Snyltare i T-banan

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Snyltare i T-banan

Inlägg av Lennart Petersen »

Så råkade man ut än en gång för snyltare som tog sig in på min betalda blippning som jag ordentligt betalat med reskassa. Det syntes så tydligt att dom avvaktade och jag dröjde. Gick in så långsamt jag kunde men nog f*n kom dom in. Spärren sluter inte till fort nog och inte tilräckligt fort. Jag gör mitt bästa men snälla Tamsons ,ställ in spärrarna mer effektivt.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Odd »

På den tiden jag åkte tunnelbana så löste jag det problemet genom att helt enkelt inte bry mig om att det händer. Det av en mycket enkel anledning, om de inte snyltar på min blipp så snyltar de på någon annans blipp.

En bonuseffekt är att det besparar mig en blodtryckshöjning och då har jag förmodligen undvikit att förkorta mitt liv med några minuter.
Genius on call
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av LÅ1 »

Odd skrev:På den tiden jag åkte tunnelbana så löste jag det problemet genom att helt enkelt inte bry mig om att det händer. Det av en mycket enkel anledning, om de inte snyltar på min blipp så snyltar de på någon annans blipp.

En bonuseffekt är att det besparar mig en blodtryckshöjning och då har jag förmodligen undvikit att förkorta mitt liv med några minuter.
Förstår argumenten!

Men "vinsten" med att hindra någon att smita in på min blipp är att smitaren får vänta längre på att komma in.
Är spärrlinjen lång, och speciellt om den har olika delar som Hötorget, T-centralen och Liljeholmen så kan man ju gå till en annan del av spärren. Smitarna brukar inte följa med eftersom de inte tror man ska gå in eftersom man inte gjorde det på den närmaste platsen.
Att visa att man har uppsikt bakåt kan också i bästa fall göra att smitaren går åt ett annat håll.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
Odd skrev:På den tiden jag åkte tunnelbana så löste jag det problemet genom att helt enkelt inte bry mig om att det händer. Det av en mycket enkel anledning, om de inte snyltar på min blipp så snyltar de på någon annans blipp.

En bonuseffekt är att det besparar mig en blodtryckshöjning och då har jag förmodligen undvikit att förkorta mitt liv med några minuter.
Förstår argumenten!

Men "vinsten" med att hindra någon att smita in på min blipp är att smitaren får vänta längre på att komma in.
Är spärrlinjen lång, och speciellt om den har olika delar som Hötorget, T-centralen och Liljeholmen så kan man ju gå till en annan del av spärren. Smitarna brukar inte följa med eftersom de inte tror man ska gå in eftersom man inte gjorde det på den närmaste platsen.
Att visa att man har uppsikt bakåt kan också i bästa fall göra att smitaren går åt ett annat håll.
Vinsten med att hjälpa andra att planka är dock att det blir färre bilister att subventionera. Ibland kan det vara bra att se längre än näsan räcker!

För egen del behöver jag inte planka för att välja bort bilen, men jag vet att somliga har andra preferenser. Frågan är då hur liten andelen potentiella bilister måste vara för att det ska löna sig att inte hjälpa andra att planka.

(Förr var jag också av åsikten att plankning bör förhindras i den mån det går, men efter att ha fått reda på hur många subventioner som går till bilister så låter jag inte längre det bästa vara det godas fiende. Plankare är trots allt bättre än bilister.)
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Lennart Petersen »

Det blir garanterat inte färre bilister för att man släpper in snyltare. Men det blir färre inkomster för SL och ett hål i regionens budget. Och att medvetet och med uppenbar avsikt snyltåka är bedrägeri eller bedrägligt beteende .
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Lennart Petersen »

Odd skrev:På den tiden jag åkte tunnelbana så löste jag det problemet genom att helt enkelt inte bry mig om att det händer. Det av en mycket enkel anledning, om de inte snyltar på min blipp så snyltar de på någon annans blipp.

