Sida 1 av 2
Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: tisdag 04 augusti 2020 11:17
av Enceladus
Som bekant har gröna linjen tätare stationsavstånd än andra tunnelbanelinjer. Vidare har yttre stationer som Hagsätra, Rågsved och Högdalen betydligt fler resenärer än inre stationer som Stureby, Sockenplan och Enskede gård. Detta är ett av skälen till att stationen Enskede gård ska läggas ner, vilket ju hade kunnat undvikas genom att istället koppla ihop blå linjen med Farstabanan. Nedläggningen innebär att de flesta resenärer får kortare restid och att Sockenplan får ett upptagningsområde som motsvarar yttre stationer.
Således får Vantörsbanan en rimligare stationsfördelning efter nedläggningen, men Stureby och Svedmyra förblir stationer med orimligt få resenärer sett till stationernas lägen. Vidare ligger stationerna Bandhagen, Stureby och Svedmyra väldigt tätt. Dessutom ligger Stureby mitt i ett villaområde och merparten av resenärerna behöver ändå gå en bit till stationen. Den täta bebyggelsen finns vid Örbyleden och Grycksbovägen, där den senare ligger nära Svedmyra.
Skulle inte en sammanslagning av stationerna Bandhagen och Stureby innebära förbättringar för merparten av resenärerna? De flesta boende i Stureby får kortare gångavstånd till stationen, Bandhagen kan bli en riktig knutpunkt som Hökarängen och resenärerna från de stora yttre stationerna får kortare restid.
(Stureby är också en av få stationer som inte har någon busstrafik, varken tvärförbindelser eller nattbussar. Det säger något om det olämpliga läget.)
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: tisdag 04 augusti 2020 21:05
av Stefan Widén
Du har en poäng med att se över läge för stationsingångar mm kan man troligen få bort Stureby. Om man byggde en ingång till Bandhagen med bro över Örbyleden får de som bor i flerfamiljshusen närmast Örbyleden närmare till ingången. Men, skulle man öppna en ny ingång vid Stureby når man en större grupp som väljer tunnelbanan i stället för bilen. Då kanske även det gamla centrumet får liv och det går att få ett hållbarare handlande om fler väljer att inte ta bilen.
Litet resande kan som sagt bestå i att folk är lata...
Även vid Högdalen och Hagsätra borde få dubbla ingångar. Då blir det även en jämnare fördelning i vagnarna.
Stefan
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: tisdag 04 augusti 2020 22:26
av GustavS
Som boende i Bandhagen (med ändå rätt så ok gångtid till stationen Stureby) så tycker jag den verkliga lösningen är att dels skapa utgångar i de stationsändar som idag inte har utgångar, och dels ändra stadsplanen för allt inom kanske 200 meter från stationernas utgångar så att det blir fullt tillåtet att riva villor, radhus, låga glesa lamellhus osv för att ersätta dem med gedigen stadsbebyggelse. Dvs istället för att lägga ner en station så bör man ta tillvara på den redan byggda dyra infrastrukturen och använda denna som chans till att bygga fler bostäder och att förbättra de lokala servicenivåerna i områdena.
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: onsdag 05 augusti 2020 9:05
av dr Cassandra Nojdh
Men herre

-ar, är detta ämne uppe och steppar igen? Det fick ju ingenjör Ohlsson och jag stopp på för ett är sedan,
https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 20#p383720
men behovet av att spruta ur sig nya trådar i gamla ämnen är tydligen obegränsat. Så är det ju rötmånad också.
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: onsdag 05 augusti 2020 9:12
av dr Cassandra Nojdh
GustavS skrev:Som boende i Bandhagen (med ändå rätt så ok gångtid till stationen Stureby) så tycker jag den verkliga lösningen är att dels skapa utgångar i de stationsändar som idag inte har utgångar, och dels ändra stadsplanen för allt inom kanske 200 meter från stationernas utgångar så att det blir fullt tillåtet att riva villor, radhus, låga glesa lamellhus osv för att ersätta dem med gedigen stadsbebyggelse. Dvs istället för att lägga ner en station så bör man ta tillvara på den redan byggda dyra infrastrukturen och använda denna som chans till att bygga fler bostäder och att förbättra de lokala servicenivåerna i områdena.
Bra idé

