Det blev inte bra

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Det blev inte bra

Inlägg av M224 »

I senaste numret av Publikt (som är STs facktidning) kan man läsa att det inte blev bra när Arriva tog bort konduktörerna på tvärbanan. Otryggheten har ökat och förarna känner sig utsatta. Vad är det som gör att Stockholms spårvagnsförare måste ha konduktörer ombord på vagnarna vilket är unikt numera när andra städer klarar sig alldeles utmärkt utan dem? Jag åker förövrigt tvärbanan ofta och på sena kvällar och har inte märkt någon som helst skillnad. Det känns mer som "det var bättre förr...".
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Det blev inte bra

Inlägg av BSB101 »

Vad menas med "utmärkt"? Bara för att något fungerar betyder inte att det är bra eller för den delen fungerar "utmärkt".
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Det blev inte bra

Inlägg av M224 »

Vilken skräll att jag fick det svaret.
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Det blev inte bra

Inlägg av daniel_s »

En fackförening har väl all rätt i världen (i alla fall i Sverige) att skriva i sin egen tidning om sådant som dess medlemmar tycker är dåligt. Du har ju uppenbarligen läst den, så på något sätt har du ju typ sökt efter denna typ av info. Om du inte tycker att budskapet är bra behöver du ju inte ta upp en ny tråd om saken.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Det blev inte bra

Inlägg av Hans Wibacke »

Här är artikeln i fråga, ifall någon annan vill läsa den.
https://www.publikt.se/fordjupning/sa-g ... ktor-22603
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6246
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Det blev inte bra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:En fackförening har väl all rätt i världen (i alla fall i Sverige) att skriva i sin egen tidning om sådant som dess medlemmar tycker är dåligt. Du har ju uppenbarligen läst den, så på något sätt har du ju typ sökt efter denna typ av info. Om du inte tycker att budskapet är bra behöver du ju inte ta upp en ny tråd om saken.
Självklart är det så. Tidskriftsartikeln är ju en partsinlagda och den får värderas därefter. Synd bara om detta skulle urarta i någon slags metadiskussion. Diskussionen bör ju rimligen handla om hur det fungerar på Tvärbanan nu, inte bara vad en viss fackförening tycker.

Det har nu gått några år sedan konduktörerna avskaffades på Tvärbanan, och det vore intressant att höra fler röster om hur det har fungerat där sedan dess. Likaså är konduktörsfunktionen borta från Saltsjöbanan, men personalen finns ändå (helt eller delvis) kvar, eftersom den utför viss säkerhetstjänst, om jag förstår saken rätt. Hur det är och fungerar på Roslagsbanan vet jag inte heller, men det kanske sign. Karsten eller någon annan kan upplysa om.

På Lidingöbanan finns konduktörerna kvar till 2022, tydligen: https://www.lidingosidan.se/politik/kon ... ingobanan/
även om de just nu inte är ombord på tågen: https://www.ss.se/2020/03/vi-rullar-men ... nduktorer/ förmodligen som en smittskyddsåtgärd.

Röster från Norrköping och Göteborg är förstås också välkomna, för jämförelsens skull.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Det blev inte bra

Inlägg av M224 »

daniel_s skrev:En fackförening har väl all rätt i världen (i alla fall i Sverige) att skriva i sin egen tidning om sådant som dess medlemmar tycker är dåligt. Du har ju uppenbarligen läst den, så på något sätt har du ju typ sökt efter denna typ av info. Om du inte tycker att budskapet är bra behöver du ju inte ta upp en ny tråd om saken.
Och jag har väl all rätt i världen att fråga varför konduktörer behövs i Stockholm och inte i Norrköping, Göteborg, Helsingfors, Oslo, Berlin, Wien och i stort sett varenda övrig stad med spårväg. Sen har jag inte aktivt sökt upp artikeln som du fekaktigt påstår. Utan jag ramlade över den av en slump när jag bläddrade i tidningen. Sen bestämmer inte du hur många trådar jag får starta.
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Det blev inte bra

Inlägg av daniel_s »

M224 skrev:
daniel_s skrev:En fackförening har väl all rätt i världen (i alla fall i Sverige) att skriva i sin egen tidning om sådant som dess medlemmar tycker är dåligt. Du har ju uppenbarligen läst den, så på något sätt har du ju typ sökt efter denna typ av info. Om du inte tycker att budskapet är bra behöver du ju inte ta upp en ny tråd om saken.
Och jag har väl all rätt i världen att fråga varför konduktörer behövs i Stockholm och inte i Norrköping, Göteborg, Helsingfors, Oslo, Berlin, Wien och i stort sett varenda övrig stad med spårväg.
Jag tror inte att de som har skrivit artikeln ens har tagit ställning till om konduktörer behövs i de andra nämnda städerna, och jag tror verkligen inte att de har påstått att de INTE behövs. Utan det handlar om en förändring från ett visst läge till ett annat läge, som de inte tycker är bra.