En bonuseffekt är att det besparar mig en blodtryckshöjning och då har jag förmodligen undvikit att förkorta mitt liv med några minuter.
Nej jag får ingen blodstörtning av snyltaren men jag försöker göra mitt bästa för att hindra. Men SL kunde hjälpa till med lite hårdare inställning på spärrarna. På lågt trafikerade stationer och vid lågtrafik sitter spärrvakt normalt i stort sett sysslolös. En tanke vore att under lågtrafik stänga automatspärrarna och låta alla passera in förbi spärrvakten. Man kan ha utrustning för blippning även där men spärrvakten avgör om spärren öppnas. Skulle det mot förmodan uppstå lång kö så öppnas automatspärrarna upp.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3018
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Stefan Widén »

Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:På den tiden jag åkte tunnelbana så löste jag det problemet genom att helt enkelt inte bry mig om att det händer. Det av en mycket enkel anledning, om de inte snyltar på min blipp så snyltar de på någon annans blipp.

En bonuseffekt är att det besparar mig en blodtryckshöjning och då har jag förmodligen undvikit att förkorta mitt liv med några minuter.
Nej jag får ingen blodstörtning av snyltaren men jag försöker göra mitt bästa för att hindra. Men SL kunde hjälpa till med lite hårdare inställning på spärrarna. På lågt trafikerade stationer och vid lågtrafik sitter spärrvakt normalt i stort sett sysslolös. En tanke vore att under lågtrafik stänga automatspärrarna och låta alla passera in förbi spärrvakten. Man kan ha utrustning för blippning även där men spärrvakten avgör om spärren öppnas. Skulle det mot förmodan uppstå lång kö så öppnas automatspärrarna upp.
När nuvarande spärrar infördes var det ett himla liv på alla som vart klämda och då göra dem hårdare faller nog inte i god jord. Jag tror på Odds teori och skulle någon följa efter mig så om de lyckas så gör de det.

Jag kom dock på en taktik som kanske funkar när man har en misstänkt plankare i farten.... Om man blippar kortet och vänder sig om och backar igenom....kanske de då blir så skämsiga att de inte går bakom mig i alla fall. Men för ens egna nöjeskonto kan det vara kul att prova. Man kan ju förstärka med ett " buuuuuu" möjligen :D

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Lennart Petersen »

Stefan Widén skrev:
Lennart Petersen skrev:
Odd skrev:På den tiden jag åkte tunnelbana så löste jag det problemet genom att helt enkelt inte bry mig om att det händer. Det av en mycket enkel anledning, om de inte snyltar på min blipp så snyltar de på någon annans blipp.

En bonuseffekt är att det besparar mig en blodtryckshöjning och då har jag förmodligen undvikit att förkorta mitt liv med några minuter.
Nej jag får ingen blodstörtning av snyltaren men jag försöker göra mitt bästa för att hindra. Men SL kunde hjälpa till med lite hårdare inställning på spärrarna. På lågt trafikerade stationer och vid lågtrafik sitter spärrvakt normalt i stort sett sysslolös. En tanke vore att under lågtrafik stänga automatspärrarna och låta alla passera in förbi spärrvakten. Man kan ha utrustning för blippning även där men spärrvakten avgör om spärren öppnas. Skulle det mot förmodan uppstå lång kö så öppnas automatspärrarna upp.
När nuvarande spärrar infördes var det ett himla liv på alla som vart klämda och då göra dem hårdare faller nog inte i god jord. Jag tror på Odds teori och skulle någon följa efter mig så om de lyckas så gör de det.

Jag kom dock på en taktik som kanske funkar när man har en misstänkt plankare i farten.... Om man blippar kortet och vänder sig om och backar igenom....kanske de då blir så skämsiga att de inte går bakom mig i alla fall. Men för ens egna nöjeskonto kan det vara kul att prova. Man kan ju förstärka med ett " buuuuuu" möjligen :D
Stefan
Ja för all del men tänk bara på att har man blippat kortet så är det spärrat för ny passage i någon-några minuter så du får vänta på att få gå in. Men jag har prövat att blippa och sedan gå via spärrvakten, han undrade lite varför jag gick den vägen så jag förklarade att: ”jag vill inte ha dom med mig” vilket förstods.
För spärrarnas hårdhet kan ju jämföras med andra städer t.ex Paris där det är mycket tuffare tag.
Den som t.ex har barn,hund, stort baggage kan ju alltid gå via spärrvakten (och spärrvaktens grind borde väl vara bred nog att även ta en barnvagn). Sen verkar spärrarna vara inställda på lite olika hårdhet, min hemmastation verkar väldigt soft medan den jag besöker är hårdare.
Senast redigerad av Lennart Petersen den söndag 06 september 2020 20:08, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av ADDE »

