Nattåg till kontinenten

Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av C12C3C3C12 »

För klumpigt att citera kära doktorns tidigare inlägg, kollade just Stena Line på nätet, tyvärr är alltså linjen Trelleborg-Sassnitz nerlagd (vet inte hur många gånger jag har åkt Berlinaren från Malmö med början på 70-talet, gränskontrollen I Sassnitz med schäfrar samt KP-beväpnade vakter. Hur som helst, båtarna är inte arbetslösa, t.ex. M/S Skåne går på den andra rutten Trelleborg-Rostock (Warnemünde). Det börjar bli kärvt för oss gamlingar eftersom Rödby-Puttgarden tar endast gummifordon ombord :(
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av LÅ1 »

C12C3C3C12 skrev:För klumpigt att citera kära doktorns tidigare inlägg, kollade just Stena Line på nätet, tyvärr är alltså linjen Trelleborg-Sassnitz nerlagd (vet inte hur många gånger jag har åkt Berlinaren från Malmö med början på 70-talet, gränskontrollen I Sassnitz med schäfrar samt KP-beväpnade vakter. Hur som helst, båtarna är inte arbetslösa, t.ex. M/S Skåne går på den andra rutten Trelleborg-Rostock (Warnemünde). Det börjar bli kärvt för oss gamlingar eftersom Rödby-Puttgarden tar endast gummifordon ombord :(
Nattåg via Trelleborg - Sassnitz har jag bara åkt en gång. (T o r.) Tyckte inte om att ligga i en tågvagn djupt ner i färjan på natten.
Via Köpenhamn och Rödby - Puttgarden fler gånger. Så där en tio gånger. Då kunde man vara upp på däck under överfarterna. Och så var det rofyllt och vackert att närma sig Rödby i morgonsolen och kunna se ut över havet.

Som ensamresenär så får man lätt kontakt med medresenärer på nattågen. I alla fall när man som jag åker liggvagn. Jag sörjer fågelflyktlinjen. Färjeturerna blev en omväxling i resan.

Nattågen står ofta still långa stunder har jag upptäckt. Varför vet jag inte. Kanske vill man inte ha stationsuppehåll mitt i natten.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av C12C3C3C12 »

Varför vara kvar i liggvagnen? Det var inte förbjudet att gå upp på däck, dörrarna var bara låst från Trelleborg tills vagnarna var ombord, i Sassnitz var det en annan femma...

Har förresten också åkt med Alfred Nobel flertalet gånger under samma tidsrymd, något lättare gränskontroll där...
Senast redigerad av C12C3C3C12 den torsdag 30 juli 2020 16:15, redigerad totalt 1 gånger.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av LÅ1 »

C12C3C3C12 skrev:Varför vara kvar i liggvagnen? Det var inte förbjudet att gå upp på däck, dörrarna var bara låst från Trelleborg tills vagnarna var ombord, i Sassnitz var det en annan femma...

Har förresten också åkt med Hamburgaren flertalet gånger under samma tidsrymd, något lättare gränskontroll där...
Jag ansåg mig väl behöva lite sömn. Men jag var förstås uppe på högre däck också. På återresan så var överfärden på dagtid.

Några minnen från den resan:
Jag pratade med två mexikanska grabbar som studerade ett år någonstans i Europa och nu passade på att turista. De var väldigt fascinerade över att tåget skulle köra ombord på en båt.
Pratade också med en pensionerad läkare från f.d. DDR. Hon hade jobbat på ett varv och var med när fartygen testades på södra Östersjön. Man höll ju på med många arbeten ombord medan fartyget var ute på sjön, därför var det en läkare med. Hon sa att hon då ibland kunde känna doften av hö från Skåne. Men dit kunde hon ju inte resa, då. Nu skulle hon se Stockholm, staden som i nästan 200 år, fram till början av 1800-talet, var huvudstad för det som var hennes hembygd.
Det var några minnen från samtal från den resan. Ovidkommande för tråden, men kanske visar det på fördelen att resa långsamt nära jorden i stället för att flyga.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Eftersom jag läst Trafikverkets rapporter instämmer jag i verkets slutsats att det inte är vettigt att köra Stockholm-Köln. Varför?
Natttåg går långsammare än snabbtåg, och har betydligt lägre passagerarkapacitet - vilket gör att körningen bör begränsas till nattsträckor. Det blir helt enkelt för dyrt och tar för lång tid att låta sovvagnarna rulla dagtid...

