Snyltare i T-banan

Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Övriga diskussioner om lokaltrafik som ej platsar i andra forum. (exempelvis lokaltrafik med båtar)
Allmänna forumregler
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av LÅ1 »

Svt nyheter har gjort ett litet reportage om snylltare vid Slussens T-banestation.
"Fuskåkarna vid Slussen: Därför plankar vi".

(Och "Nu får biljettkontrollanterna ha munskydd")
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Lennart Petersen »

LÅ1 skrev:Svt nyheter har gjort ett litet reportage om snylltare vid Slussens T-banestation.
"Fuskåkarna vid Slussen: Därför plankar vi".

(Och "Nu får biljettkontrollanterna ha munskydd")
I en FB-grupp om grannsamverkan var det någon som väntade på sin fru vid Spånga station i 8 minuter runt kl14 och noterade 10 snyltare som tog sig in. Inte en hel grupp utan individer då och då.
Breitspurbahn
Inlägg: 439
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Breitspurbahn »

Fascinerande att läsa hur man ursäktar snyltare.
En idé är att läsa in sig på "Broken Window", hur acceptans för småbrott leder till allt fler sådana och sedmera större brott.

Jag vill minnas att man i London (eller om det var Paris?) så har man en dubbelspärr, där man måste blippa kort/biljett två gånger och man går genom ett par ordentliga spärrar. Och jag tror man dessutom hade vakter innanför. Det kanske vore något?
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Snyltare i T-banan

Inlägg av Enceladus »

Breitspurbahn skrev:Fascinerande att läsa hur man ursäktar snyltare.
En idé är att läsa in sig på "Broken Window", hur acceptans för småbrott leder till allt fler sådana och sedmera större brott.

Jag vill minnas att man i London (eller om det var Paris?) så har man en dubbelspärr, där man måste blippa kort/biljett två gånger och man går genom ett par ordentliga spärrar. Och jag tror man dessutom hade vakter innanför. Det kanske vore något?
Jag gjorde precis vad skribenten föreslog, d.v.s. läste Wikipedia-artikeln "Broken Windows". Där står det att "acceptans för småbrott", vilket jag tolkar som ett invektiv mot en mindre aggressiv polismodell, inte alls leder till ökad brottslighet:
Wikipedia skrev:Sociologen och kriminologen Jock Young (1999) lyfter i boken The Exclusive Society problemet med New York-modellen och den mer aggressiva polismodellen. I boken anges att i 17 av USA:s 25 största städer minskade brottsligheten under samma tidsperiod som försöket i New York ägde rum 1993-1996. Minskningen ägde rum i städer oavsett tillämpning av en mer aggressiv polismetod eller inte. Brottsligheten minskade till och med i städer där polisstyrkan skars ner. Brottsligheten började även minska i städer runtom i den industrialiserade världen långt innan begreppet nolltolerans blev ett modeord.
Jag vet inte varifrån skribenten drar sina slutsatser, men jag hoppas att det är en annan källa än den som påstår att "skulle utsläpp göra världen varmare så är det nog bra då vi borde vara inne i en istid nu". Bara för att någon säger något på Flashback betyder det inte att det nödvändigtvis är sant.
Skriv svar