! Men varför nöja sig med 200 m. Det finns mycket mer mark att ta i anspråk om man höger gränsen till 500 m. och bygger rejäla punkthus. Visserligen kommer man att dra på sig en massa expropiationsmål, men många av tomterna därstädes innehas med tomträtt och de är ju lättare att säga upp:
https://rattsakuten.se/orimligt-med-all ... 20tidigare.
Och varför stanna vid Stureby? Vi har ju Tallkrogen också, där finns gott om mark, bebyggd med "villor, radhus, låga glesa lamellhus". Riv undan hela rasket och bygg rejäla punkthus här också. Gärna i tolvvåningsklassen. Exempel kan hämtas från ex.vis Hökarängen. Vi måste få ett slut på det privilegierade villaboendet!
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: onsdag 05 augusti 2020 12:53
av ADDE
Jag tycker ändå att villabebyggelsen kan vara kvar. bara stäng ner Stureby, Tallkrogen, Åkeshov och Ängbyplan. De som bor i villor har säkert bil och de som inte har det kan bussersättning duga.
...så vinner man ett par minuter med tunnelbanan om man bor i Bandhagen, Hökarängen eller Vällingby!
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: onsdag 05 augusti 2020 13:59
av Stefan Widén
ADDE skrev:Jag tycker ändå att villabebyggelsen kan vara kvar. bara stäng ner Stureby, Tallkrogen, Åkeshov och Ängbyplan. De som bor i villor har säkert bil och de som inte har det kan bussersättning duga.
...så vinner man ett par minuter med tunnelbanan om man bor i Bandhagen, Hökarängen eller Vällingby!
Där satt den....
och Doktorn... så länge problemen inte åtgärdas lär de valsa runt och runt.... och en orsak att det poppar upp igen är att det kommer in nya förmågor som vill prova sina forumvingar vilket är glädjande. Och kanske kommer det upp en ny oprövad idé/lösning som är värd att ventilera.
Stefan
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: onsdag 05 augusti 2020 16:52
av dr Cassandra Nojdh
ADDE skrev:Jag tycker ändå att villabebyggelsen kan vara kvar. bara stäng ner Stureby, Tallkrogen, Åkeshov och Ängbyplan. De som bor i villor har säkert bil och de som inte har det kan bussersättning duga.
...så vinner man ett par minuter med tunnelbanan om man bor i Bandhagen, Hökarängen eller Vällingby!
Men detta är ju genialt, ju. Skip-stop på en helt ny nivå!
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: onsdag 05 augusti 2020 16:54
av dr Cassandra Nojdh
Stefan Widén skrev:ADDE skrev:Jag tycker ändå att villabebyggelsen kan vara kvar. bara stäng ner Stureby, Tallkrogen, Åkeshov och Ängbyplan. De som bor i villor har säkert bil och de som inte har det kan bussersättning duga.
...så vinner man ett par minuter med tunnelbanan om man bor i Bandhagen, Hökarängen eller Vällingby!
Där satt den....
och Doktorn... så länge problemen inte åtgärdas lär de valsa runt och runt.... och en orsak att det poppar upp igen är att det kommer in nya förmågor som vill prova sina forumvingar vilket är glädjande. Och kanske kommer det upp en ny oprövad idé/lösning som är värd att ventilera.
Stefan
Ja, om det ändå vore någonting nytt. Stureby t-banestation kommer inte att läggas ned, och det kommer inte att smällas upp några höghus i närområdet.
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: onsdag 05 augusti 2020 20:41
av BSB101
Stefan Widén skrev:. Men, skulle man öppna en ny ingång vid Stureby når man en större grupp som väljer tunnelbanan i stället för bilen. Då kanske även det gamla centrumet får liv och det går att få ett hållbarare handlande om fler väljer att inte ta bilen.
Stefan
Man ska nog inte ha en övertro på att folk ska välja bort bilen bara för man öppnar en uppgång till. Flertalet som idag i området väljer bilen gör det nog inte främst på grund av avståndet till ingången utan av andra skäl, skäl som kommer vara lika oavsett antalet ingångar.
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: onsdag 05 augusti 2020 21:33
av Torbjörn
dr Cassandra Nojdh skrev:Stefan Widén skrev:ADDE skrev:Jag tycker ändå att villabebyggelsen kan vara kvar. bara stäng ner Stureby, Tallkrogen, Åkeshov och Ängbyplan. De som bor i villor har säkert bil och de som inte har det kan bussersättning duga.
...så vinner man ett par minuter med tunnelbanan om man bor i Bandhagen, Hökarängen eller Vällingby!
Där satt den....
och Doktorn... så länge problemen inte åtgärdas lär de valsa runt och runt.... och en orsak att det poppar upp igen är att det kommer in nya förmågor som vill prova sina forumvingar vilket är glädjande. Och kanske kommer det upp en ny oprövad idé/lösning som är värd att ventilera.
Stefan
Ja, om det ändå vore någonting nytt. Stureby t-banestation kommer inte att läggas ned, och det kommer inte att smällas upp några höghus i närområdet.
Som bosatt i Stureby sedan snart 42 år så kan jag konstatera att det nog inte finns så mycket mark härstädes att bygga 32-våningshus/motsvarande på. Dessutom finns det faktiskt en stads/detaljplan för Stureby som inte tillåter detta! Måhända detta kan var ett angeläget ärende för allas vår eminente gråsosse TKO att påverka sina sossebröder/systrar i opposition att påverka sina styrande hatobjekt i Stockholms Stad för en ändring i dessa planer så att det går att bygga 32-våningshus/motsvarande och därmed öka passagerarunderlaget för Stureby och Svedmyra T-stationer, fnissssss....

