mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar – nu måste de svetsas
https://mitti.se/toppnyheter/allvarliga ... I&view=app
https://mitti.se/toppnyheter/allvarliga ... I&view=app
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
En C20-vagn är ju en del ovanpå en boggie, mellandel ovanpå två boggier, och ytterligare en del ovanpå en boggie. Så mellandelen bär väl en större börda på sina axlar? Ursäkta ordvitsen om en allvarlig sak. Det bör väl genom den konstruktionen uppstå större slitningar i konstruktionen än om alla delarna vilar på två boggier, som C30? Dessutom vilar konstruktionen på färre boggier i ett C20-fullängdståg. Dessutom har ju C20 medvetet använts i större utsträckning än sin procentrepresentation i vagnparken. Mer väntat än förvånat, eller?tuc skrev:Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar – nu måste de svetsas
https://mitti.se/toppnyheter/allvarliga ... I&view=app
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Länken leder ingenstans för mig, och hittar den inte på mitti's startsida, var det inte nån liknande nyhet för nåt år sen?
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Oj, verkar borttagen. Jo, artikeln refererade till en pågående tvist mellan trafikförvaltningen och tillverkaren Bombardier som påbörjades 2017. Förloppet är likartat med det som uppstod med AnsaldoBredo-spårvagnarna i Göteborg. Man kan inte vänta med reparationer innan tvisten är avgjord, utan måste påbörja reparationer innan dess på egen bekostnad (ca halv miljard), vilket man vill ha godkänt, och det var det som var "nyheten". Börjar man inte reparera snarast blir skadorna ännu värre och med konsekvenser för trafiken.Joakim W skrev:Länken leder ingenstans för mig, och hittar den inte på mitti's startsida, var det inte nån liknande nyhet för nåt år sen?
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
I ett tjänsteutlåtande från Trafikförvaltningen 2014 https://sammantradeshandlingar.sll.se/s ... ng-c20.pdf anges att kilometeruttaget var i genomsnitt 46 % större än vad som specificerats när vagnarna anskaffades. C20 utförde enligt samma tjänsteutlåtande 90 % av trafiken i tunnelbanan. Det nämns också att hälften av alla tågresor i Sverige gjordes med C20. Numera kanske det är en något lägre andel - pendeltågen i Stockholmsregionen, Öresundstågen m fl har ökat. Att Snälltåget och andra långfärdsbolag tillkommit kanske däremot inte har så stor inverkan när man tittar på antal resor.Ute och åker skrev:Dessutom har ju C20 medvetet använts i större utsträckning än sin procentrepresentation i vagnparken. Mer väntat än förvånat, eller?
/Gunnar Ekeving
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Här är en sammanfattning av artikeln: https://omni.se/stora-sprickor-i-hundra ... r/a/56VOeOUte och åker skrev:Oj, verkar borttagen. Jo, artikeln refererade till en pågående tvist mellan trafikförvaltningen och tillverkaren Bombardier som påbörjades 2017. Förloppet är likartat med det som uppstod med AnsaldoBredo-spårvagnarna i Göteborg. Man kan inte vänta med reparationer innan tvisten är avgjord, utan måste påbörja reparationer innan dess på egen bekostnad (ca halv miljard), vilket man vill ha godkänt, och det var det som var "nyheten". Börjar man inte reparera snarast blir skadorna ännu värre och med konsekvenser för trafiken.Joakim W skrev:Länken leder ingenstans för mig, och hittar den inte på mitti's startsida, var det inte nån liknande nyhet för nåt år sen?
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Det står en hel del intressant i artikeln. Var och får förstås läsa själv där. Jag gör några citat, och gör några reflexioner på det. Den som inte vill läsa det, håller sig lämpligen enbart till att läsa länken.gek skrev:I ett tjänsteutlåtande från Trafikförvaltningen 2014 https://sammantradeshandlingar.sll.se/s ... ng-c20.pdf anges att kilometeruttaget var i genomsnitt 46 % större än vad som specificerats när vagnarna anskaffades. C20 utförde enligt samma tjänsteutlåtande 90 % av trafiken i tunnelbanan.
Citat; "Inom programstudien har analyser gjorts av den tekniska livslängden och slutsatsen är att den ursprungligen planerade livslängden om 30 år kan upprätthållas med rätt uppgraderings- och underhållsinsatser. En bidragande orsak till att livslängden kan upprätthållas är att det över hela trafikdygnet varit lägre viktbelastning på fordonen (färre resenärer) än vad som angavs vid den tekniska kravställningen inför upphandling och konstruktion."
