SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
På Stockholmsnyheterna kunde jag precis höra en helt underbar nyhet. SL vill ha ut spärrvakterna på stationerna. Pendelklubben är kritisk (vilken skräll!). Så nu kanske det är slut med stillasittandet bakom luckan och dags att ut o synas. Kanske starta rulltappor m.m. och röra på sig lite.
Senast redigerad av M224 den onsdag 23 september 2020 23:58, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SL förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Ja bara för någon vecka sedan drabbades jag av att trappan upp var nödstoppad och jag fick gå en lång omväg .M224 skrev:På Stockholmsnyheterna kunde jag precis höra en helt underbar nyhet. SL vill ha ut spärrvakterna på stationerna. Pendelklubben är kritisk (vilken skräll!). Så nu kanske det är slut med stillasittandet bakom luckan och dags att ut o synas. Kanske starta rulltappor m.m. och röra på sig lite.
Det är ju orimligt att en spärrvakt inte ska kunna gå ut och återstarta en trappa, i normalfallet verkar det ta någon minut, kolla att trappan är tom , öppna med nycklarna och återstarta. Nyttan av att många får nyttan av en fungerande trappa överväger mot att någon enstaka eventuellt får vänta någon minut på spärrvaktens tjänster.
Re: SL förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Spärrvakter är extremt föråldrat. Jag hoppas innerligt att förslaget går igenom. Att sitta bakom en glaslucka o se på när folk plankar mitt framför näsan kan inte vara särskilt kul.Lennart Petersen skrev:Ja bara för någon vecka sedan drabbades jag av att trappan upp var nödstoppad och jag fick gå en lång omväg .M224 skrev:På Stockholmsnyheterna kunde jag precis höra en helt underbar nyhet. SL vill ha ut spärrvakterna på stationerna. Pendelklubben är kritisk (vilken skräll!). Så nu kanske det är slut med stillasittandet bakom luckan och dags att ut o synas. Kanske starta rulltappor m.m. och röra på sig lite.
Det är ju orimligt att en spärrvakt inte ska kunna gå ut och återstarta en trappa, i normalfallet verkar det ta någon minut, kolla att trappan är tom , öppna med nycklarna och återstarta. Nyttan av att många får nyttan av en fungerande trappa överväger mot att någon enstaka eventuellt får vänta någon minut på spärrvaktens tjänster.
Re: SL förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Vilket dumt förslag. Spärrvakter är slöseri med pengar oavsett om de är i kuren eller på golvet. Nej, ta bort spärrvakterna helt (utom på de största stationerna) och lägg pengarna på utökad trafik istället. Obemannade stationer fungerar utmärkt i andra länder så det finns ingen anledning till att det inte skulle fungera här också.
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Tänk att det här förslaget redan kom på 90-talet när jag själv jobbade som spärrvakt...
Och på 30 år har inget nytt under solen kunnat skönjas, tack vare fackets protester, då som nu...
Och på 30 år har inget nytt under solen kunnat skönjas, tack vare fackets protester, då som nu...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Vad är det facket protesterar mot? Att spärrvakterna får röra på sig? Vad gör en spärrvakt egentligen idag 2020? Biljetter köps i automater, mobilen eller ombud, remsan är borta sedan länge så den stämplar de inte längre. Frågor kan besvaras av stationsvärdar eller genom SLs app/hemsida. De kan inte hindra plankare eller starta rulltrappor.roggek skrev:Tänk att det här förslaget redan kom på 90-talet när jag själv jobbade som spärrvakt...
Och på 30 år har inget nytt under solen kunnat skönjas, tack vare fackets protester, då som nu...
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Hot och våld är det många som är oroliga för av det jag läst. Har ingen koll på arbetsuppgiften, men de säljer väl reskassebiljetter som är annat än standard-resan? Går väl att göra i maskin också, men rätt komplicerat, och nu är det ju inte ens nån prisskillnad mellan reskassa och biljettmaskin...M224 skrev:Vad är det facket protesterar mot? Att spärrvakterna får röra på sig? Vad gör en spärrvakt egentligen idag 2020? Biljetter köps i automater, mobilen eller ombud, remsan är borta sedan länge så den stämplar de inte längre. Frågor kan besvaras av stationsvärdar eller genom SLs app/hemsida. De kan inte hindra plankare eller starta rulltrappor.roggek skrev:Tänk att det här förslaget redan kom på 90-talet när jag själv jobbade som spärrvakt...