!
Sommarkontemplationer från Torbjörn Jansson, ej anonym som många andra på detta Forum, ingen nämnd, ingen glömd...

!
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: onsdag 05 augusti 2020 21:59
av dr Cassandra Nojdh
Torbjörn skrev:Som bosatt i Stureby sedan snart 42 år så kan jag konstatera att det nog inte finns så mycket mark härstädes att bygga 32-våningshus/motsvarande på. Dessutom finns det faktiskt en stads/detaljplan för Stureby som inte tillåter detta! Måhända detta kan var ett angeläget ärende för allas vår eminente gråsosse TKO att påverka sina sossebröder/systrar i opposition att påverka sina styrande hatobjekt i Stockholms Stad för en ändring i dessa planer så att det går att bygga 32-våningshus/motsvarande och därmed öka passagerarunderlaget för Stureby och Svedmyra T-stationer, fnissssss....

!
Sommarkontemplationer från Torbjörn Jansson, ej anonym som många andra på detta Forum, ingen nämnd, ingen glömd...

!
Ja, nog för att det är sommar och rent av rötmånad, men här måste jag säga att jag inte riktigt förstod herr Jansson. Vad har ingenjör Ohlsson med detta att göra? Han har väl aldrig förespråkat någonting sådant? Det var ju annan skribent som förespråkade att "ändra stadsplanen för allt inom kanske 200 meter från stationernas utgångar så att det blir fullt tillåtet att riva villor, radhus, låga glesa lamellhus osv för att ersätta dem med gedigen stadsbebyggelse". Men någon "Sturebystad" med "gedigen stadsbebyggelse" kommer knappast att bli aktuell.
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: onsdag 05 augusti 2020 22:40
av Torbjörn
dr Cassandra Nojdh skrev:Torbjörn skrev:Som bosatt i Stureby sedan snart 42 år så kan jag konstatera att det nog inte finns så mycket mark härstädes att bygga 32-våningshus/motsvarande på. Dessutom finns det faktiskt en stads/detaljplan för Stureby som inte tillåter detta! Måhända detta kan var ett angeläget ärende för allas vår eminente gråsosse TKO att påverka sina sossebröder/systrar i opposition att påverka sina styrande hatobjekt i Stockholms Stad för en ändring i dessa planer så att det går att bygga 32-våningshus/motsvarande och därmed öka passagerarunderlaget för Stureby och Svedmyra T-stationer, fnissssss....

!
Sommarkontemplationer från Torbjörn Jansson, ej anonym som många andra på detta Forum, ingen nämnd, ingen glömd...