Reflexioner: Ja, det var ju "tur" att belastningen blev lägre än beräknat. Jag kan tänka mig att om jag hade varit ombud för Bombardier, så hade jag pekat på den ökade användningen. Men om man gör en tankekalkyl att livslängden beror på hur långt vagnarna körs, så med 46% överanvändning, så skulle då vagnarna hålla i ca 20 år. Om också belastningen är avgörande för livslängden, och den varit lägre än beräknat, så skulle vagnarna hålla i längre än 20 år. Att sprickor visat sig allvarliga redan 2017 indikerar att de inte enbart kan hänföras till det ökade användandet.
Citat: "Tidigare har vissa sprickor upptäckts på C20:s stålkonstruktion. Dessa är dock inte kopplade till utslitning p.g.a. att den generella tekniska livslängden uppnåtts utan beror på feldimensionerade delkonstruktioner eller olika handhavandefel. "
Reflexioner: Om jag hade varit ombud för Bombardier hade jag hänvisat till handhavandefel, medan om jag varit ombud för trafikförvaltningen hänvisat till feldimensionerade delkonstruktioner.
Det som hade varit intressant att veta, är om sprickbildningen minskat om det hade varit ytterligare varsin boggi på ändenheterna. De hade inte med nödvändighet behövt vara motorboggier, eftersom effekten på C20 ändå är nedskruvad, utan bara löpboggier för att minska belastningen. Jag inser givetvis att det hade medfört omkonstruktion, och det inte bara är något som man "kan sätta dit". Som parallell kan nämnas att då det kom klagomål på avsaknad av mittstolpe i "vestibulerna" i C20, så medgav inte konstruktionen att man bara "satte dit den", utan det blev utökade "hålla-handen-platser" på andra ställen istället. Som kuriosa kan nämnas att löpboggier övervägdes redan när de första tunnelvagnarna skulle beställas. Men sedan vill ha man ha "full rangerbarhet med förarhytter i båda ändarna av varje vagn, och det fungerade inte bra med om någon boggi varit löpboggi. Som ytterligare kuriosa kan nämnas att man inför beställningen av C20 gjorde provkörningar med C14z (som var de som mest "liknande" den konstruktion av C20 som förutsågs), med några motorer urkopplade och andra motorer uppskruvade, för att se hur det inverkade på prestanda, men jag känner inte till resultatet av de proven. Kanske också fler liknande prov gjorts.
Sedan något som jag inte sett så mycket om, men ändå hört talas om. Att sprickbildningen på C20 och/eller belastningarna på de få boggierna/spåret gjorde att man inte kunde överväga AC/luftkonditionering inför upprustningen av C20 (till temporärt C25). Borttagna sittplatser hade väl kunnat leda till plats för AC istället för fler ståplatser? Men det hade blivit för tungt och ökat konsekvenser för spåret och riskerna för sprickbildning ytterligare. Sedan kan man reflektera om de borttagna sittplatserna i upprustningen och möjligheten till fler resenärer ska leda till att man ska kunna låta fler åka med? Då får ju det konsekvenser för belastningen på vagnen.
Sedan, om minskad trängsel i vagnarna leder till minskad sprickbildning, då ska man väl så mycket som möjligt köra med fullängdståg, och så mycket som möjligt köra så tät trafik som möjligt? Vad sliter mest på en C20-vagn? Att köra 200 km med 25% beläggning eller köra 100 km med 50% beläggning?
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Ja, någonting hände, dom tog bort även bort diskussionen på sin facebook , där trodde jag den spårat ur.Joakim W skrev:Länken leder ingenstans för mig, och hittar den inte på mitti's startsida, var det inte nån liknande nyhet för nåt år sen?
Det har väl varit sprickor förut också , tex 2013, är det nya sprickor eller hade mitti.se hittat en gammal nyhet ?
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Oj, tack för den infon om facebook! Sprickorna kanske är gamla men problemen och åtgärderna desamma. Men kanske det inte längre är en tvist, och att någon påpekat det för mitti? Problemet med själva tvistförfarandet är att utslaget är hemligt, och vi kommer aldrig någonsin få veta hur ansvaret kom att fördelas mellan Trafikförvaltningen och Bombardier (eller är det Alstom numera?).tuc skrev:Ja, någonting hände, dom tog bort även bort diskussionen på sin facebook , där trodde jag den spårat ur.Joakim W skrev:Länken leder ingenstans för mig, och hittar den inte på mitti's startsida, var det inte nån liknande nyhet för nåt år sen?
Det har väl varit sprickor förut också , tex 2013, är det nya sprickor eller hade mitti.se hittat en gammal nyhet ?
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Det ha ännu inte offentliggjorts något mer exakt datum än Q1 2021 för när verksamheten ska byta ägare.Ute och åker skrev:Trafikförvaltningen och Bombardier (eller är det Alstom numera?).