Obs att av alla de städer du nämner, så är det bara i Stockholm som den nämnda fackföreningen är avtalsslutande part på spårvägen; i de övriga städerna tror jag inte ens att de har några medlemmar.
M224 skrev:Sen har jag inte aktivt sökt upp artikeln som du fekaktigt påstår. Utan jag ramlade över den av en slump när jag bläddrade i tidningen. Sen bestämmer inte du hur många trådar jag får starta.
Nej, men jag kan ju ha åsikter om hur många du behöver starta :-)

Om du brukar bläddra i ST:s tidning så är du uppenbarligen intresserad av deras frågor.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6246
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Det blev inte bra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:
M224 skrev:
daniel_s skrev:En fackförening har väl all rätt i världen (i alla fall i Sverige) att skriva i sin egen tidning om sådant som dess medlemmar tycker är dåligt. Du har ju uppenbarligen läst den, så på något sätt har du ju typ sökt efter denna typ av info. Om du inte tycker att budskapet är bra behöver du ju inte ta upp en ny tråd om saken.
Och jag har väl all rätt i världen att fråga varför konduktörer behövs i Stockholm och inte i Norrköping, Göteborg, Helsingfors, Oslo, Berlin, Wien och i stort sett varenda övrig stad med spårväg.
Jag tror inte att de som har skrivit artikeln ens har tagit ställning till om konduktörer behövs i de andra nämnda städerna, och jag tror verkligen inte att de har påstått att de INTE behövs. Utan det handlar om en förändring från ett visst läge till ett annat läge, som de inte tycker är bra.

Obs att av alla de städer du nämner, så är det bara i Stockholm som den nämnda fackföreningen är avtalsslutande part på spårvägen; i de övriga städerna tror jag inte ens att de har några medlemmar.
M224 skrev:Sen har jag inte aktivt sökt upp artikeln som du felaktigt påstår. Utan jag ramlade över den av en slump när jag bläddrade i tidningen. Sen bestämmer inte du hur många trådar jag får starta.
Nej, men jag kan ju ha åsikter om hur många du behöver starta :-)

Om du brukar bläddra i ST:s tidning så är du uppenbarligen intresserad av deras frågor.
Kan vi få slippa ägna oss åt metadiskussioner, och istället beröra den fråga som är utgångspunkt för artikeln. Det är ju det saken gäller, inte vad en eller annat fackförening kan tänkas tycka. Varför behövs eller inte behövs det konduktörer på lokalbanorna i Stockholms län?

Inför beslutet 2017 vändes och vreds frågan på i den här tråden https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=38745 vill jag påminna om. Blev det bra, eller blev det inte bra? Själv hade jag en åsikt då, nu har jag slutat åka kollektivt.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14176
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Det blev inte bra

Inlägg av daniel_s »

Varför börja nu, vi har ju inte ens fyllt en sida med inlägg än!

Om man ska diskutera sakfrågan, förarnas upplevda trygghet eller hur det nu är formulerat, i jämförelse mellan Stockholm och andra städer, så bör det väl ske gentemot data från motsvarande undersökningar även i de andra städerna? Det kanske är ungefär lika bra eller dåligt överallt.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Det blev inte bra

Inlägg av M224 »

Jag är nyfiken på vad en ensam konduktör kan göra för skillnad i en hotfull sitation. Själv har jag aldrig upplevt något obehag trots hundratals resor med tvärbanan varje år. Och ja jag åker även på kvällar (inkl helgkvällar)!
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Det blev inte bra

Inlägg av BSB101 »

M224 skrev:Vilken skräll att jag fick det svaret.
Skräll eller inte så får du gärna utveckla vad du menar med "utmärkt"? Som sagt så betyder det inte att något är "utmärkt" bara för att det existerar.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Det blev inte bra

Inlägg av M224 »

BSB101 skrev:
M224 skrev:Vilken skräll att jag fick det svaret.
Skräll eller inte så får du gärna utveckla vad du menar med "utmärkt"? Som sagt så betyder det inte att något är "utmärkt" bara för att det existerar.
Att det fungerar problemfritt de gånger jag har åkt. Och det är alltså hundratals gånger/år. Jag har inte märkt någon skillnad nämligen. Sen kan ju du knappast bestämma vad jag upplever fungera utmärkt eller inte. Jag tycker det fungerar utmärkt att handla i självutcheckningskassor men det är ju inte alla som gillar det. Min fråga är fortfarande obesvarad. Varför klarar sig i stort sett alla andra städer i världen utan konduktörer utom Stockholm. Det är ju Stockholm som är unikt.