Många tror att utlandsresandet med tåg var störst på 50/60-talet, när det gick direkta sovvagnar till så fjärran resmål som Nizza och Rom. Men så är inte fallet, toppen ligger betydligt senare när det endast fanns direkta förbindelser med Hamburg och Berlin - ja och med Moskva en gång i veckan. Och många som rest med flyg har ju kunnat tänka sej att byta i Nyköping eller Västerås, så varför skulle inte tågresenärer kunna byta i Malmö?
Varför har då linjerna från Malmö lägre kostnadstäckning i Trafikverkets kostnadskalkyler? Antagligen för att det blir för få resenärer genom Tyskland som har högre banavgifter...
Kostnadstäckningen för Köln/Brüssellinjen skulle inte bli högre om den utgick från Stockholm istället för Malmö. Det skulle t ex förmodligen krävas ytterligare två tågsätt för att klara av det längre omloppet...

upplyser

Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Eftersom jag läst Trafikverkets rapporter instämmer jag i verkets slutsats att det inte är vettigt att köra Stockholm-Köln. Varför?
Natttåg går långsammare än snabbtåg, och har betydligt lägre passagerarkapacitet - vilket gör att körningen bör begränsas till nattsträckor. Det blir helt enkelt för dyrt och tar för lång tid att låta sovvagnarna rulla dagtid...

Många tror att utlandsresandet med tåg var störst på 50/60-talet, när det gick direkta sovvagnar till så fjärran resmål som Nizza och Rom. Men så är inte fallet, toppen ligger betydligt senare när det endast fanns direkta förbindelser med Hamburg och Berlin - ja och med Moskva en gång i veckan. Och många som rest med flyg har ju kunnat tänka sej att byta i Nyköping eller Västerås, så varför skulle inte tågresenärer kunna byta i Malmö?
Varför har då linjerna från Malmö lägre kostnadstäckning i Trafikverkets kostnadskalkyler? Antagligen för att det blir för få resenärer genom Tyskland som har högre banavgifter...
Kostnadstäckningen för Köln/Brüssellinjen skulle inte bli högre om den utgick från Stockholm istället för Malmö. Det skulle t ex förmodligen krävas ytterligare två tågsätt för att klara av det längre omloppet...
Fast Trafikverkets kostnadskalkyler säger tvärtom, d.v.s. kostnadstäckningen ökar betydligt om Bryssellinjen utgår från Stockholm (se sidan 73). Har skribenten några uppgifter som Trafikverket inte känner till?

(Har skribenten ens läst Trafikverkets rapport? De flesta debattörer på Postvagnen verkar i alla fall inte ha gjort det...)
Senast redigerad av Enceladus den torsdag 30 juli 2020 11:13, redigerad totalt 1 gånger.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev: Ett rejält köttben till (mp) således. I övrigt tycker jag detta i många stycken bär utspelets tecken.

Men för all del, allt måste utvärderas på sina egna förtjänster. Med tanke på att färjan Trelleborg-Sassnitz nu ligger vid kaj och troligen aldrig mer kommer att gå i trafik på den traden mera måste det rimligtvis vara färdvägen via Danmark som gäller, gissar jag. Alltså (oavsett varifrån i Sverige ett föregivet direkttåg tänks utgå ifrån) Malmö-Öresundsbron-Köpenhamn-Stora Bältbron-Odense-Lilla Bältbron-Kolding-Padborg/Flensburg-Hamburg. Ja, man får se en hel del av Danmark i varje fall (om man är vaken).

Så några funderingar kring tekniken. Jag utgår ifrån att hela sträckan är elektrifierad, Tyskland har väl samma system som Sverige men Danmark har 25 kV 50 Hz. Alltså krävs tvåsystemlok. Sedan har vi signaleriet, ett sådant draglok måste kunna hantera svensk ATC, Danmarks system (ZUB123?) och tyskt system. Oavsett hur långt införandet av ETCS har framskridit verkar det enda rimliga i så fall att förse loken med ETCS ombordutrustning och STM:er för två eller tre system (jag har inget grepp om hur långt Tyskland kommit i utrullningen av ETCS/ERTMS). Finns det några sådana lok idag? Snälltåget använder Siemens Vectron från Hectorrail, hur är de utrustade (ström/ATC)? Jag utgår från att det redan finns godstågstrafik Sverige-Danmark-Tyskland, hur fungerar den tekniskt?

I den Expressenartikel som hänvisas till här någonstans hävdas att lokföraren i fall av gränsöverskridande tåg måste kunna kommunicera med resp. lands tågtrafikledning på det nationella språket? Tyska går väl an, men danska..........

Och så har vi en pandemin att avveckla också. Många har intalat sig själva att det värsta är över redan nu, och att nästa år kommer, om inte allt så det mesta att ha återgått till det "normala". Jag tror att man misstar sig ganska grovt då....
Några sakupplysningar:

- Det går idag direkta godståg Sverige-Tyskland (t ex Hallsberg-Maschen) utan lokbyte.
- Svenska förare kör idag till Danmark, både Ö-tåg och X2.
- Till för ett par år sedan gick CNL:s natttåg Köpenhamn-Köln/Basel via Padborg.

