Breda övergångsställen
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Livet handlar inte bara om spårvagnar och lokaltrafik. Här kan det diskuteras om andra ting. (endast för registrerade användare)
Allmänna forumregler
Breda övergångsställen
I Malå har man ett övergångsställe som är 35 meter brett. År det bredast i landet? Var finns det andra breda övergångsställen?
Vid Hötorget i Stockholm finns det ett ovanligt brett övergångsställe över Kungsgatan. Drottninggatans övergångsställe över Kungsgatan är nog inte lika brett.
Om ett övergångsställe är 35 meter långt, ur en bilförares synvinkel, så är det svårt att i alla lägen bedöma när man ska stanna för att släppa över gående. För det ska man väl egentligen göra före man kör in på övergångsstället. Det kan ju också dyka upp fotgängare medan bilen passerar övergångsstället. Men det är nog mest en teoretisk invändning. Naturligtvis kan man i praktiken stanna vid behov, så att säga.
Ett brett övergångsställe kan också uppmuntra till att korsa gatan diagonalt över övergångsstället. Hade varit bättre med två (eller flera) övergångsställen tror jag. I värsta fall kompletterat med staket.
"Superbrett övergångsställe i Malå".
"Får ett övergångsställe vara hur brett som helst? – experten reder ut".
Vid Hötorget i Stockholm finns det ett ovanligt brett övergångsställe över Kungsgatan. Drottninggatans övergångsställe över Kungsgatan är nog inte lika brett.
Om ett övergångsställe är 35 meter långt, ur en bilförares synvinkel, så är det svårt att i alla lägen bedöma när man ska stanna för att släppa över gående. För det ska man väl egentligen göra före man kör in på övergångsstället. Det kan ju också dyka upp fotgängare medan bilen passerar övergångsstället. Men det är nog mest en teoretisk invändning. Naturligtvis kan man i praktiken stanna vid behov, så att säga.
Ett brett övergångsställe kan också uppmuntra till att korsa gatan diagonalt över övergångsstället. Hade varit bättre med två (eller flera) övergångsställen tror jag. I värsta fall kompletterat med staket.
"Superbrett övergångsställe i Malå".
"Får ett övergångsställe vara hur brett som helst? – experten reder ut".
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Breda övergångsställen
Brett? Det var väl snarare 35 meter långt?
Re: Breda övergångsställen
Beror väl på ur vems synvinkel man ser det. För den som ska korsa gatan är det brett och för fordonsföraren är det långt. Men jag kan hålla med om att det nog är ur den sistnämnda synvinkeln man borde beskriva det eftersom det är en form av vägmarkering.Hechtwagen skrev:Brett? Det var väl snarare 35 meter långt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Breda övergångsställen
Varför inte göra ett gångfartsområde istället om man nu vill höja trafiksäkerheten? Men det kanske strider mot den heliga trafikmaktordningen?
Re: Breda övergångsställen
Tja, i en ort som heter Malå (ärligt talat är jag lite osäker på var det ligger men tror att det är norr om Linvävartorpet) är det bilen som är det normala sättet att förflytta sig. Sätter du upp ”gångfartsområde” där så är jag inte ens säker på att folk fattar vad det är frågan om, och jag skulle nog undra själv när jag kom dit. Det är inte bra att låta det gå inflation i det där...BSB101 skrev:Varför inte göra ett gångfartsområde istället om man nu vill höja trafiksäkerheten? Men det kanske strider mot den heliga trafikmaktordningen?
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Breda övergångsställen
Edit: Ha! Ha! Fel av mig! Bredden på ett övergångsställe mäts formellt som avståndet mellan kortändarna av strecken.LÅ1 skrev:Beror väl på ur vems synvinkel man ser det. För den som ska korsa gatan är det brett och för fordonsföraren är det långt. Men jag kan hålla med om att det nog är ur den sistnämnda synvinkeln man borde beskriva det eftersom det är en form av vägmarkering.Hechtwagen skrev:Brett? Det var väl snarare 35 meter långt?
Om du har ett vitt målat streck på gatan som har måttet 0,6 m gånger 35 meter så är det väl inte tal om annat än att strecket är 0,6 m brett och 35 meter långt?
Re: Breda övergångsställen
Nej, men det är däremot felmålat om det ska föreställa ett övergångsställe.Hechtwagen skrev:Edit: Ha! Ha! Fel av mig! Bredden på ett övergångsställe mäts formellt som avståndet mellan kortändarna av strecken.LÅ1 skrev:Beror väl på ur vems synvinkel man ser det. För den som ska korsa gatan är det brett och för fordonsföraren är det långt. Men jag kan hålla med om att det nog är ur den sistnämnda synvinkeln man borde beskriva det eftersom det är en form av vägmarkering.Hechtwagen skrev:Brett? Det var väl snarare 35 meter långt?
Om du har ett vitt målat streck på gatan som har måttet 0,6 m gånger 35 meter så är det väl inte tal om annat än att strecket är 0,6 m brett och 35 meter långt?
Nu blir vi formella!
Markering M15, övergångsställe, är definierad som en tvärgående markering (4 kap 8 § vägmärkesförordningen).
I Transportstyrelsens föreskrifter om vägmarkeringar (TSFS 2010:171), 4 kap., kan vi vidare läsa:
9 § Markering M15, övergångsställe, ska utföras med 0,50 meters linjebredd och med 0,50 meters mellanrum. Markeringens längd ska vara minst 2,5 meter där den högsta tillåtna hastigheten är 60 kilometer i timmen eller lägre och på andra ställen minst 4,0 meter. Om markeringen är placerad tillsammans med en cykelöverfart, får dock längden vara minst 2,0 meter.
(För övrigt får även vägmarkeringar förekomma i "miniatyrutförande" på cykelbanor mm men det är inte relevant här.)
Re: Breda övergångsställen
Vad i föreskriften är det som inte uppfylls i Malå?daniel_s skrev:Nej, men det är däremot felmålat om det ska föreställa ett övergångsställe.
Nu blir vi formella!
Markering M15, övergångsställe, är definierad som en tvärgående markering (4 kap 8 § vägmärkesförordningen).
I Transportstyrelsens föreskrifter om vägmarkeringar (TSFS 2010:171), 4 kap., kan vi vidare läsa:
9 § Markering M15, övergångsställe, ska utföras med 0,50 meters linjebredd och med 0,50 meters mellanrum. Markeringens längd ska vara minst 2,5 meter där den högsta tillåtna hastigheten är 60 kilometer i timmen eller lägre och på andra ställen minst 4,0 meter. Om markeringen är placerad tillsammans med en cykelöverfart, får dock längden vara minst 2,0 meter.
(För övrigt får även vägmarkeringar förekomma i "miniatyrutförande" på cykelbanor mm men det är inte relevant här.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Breda övergångsställen
Jag har inte påstått att något är fel i Malå!
Re: Breda övergångsställen
Nä, nu ser jag. Det var 0,6 som var fel i följande:daniel_s skrev:Jag har inte påstått att något är fel i Malå!
Hechtwagen skrev:
Edit: Ha! Ha! Fel av mig! Bredden på ett övergångsställe mäts formellt som avståndet mellan kortändarna av strecken.
Om du har ett vitt målat streck på gatan som har måttet 0,6 m gånger 35 meter så är det väl inte tal om annat än att strecket är 0,6 m brett och 35 meter långt?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hechtwagen
- Inlägg: 3066
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Breda övergångsställen
Jäpp! Killgissade på 0,6 och hade fel!LÅ1 skrev:Nä, nu ser jag. Det var 0,6 som var fel i följande:daniel_s skrev:Jag har inte påstått att något är fel i Malå!Hechtwagen skrev:
Edit: Ha! Ha! Fel av mig! Bredden på ett övergångsställe mäts formellt som avståndet mellan kortändarna av strecken.
Om du har ett vitt målat streck på gatan som har måttet 0,6 m gånger 35 meter så är det väl inte tal om annat än att strecket är 0,6 m brett och 35 meter långt?
Re: Breda övergångsställen
Dags för en upplysningskampanj riktad mot bilisterna i Malå då? Att bilister inte hänger med i takt med utvecklingen och uppkomsten av nya och förändrade trafikregler/skyltar är en trafikfara. Din sista mening förstår jag inte vad du menar? Skulle ett gångfartsområde i Malå vara en ”inflation” i gångfartsområden?daniel_s skrev:Tja, i en ort som heter Malå (ärligt talat är jag lite osäker på var det ligger men tror att det är norr om Linvävartorpet) är det bilen som är det normala sättet att förflytta sig. Sätter du upp ”gångfartsområde” där så är jag inte ens säker på att folk fattar vad det är frågan om, och jag skulle nog undra själv när jag kom dit. Det är inte bra att låta det gå inflation i det där...BSB101 skrev:Varför inte göra ett gångfartsområde istället om man nu vill höja trafiksäkerheten? Men det kanske strider mot den heliga trafikmaktordningen?
Men som sagt om man vill upprätthålla trafikmaktordningen så är det övergångsställe man ska satsa på och inte gångfartsområde.
Re: Breda övergångsställen
Absolut, så många människor finns det inte där att det är motiverat, i synnerhet inte samtidigt. Närmaste plats där gångfartsområden kan vara motiverade är Umeå.BSB101 skrev: Din sista mening förstår jag inte vad du menar? Skulle ett gångfartsområde i Malå vara en ”inflation” i gångfartsområden?
Det är inte bra att exponera bilförarna för en massa gångfartsområden där det aldrig är någon. Då vänjer de sig vid att köra alldeles för fort där, och sedan kör de på folk när de kommer in till den riktiga tätorten där det faktiskt finns människor.