Allt det där hade nog kunnat löst sig om man införde avgiftfri kollektivtrafik.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Lennart Petersen »

ADDE skrev:Allt det där hade nog kunnat löst sig om man införde avgiftfri kollektivtrafik.
Jovisst, det är en lösning som även jag accpterar.
Men jag vill inte som nu betala dubbelt, mina egna plus snyltarnas resor via skatten.
Och nog har dom råd, dom brukar vifta med en dyr mobil och nere på plattformen kanske dom öppnar en burk energidryck till runt samma kostnad som biljetten.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:Det blir garanterat inte färre bilister för att man släpper in snyltare.
Struntprat. Jag känner flera bilister som har börjat åka buss nu under pandemin. Här är ett annat exempel: Gratis prova-på kort till bilister ska minska kökaoset
Lennart Petersen skrev:Men det blir färre inkomster för SL och ett hål i regionens budget.
Struntprat. Plankare kostar mindre än bilister, åtminstone i Stockholm.
Lennart Petersen skrev:Och att medvetet och med uppenbar avsikt snyltåka är bedrägeri eller bedrägligt beteende.
Struntprat. Att vägra visa biljett är enbart ett avtalsbrott. Däremot är falsk biljett ett bedrägeri.
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:[

Struntprat. Att vägra visa biljett är enbart ett avtalsbrott. Däremot är falsk biljett ett bedrägeri.
Att utan att ha giltig biljett avsiktligt forcera en spärr kan rubriceras som bedrägeri eller bedrägligt beteende.
Och även om du har en bekant som snyltåker på bussen så tror jag inte snyltåkning ger mindre biltrafik.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:[Struntprat. Att vägra visa biljett är enbart ett avtalsbrott. Däremot är falsk biljett ett bedrägeri.
Att utan att ha giltig biljett avsiktligt forcera en spärr kan rubriceras som bedrägeri eller bedrägligt beteende.
Och även om du har en bekant som snyltåker på bussen så tror jag inte snyltåkning ger mindre biltrafik.
Nej, att forcera spärrarna är inget bedrägligt beteende. Däremot ett brott mot ordningslagen (1993:1617).

Skribentens andra mening är en direkt motsägelse. Jag har en bekant som åkte buss istället för bil på grund av pandemin, men ändå minskar inte biltrafiken?
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Hans Wibacke »

Stefan Widén skrev:Jag kom dock på en taktik som kanske funkar när man har en misstänkt plankare i farten.... Om man blippar kortet och vänder sig om och backar igenom....kanske de då blir så skämsiga att de inte går bakom mig i alla fall. Men för ens egna nöjeskonto kan det vara kul att prova. Man kan ju förstärka med ett " buuuuuu" möjligen :D

Stefan
Min taktik (som jag inte vill rekommendera även om jag tillämpar den privat) är att så fort jag passerat spärren snabbt vända mig om och med ett resolut tryck - med båda händerna - putta ut plankaren. Ibland lyckas han (för det är alltid en han) greppa glasskivorna och hålla sig kvar. Då blir det dålig stämning... :(
Harald
Inlägg: 8660
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Harald »

Enceladus skrev:Nej, att forcera spärrarna är inget bedrägligt beteende. Däremot ett brott mot ordningslagen (1993:1617).
Herr Enceladus har oanade talanger. Han är tydligen lagvrängare också. Det är förvisso sant att det enbart är ett brott mot ordningslagen att befinna sig innanför spärren utan biljett, men avsikten med att forcera spärren torde vara att resa med ett tåg och då blir det ringa bedrägeri, som det kallas numera. Ur Brottsbalken 9 kap. 2 §:
"För ringa bedrägeri döms också den som utan att göra rätt för sig tillgodogör sig husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat sådant som tillhandahålls under förutsättning av kontant betalning, oavsett om han eller hon vilseleder någon eller inte."
Användarens profilbild
ADDE
Inlägg: 2053
Blev medlem: tisdag 17 mars 2009 16:14
Ort: Råcksta
Kontakt:

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av ADDE »