Så många av de "problem" som radats upp är redan lösta!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:Fast Trafikverkets kostnadskalkyler säger tvärtom, d.v.s. kostnadstäckningen ökar betydligt om Bryssellinjen utgår från Stockholm (se sidan 73). Har skribenten några uppgifter som Trafikverket inte känner till?

(Har skribenten ens läst Trafikverkets rapport? De flesta debattörer på Postvagnen verkar i alla fall inte ha gjort det...)
Det är klart jag läst BÄGGE rapporterna!
I det fall som refereras ovan anser jag att TRV har fel...

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Enceladus skrev:Fast Trafikverkets kostnadskalkyler säger tvärtom, d.v.s. kostnadstäckningen ökar betydligt om Bryssellinjen utgår från Stockholm (se sidan 73). Har skribenten några uppgifter som Trafikverket inte känner till?

(Har skribenten ens läst Trafikverkets rapport? De flesta debattörer på Postvagnen verkar i alla fall inte ha gjort det...)
Det är klart jag läst BÄGGE rapporterna!
I det fall som refereras ovan anser jag att TRV har fel...
Då föreslår jag att skribenten frågar personer utanför Postvagnen om de är villiga att ta nattåg till kontinenten med respektive utan byte i Malmö. Skribenten skulle säkert ha rätt om alla var tågentusiaster, men nu är det inte så!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
TKO skrev:
Enceladus skrev:Fast Trafikverkets kostnadskalkyler säger tvärtom, d.v.s. kostnadstäckningen ökar betydligt om Bryssellinjen utgår från Stockholm (se sidan 73). Har skribenten några uppgifter som Trafikverket inte känner till?

(Har skribenten ens läst Trafikverkets rapport? De flesta debattörer på Postvagnen verkar i alla fall inte ha gjort det...)
Det är klart jag läst BÄGGE rapporterna!
I det fall som refereras ovan anser jag att TRV har fel...
Då föreslår jag att skribenten frågar personer utanför Postvagnen om de är villiga att ta nattåg till kontinenten med respektive utan byte i Malmö!
För övrigt kommer de siffror som signaturen "Enceladus" hänvisar till från underlagsrapporten, inte från slutrapporten. Och den som läser alla siffror ser att Malmö-Brüssel har en mindre förlust än Stockholm-Brüssel, så vi kanske kan avsluta diskussionen med att skribenten erkänner att hen läst fel?

(SIffrorna i TRV:s underlagsrapport bygger på att det räcker med två tågsätt för trafiken Stockholm-Brüssel, vilket jag är tveksam till. Men om det funkar så blir förlusten nästan lika liten som för Malmöalternativet. Det framgår också att det är förlängningen från Köln till Brüssel som ger det större resandet, att köra från Stockholm är bara en marginell ökning).

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:För övrigt kommer de siffror som signaturen "Enceladus" hänvisar till från underlagsrapporten, inte från slutrapporten. Och den som läser alla siffror ser att Malmö-Brüssel har en mindre förlust än Stockholm-Brüssel, så vi kanske kan avsluta diskussionen med att skribenten erkänner att hen läst fel?

(SIffrorna i TRV:s underlagsrapport bygger på att det räcker med två tågsätt för trafiken Stockholm-Brüssel, vilket jag är tveksam till. Men om det funkar så blir förlusten nästan lika liten som för Malmöalternativet. Det framgår också att det är förlängningen från Köln till Brüssel som ger det större resandet, att köra från Stockholm är bara en marginell ökning).
Det verkar ändå som att skribenten inte har läst rapporten, åtminstone inte ordentligt! Här är nyckeltalen:

Stockholm–Bryssel: 83 procents kostnadstäckning, 234 kronor i bidrag per resa, 240 042 resenärer
Malmö–Bryssel: 75 procents kostnadstäckning, 271 kronor i bidrag per resa, 185 420 resenärer
Malmö–Köln: 65 procents kostnadstäckning, 297 kronor i bidrag per resa, 197 888 resenärer

Således är påståendet "det är förlängningen från Köln till Brüssel som ger det större resandet, att köra från Stockholm är bara en marginell ökning" helt fel. Visserligen ökar den totala förlusten, men det kompenseras mer än väl av den kraftiga resandeökningen. Bidraget per resa minskar. Här är Trafikverkets sammanfattning:
Trafikverket skrev:Som framgår av avsnitt 7.3.2 skulle det vara önskvärt med en trafik hela vägen Stockholm–Bryssel, även om det kan vara svårt att genomföra på kort sikt. En sådan trafik skulle ge ett underskott på ca 55 Mkr, obetydligt mer än Malmö–Bryssel, men samtidigt ge flest passagerare, störst kostnadstäckningsgrad och den minsta kostnaden per personkilometer av de studerade sträckorna, se tabell 8.2:2. Enligt beräkningen ökar resandet med 40000-50000 resor jämfört med övriga alternativ, kostnadstäckningsgraden blir 83 procent och kostnaden (i tabellen kolumn Bidrag) per personkm blir 0,13 kr.
Skribentens inlägg hävdar i princip motsatsen, med den enda hänvisningen att Postvagnens tågentusiaster minsann tänker åka nattåg oavsett sträcka...
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av TKO »