Och på 30 år har inget nytt under solen kunnat skönjas, tack vare fackets protester, då som nu...
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Blev tydligen bara ett sk "inriktningsbeslut".
https://klubb111.wordpress.com/2020/09/ ... iknamnden/
https://klubb111.wordpress.com/2020/09/ ... iknamnden/
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Järva och Norra Botkyrka är ju no-go-zoner för biljettkontrollen, man arbetar inte längre där utan polisbeskydd.Joakim W skrev:Hot och våld är det många som är oroliga för av det jag läst. Har ingen koll på arbetsuppgiften, men de säljer väl reskassebiljetter som är annat än standard-resan? Går väl att göra i maskin också, men rätt komplicerat, och nu är det ju inte ens nån prisskillnad mellan reskassa och biljettmaskin...M224 skrev:Vad är det facket protesterar mot? Att spärrvakterna får röra på sig? Vad gör en spärrvakt egentligen idag 2020? Biljetter köps i automater, mobilen eller ombud, remsan är borta sedan länge så den stämplar de inte längre. Frågor kan besvaras av stationsvärdar eller genom SLs app/hemsida. De kan inte hindra plankare eller starta rulltrappor.roggek skrev:Tänk att det här förslaget redan kom på 90-talet när jag själv jobbade som spärrvakt...
Och på 30 år har inget nytt under solen kunnat skönjas, tack vare fackets protester, då som nu...
Att ställa ut en ensam spärrvakt i spärrlinjen i syfte att minska plankningen känns som en dålig idé.
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Stationsvärden måste ju kunna öppna spärrarna manuellt i många fall. Skulle behövas någon liten fjärrkontroll till det i så fall.
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Nu har det gått nio månader och stationsvärdarna sitter kvar i sina bås.
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Tänk att i London gick det att få ut dem på golvet, och de gör ju mycket annat än att bara hjälpa trafikanter:
Plattformsvakter*), köhantering, stationsöppning/stängning etc.
Titta bara på valfritt avsnitt av "The Tube: Going underground"
https://www.youtube.com/watch?v=mPMMmZDcGUg
*) Fast jag undrar hur många som klarar säkerhetstjänst enl.TRI?
Här skulle SL/MTR kunna spara mycket pengar genom att ställa ut spärrvakterna på golvet...
Plattformsvakter*), köhantering, stationsöppning/stängning etc.
Titta bara på valfritt avsnitt av "The Tube: Going underground"
https://www.youtube.com/watch?v=mPMMmZDcGUg
*) Fast jag undrar hur många som klarar säkerhetstjänst enl.TRI?
Här skulle SL/MTR kunna spara mycket pengar genom att ställa ut spärrvakterna på golvet...
"...men det är ju mörkt ute?..."
"- aah, tänkte inte på de..."
"- aah, tänkte inte på de..."
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Spara pengar? Hur då?
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
En i grunden god tanke från SL, men fel i tiden, i praktiken ogenomförbar.
Vi ser hela tiden hur hot och våld ökar i kollektivtrafiken, där bl a busschaufförer och tågvärdar misshandlats flera gånger under senare år.
Mitt pessimistiska framtidsscenario om 10-15 år:
Bussförare sitter bakom skyddsglas. (Permanentas även efter pandemin p g a risken för hot och våld.)
Tågvärdar är borttagna. (Ensamarbete blev för farligt, dubbelbemanning för dyrt. Biljettkontroll sker på tågstationerna där spärrar byggts, övervakade av stationsvärdar, skyddade i sina kurer.)
Stationsvärdarna i Stockholms tunnelbana/pendeltåg sitter kvar, skyddade i sina kurer.
Jag hoppas jag har fel och att utvecklingen kan vändas, men det är tyvärr dit vi går just nu.
Vi ser hela tiden hur hot och våld ökar i kollektivtrafiken, där bl a busschaufförer och tågvärdar misshandlats flera gånger under senare år.
Mitt pessimistiska framtidsscenario om 10-15 år:
Bussförare sitter bakom skyddsglas. (Permanentas även efter pandemin p g a risken för hot och våld.)
