Nattåg till kontinenten

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:Trans-Europ-Express renaissance proposed

Tysklands transportminister Andreas Scheuer föreslår åtta stomlinjer för nattåg på kontinenten:
Railway Gazette skrev:Proposed TEEN overnight services
EN21/22: Paris – Brussels – Köln – Berlin
EN23/24: Brussels – Köln – Berlin –Praha/Warszawa
EN25/26: Amsterdam – Köln – Basel – Milano – Venezia/Genova
EN27/28: Frankfurt – Strasbourg/Zürich – Mulhouse – Lyon – Montpellier – Barcelona
EN29/30: Berlin – München – Innsbruck – Bologna – Roma/Nice
EN31/32: Paris – Strasbourg – Stuttgart – München – Wien – Budapest/Zagreb
EN33/34: Paris – Brussels/Amsterdam – Hamburg – København – Stockholm
EN35/36: Stockholm – København – Berlin – Praha – Wien/Budapest
Två av dem går till Stockholm. Dessa går betydligt längre än Trafikverkets förslag och förutsätter att Fehmarn Bält-förbindelsen är klar.
Hmm.. Oslo saknas. Kanske det är dags att börja fundera på om vi inte borde börja samarbeta med våra grannar och bygga åtminstone en "landsjärnväg" i stället för den "grusjärnväg" som utgör förbindelsen till Norge....
Genius on call
Användarens profilbild
Ulrik Berggren
Inlägg: 2932
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 12:05
Ort: Byn längs linjen vid havet
Kontakt:

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Ulrik Berggren »

Odd skrev:
Enceladus skrev:Trans-Europ-Express renaissance proposed

Tysklands transportminister Andreas Scheuer föreslår åtta stomlinjer för nattåg på kontinenten:
Railway Gazette skrev:Proposed TEEN overnight services
EN21/22: Paris – Brussels – Köln – Berlin
EN23/24: Brussels – Köln – Berlin –Praha/Warszawa
EN25/26: Amsterdam – Köln – Basel – Milano – Venezia/Genova
EN27/28: Frankfurt – Strasbourg/Zürich – Mulhouse – Lyon – Montpellier – Barcelona
EN29/30: Berlin – München – Innsbruck – Bologna – Roma/Nice
EN31/32: Paris – Strasbourg – Stuttgart – München – Wien – Budapest/Zagreb
EN33/34: Paris – Brussels/Amsterdam – Hamburg – København – Stockholm
EN35/36: Stockholm – København – Berlin – Praha – Wien/Budapest
Två av dem går till Stockholm. Dessa går betydligt längre än Trafikverkets förslag och förutsätter att Fehmarn Bält-förbindelsen är klar.
Hmm.. Oslo saknas. Kanske det är dags att börja fundera på om vi inte borde börja samarbeta med våra grannar och bygga åtminstone en "landsjärnväg" i stället för den "grusjärnväg" som utgör förbindelsen till Norge....
Vilka är "vi"? It takes two to tango...
/UB
Pendeltåg till N Botkyrka, NU! Pengar finns ju...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Odd »

Ulrik Berggren skrev:
Odd skrev:
Enceladus skrev:Trans-Europ-Express renaissance proposed

Tysklands transportminister Andreas Scheuer föreslår åtta stomlinjer för nattåg på kontinenten:

...

Två av dem går till Stockholm. Dessa går betydligt längre än Trafikverkets förslag och förutsätter att Fehmarn Bält-förbindelsen är klar.
Hmm.. Oslo saknas. Kanske det är dags att börja fundera på om vi inte borde börja samarbeta med våra grannar och bygga åtminstone en "landsjärnväg" i stället för den "grusjärnväg" som utgör förbindelsen till Norge....
Vilka är "vi"? It takes two to tango...
Jag förstår. Du kan ju inte veta att jag bor i Sverige, så med "vi" menar jag Sverige. Med "grannar" förstås här Norge eftersom det var Oslo som jag refererade till.

Hoppas läget klarnade!
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Enceladus »

Odd skrev:Jag förstår. Du kan ju inte veta att jag bor i Sverige, så med "vi" menar jag Sverige. Med "grannar" förstås här Norge eftersom det var Oslo som jag refererade till.

Hoppas läget klarnade!
Det krävs fortfarande två för att dansa tango! Vill Norge ha (d.v.s. finansiera) "landsjärnvägar" från Oslo till Sverige? Det finns två sträckor som har potential, nämligen Oslo–Göteborg samt Oslo–Stockholm. Den första sträckan skulle i första hand användas av norrmän som åker till Göteborg, Köpenhamn och resten av kontinenten. Sträckan skulle givetvis även användas av svenskar, men inte i lika stor utsträckning. Således behöver Norge stå för en stor del av kostnaderna, men hittills har det norska intresset varit svalt. Situationen kan jämföras med Fehmarn Bält-förbindelsen. Danmark har ett större intresse av förbindelsen och får därför stå för kostnaderna.

Den andra sträckan skulle i och för sig användas minst lika mycket av svenskar som av norrmän, men sträckan ligger huvudsakligen i Sverige. Sverige kan inte betala fem sjättedelar av kostnaderna för en internationell förbindelse. Här skulle Norge också behöva bidra, men intresset är återigen svalt. Det finns en organisation som lobbar för förbindelsen, nämligen Oslo-Sthlm 2.55. De främsta företrädarna är Region Värmland, Region Västmanland och Region Örebro län (se "Om oss"). Sverige har naturligtvis ett ansvar för att dessa regioner ska ha en bra infrastruktur, men för närvarande prioriterar staten andra sträckor.

Tänker skribenten möjligtvis på något annat järnvägsprojekt?
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Jag förstår. Du kan ju inte veta att jag bor i Sverige, så med "vi" menar jag Sverige. Med "grannar" förstås här Norge eftersom det var Oslo som jag refererade till.

Hoppas läget klarnade!
Det krävs fortfarande två för att dansa tango! Vill Norge ha (d.v.s. finansiera) "landsjärnvägar" från Oslo till Sverige? Det finns två sträckor som har potential, nämligen Oslo–Göteborg samt Oslo–Stockholm. Den första sträckan skulle i första hand användas av norrmän som åker till Göteborg, Köpenhamn och resten av kontinenten. Sträckan skulle givetvis även användas av svenskar, men inte i lika stor utsträckning. Således behöver Norge stå för en stor del av kostnaderna, men hittills har det norska intresset varit svalt. Situationen kan jämföras med Fehmarn Bält-förbindelsen. Danmark har ett större intresse av förbindelsen och får därför stå för kostnaderna.

Den andra sträckan skulle i och för sig användas minst lika mycket av svenskar som av norrmän, men sträckan ligger huvudsakligen i Sverige. Sverige kan inte betala fem sjättedelar av kostnaderna för en internationell förbindelse. Här skulle Norge också behöva bidra, men intresset är återigen svalt. Det finns en organisation som lobbar för förbindelsen, nämligen Oslo-Sthlm 2.55. De främsta företrädarna är Region Värmland, Region Västmanland och Region Örebro län (se "Om oss"). Sverige har naturligtvis ett ansvar för att dessa regioner ska ha en bra infrastruktur, men för närvarande prioriterar staten andra sträckor.

Tänker skribenten möjligtvis på något annat järnvägsprojekt?
Tja, man kan ju be den kinesiska kommunistdiktaturen om hjälp: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 31#p366531
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av LÅ1 »

Nattåg Stockholm - Berlin via Danmark kör igång i slutet av mars.
"Nu lanseras nytt nattåg till Berlin".

Tydligen finns det många optimister som redan bokar. Själv undrar jag om man kan åka till Tyskland i slutet av sommaren 2021 utan vidare. Även om gränserna är öppna så vill man ju att livet ska vara ungefär som vanligt på orten man besöker.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av BSB101 »

LÅ1 skrev:Tydligen finns det många optimister som redan bokar. Själv undrar jag om man kan åka till Tyskland i slutet av sommaren 2021 utan vidare. Även om gränserna är öppna så vill man ju att livet ska vara ungefär som vanligt på orten man besöker.
Folks bokade charterresor redan i i sommaren som gick och klagade sedan i kvällspressen att buffébordet var dåligt, så "optimister" eller som jag kallar det idioter finns det gott om. Bara att läsa alla dessa frågor-svar där folk undrar om man kan vara tjugo stycken i jul eller om släkten från hela Sverige kan träffas och fira jul ihop.
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Hechtwagen »

Har Transdev införskaffat några sovvagnar ännu till berlintåget eller ska man åka liggvagn hela vägen? Snacka om tredjeklass upplägg i så fall.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Joakim W »

Hechtwagen skrev:Har Transdev införskaffat några sovvagnar ännu till berlintåget eller ska man åka liggvagn hela vägen? Snacka om tredjeklass upplägg i så fall.
Nej, det är knappast lönsamt att skaffa sovvagnar. Liggvagnar finns i större utsträckning på begagnat-marknaden och är lättare att utnyttja även i dagtågen, Snälltåget körde ju till nyligen sina dagtåg till större delen med liggvagnar.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Elmis
Inlägg: 9
Blev medlem: tisdag 29 september 2020 21:21

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Elmis »

Just nu verkar snälltåget endast ha tillgång till begagnade tyska liggvagnar. Alltså inga sovvagnar. Man kan väl fortfarande köpa/hyra sovvagnar om det finns kundunderlag.
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Joakim W »

Elmis skrev:Just nu verkar snälltåget endast ha tillgång till begagnade tyska liggvagnar. Alltså inga sovvagnar. Man kan väl fortfarande köpa/hyra sovvagnar om det finns kundunderlag.
Finns inte direkt överdrivet med begagnade sovvagnar, Heros Rail har tidigare haft gamla CNL-dubbeldäckare till salu (syns dock inte längre på deras hemsida, hört att nån köpt dessa), men tror inte Snälltåget vill ha några dyra och icke-fungerande vagnar. Annars finns det inte så mycket sovvagnar för 200km/h. Liggvagnar är mer praktiska, de går bättre att använda i dagtåg.
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Hechtwagen »

Detdär är 1: Inte den upphandlade trafik som tråden hanslar om, 2: Ett snikupplägg utan sovvagnar, hade gärna åkt sovvagn till Hamburg och inte liggvagn.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev:Detdär är 1: Inte den upphandlade trafik som tråden hanslar om, 2: Ett snikupplägg utan sovvagnar, hade gärna åkt sovvagn till Hamburg och inte liggvagn.
Ja, vad tråden egentligen handlar om är, här som i andra trådar, inte så lätt att veta. Dock har Snälltågets trafikplaner nämnts åtskilliga i tråden (vilket hr. Gädda redan 26/11 2020 dömde ut som "tredjeklass upplägg"). Möjligen kan man kritisera mig för att jag inte uttryckligen skrev "Nu är Snälltåget igång", men det framgår ju för alla som följer länken, så det betraktar jag som en petimäteranmärkning. Oavsett vad hr. Gädda anser om "snikupplägg" så är det dock fråga om trafik med nattåg, så viss anknytning till trådens ämne finns.

Den upphandlade trafiken har vi ännu inte sett röken av (hehe). Tidplanen just nu verkar se ut såhär:
https://www.jarnvagsnyheter.se/20210315 ... opa-inledd
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9737
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Enceladus »

SJ får förtroende att köra nattåg Stockholm-Hamburg

Det blir SJ som kör den upphandlade nattrafiken mellan Stockholm och Hamburg. Avtalet är på 4 år med en möjlig förlängning på 2 år och omfattar trafik under 244 dagar per år. Den andra tänkta linjen mellan Malmö och Köln har däremot inte tilldelats då det inte kom in några anbud. Kul att åtminstone en av nattlinjerna blir av. Jag spekulerade tidigare i att den relativt låga kostnadstäckningen för linjen mellan Malmö och Köln kunde bli problematisk.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av LÅ1 »

Det ska finnas enklate servering ombord på tåget Kommer det att gå att betala med kontanter kan man fråga sig. Kanske med euro men inte svenska kronor? :wink:
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
thorwald
Inlägg: 207
Blev medlem: måndag 26 mars 2012 17:42
Ort: Esbo Finland

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av thorwald »

LÅ1 skrev:Kommer det att gå att betala med kontanter kan man fråga sig. Kanske med euro men inte svenska kronor
Men i flesta fall använder kunden kort eller mobil betalning så frågan blir ointresant utom då det gäller själva priset. Själv utgår jag i Stockholm att priset måste divideras med 10 för att kunna jämföras med pris i € (stämmer ej men ger en vägledning) :(
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av LÅ1 »

thorwald skrev:
LÅ1 skrev:Kommer det att gå att betala med kontanter kan man fråga sig. Kanske med euro men inte svenska kronor
Men i flesta fall använder kunden kort eller mobil betalning så frågan blir ointresant utom då det gäller själva priset. Själv utgår jag i Stockholm att priset måste divideras med 10 för att kunna jämföras med pris i € (stämmer ej men ger en vägledning) :(
Nja, tyskarna är inte lika villiga att använda kort som de flesta svenskar. På Ambassadens reseinformation kan man läsa följande:
Betalning med kort/kontanter