!
Ja, nog för att det är sommar och rent av rötmånad, men här måste jag säga att jag inte riktigt förstod herr Jansson. Vad har ingenjör Ohlsson med detta att göra? Han har väl aldrig förespråkat någonting sådant? Det var ju annan skribent som förespråkade att "ändra stadsplanen för allt inom kanske 200 meter från stationernas utgångar så att det blir fullt tillåtet att riva villor, radhus, låga glesa lamellhus osv för att ersätta dem med gedigen stadsbebyggelse". Men någon "Sturebystad" med "gedigen stadsbebyggelse" kommer knappast att bli aktuell.
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: onsdag 05 augusti 2020 22:43
av Harald
dr Cassandra Nojdh skrev:GustavS skrev:Som boende i Bandhagen (med ändå rätt så ok gångtid till stationen Stureby) så tycker jag den verkliga lösningen är att dels skapa utgångar i de stationsändar som idag inte har utgångar, och dels ändra stadsplanen för allt inom kanske 200 meter från stationernas utgångar så att det blir fullt tillåtet att riva villor, radhus, låga glesa lamellhus osv för att ersätta dem med gedigen stadsbebyggelse. Dvs istället för att lägga ner en station så bör man ta tillvara på den redan byggda dyra infrastrukturen och använda denna som chans till att bygga fler bostäder och att förbättra de lokala servicenivåerna i områdena.
Bra idé

! Men varför nöja sig med 200 m. Det finns mycket mer mark att ta i anspråk om man höger gränsen till 500 m. och bygger rejäla punkthus. Visserligen kommer man att dra på sig en massa expropiationsmål, men många av tomterna därstädes innehas med tomträtt och de är ju lättare att säga upp:
https://rattsakuten.se/orimligt-med-all ... 20tidigare.
Och varför stanna vid Stureby? Vi har ju Tallkrogen också, där finns gott om mark, bebyggd med "villor, radhus, låga glesa lamellhus". Riv undan hela rasket och bygg rejäla punkthus här också. Gärna i tolvvåningsklassen. Exempel kan hämtas från ex.vis Hökarängen. Vi måste få ett slut på det privilegierade villaboendet!
Nu tycker jag du är mesig. Varför inte ta i ordentligt som Le Corbusier på 30-talet. Han ville bokstavligen riva hela stan inklusive Gamla stan.

- 1933-Plan-for-Stockholm-Le-Corbusier.jpg (94.16 KiB) Visad 6941 gånger
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: onsdag 05 augusti 2020 22:59
av dr Cassandra Nojdh
Torbjörn skrev:dr Cassandra Nojdh skrev:Torbjörn skrev:Som bosatt i Stureby sedan snart 42 år så kan jag konstatera att det nog inte finns så mycket mark härstädes att bygga 32-våningshus/motsvarande på. Dessutom finns det faktiskt en stads/detaljplan för Stureby som inte tillåter detta! Måhända detta kan var ett angeläget ärende för allas vår eminente gråsosse TKO att påverka sina sossebröder/systrar i opposition att påverka sina styrande hatobjekt i Stockholms Stad för en ändring i dessa planer så att det går att bygga 32-våningshus/motsvarande och därmed öka passagerarunderlaget för Stureby och Svedmyra T-stationer, fnissssss....

!
Sommarkontemplationer från Torbjörn Jansson, ej anonym som många andra på detta Forum, ingen nämnd, ingen glömd...

!
Ja, nog för att det är sommar och rent av rötmånad, men här måste jag säga att jag inte riktigt förstod herr Jansson. Vad har ingenjör Ohlsson med detta att göra? Han har väl aldrig förespråkat någonting sådant? Det var ju annan skribent som förespråkade att "ändra stadsplanen för allt inom kanske 200 meter från stationernas utgångar så att det blir fullt tillåtet att riva villor, radhus, låga glesa lamellhus osv för att ersätta dem med gedigen stadsbebyggelse". Men någon "Sturebystad" med "gedigen stadsbebyggelse" kommer knappast att bli aktuell.
Bäste Doktorn! Då jag till och från, kanske mest från, följt diverse pajkastningar på detta eminenta, nåja, Forum så har jag uppfattat att den bäste herr Schenjör Ohlsson med sina politiska åsikter, vilket han inte sticker under stol med, och kanske kontakter inom den socialistiska världen, även om han just nu inte är involverad i dessa diskussioner vilket kanske är en tidsfråga, skulle vara ytterst förmögen att påverka sina meningsfränder i Stockholms politiska opposition för att göra Stureby med sina initialt friköpta tomter till en mer jämlik stadsdel med en större andel höghus och då givetvis som allmännyttiga hyresrätter...! Jag utgår givetvis från att herr Schenjörn löser detta, fnisssss....

