Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av twr »

Breitspurbahn skrev:
kildor skrev:
BSB101 skrev:Att styra resvanor med straffskatter och straffavgifter är sällan någon bra väg att gå. Ska det införas en straffskatt/avgift på folk som cyklar och går till Arlanda också? Varför ska ens trafiken till Arlanda särbehandlas och straffbeläggas?

Om nu trafiken till Arlanda ska straffbeläggas borde väl även samma sak gälla Bromma, om man nu ska använda samma konstiga logik att vi ska straffbelägga trafik till vissa geografiska platser beroende på luddiga skäl?
Ett bra skäl är miljön/klimatet. Vi behöver styra över resandet från bil och flyg till tåg. Vägavgifter till Arlanda (och Bromma) får dubbel effekt. Dels får det fler att ta tåget till flygplatsen istället för taxi eller bil. Men det gör även att själva flygresandet blir dyrare, vilket gynnar mer miljövänliga transportalternativ.
Tror folk på allvar att de kan ändra vädret med skatter?
Vårt klimat varierar och fluktuerar pga naturliga förändringar, solfläckar och dylikt. Inte pga om du åker tåg eller flyger.

Skulle utsläpp göra världen varmare så är det nog bra då vi borde vara inne i en istid nu med tanke på hur de kommer och går. Eller vill vi ha 10 km is över Stockholm? Då kan vi strunta i järnvägsinvesteringarna. :D
Jag tror att de flesta som skriver här har ett vetenskapligt förhållningssätt, vilket borde räcka som svar på din fråga.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Odd »

Breitspurbahn skrev:
kildor skrev:
BSB101 skrev:Att styra resvanor med straffskatter och straffavgifter är sällan någon bra väg att gå. Ska det införas en straffskatt/avgift på folk som cyklar och går till Arlanda också? Varför ska ens trafiken till Arlanda särbehandlas och straffbeläggas?

Om nu trafiken till Arlanda ska straffbeläggas borde väl även samma sak gälla Bromma, om man nu ska använda samma konstiga logik att vi ska straffbelägga trafik till vissa geografiska platser beroende på luddiga skäl?
Ett bra skäl är miljön/klimatet. Vi behöver styra över resandet från bil och flyg till tåg. Vägavgifter till Arlanda (och Bromma) får dubbel effekt. Dels får det fler att ta tåget till flygplatsen istället för taxi eller bil. Men det gör även att själva flygresandet blir dyrare, vilket gynnar mer miljövänliga transportalternativ.
Tror folk på allvar att de kan ändra vädret med skatter?
Vårt klimat varierar och fluktuerar pga naturliga förändringar, solfläckar och dylikt. Inte pga om du åker tåg eller flyger.

Skulle utsläpp göra världen varmare så är det nog bra då vi borde vara inne i en istid nu med tanke på hur de kommer och går. Eller vill vi ha 10 km is över Stockholm? Då kan vi strunta i järnvägsinvesteringarna. :D
Det synsättet bygger på att man tror att klimatförändringar och naturfenomen verkar lika över hela världen. Så är det dock inte. Ta medeltemperaturen, som exempel, det är just en medeltemperatur, ett statistiskt medelvärde av en uppsättning med avläsningar och olika algoritmer för att kompensera för diverse faktorer. Men det kan betyda att vissa regioner påverkas så lite av den globala klimatändringen så att normala vädervariationer och anomalier är långt större än klimatförändringens verkan. På andra ställen kan det vara raka motsatsen, känsliga ekosystem som korallrev där floran och faunan är anpassad till de normala temperaturväxlingar som förekommer och där enstaka undantag inte utgör något hot, men när exempelvis temperatur ändras några grader under lång tid så tar de i stället permanent skada.

Så, ja, det stämmer att vårt väder och klimat varierar naturligt med solfläckar och dylikt, men det är inte heller det som klimatproblemet handlar om.
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Arlanda flygplats – en plan för framtiden
Infrastrukturdepartementet skrev:Marktransporterna på väg och spår till och från Arlanda ska vara robusta och ha en god tillgänglighet. Det behövs en förbättrad samordning mellan samhällsplanering, bostadsbyggande, transportinfrastruktur och kollektivtrafik. Jag föreslår därför att regeringen under 2023 beslutar om en Arlandaförhandling med berörda regioner och kommuner för detta ändamål. Initialt ges uppdrag till Trafikverket att ta fram underlag till Arlandaförhandlingens fortsatta arbete. En sådan förhandling ska bland annat ta fram konkreta åtgärder för ökad kollektivtrafik till och från Arlanda med målet om en minst 60 procent kollektivtrafikandel senast 2030. Enligt mitt förslag betyder detta bland annat att stationsavgiften på Arlanda tas bort och biljettpriset på Arlanda Express minst halveras. För att klara det senare föreslår jag ett särskilt regeringsuppdrag till en förhandlingsman att inleda förhandlingar med A-Train om sänkta biljettpriser. Förhandlingarna bör vara avslutade 2025. Parallellt med detta ser jag även att det sker kapacitetsförstärkningar i infrastrukturen. Nuvarande avtal med A-Train löper ut år 2050. Regeringen bör därför även ta fram en inriktning i god tid för hur en fortsatt snabbtågspendel kan bedrivas efter avtalets utgång.
Fortfarande lägre kollektivtrafikandel än Kastrup och Gardermoen, men mycket ambitiöst jämfört med nuläget. Avtalet med A-Train är verkligen en katastrof. Förlängd Roslagsbana till Arlanda flygplats nämns också några gånger i utredningen, liksom fler körfält på E4:an (eftersom tågtrafiken är handikappad).
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av BSB101 »