Gångbara betalningsmedel i exempelvis mataffärer och på restauranger är kontanter eller tyskt bankkort. Större affärer och varuhus accepterar i regel de vanligaste kreditkorten såsom VISA och MasterCard. I övrigt varierar de godkända betalningsmedlen. Det kan vara värt att känna till att det i mindre affärer enbart kan vara möjligt att betala med kontanter. Även vissa taxibilar godkänner endast kontanter
Så många tyska turister vill nog betala kontant. Och kommer att ogilla svenskarnas inställning till kontanter. Förhoppningsvis är de flest turister informerade i förväg på ett eller annat sätt, och har ett internationellt gångbart kort att betal med.
Nog om detta i denna råd. (Finns ju en lång tråd i ämnet.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3058
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Hechtwagen »

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Ett rejält köttben till (mp) således. I övrigt tycker jag detta i många stycken bär utspelets tecken.

Men för all del, allt måste utvärderas på sina egna förtjänster. Med tanke på att färjan Trelleborg-Sassnitz nu ligger vid kaj och troligen aldrig mer kommer att gå i trafik på den traden mera måste det rimligtvis vara färdvägen via Danmark som gäller, gissar jag. Alltså (oavsett varifrån i Sverige ett föregivet direkttåg tänks utgå ifrån) Malmö-Öresundsbron-Köpenhamn-Stora Bältbron-Odense-Lilla Bältbron-Kolding-Padborg/Flensburg-Hamburg. Ja, man får se en hel del av Danmark i varje fall (om man är vaken).

Så några funderingar kring tekniken. Jag utgår ifrån att hela sträckan är elektrifierad, Tyskland har väl samma system som Sverige men Danmark har 25 kV 50 Hz. Alltså krävs tvåsystemlok. Sedan har vi signaleriet, ett sådant draglok måste kunna hantera svensk ATC, Danmarks system (ZUB123?) och tyskt system. Oavsett hur långt införandet av ETCS har framskridit verkar det enda rimliga i så fall att förse loken med ETCS ombordutrustning och STM:er för två eller tre system (jag har inget grepp om hur långt Tyskland kommit i utrullningen av ETCS/ERTMS). Finns det några sådana lok idag? Snälltåget använder Siemens Vectron från Hectorrail, hur är de utrustade (ström/ATC)? Jag utgår från att det redan finns godstågstrafik Sverige-Danmark-Tyskland, hur fungerar den tekniskt?

I den Expressenartikel som hänvisas till här någonstans hävdas att lokföraren i fall av gränsöverskridande tåg måste kunna kommunicera med resp. lands tågtrafikledning på det nationella språket? Tyska går väl an, men danska..........

Och så har vi en pandemin att avveckla också. Många har intalat sig själva att det värsta är över redan nu, och att nästa år kommer, om inte allt så det mesta att ha återgått till det "normala". Jag tror att man misstar sig ganska grovt då....
Några sakupplysningar:

- Det går idag direkta godståg Sverige-Tyskland (t ex Hallsberg-Maschen) utan lokbyte.
- Svenska förare kör idag till Danmark, både Ö-tåg och X2.
- Till för ett par år sedan gick CNL:s natttåg Köpenhamn-Köln/Basel via Padborg.

Så många av de "problem" som radats upp är redan lösta!

/TKO
Ja vad för problem som ERTMS ska lösa är väldigt vagt.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5909
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Hechtwagen skrev:Ja vad för problem som ERTMS ska lösa är väldigt vagt.
Det kan man förvisso fråga sig, och det diskuteras ju i andra trådar (som den här: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... 0&start=20 ), men nu gällde det ju inte i första hand Sverige. Ett tåg som ska trafikera sträckan Stockholm - Hamburg måste dock förhålla sig (som det väl heter nuförtiden) till de ATP-system man stöter på däremellan. Det hr. Gädda citerar är ett utdrag ur en ordväxling jag hade med ingenjör Ohlsson om ev. problem förknippade med detta. Ingenjör Ohlsson hävdade att alla problem jag "radade upp" är lösta, och så kan det mycket väl vara men jag var förstås mer intresserad av hur. Gärna då beskrivet av något sakkunnig person.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar