Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av Odd »

Hans Wibacke skrev:Första spadtaget togs i slutet av februari - i år. Och på måndag rullar bussarna. Jag förstår om spårvägskramarna är bittra och avundsjuka.
Då kan man ju fråga vari avundsjukan ligger?

"Superbussarna" i Barkarby är ju inte heller ens BRT, hur mycket man än säger att det skulle vara det.

Eller som man brukar säga, "man kan sminka en gris, men det är fortfarande en gris".
Genius on call
Joakim W
Inlägg: 469
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av Joakim W »

Odd skrev:
Hans Wibacke skrev:Första spadtaget togs i slutet av februari - i år. Och på måndag rullar bussarna. Jag förstår om spårvägskramarna är bittra och avundsjuka.
Då kan man ju fråga vari avundsjukan ligger?

"Superbussarna" i Barkarby är ju inte heller ens BRT, hur mycket man än säger att det skulle vara det.

Eller som man brukar säga, "man kan sminka en gris, men det är fortfarande en gris".
Då undrar jag, vad är BRT? Linjen verkar ha egna körfält (fast inte hela vägen till Akalla kanske?) och prioritet i korsningar. Jag tror vi får måste göra skillnad på europeisk BRT och sån som finns i tex. Sydamerika.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av Odd »

Joakim W skrev:...
Då undrar jag, vad är BRT? Linjen verkar ha egna körfält (fast inte hela vägen till Akalla kanske?) och prioritet i korsningar. Jag tror vi får måste göra skillnad på europeisk BRT och sån som finns i tex. Sydamerika.
Klart man kan göra nya definitioner, "Europeisk BRT". Men varför då använda BRT-begreppet över huvud taget, varför då inte skapa ett nytt begrepp som inte skapar förvirring. Vi har ju redan ett sedan tidigare etablerat begrepp i Stockholm, Stombuss. Varför inte använda det begreppet?

BRT är kort sagt "Tänk tunnelbana, kör buss". Det innebär så mycket mer än egna körfält och prioritet, såsom (men ej begränsat till) insteg utan höjdskillnad, få plankorsningar, biljettvisering utanför fordon, relativt långt mellan hållplatserna, hög medelhastighet med mera. Genom att gradvis degenerera begreppet BRT så urholkas betydelsen av det, så om man börjar kalla dessa stombussar för BRT, så vad skall man då kalla BRT för för att skilja från vanliga stombussar?
Genius on call
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av Hans Wibacke »

Odd skrev:
Hans Wibacke skrev:Första spadtaget togs i slutet av februari - i år. Och på måndag rullar bussarna. Jag förstår om spårvägskramarna är bittra och avundsjuka.
Då kan man ju fråga vari avundsjukan ligger?
Den korta tid det tar från det att bygget börjar till trafikstart? Och kanske det att depåfrågan inte sinkat projektet x antal år...
Joakim W skrev:
Odd skrev:"Superbussarna" i Barkarby är ju inte heller ens BRT, hur mycket man än säger att det skulle vara det.
Då undrar jag, vad är BRT? Linjen verkar ha egna körfält (fast inte hela vägen till Akalla kanske?) och prioritet i korsningar. Jag tror vi får måste göra skillnad på europeisk BRT och sån som finns i tex. Sydamerika.
I kommunikationen gentemot "vanligt folk" ogillar jag användandet av benämningen BRT lika mycket som jag ogillar användandet av benämningen "light rail". Det senare slipper vi numera i Stockholm eftersom det kallas "tvärbana". Och därmed slipper vi också dividera om Tvärbanan är "light rail" eller inte... Förhoppningsvis slipper vi höra/läsa om BRT också vad det lider.

Benämningen "superbuss" betyder ju egentligen inget särskilt...och allt man vill att det ska betyda. Men resenärerna förstår säkert - utan att det behöver förklaras gång på gång - att det måste vara nån sort buss fast bättre/snabbare - mer buss i en positiv bemärkelse liksom.

Hursomhelst, benämningen är ointressant. Nu är det upp till bevis för bussarna i fråga.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Ja den får jag väl ta och provåka nästa vecka för att se om vårt kära regiontrafikråd har rätt:

– Den nya bussen ser kanske ut som en buss men kan liknas mer med en tunnelbana på gummihjul som går ovan mark, det tar det bästa från spårtrafik och traditionell busstrafik och slår ihop det, säger Kristoffer Tamsons(M), trafikregionråd.