Tågvärdar är borttagna. (Ensamarbete blev för farligt, dubbelbemanning för dyrt. Biljettkontroll sker på tågstationerna där spärrar byggts, övervakade av stationsvärdar, skyddade i sina kurer.)
Stationsvärdarna i Stockholms tunnelbana/pendeltåg sitter kvar, skyddade i sina kurer.
Jag hoppas jag har fel och att utvecklingen kan vändas, men det är tyvärr dit vi går just nu.
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Att spärrvakterna sitter kvar i sina spärrar, som funnits sedan 1950 resp 1968, ser jag både som troligt och önskvärt.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Är det pendeln som kom 1968 ?daniel_s skrev:Att spärrvakterna sitter kvar i sina spärrar, som funnits sedan 1950 resp 1968, ser jag både som troligt och önskvärt.
Annars hade ju faktiskt Tunnelbanan Skanstull-Slussen (Södertunneln) spärrar för biljettgranskning redan från 1933.
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Från Sekos hemsida:
17 JUNI, 2021 KL. 15:16
Nu har det gått nio månader, vore intressant med en uppdatering gällande förhandlingarna i denna fråga.
SVAR
klubb111 skriver:
18 JUNI, 2021 KL. 09:53
Inget nytt i frågan. Deras förslag frystes.
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Det har du rätt i!Lennart Petersen skrev:Är det pendeln som kom 1968 ?daniel_s skrev:Att spärrvakterna sitter kvar i sina spärrar, som funnits sedan 1950 resp 1968, ser jag både som troligt och önskvärt.
Annars hade ju faktiskt Tunnelbanan Skanstull-Slussen (Södertunneln) spärrar för biljettgranskning redan från 1933.
Ja pendeln kom väl 1968, men det fanns nog iofs en och annan SJ-spärr redan innan dess.
-
- Inlägg: 3095
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
Fram till 1956 hade Stockholm C spärrlinje för både ut och inpassage mot plattformarna. Minns den där spärrlinjen från mitt första besök i Stockholm med mamma. Minns också att automaterna för plattformsbijetter stod kvar 1963.daniel_s skrev:Det har du rätt i!Lennart Petersen skrev:Är det pendeln som kom 1968 ?daniel_s skrev:Att spärrvakterna sitter kvar i sina spärrar, som funnits sedan 1950 resp 1968, ser jag både som troligt och önskvärt.
Annars hade ju faktiskt Tunnelbanan Skanstull-Slussen (Södertunneln) spärrar för biljettgranskning redan från 1933.
Ja pendeln kom väl 1968, men det fanns nog iofs en och annan SJ-spärr redan innan dess.
Söderut i Malmö, Lund och någon till (Eslöv ?) hade kvar spärrarna längre än 1956.
Avdelning kuriosa så hade T-banan från början även utgångsspärrar vilket möjligen ansågs nödvändigt med dåvarande zonsystem , utgångsspärr slopades dock före zonerna.
Re: SLs nya förslag - ut med spärrvakterna på golvet
ja, på sträckorna från Stockholm till Södertälje och Upplands Väsby fanns plattformsspärrar i varje fall 1929 https://www.ekeving.se/hi/SJdok/TA/1929/11-26.pdf.daniel_s skrev:Ja pendeln kom väl 1968, men det fanns nog iofs en och annan SJ-spärr redan innan dess.
I Stuvsta tänkte man 1931 flytta plattformsspärren; ritning från Järnvägsmuseet https://ekeving.se/r/by/0_253583__1_1.jpg
SJ-nytt 1957 nr 11-12 hade en kort artikel om att Turebergs (nu Sollentuna) stationsinspektor lyckats spara pengar genom att anställa kvinnliga spärrvakter, något som vid den tiden tydligen var ovanligt. "Det är bra att man inte behöver slita ut sig för pengarna, säger fru Carlsson, som brukar sticka och läsa under de lediga minuterna mellan tågen". De kvinnliga spärrvakterna tjänstgjorde "i den lilla buren vid södra änden av plattformen". I norra änden var det nog fortfarande manlig spärrvakt.
Jag funderar på när plattformsspärrarna vid Stockholm Ö togs i bruk; som jag minns det fanns de i varje fall i mitten av 1960-talet.
/Gunnar Ekeving