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Jag vill iofs minnas att det där med sprickorna hade börjat redan ca 2005. Men på den tiden var tekniska problem med nya vagnar inte riktigt något som kunde existera, så jag kan inte minnas att det blev någon medial grej av det på den tiden. Man hade ju fullt upp med att kritisera SL för att utbytet av de "gamla" vagnarna inte gick på nolltid, så det var väl inte så stort intresse av att leta efter problem med de nya.tuc skrev:Ja, någonting hände, dom tog bort även bort diskussionen på sin facebook , där trodde jag den spårat ur.Joakim W skrev:Länken leder ingenstans för mig, och hittar den inte på mitti's startsida, var det inte nån liknande nyhet för nåt år sen?
Det har väl varit sprickor förut också , tex 2013, är det nya sprickor eller hade mitti.se hittat en gammal nyhet ?
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Bäst att citera de två viktigaste meningarna därifrån, medan de fortfarande går att läsa...LÅ1 skrev:P4 Stockholm har nyheten nu.
Och det där pressmeddelandet som omnämns, gissa vad som hänt med det?P4 Stockholm skrev: Nu ska sprickorna som upptäckts i 271 tunnelbanetåg av typen C20 lagas.
...
Men det kommer att kosta drygt två miljarder kronor att laga vagnarna enligt ett pressmeddelande.
Borttaget! Publicerat tidigt i morse, men togs bort efter några timmar. Information om den här saken tycks komma och gå...
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Snabba ryck här. Nu har jag hittat annan information. Man har kastat in ärendet i Trafiknämnden i sista stund. Hinner inte läsa själv nu, men lämnar en länk, så kanske någon annan hittar något intressant att berätta.Ute och åker skrev:Borttaget! Publicerat tidigt i morse, men togs bort efter några timmar. Information om den här saken tycks komma och gå...
https://www.sll.se/globalassets/5.-politik/politiska-organ/trafiknamnden/2020/8-22-sep.-2020/10.-godkannande-av-tillaggsavtal-avseende-avhjalpande-av-utmattningssprickor-pa-tunnelbanefordon-c20.pdf
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Är detta en konstruktionsmi... egenhet?
Siemens hade ju ett konstruktionsfel som gjorde att första generationens Combino-vagnar fick byggas om och stärkas pga sprickor, och det var väl ett omfattande program som bekostades av Siemens?
Det borde väl då vara Bombtranz som betalar notan här, om det är av liknande karaktär?
Siemens hade ju ett konstruktionsfel som gjorde att första generationens Combino-vagnar fick byggas om och stärkas pga sprickor, och det var väl ett omfattande program som bekostades av Siemens?
Det borde väl då vara Bombtranz som betalar notan här, om det är av liknande karaktär?
Genius on call
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Nu fungerar länken i trådens startinlägg igen!
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
-
- Inlägg: 763
- Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Se, där. Utmärkt! Fast det är helt annan text än den ursprungliga (som jag hann läsa). Tittar man noga ser man att det står "Publicerad 21 september 2020, kl. 19:00, Uppdaterad 22 september 2020 kl 06:38" (efter ditt inlägg publicerades), så det kanske tillkommit ännu mer sedan du själv läste.LÅ1 skrev:Nu fungerar länken i trådens startinlägg igen!
En reflexion jag gjorde, som kanske iofs finns svar i tidigare omnämnda Beslutsunderlaget från Trafikförvaltningen (länken igen) som jag ännu inte hunnit mer än "skumma", är om man gör jobben med sprickorna i samband med "halvtidsrenoveringen" (till C25), eller om det är mer brådskande än så, så sprickorna måste tätas snabbare än renoveringsprogrammet? Kanske man gör reparationerna stegvis beroende på akut behov? Kanske någon vet och kan berätta? Jag har iaf egen information från egna källor, att verkstadspersonal som under några år arbetat på andra platser än i centralverkstan (depåer exempelvis), och med andra arbetsuppgifter, nu åter får jobba med mer renodlat verkstadsarbete (som de är mer specialiserade för), och alltså byter arbetsställe. Det betyder förstås "nya jobb" (de måste ju också ersättas där de kom ifrån), vilket i sig är bra i dessa tider.
-
- Inlägg: 2077
- Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Jag har alltid varit misstänksam mot att man hänger upp mittdelen på egna boggier som är på modet nu mot att man har boggier mellan vagnsdelarna typ Fräulein Düsseldorf som är en beprövad metod.
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Jag har sett C20-vagnar med små lila prickar vid dörrparen (gjorda med sprayfärg). Är det något markering för sprickor?
Re: mitti.se: Allvarliga sprickor i 271 t-banevagnar
Vilka andra vagnar ser ut som C20? Jag kan inte komma på någon. Vagnarna i Hamburg (DT-serien) som också är tredelade har jokobsboggis.C12C3C3C12 skrev:Jag har alltid varit misstänksam mot att man hänger upp mittdelen på egna boggier som är på modet nu mot att man har boggier mellan vagnsdelarna typ Fräulein Düsseldorf som är en beprövad metod.