För övrigt är en konduktör ombord ingen garanti för att det ska kännas tryggt heller. Som sagt, vad kan en ensam konduktör göra i en hotfull sitation?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6246
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Det blev inte bra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:
M224 skrev:Vilken skräll att jag fick det svaret.
Skräll eller inte så får du gärna utveckla vad du menar med "utmärkt"? Som sagt så betyder det inte att något är "utmärkt" bara för att det existerar.
Vore väl bra om du utvecklade lite egna åsikter i frågan, istället för att ständigt bombardera andra med retoriska frågor.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6246
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Det blev inte bra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Istället för att försöka slå varandra i skallen så kan man ju försöka närma sig detta ämne lite mer systematiskt. Efter lite letande har jag friskat upp minnet med även denna tråd
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=40458
så det är fullt klarlagt (även för mig) att de tidigare konduktörerna på SB och RB numera är tågvärdar och där fullgör vissa säkerhetsuppgifter som t.v. inte anses kunna utföras på annan sätt än med personal.
  1. Biljettviseringen: Den automatiska biljettviseringen är här för att stanna. Lidingöbanans undantag försvinner efter 2022. Möjligen har man kvar manuell visering på Spårväg City
  2. Service till trafikanterna: Det är ett väldigt vitt begrepp. I den mån de ovan nämnda tågvärdarna rör sig i tågen på RB och SB kan de naturligtvis på förfrågan lämna upplysningar till resenärerna. Om resenärerna upplever att servicenivån sjunkit på Tvärbanan borde väl det på något sätt avspegla sig i kundnöjdhetsundersökningarna. Något annat mätverktyg finns i varje fall så vitt jag förstår inte tillgängligt.
  3. Trygghet: Det sönderfaller i sin tur i trygghet för förarpersonalen, dels i trygghet för resenärerna. Trafikentreprenören Arriva hävdar givetvis att det inte finns belägg för att hot- och våldssituationerna ökat. Det är också en partsinlaga. I varje fall blir tvärbaneförarnas arbetssituation nu mer lik tunnelbaneförarnas. Har resenärernas trygghet minskat? Även det borde ju i så fall kunna avläsas i kundnöjdhetsundersökningarna.
Var en har givetvis rätt till sin åsikt, men en enstaka iakttagare är givetvis en enstaka röst. Därför vore det, som jag tidigare framhållit, intressant med flera röster.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6246
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Det blev inte bra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

daniel_s skrev:Varför börja nu, vi har ju inte ens fyllt en sida med inlägg än!

Om man ska diskutera sakfrågan, förarnas upplevda trygghet eller hur det nu är formulerat, i jämförelse mellan Stockholm och andra städer, så bör det väl ske gentemot data från motsvarande undersökningar även i de andra städerna? Det kanske är ungefär lika bra eller dåligt överallt.
Nu finns det ju inte så mycket data i den artikel som föranledde tråden, utan mer åsikter, men i princip har du rätt. Frågan är hur man ska kunna få fram något som är mer än bara åsikter. Att det är andra fackförbund som organiserar förarpersonalen i Göteborg och Norrköping har väl framgått med all önskvärd tydlighet i ett stort antal trådar redan.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 683
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33
Ort: Lidingö

Re: Det blev inte bra

Inlägg av /jes »

Åh, kan man få införa lite historiska perspektiv när vi pratar om Tvärbanan? När Tvärbanan lanserades framhöll man särskilt konduktörernas servicefunktion förutom själva viseringen. Samtidigt återinfördes konduktörer på Nockebybanan med motiveringen att det var för mycket gratisåkande, att (lokal)resenärer struntade i att stämpla sina kuponger. Det är klart, folk är mycket ärligare idag än vad Bromma-borna var då!

I analogi med avskaffandet av konduktörer på spårvägarna är det väl också dags att avskaffa alla spärrvakter. De behövs väl inte heller? Svar på frågor får man i en app, har man inte en app är det färdtjänst som gäller.

Alla diskussioner i detta ämne tycks handla om hur mycket personal man kan säga upp, service mot trafikanterna kan ju som sagt lösas med teknik. Förarlösa tåg och självkörande bussar är ju också teknikernas våta önskedröm. Avgångssignaleringen på lokalbanorna och pendeltågen kan ju också lösas med teknik, varför har facket inte drivit på där så att man kan bli av med lite medlemmar? Några fler tjänster för TV-övervakning blir det förstås men den behöver inte ske i Sverige, varför inte i Mongoliet? Tekniken sätter inga gränser.

