Spårvagnar körde med lösa hjul och felaktiga bromsar
Postat: torsdag 06 augusti 2020 12:29
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Journalisterna skrev väl i och försig inte vilka vagntyper det gällde utan bara vilka linjer som vagnarna gått på.Stefan Widén skrev:Japp de journalisterna vinner inga priser i faktakoll. Ex har A34 inget av det som sägs.
Stefan
Det är väl en bild på en A34 (och två bilder på A35 eller A36) som illustrerar artikeln, men det är ju välkänt att bilder i tidningsartiklar ofta inte är till för att visa det som faktiskt beskrivs i artikeln, utan snarare att se som utsmyckningar för att göra artikeln mer lättläst. En annan tidning hade kanske valt att illustrera motsvarande artikel med en hästspårvagn!Hechtwagen skrev: Journalisterna skrev väl i och försig inte vilka vagntyper det gällde utan bara vilka linjer som vagnarna gått på.
Tack för klarläggandet och det är inte heller journalisterna som väljer bilder och sätter rubrikerna.gek skrev:Det är väl en bild på en A34 (och två bilder på A35 eller A36) som illustrerar artikeln, men det är ju välkänt att bilder i tidningsartiklar ofta inte är till för att visa det som faktiskt beskrivs i artikeln, utan snarare att se som utsmyckningar för att göra artikeln mer lättläst. En annan tidning hade kanske valt att illustrera motsvarande artikel med en hästspårvagn!Hechtwagen skrev: Journalisterna skrev väl i och försig inte vilka vagntyper det gällde utan bara vilka linjer som vagnarna gått på.
Ständigt detta CAF!BSB101 skrev:DNs artikel ger en tydligare bild (https://www.dn.se/sthlm/allvarliga-fel- ... -trafiken/). Tydligen tillverkningsproblem och att man hittat problemen på nylevererade vagnar och sedan upptäckt samma sak på andra vagnar. Med andra ord verkar det vara CAF som klantat sig.
De som sätter rubriker och väljer bilder ("redigerare") är också journalister.Hechtwagen skrev:Tack för klarläggandet och det är inte heller journalisterna som väljer bilder och sätter rubrikerna.gek skrev:Det är väl en bild på en A34 (och två bilder på A35 eller A36) som illustrerar artikeln, men det är ju välkänt att bilder i tidningsartiklar ofta inte är till för att visa det som faktiskt beskrivs i artikeln, utan snarare att se som utsmyckningar för att göra artikeln mer lättläst. En annan tidning hade kanske valt att illustrera motsvarande artikel med en hästspårvagn!Hechtwagen skrev: Journalisterna skrev väl i och försig inte vilka vagntyper det gällde utan bara vilka linjer som vagnarna gått på.
Ja, jag försökte på tag på något pressmeddelande eller annat källdokument från Transportstyrelsen, men lyckades med inte med det. Den DN-artikel som det länkats till här ovan ger ju onekligen en bättre bild av vad som förevarit.Odd skrev:Nu när jag har läst såväl SVTs som DNs vinkling av denna story så kan inte jag undvika att undra över om SVT över huvud taget kontrollerade fakta innan publicering, och jag är defenitivt nyfiken på vems SVTs källa var, då det verkar helt uppenbart att källan avsikt var att misskreditera Arriva och ABSS, snarare än att förmedla en helhet.
Det händer (hände) även den bästa, råkade ut för det med 2 A24 på väg mot Alvik, när jag stannade vid Klövervägen var det ett lämmeltåg av passagerare som lämnade bakre vagnen för att klämma in sig i min vag, en något påstruken f.d. instruktionsförare sade att det låtit hemskt i vagnen sedan föregående hållplats, I och för sig hade jag hört något konstigt, trodde att det var lymlar i min vagn som hade roligt. Jaha, efter att meddelat TUC att jag stod stilla tog jag ett varv runt den vagnen, jomenvisst ett hjul i främsta boggien såg inte rolig ut, det var hjulringen som hade lossnat redan vid förra hållplatsendr Cassandra Nojdh skrev:Ja, jag försökte på tag på något pressmeddelande eller annat källdokument från Transportstyrelsen, men lyckades med inte med det. Den DN-artikel som det länkats till här ovan ger ju onekligen en bättre bild av vad som förevarit.Odd skrev:Nu när jag har läst såväl SVTs som DNs vinkling av denna story så kan inte jag undvika att undra över om SVT över huvud taget kontrollerade fakta innan publicering, och jag är defenitivt nyfiken på vems SVTs källa var, då det verkar helt uppenbart att källan avsikt var att misskreditera Arriva och ABSS, snarare än att förmedla en helhet.
Media är ju som de är, men man behöver ju inte automatiskt utgå från att det ligger onda avsikter bakom. Det har ju uppenbarligen inträffat något som föranlett Transportstyrelsen att göra en tillsyn. A35-vagnarna har ju tyvärr förföljts av en del brister, som ibland framtvingat (tillfällig) avställning. Lossade hjulringar är ju heller inget ovanligt (om än sällsynt). Jag har för mig att detta för rätt många är sedan drabbade även vagntyp A32, och även ledde till en urspårning (vid Årstafältet?). Sign. Odd minns säkert bättre än jag.
För att inte tala om hur allvarligt det blir om hjulringen kränger av. Det var väl precis det som hände i Upplands Väsby år 1980 med större tågurspårning som följd. 15 döda om jag kommer ihåg rätt.TKO skrev: Ur artikeln:
På vissa av vagnarna upptäcktes att hjulen inte satt fast ordentligt, men det låter värre än vad det faktiskt är, enligt Magnus Braxell.
– Hjulet på en vagn är ungefär som ett bildäck, fast det är metall istället för gummi. Och tänk att det var däcket som inte satt fast på rätt sätt på fälgen. Det var aldrig någon fara för att en vagn skulle spåra ur för att hjulet satt löst, det är inte möjligt. Men självklart är det ändå något vi åtgärdar med en gång.
Jag vet inte om jag blir så mycket lugnare av det. Jag är ingen bilförare men analogin med "lösa däck" känns inte helt lysande - däck som lossnar från fälgen på en bil gissar jag kan förorsaka tämligen allvarliga tillbud...
Men jag förstår att Braxell inte kan säga "det hade kunnat bli vad vi inom spårvägsbranschen kallar en totalbrax!"
/TKO
PS: Tack för länken - som DN än så länge inte lagt bakom lås och bom.
Kommer ihåg den olyckan, var södergående RsT 93 - Nordpilen (?) som i höjd med nuvarande Marabou råkade ut för det, man kan fortfarande se platsen, inget gräs växer där p.g.a. olja som spilldes ut.Stefan Isaksson skrev:För att inte tala om hur allvarligt det blir om hjulringen kränger av. Det var väl precis det som hände i Upplands Väsby år 1980 med större tågurspårning som följd. 15 döda om jag kommer ihåg rätt.TKO skrev: Ur artikeln:
På vissa av vagnarna upptäcktes att hjulen inte satt fast ordentligt, men det låter värre än vad det faktiskt är, enligt Magnus Braxell.
– Hjulet på en vagn är ungefär som ett bildäck, fast det är metall istället för gummi. Och tänk att det var däcket som inte satt fast på rätt sätt på fälgen. Det var aldrig någon fara för att en vagn skulle spåra ur för att hjulet satt löst, det är inte möjligt. Men självklart är det ändå något vi åtgärdar med en gång.
Jag vet inte om jag blir så mycket lugnare av det. Jag är ingen bilförare men analogin med "lösa däck" känns inte helt lysande - däck som lossnar från fälgen på en bil gissar jag kan förorsaka tämligen allvarliga tillbud...
Men jag förstår att Braxell inte kan säga "det hade kunnat bli vad vi inom spårvägsbranschen kallar en totalbrax!"
/TKO
PS: Tack för länken - som DN än så länge inte lagt bakom lås och bom.
SI