Lennart Petersen skrev:
ADDE skrev:Allt det där hade nog kunnat löst sig om man införde avgiftfri kollektivtrafik.
Jovisst, det är en lösning som även jag accpterar.
Men jag vill inte som nu betala dubbelt, mina egna plus snyltarnas resor via skatten.
Och nog har dom råd, dom brukar vifta med en dyr mobil och nere på plattformen kanske dom öppnar en burk energidryck till runt samma kostnad som biljetten.
Nu tycker jag ändå att du låter fördomsfull. Jag, som skrev insändaren i bilden jag länkade till, har en dyr mobil, men inte är jag rik för det. Vem har inte en smartphone nuförtiden?
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Lennart Petersen »

ADDE skrev:
Lennart Petersen skrev:
ADDE skrev:Allt det där hade nog kunnat löst sig om man införde avgiftfri kollektivtrafik.
Jovisst, det är en lösning som även jag accpterar.
Men jag vill inte som nu betala dubbelt, mina egna plus snyltarnas resor via skatten.
Och nog har dom råd, dom brukar vifta med en dyr mobil och nere på plattformen kanske dom öppnar en burk energidryck till runt samma kostnad som biljetten.
Nu tycker jag ändå att du låter fördomsfull. Jag, som skrev insändaren i bilden jag länkade till, har en dyr mobil, men inte är jag rik för det. Vem har inte en smartphone nuförtiden?
Jag sa inte att dom var rika men uppenbart med tillräcklig ekonomi för att kunna betala biljetten, och om dom sen direkt öppnar en burk dricka så kunde dom väl avstått den och betalat biljett i stället.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev:
Enceladus skrev:Nej, att forcera spärrarna är inget bedrägligt beteende. Däremot ett brott mot ordningslagen (1993:1617).
Herr Enceladus har oanade talanger. Han är tydligen lagvrängare också. Det är förvisso sant att det enbart är ett brott mot ordningslagen att befinna sig innanför spärren utan biljett, men avsikten med att forcera spärren torde vara att resa med ett tåg och då blir det ringa bedrägeri, som det kallas numera. Ur Brottsbalken 9 kap. 2 §:
"För ringa bedrägeri döms också den som utan att göra rätt för sig tillgodogör sig husrum, förtäring, transport, tillträde till föreställning eller annat sådant som tillhandahålls under förutsättning av kontant betalning, oavsett om han eller hon vilseleder någon eller inte."
Jag förstår att det kliar i fingrarna på ingenjörn när det gäller saturnusmånen, men förolämpningar är i allmänhet kontraproduktiva. Här har nämligen både ingenjörn och herr Petersen fel. Ringa bedrägeri, som är rubriceringen sedan ändringen i Brottsbalken 2017 (vänligen stryk det gamla uttrycket "bedrägligt beteende" - ändringarna i den aktuella paragrafen är f.ö. av rent språklig art, begreppet "ringa" för mindre allvarlig brottslighet återfinns för flera andra rubriceringar) är ett svårhanterligt brott när det gäller kollektivtrafiken. Det rekvisit skulle kunna vara tillämpligt när det gäller sk., spärrforcering" är "annat sådant som tillhandahålls under förutsättning av kontant betalning". Men nu är det så att ingenting har tillhandahållits bara för att man passerat spärren och man har heller inte tillgodogjort sig någonting och att bara befinna sig på en plats är ingenting "sådant". Det finns heller inga rättsavgöranden som motsäger denna tolkning. Det var också anledningen till att detta kriminaliserades särskilt i Ordningslagen (SFS 1993:1617, 4 kap. 6§, pkt. 4). I propositionen, sid. 207, uppehåller sig dåvarande justitieministern Gun Hellsvik särskilt kring detta https://data.riksdagen.se/fil/0D20ABE3- ... ED4595EBF3

Beteendet är belagt med ordningsbot, men en sådan får enbart utfärdas av polis.

