Nattåg till kontinenten

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Enceladus »

LÅ1 skrev:
thorwald skrev:
LÅ1 skrev:Kommer det att gå att betala med kontanter kan man fråga sig. Kanske med euro men inte svenska kronor
Men i flesta fall använder kunden kort eller mobil betalning så frågan blir ointresant utom då det gäller själva priset. Själv utgår jag i Stockholm att priset måste divideras med 10 för att kunna jämföras med pris i € (stämmer ej men ger en vägledning) :(
Nja, tyskarna är inte lika villiga att använda kort som de flesta svenskar. På Ambassadens reseinformation kan man läsa följande:
Betalning med kort/kontanter

Gångbara betalningsmedel i exempelvis mataffärer och på restauranger är kontanter eller tyskt bankkort. Större affärer och varuhus accepterar i regel de vanligaste kreditkorten såsom VISA och MasterCard. I övrigt varierar de godkända betalningsmedlen. Det kan vara värt att känna till att det i mindre affärer enbart kan vara möjligt att betala med kontanter. Även vissa taxibilar godkänner endast kontanter
Så många tyska turister vill nog betala kontant. Och kommer att ogilla svenskarnas inställning till kontanter. Förhoppningsvis är de flest turister informerade i förväg på ett eller annat sätt, och har ett internationellt gångbart kort att betal med.
Nog om detta i denna råd. (Finns ju en lång tråd i ämnet.)
Jag misstänker att tyskars vilja att betala kontant är betydligt större i länder med samma valuta som hemlandet. Att växla sedlar och mynt är onödigt krångel, och med neobanker som Revolut och N26 behöver turister inte ens betala valutapåslag. Det kostar alltså mer för turister att betala kontant eftersom de behöver växla pengar mot en avgift. Jag förmodar att tyska N26 är ganska populärt i sitt hemland, precis som Klarna är här.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5905
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Majkey
Inlägg: 158
Blev medlem: torsdag 06 augusti 2015 14:34

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Majkey »

Hector Rails Vectroner är tvåströmslok men har endast ETCS samt svensk/norsk STM. Snälltåget dras i 140km/h med Traxx Malmö - Tyskland som har samtliga ATC2, ZUB och PZB installerade men saknar ETCS.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av LÅ1 »

Snart (eller snarare till hösten) ger sig SJ in i leken igen. "Då avgår SJ:s första nattåg från Stockholm till Hamburg"
Det blir förstås inga färjeöverfarter som förr i tiden.

(Artikeln innehåller några "konstigheter". Man placerar tydligen Hamburg i Centraleuropa. Och priset meddelas av SL. Men det är ju bara detaljer.)

Stämmer det att en sittplatsbiljett kommer att kosta 300 kronor så får man säga att det är överkomligt. Om man nu står ut med att resa sittande hela natten.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Joakim W
Inlägg: 467
Blev medlem: tisdag 22 september 2009 23:42
Ort: Västerås
Kontakt:

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Joakim W »

LÅ1 skrev: måndag 02 maj 2022 0:26Stämmer det att en sittplatsbiljett kommer att kosta 300 kronor så får man säga att det är överkomligt. Om man nu står ut med att resa sittande hela natten.
Det stämmer, den 2 september kostar en sittplats Stockholm - Hamburg 311kr (och ännu en dag senare, 3 september, kostar det 259kr). Helt klart överkomligt om man står ut med att sitta i en gammal tysk InterRegio-vagn. För 467kr totalt (som jag hittat som billigast) kan du även få en brits att sova på. Sovvagn går däremot på runt 1000kr, den orkar jag dock inte leta efter billigaste :-D

Lär förhoppningsvis för min del bli ett välanvänt nattåg!
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Odd »

Så om man bokar en biljett Stockholm-Hamburg för 300 spänn men går av i Malmö så blir det i alla fall halva priset jämfört med att köpa en inrikesbiljett Stockholm-Malmö.

Jag har en känsla av att det är något allvarligt fel med prisstrukturen för tågbiljetter i Sverige...
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av kildor »

Odd skrev: måndag 02 maj 2022 10:28 Så om man bokar en biljett Stockholm-Hamburg för 300 spänn men går av i Malmö så blir det i alla fall halva priset jämfört med att köpa en inrikesbiljett Stockholm-Malmö.
Du kan ju inte jämföra biljettpriset 4 månader i förväg med en inrikesbiljett imorgon eller nästa vecka. Stockholm-Hamburg med SJ EuroNight i september kostar i dagsläget 311 kr. Stockholm-Malmö med SJ Snabbtåg i augusti kostar 255 kr. Jag ser inte problemet...
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Odd »

Jag jämförde det ovan nämnda priset på 300 kr med vad det kostade om jag skulle boka en fredag (som det ju handlade om) på sensommaren. Några SJ-biljetter den 2:a september fann jag inte idag.
Stockholm-malmo-5-aug.png
Stockholm-malmo-5-aug.png (174.84 KiB) Visad 856 gånger
Genius on call
Användarens profilbild
kildor
Inlägg: 5516
Blev medlem: tisdag 12 augusti 2003 16:59

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av kildor »

Jämförelsen haltar fortfarande. Olika dagar, olika produkter (snabbtåg vs nattåg) och en förbindelse som precis har öppnats för försäljning. Det kommer säkert finnas dagar då det kan vara billigare att köpa en Hamburg-biljett och hoppa av i Malmö, men jag tror inte att det överlag är något allvarligt fel med prisstrukturen som du säger.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Enceladus »

Nya nattåget till Hamburg kör dagligen året runt
DN skrev:Billigaste biljett för plats i liggvagn respektive sovvagn är 475 respektive 845 kronor. I varje kategori kan priset gå upp cirka tre gånger beroende på bokningsläge och vilken typ av flexibilitet biljetten har.

[...]

Upprustningen av sovvagnarna i SJ:s nya nattåg är ännu inte färdig på grund av komponentbrist. Det innebär att SJ tvingats hyra in andra sovvagnar till en början. Att få dem tillfälligt godkända i Tyskland gick snabbt. Men danska transportstyrelsen sade nej på onsdagen.

[...]

Snälltåget kör under sommaren dagliga nattåg mellan Stockholm och Berlin som passerar Hamburg och även vissa perioder under hösten. Sammanlagt 220 dagar i år. Resandet med Snälltåget till Hamburg/Berlin har i sommar fördubblats jämfört med förra året. Nästan alla avgångar har varit slutsålda.
Det finns flera skäl att åka till Hamburg. Dels är staden en port till kontinenten. Dels har staden flest broar i Europa. Dels har staden bra kollektivtrafik.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av C12C3C3C12 »

Ska dom döpa den till Alfred Nobel V2?

Jag tar nog hellre tåget från Stockholm till Berlin, hey wait a minute, den går visst inte över Trelleborg...
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Stefan Widén »

Är det någon som har en gammal tidtabell med tiderna till Berlin då de gick med färjan? När man åkte köpenhamn -Hamburg kändes det inte som långa väntetider på färjan... fast va ju ingen växlingen då hela tåget fick plats
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av C12C3C3C12 »

Enceladus skrev: torsdag 25 augusti 2022 20:49 Nya nattåget till Hamburg kör dagligen året runt

Klipp...

Det finns flera skäl att åka till Hamburg. Dels är staden en port till kontinenten. Dels har staden flest broar i Europa. Dels har staden bra kollektivtrafik.
Flest broar i Europa??? Varit i Amsterdam någon gång? Sedan tror jag att Venedig vill ha ett ord med om det.
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag kom ihåg en gång vi åkte från Berlin mot Mükran i slutet på DDR-tiden, obligatoriska uppställningen i korridoren medans kupén kontrollerades, han lyfte på sätet samt sade - Ingen här idag heller (på tyska).

Innan dess så hade en gränspolis kommit till vagnen vi var i (vi var en grupp som åkte, enklast på det sättet) vände sig mot mig, frågade var reseledaren var, jag svarade att hon nog var i sovvagnen. Hur 17 visste han att jag pratade tyska?
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Enceladus »

C12C3C3C12 skrev: fredag 26 augusti 2022 11:30
Enceladus skrev: torsdag 25 augusti 2022 20:49 Nya nattåget till Hamburg kör dagligen året runt

Klipp...

Det finns flera skäl att åka till Hamburg. Dels är staden en port till kontinenten. Dels har staden flest broar i Europa. Dels har staden bra kollektivtrafik.
Flest broar i Europa??? Varit i Amsterdam någon gång? Sedan tror jag att Venedig vill ha ett ord med om det.
Jag har varit i Hamburg, Amsterdam och Venedig. Hamburg har flest broar, men det kanske inte märks för den som bara vistas i stadskärnan.

Hamburg, the city of bridges
Times of India skrev:In fact, it’s a little-known fact that Hamburg has more bridges inside its city limits than any other city in the world and more canals than Amsterdam and Venice combined. The figure has been put somewhere around 2300 to over 2500—more than London, Amsterdam and Venice put together.
Jag antar att skribenten spenderade sin tid med att hänga på Reeperbahn och digga den frekventa pendeltågstrafiken. Men Hamburg har mer att erbjuda!
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av C12C3C3C12 »

Enceladus skrev: fredag 26 augusti 2022 11:45
C12C3C3C12 skrev: fredag 26 augusti 2022 11:30
Enceladus skrev: torsdag 25 augusti 2022 20:49 Nya nattåget till Hamburg kör dagligen året runt

Klipp...

Det finns flera skäl att åka till Hamburg. Dels är staden en port till kontinenten. Dels har staden flest broar i Europa. Dels har staden bra kollektivtrafik.
Flest broar i Europa??? Varit i Amsterdam någon gång? Sedan tror jag att Venedig vill ha ett ord med om det.
Jag har varit i Hamburg, Amsterdam och Venedig. Hamburg har flest broar, men det kanske inte märks för den som bara vistas i stadskärnan.

Hamburg, the city of bridges
Times of India skrev:In fact, it’s a little-known fact that Hamburg has more bridges inside its city limits than any other city in the world and more canals than Amsterdam and Venice combined. The figure has been put somewhere around 2300 to over 2500—more than London, Amsterdam and Venice put together.
Jag antar att skribenten spenderade sin tid med att hänga på Reeperbahn och digga den frekventa pendeltågstrafiken. Men Hamburg har mer att erbjuda!
Hamburg var bytespunkten när jag åkte tåg söderut på 70-talet. Reeperbahn var ligger den? Kolla S-Bahn gjorde man bäst på Hamburg Hbf, på 70-talet hade S-Bahn även 1:a klass, brukade köpa turistkort med 1:a klass för att kunna vräka ut i den klassen. Åkte på dom sista spårvagnslinjerna istället :)
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av C12C3C3C12 »

Det här med broarna i Hamburg var en överraskning, visste inte det. Har åkt med spårvagn över Alsterbron som går bredvid järnvägen samt tåg och spårvagn över Elbebroarna.
BSB101
Inlägg: 2973
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av BSB101 »

Vilken stad som har flest broar är väl för flertalet rätt ointressant?
Användarens profilbild
Kantorn
Inlägg: 7469
Blev medlem: tisdag 01 mars 2005 10:23
Ort: Ryssby

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Kantorn »

Jag är för lat för att kolla om någon skrivit något om det, men i Hamburg finns världens största kommersiella modelljärnväg (om inte det rekordet är omsprunget av någon). Väl värt en resa dit.
Professionell tyckare
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av C12C3C3C12 »

Kantorn skrev: lördag 27 augusti 2022 19:10 Jag är för lat för att kolla om någon skrivit något om det, men i Hamburg finns världens största kommersiella modelljärnväg (om inte det rekordet är omsprunget av någon). Väl värt en resa dit.
Yupp vid Landungbrücke, har tyvärr inte varit där ännu, sommartid lär det vara duktiga köer dit.
Skriv svar