!
Respektfullt
Herr Jansson
https://sv.wikipedia.org/wiki/R%C3%B6tm%C3%A5naden
Rötmånaden inleds enligt nutida svensk tradition i slutet av fruntimmersveckan, det vill säga något av datumen 22, 23 eller 24 juli och pågår till 22, 23 eller 24 augusti. I folktron tillskrivs dessutom rötmånaden en mängd andra egenskaper; det sägs att det händer vederstyggliga ting under rötmånaden, och att människor kan uppföra sig konstigt. En rötmånadshistoria är en legend, saga, vandringssägen (ibland kallad klintbergare) eller dylikt som innehåller fantastiska inslag som är svåra att tro på.
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: torsdag 06 augusti 2020 0:26
av gek
Man skall inte helt döma ut möjligheten att förtäta förorter genom att ersätta gammal gles bebyggelse nära stationen. Ett lyckat exempel är Fullersta invid Huddinge station, där gles villabebyggelse på 1980-talet (?) revs och ersattes av flerbostadshus (dock inte särskilt höga). Kanske skulle man kunna göra något liknande i Stureby (efter att ha ändrat stadsplanen) , men om man tycker stationen är underutnyttjad är det nog mer realistiskt att stänga station Stureby och förskjuta station Bandhagen cirka hundra meter norrut (mer går nog inte om man vill undvika plattform i kurva) samt ge den en ytterligare ingång - på någorlunda nära avstånd från flerbostadshusen på båda sidor om banan nordost om Örbyleden.
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: torsdag 06 augusti 2020 13:17
av X12
Ja, det finns flertalet exempel på fall där villabebyggelse ersatts av tätare bostadsbebyggelse nära stationer; Huvudsta, Hagalund (kanske inte det främsta exemplet på "gedigen stadsmiljö" dock), Stuvsta (i begränsad utsträckning), Jakobsberg och stora delar av Katrineholms stadskärna, m.fl. Jag tycker inte det är något konstigt att redan bebyggd mark får en förändrad användning över tid när tidigare perifer mark blivit mer central efter att staden växt. En ändrad detaljplan som tillåter högre hus behöver väl heller inte innebära att nuvarande boende tvunget måste fördrivas från sina hem? De kan väl bo kvar tills den dag de vill sälja, men då kanske till ett större byggbolag istället för en villaspekulant.
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: torsdag 06 augusti 2020 13:43
av LÅ1
I Aspudden har villor på några ställen ersatts med relativt små flerfamiljshus. Men området har ju sedan gammalt bestått av en blandning av flerbostadshus och villor.
Radhusen vid Schlytersvägen nominerades till Årets Stockholmsbyggnad 2017.
"
Här är stadens plan för att förtäta i Aspudden".
Men det bör göras med varsamhet. Och det är nog svårare att få accepteras för en sådan förändring där det endast finns villor, som t.ex. småhus byggda i regi av Stockholms stads småstugebyrå på 1930- och 1940-talen.
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: torsdag 06 augusti 2020 14:39
av BSB101
Att villor ersätts av flerbostadshus sker lite här och var och oftast utan större protester. I Sollentuna finns exempel både i Häggvik och Norrviken. På båda dessa ställen lär nog alla villor vara ersätta av flerbostadshus inom en tioårsperiod.
Sedan att vissa ser detta som helt omöjligt får man väl ta men det sker som sagt och har skett tidigare. Ett annat exempel från Sollentuna är Rotebro där ett antal villor fick rycka med på 60-talet och istället uppförde man flerbostadshus och radhus. För att inte tala om Tureberg.
Re: Behövs stationen Stureby på Vantörsbanan?
Postat: torsdag 06 augusti 2020 16:57
av dr Cassandra Nojdh
LÅ1 skrev:I Aspudden har villor på några ställen ersatts med relativt små flerfamiljshus. Men området har ju sedan gammalt bestått av en blandning av flerbostadshus och villor.
Radhusen vid Schlytersvägen nominerades till Årets Stockholmsbyggnad 2017.
"
Här är stadens plan för att förtäta i Aspudden".
Men det bör göras med varsamhet. Och det är nog svårare att få accepteras för en sådan förändring där det endast finns villor, som t.ex. småhus byggda i regi av Stockholms stads småstugebyrå på 1930- och 1940-talen.
Så är det ju. Även i Älvsjö finns ju vissa exempel på detta. Jag själv har bara yttrat mig om just Stureby