Fram för en kollektivtrafik utan personal till alla tekniknördars stora glädje. Personlig service får man i bästa fall på det äldreboende där man hör hemma om man inte kan vara ute i det dagliga livet och manövrera med en app!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6246
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Det blev inte bra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Tja, det är ju kul med ironi, men jag vet inte om det för diskussionen så mycket framåt. Beträffande spärrvakterna, så var mina anekdotiska iakttagelser innan jag slutade åka kollektivt, att dessa inte verkade ha så särskilt mycket att göra. Eftersom historien åberopas så kan det också vara värt att nämna att tunnelbanan faktiskt ett tag hade tågvärdar. Men de försvann ganska snabbt. I tunnelbanan har man ju rätt mycket avgångar, men där ligger det mesta ändå på föraren.

Trafikhuvudmannen verkar ju i alla fall anse att automatviseringen fyller sitt syfte. Allt handlar ju tillslut ändå om kostnader, det går inte att komma ifrån.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Det blev inte bra

Inlägg av M224 »

/jes skrev:Åh, kan man få införa lite historiska perspektiv när vi pratar om Tvärbanan? När Tvärbanan lanserades framhöll man särskilt konduktörernas servicefunktion förutom själva viseringen. Samtidigt återinfördes konduktörer på Nockebybanan med motiveringen att det var för mycket gratisåkande, att (lokal)resenärer struntade i att stämpla sina kuponger. Det är klart, folk är mycket ärligare idag än vad Bromma-borna var då!

I analogi med avskaffandet av konduktörer på spårvägarna är det väl också dags att avskaffa alla spärrvakter. De behövs väl inte heller? Svar på frågor får man i en app, har man inte en app är det färdtjänst som gäller.

Alla diskussioner i detta ämne tycks handla om hur mycket personal man kan säga upp, service mot trafikanterna kan ju som sagt lösas med teknik. Förarlösa tåg och självkörande bussar är ju också teknikernas våta önskedröm. Avgångssignaleringen på lokalbanorna och pendeltågen kan ju också lösas med teknik, varför har facket inte drivit på där så att man kan bli av med lite medlemmar? Några fler tjänster för TV-övervakning blir det förstås men den behöver inte ske i Sverige, varför inte i Mongoliet? Tekniken sätter inga gränser.

Fram för en kollektivtrafik utan personal till alla tekniknördars stora glädje. Personlig service får man i bästa fall på det äldreboende där man hör hemma om man inte kan vara ute i det dagliga livet och manövrera med en app!
Ja det är verkligen hög tid att avskaffa spärrvakterna och släppa ut dem i det fria. Vad är vitsen med att ha personal sittandes på ändan hela dagarna utan att ens få gå ut och starta en rulltrappa? Bättre de är ute på tågen och plattformarna. Något mer förlegat än spärrvakter kan jag knappt komma på. Moderna grindpojkar som inte fyller någon som helst funktion. Jag säger inte att de ska sparkas utan att det är bättre om de är ute o gör biljettkontroller och ger information. Du verkar ha väldigt svårt för förändring och inser inte att många av oss hellre handlar i snabbkassorna utan att behöva kallprata med en kassörska. Det är åt det hållet vi är på väg. Själv tycker jag att det är bra med sbabbkassor. Vill man ha hjälp dröjer det oftast inte lång tid. Personalen slipper dessutom stillasittande som också är ett problem hos spärrvakter.
Senast redigerad av M224 den söndag 06 september 2020 11:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6246
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Det blev inte bra

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Dagens Nyheter är ett tryckalster jag i regel bojkottar, men i mitt googlande i ämnet stötte jag på denna insändare (publicerad 2020-08-26, där en viss Gunilla Sjöberg tycker att "det är dags att återinföra konduktörer på bussar och spårvagnar".
https://www.dn.se/insandare/aterinfor-k ... parvagnar/
Det är dags att återinföra konduktörer på bussar och spårvagnar. Om konduktörer kommer tillbaka skulle det ge arbetstillfällen och färre smitare. Konduktörerna skulle kunna vara försedda med visir som är bekvämt och skyddar mot covid-19.

Tidigare var konduktörerna stationära på bussar eller spårvagnar. Det nya är att de skulle flexibelt kunna gå på buss eller spårvagn under färd vid hållplatser där många resenärer går på.

Allas kort kommer inte att hinnas med under färd, men tillräckligt många för att sprida en obehaglig känsla hos dem som inte har aktuellt färdbevis. Osäkerheten och vetskap om höga böter om man blir påkommen utan aktuellt färdbevis gör att de flesta kommer att ha månadskort eller reskassa, tror jag.

I tisdags såg jag sex parkeringsvakter som skildes åt då tre gick åt ett håll och de andra tre åt ett annat håll. De lappar bilar som är felparkerade och parkeringsföretagen får in pengar.

Kan de, så kan säkert SL också pröva med konduktörer för mer solidariskt färdsätt. Annars kan man ju låta alla betala via skatten, men då blir det orättvist för bilåkarna.
Insändaren lånar sig till åtskilliga kommentarer, men de avstår jag ifrån.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar