiering av Meråkerbanan i Norge pågår just nu, vilket kommer skapa efterfrågan på tågtrafik Mellan Stockholm och Trondheim, vilket är ytterligare några avgångar.

Men det finns också intressen för tätare tågtrafik till Dalarna också. En organisation, Dalabanans Intressenter lobbar för massiva förbättringsåtgärder för Dalabanan bl.a. kortarer restider och högre turtäthet. (I slutändan dubbelspår, tror jag läste där förr).

Tänk, om alla dessa åtgärder i Norra sverige genomförs innan år 2050 så kommer Stockholm-Skavstaby bli den största trafikinfarken om AEX får behålla sina 6 turer i timmen...
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Lennart Petersen »

ADDE skrev:[
Vad jag har hört så får anställda på Arlanda flytgplats förmånen att åka AEX gratis eller till rabbatterad pris. Men vet itne om det stämmer...

..
Man får rabatt på månadskort hos AEX om man kan visa att man är anställd vid någon verksamhet vid flygplatsen.
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

ADDE skrev:Vad jag har hört så får anställda på Arlanda flytgplats förmånen att åka AEX gratis eller till rabbatterad pris. Men vet itne om det stämmer...
Jag har några bekanta som arbetar på Arlanda. De får 1 200 kr per månad att använda till kollektivtrafik, vilket är precis vad ett månadskort med Arlanda Express kostar för anställda. De flesta anställda behöver dock också ha ett månadskort med SL eftersom väldigt få bor i Stockholms innerstad, och då är Arlanda Express inte längre gratis.

Vidare har Arlanda Express ganska liten nytta för flertalet anställda. Många bor i Sollentuna och Upplands Väsby, en del bor i Älvsjö och Huddinge och några andra bor i Täby och på Ekerö. För samtliga av dessa resenärer är pendeltåg ett smidigare alternativ. Arlanda Express är ju främst till för affärsresenärer och kräsna innerstadsbor.
Diripsi
Inlägg: 550
Blev medlem: torsdag 16 maj 2019 14:11

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Diripsi »

Enceladus skrev:Jag har några bekanta som arbetar på Arlanda. De får 1 200 kr per månad att använda till kollektivtrafik, vilket är precis vad ett månadskort med Arlanda Express kostar för anställda. De flesta anställda behöver dock också ha ett månadskort med SL eftersom väldigt få bor i Stockholms innerstad, och då är Arlanda Express inte längre gratis.

Vidare har Arlanda Express ganska liten nytta för flertalet anställda. Många bor i Sollentuna och Upplands Väsby, en del bor i Älvsjö och Huddinge och några andra bor i Täby och på Ekerö. För samtliga av dessa resenärer är pendeltåg ett smidigare alternativ. Arlanda Express är ju främst till för affärsresenärer och kräsna innerstadsbor.
Men för de som bor i Stockholm Söderort (större delen), Norra Botkyrka, Tyresö, Nacka, Värmdö och Lidingö är Arlanda Express ett restidsmässigt bättre alternativ. Även för de som bor längs med pendeltåget kan det vara det beroende på tiderna, eftersom pendeltåget går så sällan. Att många av dessa resenärer åker pendeltåg är ett samhällsekonomiskt slöseri.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:
ADDE skrev:Vad jag har hört så får anställda på Arlanda flytgplats förmånen att åka AEX gratis eller till rabbatterad pris. Men vet itne om det stämmer...
Jag har några bekanta som arbetar på Arlanda. De får 1 200 kr per månad att använda till kollektivtrafik, vilket är precis vad ett månadskort med Arlanda Express kostar för anställda. De flesta anställda behöver dock också ha ett månadskort med SL eftersom väldigt få bor i Stockholms innerstad, och då är Arlanda Express inte längre gratis.
.
Gratis blir det inte i alla fall eftersom det är en skattepliktig förmån , sen kan man i och för sig göra reseavdrag om man kommer över en viss summa för arbetsresor.
Enceladus
Inlägg: 9740
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Diripsi skrev:
Enceladus skrev:Jag har några bekanta som arbetar på Arlanda. De får 1 200 kr per månad att använda till kollektivtrafik, vilket är precis vad ett månadskort med Arlanda Express kostar för anställda. De flesta anställda behöver dock också ha ett månadskort med SL eftersom väldigt få bor i Stockholms innerstad, och då är Arlanda Express inte längre gratis.

Vidare har Arlanda Express ganska liten nytta för flertalet anställda. Många bor i Sollentuna och Upplands Väsby, en del bor i Älvsjö och Huddinge och några andra bor i Täby och på Ekerö. För samtliga av dessa resenärer är pendeltåg ett smidigare alternativ. Arlanda Express är ju främst till för affärsresenärer och kräsna innerstadsbor.
Men för de som bor i Stockholm Söderort (större delen), Norra Botkyrka, Tyresö, Nacka, Värmdö och Lidingö är Arlanda Express ett restidsmässigt bättre alternativ. Även för de som bor längs med pendeltåget kan det vara det beroende på tiderna, eftersom pendeltåget går så sällan. Att många av dessa resenärer åker pendeltåg är ett samhällsekonomiskt slöseri.
Vi är helt överens om att dagens prissättning och trafikering är fruktansvärt ineffektiv. Snabba resor är billigare att producera än långsamma, men ändå är prissättningen tvärtom. Det är i allra högsta grad ett samhällsekonomiskt slöseri att uppmuntra resenärer att ta omvägen via Märsta eller att välja det långsammaste direkttåget från T-Centralen.