Tunnelbana?
Antar att han inte vill ta ordet "spårvagn" i sin mun, det är visst inte längre modärnt i de moderata kretsarna... tänk så det kan gå.
Här är skribentens egna kriterier för tunnelbana:
TKO skrev:- Trafiken framföres helt skilld från gatutrafik.
- Stationsavstånd (i allmänhet) 500-1500 meter.
- Biljettkontroll sker på stationerna - "spärrlinje".
- Tät trafik, minst 10-minuterstrafik i vardagarnas mellantrafik.
- Långt trafikdygn - på helger dygnet runt.
- Hög kapacitet - upp till 1200 resenärer per tåg.
- Hyfsad medelhastighet - över 30 km/h.
Här är superbussarnas verklighet:

- Bussbanan i Barkarby är inte trafikseparerad. Både gående, cyklister och bilar kommer att interferera med busstrafiken.
- Av någon anledning är trafikdygnet anpassat till pendeltågstrafiken, trots att bussen bara går mellan Akalla och Barkarbystaden. Detta innebär emellertid att nattrafik saknas.

I och för sig är superbussarnas trafik tät, men passningen i Akalla är en katastrof. Bussen har 10-minuterstrafik även när tunnelbanan har 15-minuterstrafik, vilket innebär att vissa avgångar kommer att gå tomma samtidigt som resenärerna måste vänta onödigt länge. Det är ytterst tveksamt om det finns ett kapacitetsmässigt behov av 10-minuterstrafik med ledbussar under lågtrafik på sträckan.

Vidare är det helt ologiskt att trafiken slutar strax efter klockan 2 på helgnätter, precis när pendeltågen slutar gå. Detta innebär att resenärerna tvingas ta överfulla nattbussar till Jakobsberg medan blå linjen har nattrafik med förhållandevis låg beläggning. Är det inte bättre att hänvisa resenärerna till de relativt tomma tunneltågen?
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av C12C3C3C12 »

C12C3C3C12 skrev:
Hans Wibacke skrev:Tunnelbana på gummihjul har jag redan åkt i Paris så det låter inte så nytt och spännande. Men superbuss har jag aldrig åkt - det ser jag fram emot!

All ny/utökad/förbättrad kollektivtrafik är välkommen. Det är ju i alla fall möjligt att relativt snabbt komma till skott med bussatsningar så det är väl super.
Metro på hjul åkte jag i Mexico City 1979, enda skillnaden mot vanlig metro var att det inte gnisslade.

Hans jämförelse med tunnelbanan var nog årets bottennapp, att han inte tordes jämföra med spårvagn var fegt...

Fattar inte vad som är super, ännu ett experiment från SL som går åt skogen (inte Västra Skogen).
Kan inte ändra mitt inlägg nu så gör på detta vis. Givetvis menade jag att det var gummihjul på den metrolinjen (i och för sig den enda då).
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av Hans Wibacke »

Odd skrev:[...] Vi har ju redan ett sedan tidigare etablerat begrepp i Stockholm, Stombuss. Varför inte använda det begreppet? [...]
Jo, det vore nog det bästa. Fast begreppet "stombuss" har väl SL degenererat till att betyda "långsam blå buss i kolonnkörning"...?
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av LÅ1 »

Någon som har koll på hur busskörfältet är placerat? Ligger det till höger så ska ju cyklisterna använda det. Och det är väl inte lämpligt när fältet är för superbusssr. Möjligen skulle man kunna ha en cykelbana ännu längre ut till höger.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:I och för sig är superbussarnas trafik tät, men passningen i Akalla är en katastrof. Bussen har 10-minuterstrafik även när tunnelbanan har 15-minuterstrafik, vilket innebär att vissa avgångar kommer att gå tomma samtidigt som resenärerna måste vänta onödigt länge. Det är ytterst tveksamt om det finns ett kapacitetsmässigt behov av 10-minuterstrafik med ledbussar under lågtrafik på sträckan.
Nej inte behövs det 10-minuterstrafik med ledbussar efter klockan 21 - men "passningsproblemet" torde vara litet vid denna tidpunkt. Resenärerna får helt enkelt möjlighet att njuta några minuter extra av den vackra miljön i Akalla!
Det kanske till och med blir så att en del festsugna helgtrafikanter bestämmer sej för att stanna i Akalla och ta en öl (eller flera) på Restaurang Torget till det facila priset av 40 kr* för en "stor stark"! Det kan vara början till ett intressant kulturutbyte tvärs över Akallalänken...

funderar
Thomas K Ohlsson

*) Jag trodde nog att ölpriset skulle vara lägre, jag har kanske fel uppfattning om Akallas prisnivå?
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6168
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hans Wibacke skrev:Första spadtaget togs i slutet av februari - i år. Och på måndag rullar bussarna. Jag förstår om spårvägskramarna är bittra och avundsjuka.
Asch, kamrat Wibacke retas med oss bara. En gammal spvf använder inte ett uttryck som "spårvägskramarna" på allvar. Det är klart att det går fortare att lägga ut sten och makadam, och asfaltera över. Dessutom är det ju i regel kommunen och inte regionen som står för fiolerna.

