Provkörning i Lund, litet reportage

Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Provkörning i Lund, litet reportage

Inlägg av august »

Även jag har varit ute och tittat på provkörningen idag i Lund. Det var god stämning, gott om gula väster och media på plats. Ju närmare Clemenstorget spårvagnen kom, desto mer allmänhet.

Bild
När jag hittade spårvagnen hade den precis hunnit till passagen under E22.

Bild
Två flaggvakter gick med ekipaget och stoppade fordons- och gångtrafik vid korsningar. Här vid Scheelevägen. Frigolitbitarna, som ska testa fria rummet, syns tydligt.

Bild
Framme vid hållplats Ideon.

Bild
På väg längs tidigare Sölvegatan, genom universitetsområdet. Det hiskeliga Ideon Gateway i bakgrunden.

Bild
Vi närmar oss hållplats LTH. I kurvan är största tillåtna hastighet 20, men idag går det betydligt långsammare.

Bild
Vagn 2 rullar in på hållplatsen.

Bild
Sydsvenskan följde med längs hela vägen med reporter, stillbilds- och videofotograf. Här intervjuas intresserad allmänhet.

Bild
Vagnen rullar under Tornavägen ...

Bild
... där ett dagvattenmagasin ska finnas under spåren.

Bild
Vi är ungefär där bussarna tidigare stannade vid hållplats Biomedicinskt centrum, men spårvagnen inte stannar alls.

Bild
Innan vagnen kan rulla in till hållplats Universitetssjukhuset måste spåret rensas. En kanin har byggt bo vid skenan och fyllt gaturälen med jord.

Bild
Men det var snabbt löst av banpersonalen i varselväst – vi rullar vidare.

Bild
Efter ett stopp på hållplats Universitetssjukhuset passerar vagnen en annan ikonisk Lundabyggnad – sjukhusbyggnaden Blocket syns bra mycket bättre på håll än den betydligt mer kända domkyrkan.

Bild
Vagnen passerar tidigare busshållplats Allhelgonakyrkan ...

Bild
... innan den korsar Bredgatan och svänger in på Sankt Laurentiigatan ...

Bild
... där Sydsvenskan får en bra klippbild i grodperspektiv.

Bild
På sagda gata passar tidningen också på att intervjua kommunens projektledare, strålande av glädje att äntligen få se sitt projekt bära frukt!

Bild
Vyn mot Allhelgonakyrkan längs Sankt Laurentiigatan har varit upphov till mycket debatt. Men det här blev väl inte så pjåkigt?

Bild
För första gången rullar en spårvagn genom växelkrysset vid Clemenstorget.

Bild
Säkrast att kolla noga så att passagen går utan onödigt mankemang.

Bild
Äntligen framme! Klockan var runt nio när vagnen lämnade depån. Nu är den strax efter ett. Turen, som i ordinarie trafik ska ta 14 minuter har idag alltså tagit runt fyra timmar.

Bild
Vid Clemenstorget har man installerat någon sorts diskret version av stoppbock.

Bild
Den här vyn, ungefär, kommer många spårvagnsresenärer att ha från december!

Bild
Vi tar en närmare titt på de där frigolitbitarna ...

Bild
... de ska alltså kontrollera det fria rummet.

Bild
Tydligen gick de i plattformarna något, men det skulle inte vara några problem.

(även postat i SJK:s Postvagnen)
Marcus L
Inlägg: 199
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: Provkörning i Lund, litet reportage

Inlägg av Marcus L »

august skrev: Bild
Den här vyn, ungefär, kommer många spårvagnsresenärer att ha från december!
Och här verkar man se delar av vagnens MAC-adress i destinationsdisplayen…
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3019
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Provkörning i Lund, litet reportage

Inlägg av Stefan Widén »

Hejsan

Härligt reportage, ska bli spännande att följa vidare provkörningar.

Just att köra mycket på dagtid gör att folk blir mer nyfikna.

/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Marcus L
Inlägg: 199
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: Provkörning i Lund, litet reportage

Inlägg av Marcus L »

Marcus L skrev: Bild
Den här vyn, ungefär, kommer många spårvagnsresenärer att ha från december!
En annan fundering kring den här bilden:
Pilarna i dekoren, är dom ordnade så att pilarna på andra sidan löper i motsatt riktning, så att pilarna i normalfallet löper i färdriktningen sett från plattform (förutom då kanske vid ändhållplatserna där, antar jag vändning sker vid plattform och spårbyte vid växelkrysset)?
Och följdfråga: finns det vändmöjlighet i depån? Alltså typ vändslinga/vändskiva…
Användarens profilbild
august
Inlägg: 806
Blev medlem: lördag 31 augusti 2002 18:55
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Provkörning i Lund, litet reportage

Inlägg av august »

Marcus L skrev:Pilarna i dekoren, är dom ordnade så att pilarna på andra sidan löper i motsatt riktning, så att pilarna i normalfallet löper i färdriktningen sett från plattform (förutom då kanske vid ändhållplatserna där, antar jag vändning sker vid plattform och spårbyte vid växelkrysset)?
Och följdfråga: finns det vändmöjlighet i depån? Alltså typ vändslinga/vändskiva…
Pilarna är ju två (det negativa mönstret bildar mörkare pilar i motsatt riktning). De ljusare pilarna, som jag tycker syns tydligast, är spegelvända från vagnens mitt, så de pekar så att säga mot närmsta vagnsfront. Vändning ska ske vid perrong, båda ändhållplatserna är utformade på så vis. Pilmönstret återkommer även på andra Skånetrafikenfordon, till exempel Pågatågen.

Jag har inte sett någon vändmöjlighet vid depån, men det var en stund sen jag var där ute senast.
Marcus L
Inlägg: 199
Blev medlem: måndag 14 juli 2003 22:34
Ort: Uppsala

Re: Provkörning i Lund, litet reportage

Inlägg av Marcus L »

[quote="august"
Pilarna är ju två (det negativa mönstret bildar mörkare pilar i motsatt riktning). De ljusare pilarna, som jag tycker syns tydligast, är spegelvända från vagnens mitt, så de pekar så att säga mot närmsta vagnsfront. Vändning ska ske vid perrong, båda ändhållplatserna är utformade på så vis. Pilmönstret återkommer även på andra Skånetrafikenfordon, till exempel Pågatågen.

Jag har inte sett någon vändmöjlighet vid depån, men det var en stund sen jag var där ute senast.[/quote]

Ja, nu när jag tittar ett tag och fokuserar mer med vänster öga ser jag de andra pilarna (åt vänster). Intressant hur uppfattningen av synintryck kan skilja mellan personer… :)
Skriv svar