Däremot är det inte bara prissättningen som är problematisk. För en väldigt stor del av befolkningen kommer Arlanda Express aldrig att vara det smidigaste alternativet. Trafiken behöver därför kraftigt förbättras från andra platser än T-Centralen. Bland annat är det inte rimligt att pendeltåget till Arlanda har tre gånger lägre turtäthet än Arlanda Express.

Norra Botkyrka är ett intressant exempel. Det snabbaste sättet att åka mellan Fittja och T-Centralen är via Flemingsberg! På grund av dagens prissättning och trafikering är det dock ingen som reser på det sättet, men det är ändå en ögonöppnare. Arlanda Express är ett restidsmässigt bättre alternativ enbart för att de andra alternativen har saboterats.

Med en gemensam taxa och genomgående trafikering blir Mälartåg ett bättre alternativ än Arlanda Express. Restiden blir kortare utan att ens ta hänsyn till det jobbiga bytet vid T-Centralen! Arlanda Express är huvudsakligen till för affärsresenärer och kräsna innerstadsbor. För alla andra resenärer, inklusive tunnelbaneresenärer, är Mälartåg bättre.

Det behövs också fler regionaltågsstationer och inte minst fler snabba tvärförbindelser till dessa stationer. Det ska inte vara nödvändigt att göra tidsödande byten i stan. För Norra Botkyrka är Flemingsberg en bättre knutpunkt. För Jordbro är det Älvsjö (pendeltåg) och för Brandbergen borde det vara Flemingsberg (stomlinje J).
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Breitspurbahn »

En tanke som slog mig när jag skrev om mitt förslag att dra Mittbanan via Östersunds Flygplats i fjärrtågssektionen; används Arlandabanan för frakt?
Flygfrakten som kommer till Arlanda; skeppas den enbart med lastbilar eller går den via Arlandabanan? Det finns ju en stor logistikcentral i Rosersberg, går all flygfrakt dit med lastbil och sen ut med tåg, eller skeppas något direkt på flygplatsen?
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:En tanke som slog mig när jag skrev om mitt förslag att dra Mittbanan via Östersunds Flygplats i fjärrtågssektionen; används Arlandabanan för frakt?
Flygfrakten som kommer till Arlanda; skeppas den enbart med lastbilar eller går den via Arlandabanan? Det finns ju en stor logistikcentral i Rosersberg, går all flygfrakt dit med lastbil och sen ut med tåg, eller skeppas något direkt på flygplatsen?
Det går inget gods via Arlandabanan vad jag vet. Det skulle ju kräva någon form av godsbangård, vilket blir dyrt i underjordiskt läge.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av BSB101 »

Att styra resvanor med straffskatter och straffavgifter är sällan någon bra väg att gå. Ska det införas en straffskatt/avgift på folk som cyklar och går till Arlanda också? Varför ska ens trafiken till Arlanda särbehandlas och straffbeläggas?

Om nu trafiken till Arlanda ska straffbeläggas borde väl även samma sak gälla Bromma, om man nu ska använda samma konstiga logik att vi ska straffbelägga trafik till vissa geografiska platser beroende på luddiga skäl?
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av kildor »

BSB101 skrev:Att styra resvanor med straffskatter och straffavgifter är sällan någon bra väg att gå. Ska det införas en straffskatt/avgift på folk som cyklar och går till Arlanda också? Varför ska ens trafiken till Arlanda särbehandlas och straffbeläggas?

Om nu trafiken till Arlanda ska straffbeläggas borde väl även samma sak gälla Bromma, om man nu ska använda samma konstiga logik att vi ska straffbelägga trafik till vissa geografiska platser beroende på luddiga skäl?
Ett bra skäl är miljön/klimatet. Vi behöver styra över resandet från bil och flyg till tåg. Vägavgifter till Arlanda (och Bromma) får dubbel effekt. Dels får det fler att ta tåget till flygplatsen istället för taxi eller bil. Men det gör även att själva flygresandet blir dyrare, vilket gynnar mer miljövänliga transportalternativ.
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Breitspurbahn »

kildor skrev:
BSB101 skrev:Att styra resvanor med straffskatter och straffavgifter är sällan någon bra väg att gå. Ska det införas en straffskatt/avgift på folk som cyklar och går till Arlanda också? Varför ska ens trafiken till Arlanda särbehandlas och straffbeläggas?

Om nu trafiken till Arlanda ska straffbeläggas borde väl även samma sak gälla Bromma, om man nu ska använda samma konstiga logik att vi ska straffbelägga trafik till vissa geografiska platser beroende på luddiga skäl?
Ett bra skäl är miljön/klimatet. Vi behöver styra över resandet från bil och flyg till tåg. Vägavgifter till Arlanda (och Bromma) får dubbel effekt. Dels får det fler att ta tåget till flygplatsen istället för taxi eller bil. Men det gör även att själva flygresandet blir dyrare, vilket gynnar mer miljövänliga transportalternativ.
Tror folk på allvar att de kan ändra vädret med skatter?
Vårt klimat varierar och fluktuerar pga naturliga förändringar, solfläckar och dylikt. Inte pga om du åker tåg eller flyger.

Skulle utsläpp göra världen varmare så är det nog bra då vi borde vara inne i en istid nu med tanke på hur de kommer och går. Eller vill vi ha 10 km is över Stockholm? Då kan vi strunta i järnvägsinvesteringarna. :D
Skriv svar