Fler körfält på E4an är väl redan beslutat? Vet dock inte om det är hela vägen upp till Arlanda.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Odd »

På vilket sätt kommer ytterligare körfält på E4 göra att det blir bättre på Arlanda?
Genius on call
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av twr »

Odd skrev: söndag 19 juni 2022 22:07 På vilket sätt kommer ytterligare körfält på E4 göra att det blir bättre på Arlanda?
Tanken är väl att det ska underlätta för busstrafik. Om det stämmer har jag ingen uppfattning om.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Lennart Petersen »

twr skrev: måndag 20 juni 2022 0:07
Odd skrev: söndag 19 juni 2022 22:07 På vilket sätt kommer ytterligare körfält på E4 göra att det blir bättre på Arlanda?
Tanken är väl att det ska underlätta för busstrafik. Om det stämmer har jag ingen uppfattning om.
Ja kanske det , men det säger väl en del om samhällsplaneringen.
Samhället har byggt 4-spår , till en del för att Arlandatågen ska få plats.
Det är så dyrt att åka dit med tåg så många tar buss (eller taxi , eller privatbil)
Och så får vi även bygga ut E4...
Användarens profilbild
Nils Carl Aspenberg
Inlägg: 1972
Blev medlem: tisdag 02 mars 2004 0:18
Ort: Oslo

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Nils Carl Aspenberg »

Fra Oslo til Gardermoen går det ni tog pr. time. Flytoget går hver 10. minutt og Vy kjører tre ganger pr time. Med Vy gjelder normal takst som for alle andre tog og busser mellom Oslo og Øvre Romerike. Flytoget koster omtrent dobbelt så mye. Men under korona-epidemien var flytoget i perioder innstilt og mange flere måtte reise med Vy. Disse har fortsatt å reise med Vy, så flytoget har nå dårlig økonomi og jeg tenker at selskapet vil forsvinne. Både Vy og flytoget eies av den norske stat, men har ulike departement. Flytoget tilhører næringsdepartementet.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Kravet: Avskaffa stationsavgiften för tågresenärer till Arlanda
SR skrev:Den som stiger av och på tåg vid Arlanda centralstation måste betala en stationsavgift på 130 kronor, något som sju regioner vill slopa för att öka resor med kollektivtrafik.
Enligt en tidigare utredning behöver pendeltågens trafikutbud till Arlanda utökas om stationsavgiften avskaffas för att hantera ett ökat resande på den redan högt belastade linjen till Uppsala. De ökade biljettintäkterna täcker SL:s ökade trafikeringskostnader. Men kan infrastrukturen hantera mer tågtrafik till Arlanda?
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av 4330 »

Enceladus skrev: måndag 31 oktober 2022 12:32 Kravet: Avskaffa stationsavgiften för tågresenärer till Arlanda
SR skrev:Den som stiger av och på tåg vid Arlanda centralstation måste betala en stationsavgift på 130 kronor, något som sju regioner vill slopa för att öka resor med kollektivtrafik.
Enligt en tidigare utredning behöver pendeltågens trafikutbud till Arlanda utökas om stationsavgiften avskaffas för att hantera ett ökat resande på den redan högt belastade linjen till Uppsala. De ökade biljettintäkterna täcker SL:s ökade trafikeringskostnader. Men kan infrastrukturen hantera mer tågtrafik till Arlanda?
Tveksamt. Kommer vändspåret i Knivsta (byggstart okänd) kunna göra någon nytta?
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Breitspurbahn »

2-filiga motorvägen mellan Väsby och Arlanda får gärna byggas ut; mer än en gång har man behövt ta den gamla landsvägen för att det har stått still där.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev: måndag 31 oktober 2022 13:04 2-filiga motorvägen mellan Väsby och Arlanda får gärna byggas ut; mer än en gång har man behövt ta den gamla landsvägen för att det har stått still där.
Upplands Väsby kommun har liknande tankar:

Väsby välkomnar trafiklösningar runt Arlanda
Infrastrukturnyheter skrev:Ur trafiksynvinkel är det viktigast för kommunen att Ostkustbanan och E4 stärks. Kommunen vill se en breddning av E4 med en fullt utbyggd trafikplats norr om trafikplats Glädjen i Väsby. Satsningen är nödvändig för att minska köer och möta de ökade pendlingsströmmarna på vägnätet. Kommunen vill även att avtalet om den spårbundna direkttrafiken mellan Stockholm central och Arlanda flygplats omförhandlas. Målet är att få bort de extra avgifter som resenärer drabbas av.
Om nuvarande avgifter för tågresenärer inte slopas så behöver samhället anpassa sig till ökad biltrafik. Avsaknaden av nattrafik framtvingar också privatbilism.
4330
Inlägg: 159
Blev medlem: lördag 14 november 2020 11:06

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av 4330 »

Breitspurbahn skrev: måndag 31 oktober 2022 13:04 2-filiga motorvägen mellan Väsby och Arlanda får gärna byggas ut; mer än en gång har man behövt ta den gamla landsvägen för att det har stått still där.
Numera trefiligt mellan Stora Väsby och Rosersberg.
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av twr »

4330 skrev: tisdag 01 november 2022 21:32
Breitspurbahn skrev: måndag 31 oktober 2022 13:04 2-filiga motorvägen mellan Väsby och Arlanda får gärna byggas ut; mer än en gång har man behövt ta den gamla landsvägen för att det har stått still där.
Numera trefiligt mellan Stora Väsby och Rosersberg.
Det är påfarter som övergår i avfarter. En ganska lång sträcka visserligen, men inte direkt trefiligt i egentlig mening. Bara två genomgående körfält.
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Enceladus »

Bussföretagen: ”Höj ambitionerna för trafiken till Arlanda”
Bussmagasinet skrev:Utredningen vill bland annat att kollektivtrafikens marknadsandel av resorna till och från flygplats ska vara minst 60 procent. Men Sveriges Bussföretag vill gå längre och höja nivån till 70 procent.

– Men om målet med ett ökat kollektivresande ska nås måste dagens utveckling brytas. Kollektivtrafikens marknadsandel har de senaste åren minskat från 52 till 48 procent. Minskningen har framför allt skett inom busstrafiken. Det visar att bussen har en avgörande betydelse om målet ska nås, skriver bussföretagen till regeringen.
Är det någon som tror att målet kan uppnås utan att ta bort stationsavgiften?

UL ska tydligen ta bort Arlandatillägget på sina bussar. Det är alltid något.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Odd »

Det finns ett avtal som inte kan brytas enskilt. Det är bara att konstatera att det är så och skattebetalarna får finna sig i att staten gjorde detta upplägg. Så om Arlandabanan skall "köpas tillbaka" (fast jag tror de egentligen menar "köpas" eftersom det inte är något som skall tillbaka till en tidigare ägare) så får man snällt ge ett bud och förhandla med nuvarande ägare eller rättighetsinnehavare och helt enkelt punga ut vad det kostar.

Alternativet är väl att helt enkelt låta staten betala stationsavgiften för varje passagerare. Då är det bara att räkna på vilket som blir fördelaktigt, att köpa banan till begärt pris eller betala passageavgifterna. Staten har väl bidragit med 850 miljoner till bygget, så det är väl rimligt att man drar av för detta när man räknar ut begärt marknadspris. Det kanske visar sig bli billigare att bygga en ny bana, helstatligt ägt eller ägs tillsammans med kringliggande kommuner?
Genius on call
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Hechtwagen »

Det blir väl billigare att förlänga Roslagsbanan till Upplands-Väsby via Arlanda?

Inte konstigare är att Tåg i Bergslagen kör till Laxå!
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av Breitspurbahn »

Roslagsbanan ska såklart gå direkt till Arlanda.

Hade gärna sett en gren från Mälarbanan till Arlanda via Bålsta & Sigtuna. Västerås-Enköping-Arlanda-Uppsala. Det vore något.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av BSB101 »

Hechtwagen skrev: måndag 07 november 2022 12:32 Det blir väl billigare att förlänga Roslagsbanan till Upplands-Väsby via Arlanda?

Inte konstigare är att Tåg i Bergslagen kör till Laxå!
Vad blir restiden jämfört med pendeltåg från Stockholm City? Ska kollektivtrafiken vara till för sin egen skull eller för resenärernas skull? Frågan är även om det skulle bli billigare och är det vad som är billigt som ska styra kollektivtrafiken? Är det inte bättre att resenärsnyttan får styra istället?

Sedan finns det givetvis vinster med både en förlängd Roslagsbana och en slopad stationsavgift.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Handelskammaren: Köp tillbaka Arlandabanan

Inlägg av M224 »

Lär väl bli femtioelva stopp. Vem tusan skulle vilja sitta med bagage och resväskor på Roslagsbanan i typ 45 min?
Skriv svar