Även jag har varit ute och tittat på provkörningen idag i Lund. Det var god stämning, gott om gula väster och media på plats. Ju närmare Clemenstorget spårvagnen kom, desto mer allmänhet.
När jag hittade spårvagnen hade den precis hunnit till passagen under E22.
Två flaggvakter gick med ekipaget och stoppade fordons- och gångtrafik vid korsningar. Här vid Scheelevägen. Frigolitbitarna, som ska testa fria rummet, syns tydligt.
Framme vid hållplats Ideon.
På väg längs tidigare Sölvegatan, genom universitetsområdet. Det hiskeliga Ideon Gateway i bakgrunden.
Vi närmar oss hållplats LTH. I kurvan är största tillåtna hastighet 20, men idag går det betydligt långsammare.
Vagn 2 rullar in på hållplatsen.
Sydsvenskan följde med längs hela vägen med reporter, stillbilds- och videofotograf. Här intervjuas intresserad allmänhet.
Vagnen rullar under Tornavägen ...
... där ett dagvattenmagasin ska finnas under spåren.
Vi är ungefär där bussarna tidigare stannade vid hållplats Biomedicinskt centrum, men spårvagnen inte stannar alls.
Innan vagnen kan rulla in till hållplats Universitetssjukhuset måste spåret rensas. En kanin har byggt bo vid skenan och fyllt gaturälen med jord.
Men det var snabbt löst av banpersonalen i varselväst – vi rullar vidare.
Efter ett stopp på hållplats Universitetssjukhuset passerar vagnen en annan ikonisk Lundabyggnad – sjukhusbyggnaden Blocket syns bra mycket bättre på håll än den betydligt mer kända domkyrkan.
Vagnen passerar tidigare busshållplats Allhelgonakyrkan ...
... innan den korsar Bredgatan och svänger in på Sankt Laurentiigatan ...
... där Sydsvenskan får en bra klippbild i grodperspektiv.
På sagda gata passar tidningen också på att intervjua kommunens projektledare, strålande av glädje att äntligen få se sitt projekt bära frukt!
Vyn mot Allhelgonakyrkan längs Sankt Laurentiigatan har varit upphov till mycket debatt. Men det här blev väl inte så pjåkigt?
För första gången rullar en spårvagn genom växelkrysset vid Clemenstorget.
Säkrast att kolla noga så att passagen går utan onödigt mankemang.
Äntligen framme! Klockan var runt nio när vagnen lämnade depån. Nu är den strax efter ett. Turen, som i ordinarie trafik ska ta 14 minuter har idag alltså tagit runt fyra timmar.
Vid Clemenstorget har man installerat någon sorts diskret version av stoppbock.
Den här vyn, ungefär, kommer många spårvagnsresenärer att ha från december!
Vi tar en närmare titt på de där frigolitbitarna ...
... de ska alltså kontrollera det fria rummet.
Tydligen gick de i plattformarna något, men det skulle inte vara några problem.
(även postat i SJK:s Postvagnen)
Provkörning i Lund, litet reportage
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Visa bilder på spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik här!
Allmänna forumregler
Re: Provkörning i Lund, litet reportage
Och här verkar man se delar av vagnens MAC-adress i destinationsdisplayen…august skrev:
Den här vyn, ungefär, kommer många spårvagnsresenärer att ha från december!
- Stefan Widén
- Inlägg: 3019
- Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09
Re: Provkörning i Lund, litet reportage
Hejsan
Härligt reportage, ska bli spännande att följa vidare provkörningar.
Just att köra mycket på dagtid gör att folk blir mer nyfikna.
/Stefan
Härligt reportage, ska bli spännande att följa vidare provkörningar.
Just att köra mycket på dagtid gör att folk blir mer nyfikna.
/Stefan
Infrastrukturexpert med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Re: Provkörning i Lund, litet reportage
En annan fundering kring den här bilden:Marcus L skrev:
Den här vyn, ungefär, kommer många spårvagnsresenärer att ha från december!
Pilarna i dekoren, är dom ordnade så att pilarna på andra sidan löper i motsatt riktning, så att pilarna i normalfallet löper i färdriktningen sett från plattform (förutom då kanske vid ändhållplatserna där, antar jag vändning sker vid plattform och spårbyte vid växelkrysset)?
Och följdfråga: finns det vändmöjlighet i depån? Alltså typ vändslinga/vändskiva…
Re: Provkörning i Lund, litet reportage
Pilarna är ju två (det negativa mönstret bildar mörkare pilar i motsatt riktning). De ljusare pilarna, som jag tycker syns tydligast, är spegelvända från vagnens mitt, så de pekar så att säga mot närmsta vagnsfront. Vändning ska ske vid perrong, båda ändhållplatserna är utformade på så vis. Pilmönstret återkommer även på andra Skånetrafikenfordon, till exempel Pågatågen.Marcus L skrev:Pilarna i dekoren, är dom ordnade så att pilarna på andra sidan löper i motsatt riktning, så att pilarna i normalfallet löper i färdriktningen sett från plattform (förutom då kanske vid ändhållplatserna där, antar jag vändning sker vid plattform och spårbyte vid växelkrysset)?
Och följdfråga: finns det vändmöjlighet i depån? Alltså typ vändslinga/vändskiva…
Jag har inte sett någon vändmöjlighet vid depån, men det var en stund sen jag var där ute senast.
Re: Provkörning i Lund, litet reportage
[quote="august"
Pilarna är ju två (det negativa mönstret bildar mörkare pilar i motsatt riktning). De ljusare pilarna, som jag tycker syns tydligast, är spegelvända från vagnens mitt, så de pekar så att säga mot närmsta vagnsfront. Vändning ska ske vid perrong, båda ändhållplatserna är utformade på så vis. Pilmönstret återkommer även på andra Skånetrafikenfordon, till exempel Pågatågen.
Jag har inte sett någon vändmöjlighet vid depån, men det var en stund sen jag var där ute senast.[/quote]
Ja, nu när jag tittar ett tag och fokuserar mer med vänster öga ser jag de andra pilarna (åt vänster). Intressant hur uppfattningen av synintryck kan skilja mellan personer…
Pilarna är ju två (det negativa mönstret bildar mörkare pilar i motsatt riktning). De ljusare pilarna, som jag tycker syns tydligast, är spegelvända från vagnens mitt, så de pekar så att säga mot närmsta vagnsfront. Vändning ska ske vid perrong, båda ändhållplatserna är utformade på så vis. Pilmönstret återkommer även på andra Skånetrafikenfordon, till exempel Pågatågen.
Jag har inte sett någon vändmöjlighet vid depån, men det var en stund sen jag var där ute senast.[/quote]
Ja, nu när jag tittar ett tag och fokuserar mer med vänster öga ser jag de andra pilarna (åt vänster). Intressant hur uppfattningen av synintryck kan skilja mellan personer…