Det finns alltså tre sanktionstyper i kollektivtrafiken:
  • Kontrollavgift enl. Lagen om tilläggsavgift i kollektiv persontrafik ( SFS 1977:67)
  • Ordningsbot enl. Ordningslagen (endast tillämpligt i Sthlms t-bana)
  • Ringa bedrägeri enl. Brottsbalken
Observera att dessa är ömsesidigt uteslutande. Det finns fortfarande de som tror motsatsen, bl.a. har jag läst följande inlägg i Postvagnen (som jag ibland läser men aldrig skriver i, eftersom nivån därstädes ibland verkar vara i paritet med Flashback):
Man borde ju egentligen få både och , tror inte det finns någon vägledande dom i saken men en gissning är att en domstol skulle betrakta det som dubbel bestraffning . Det fastslogs ju för en tid sedan att man kunde inte få både böter och tilläggsavgift för skattefiffel och man kan ju tänka sig något liknande tänk här. Men i princip kan det ju vara olika saker här , att olovligen bereda sig tillträde innebär ju att man upptäcks med att forcera en spärr eller något ditåt. Att sakna biljett anses inte vara kriminellt eftersom man i princip kan ha tappat eller kanske slängt biljetten utan att tänka sig för.
Jag tänker inte namnge författaren till detta, bl.a. för att vederbörande skriver även här. Ovanstående är emellertid felaktigt, det finns ett rättsavgörande från 2014, där en åklagare försökte driva ett mål mot om "bedrägligt beteende" (som det hette då) mot en person som godtagit en kontrollavgift, men där vederbörande frikändes på den grunden att dubbelbestraffning annars skulle inträda. Bra att svenska domstolar lärt sig att upprätthålla principen om "ne bis in idem".

Här har vi en gammal tråd
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 40#p332221
där en person försökte hävda att "en tilläggsavgift är av lägre dignitet än böter eller fängelse" . Men det var alltså fel redan då.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av LÅ1 »

Hans Wibacke skrev:
Stefan Widén skrev:Jag kom dock på en taktik som kanske funkar när man har en misstänkt plankare i farten.... Om man blippar kortet och vänder sig om och backar igenom....kanske de då blir så skämsiga att de inte går bakom mig i alla fall. Men för ens egna nöjeskonto kan det vara kul att prova. Man kan ju förstärka med ett " buuuuuu" möjligen :D

Stefan
Min taktik (som jag inte vill rekommendera även om jag tillämpar den privat) är att så fort jag passerat spärren snabbt vända mig om och med ett resolut tryck - med båda händerna - putta ut plankaren. Ibland lyckas han (för det är alltid en han) greppa glasskivorna och hålla sig kvar. Då blir det dålig stämning... :(
I eftermiddag så hörde jag någon form av skrik vid spärrlinjen på Skanstulls södra. Verkar ha varit någon som hindrat en yngling från att smita in på samma blipp. Men det lyckades ynglingen med sekunderna senare bakom en annan betalande resenär.

Vissa spärrar larmar om det går in två på en blipp. Jag råkar ibland ut för det när jag glömmer att jag drar en resväskan bakom mig. Irriterande. Man ska ta en bred spärr i de fallen enligt skyltningen. Många gånger kommer jag ihåg det i sista sekund. Då drar jag fram väskan så den kommer precis bakom mina ben. Då brukar det inte låta.

Men det verkar som om den larmfunktionen håller på att tas bort.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3066
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Hechtwagen »

Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Odd skrev:På den tiden jag åkte tunnelbana så löste jag det problemet genom att helt enkelt inte bry mig om att det händer. Det av en mycket enkel anledning, om de inte snyltar på min blipp så snyltar de på någon annans blipp.

En bonuseffekt är att det besparar mig en blodtryckshöjning och då har jag förmodligen undvikit att förkorta mitt liv med några minuter.
Förstår argumenten!

Men "vinsten" med att hindra någon att smita in på min blipp är att smitaren får vänta längre på att komma in.
Är spärrlinjen lång, och speciellt om den har olika delar som Hötorget, T-centralen och Liljeholmen så kan man ju gå till en annan del av spärren. Smitarna brukar inte följa med eftersom de inte tror man ska gå in eftersom man inte gjorde det på den närmaste platsen.
Att visa att man har uppsikt bakåt kan också i bästa fall göra att smitaren går åt ett annat håll.
Vinsten med att hjälpa andra att planka är dock att det blir färre bilister att subventionera. Ibland kan det vara bra att se längre än näsan räcker!

För egen del behöver jag inte planka för att välja bort bilen, men jag vet att somliga har andra preferenser. Frågan är då hur liten andelen potentiella bilister måste vara för att det ska löna sig att inte hjälpa andra att planka.

(Förr var jag också av åsikten att plankning bör förhindras i den mån det går, men efter att ha fått reda på hur många subventioner som går till bilister så låter jag inte längre det bästa vara det godas fiende. Plankare är trots allt bättre än bilister.)
Yada tada...

Det är bilisterna som betanar mer än de kostar.
Skriv svar