Det är väl jättebra att man jobbar på framkomligheten för busstrafiken. Det borde göras på många fler ställen. Att man sedan från sk. ansvarigt håll använder kejsarens nya-uttryck som superbuss, BRT, tunnelbana på gummihjul osv. är väl förväntat, men det får man ta. Att saturnusmånen tycker att tidtabellen är åt h-e och att det saknas nattrafik var väl också förväntat, men det får man också ta.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av Enceladus »

Enligt SL:s reseplanerare har linjerna 175 och 567 nästan samma restid mellan Akalla och Barkarbystaden (Stora torget). Linje 567 har faktiskt en minut kortare restid, trots att den gör tre uppehåll på vägen. Linje 567 förlorade dock sin 15-minuterstrafik när linje 175 började rulla på samma sträcka. Är detta en förbättring för Barkarbystaden?
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av M224 »

Jag tog 175 till Barkarbystaden och 567 tillbaka till Akalla. 567 tog flera minuter längre och bussen var 80% full (landsbygdsboggi). Föredrog helt klart resan med den svala luftiga BYD superbussen. :cheesygrin:
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av M224 »

Nu har jag åkt 175 ett tiotal gånger fram o tillbaka idag samt i måndags. Väldigt lite folk på bussarna (under 10 personer). Busskörfältet är till vänster på en del av sträckan men mestadels tills höger kan jag också meddela.
Senast redigerad av M224 den onsdag 19 augusti 2020 18:11, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av LÅ1 »

M224 skrev:Nu har jag åkt 175 ett tiotal gånger fram o tillbaka idag samt i måndags. Väldigt lite folk på bussarna (under 10 personer). Busskörfältet är till vänster kan jag också meddela.
Till vänster, men helt möjligt att köra in i från övriga körfällt?
Cyklas det i "BRT-körfältet"?
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av M224 »

LÅ1 skrev:
M224 skrev:Nu har jag åkt 175 ett tiotal gånger fram o tillbaka idag samt i måndags. Väldigt lite folk på bussarna (under 10 personer). Busskörfältet är till vänster kan jag också meddela.
Till vänster, men helt möjligt att köra in i från övriga körfällt?
Cyklas det i "BRT-körfältet"?
Återkommer. Min mobil håller på att lägga av.
Enceladus
Inlägg: 9895
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av Enceladus »

M224 skrev:Nu har jag åkt 175 ett tiotal gånger fram o tillbaka idag samt i måndags. Väldigt lite folk på bussarna (under 10 personer). Busskörfältet är till vänster på en del av sträckan men mestadels tills höger kan jag också meddela.
Inte särskilt förvånande med tanke på att bussen saknar passning till tunnelbanan. Dessutom går den bara mellan Akalla och Barkarbystaden, medan linje 567 går mellan Jakobsberg och Sollentuna. Det är dock inte första gången SL inför passagerarlösa bussar i Barkarbystaden: Folktomt på SL:s nya förarlösa bussar
M224 skrev:Jag tog 175 till Barkarbystaden och 567 tillbaka till Akalla. 567 tog flera minuter längre och bussen var 80% full (landsbygdsboggi). Föredrog helt klart resan med den svala luftiga BYD superbussen. :cheesygrin:
Linje 567 har tidigare haft omfattande problem med trängsel. Nu när den bara har 30-minuterstrafik och linje 175 saknar koppling till verkligheten så kan det återigen bli trångt där.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av M224 »

Nu har jag kollat på Google-maps. Längs Norrviksvägen har bussarna eget körfält till höger. Separat gång- och cykelväg finns längs med vägen. Över det som tidigare var Barkarby flygfält så har bussarna eget körfält till vänster en kort bit. Jag kan inte se vad denna nya väg heter.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av LÅ1 »

M224 skrev:Nu har jag kollat på Google-maps. Längs Norrviksvägen har bussarna eget körfält till höger. Separat gång- och cykelväg finns längs med vägen. Över det som tidigare var Barkarby flygfält så har bussarna eget körfält till vänster en kort bit. Jag kan inte se vad denna nya väg heter.
Jag trodde det var nyanlagda vägar för superbussen, för att den skulle bli så oberoende av annan trafik som möjligt. Men det är ju ett plus att bussen slipper dela körfällt med cyklar i alla fall.
Tack för att du delat med dig av dina observationer.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nu är det "superbussar" på gång i SL-trafiken

Inlägg av M224 »

LÅ1 skrev:
M224 skrev:Nu har jag kollat på Google-maps. Längs Norrviksvägen har bussarna eget körfält till höger. Separat gång- och cykelväg finns längs med vägen. Över det som tidigare var Barkarby flygfält så har bussarna eget körfält till vänster en kort bit. Jag kan inte se vad denna nya väg heter.
Jag trodde det var nyanlagda vägar för superbussen, för att den skulle bli så oberoende av annan trafik som möjligt. Men det är ju ett plus att bussen slipper dela körfällt med cyklar i alla fall.
Tack för att du delat med dig av dina observationer.
Ingen fara. Återkommer om jag kommer på något mer.
Skriv svar