Läser vi samma tabell?
Natttag 1.png
Natttag 1.png (101.69 KiB) Visad 6899 gånger
Jag utgår i varje fall från ovanstående siffror - även om det är lät att se att de knappast till fullo stämmer överens med verkligheten.
Då ser vi att kostnaden för statsverket blir 50 Mkr för Malmö-Brüssel medan den är 56 Mkr för Stockholm-Brüssel.
(Vi ser också att förlängningen från Köln till Bryssel - som skribenten ifrågasatte - minskar kostnaden med 9 Mkr).

Siffrorna för alternativet Stockholm-Brüssel torde dock vara fel, det är märkligt att kapitalkostnaden för detta alternativ är lägre än för alla andra alternativ...

Vi måste också notera att det sedan dessa siffror togs fram pågått ett fortsatt utredningsarbete, där man bland annat haft kontakt med danska intressenter samt med infrastrukturförvaltarna i Tyskland och Belgien. Det är heller inte otroligt att underhandskontakter med tänkbara operatörer, t ex ÖBB.

Kort sagt - det vi diskuterar är "gårdagens siffror"!

OK?
/TKO

PS angående direkttåg:
Fråga vem som helst, t ex någon som bor i Värnamo, om dom vill ha direkttåg till Stockholm. Javisst blir troligen svaret. /DS
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Läser vi samma tabell?

Då ser vi att kostnaden för statsverket blir 50 Mkr för Malmö-Brüssel medan den är 56 Mkr för Stockholm-Brüssel.
Detta stämmer helt överens med konklusionen att "en sådan trafik skulle ge ett underskott på ca 55 Mkr, obetydligt mer än Malmö–Bryssel, men samtidigt ge flest passagerare, störst kostnadstäckningsgrad och den minsta kostnaden per personkilometer av de studerade sträckorna". Vi läser olika tabeller, men de motsäger inte varandra.

Hur var det nu igen med påståendet att "det är förlängningen från Köln till Brüssel som ger det större resandet, att köra från Stockholm är bara en marginell ökning"? Trafikverkets samtliga rapporter hävdar ju motsatsen, så det är i alla fall inte därifrån det kommer. Det vore klädsamt att få veta om skribentens resonemang bygger på sakuppgifter eller magkänsla. Det påverkar nämligen hur skribentens inlägg bör tolkas, och det gäller inte bara i denna tråd...
TKO skrev:Vi måste också notera att det sedan dessa siffror togs fram pågått ett fortsatt utredningsarbete, där man bland annat haft kontakt med danska intressenter samt med infrastrukturförvaltarna i Tyskland och Belgien. Det är heller inte otroligt att underhandskontakter med tänkbara operatörer, t ex ÖBB.
Tåglinjen mellan Malmö och Bryssel borde i första hand vara en dansk angelägenhet, åtminstone sett till resandeunderlaget.
TKO skrev:Fråga vem som helst, t ex någon som bor i Värnamo, om dom vill ha direkttåg till Stockholm. Javisst blir troligen svaret. /DS
Skillnaden är att en förlängning till Stockholm innebär att cirka 5 miljoner svenskar - konservativt räknat - får ett byte mindre. Till och med tåglinjen mellan Stockholm och Hamburg väntas få fler resenärer än den mellan Malmö och Bryssel...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev: Ett rejält köttben till (mp) således. I övrigt tycker jag detta i många stycken bär utspelets tecken.

Men för all del, allt måste utvärderas på sina egna förtjänster. Med tanke på att färjan Trelleborg-Sassnitz nu ligger vid kaj och troligen aldrig mer kommer att gå i trafik på den traden mera måste det rimligtvis vara färdvägen via Danmark som gäller, gissar jag. Alltså (oavsett varifrån i Sverige ett föregivet direkttåg tänks utgå ifrån) Malmö-Öresundsbron-Köpenhamn-Stora Bältbron-Odense-Lilla Bältbron-Kolding-Padborg/Flensburg-Hamburg. Ja, man får se en hel del av Danmark i varje fall (om man är vaken).

Så några funderingar kring tekniken. Jag utgår ifrån att hela sträckan är elektrifierad, Tyskland har väl samma system som Sverige men Danmark har 25 kV 50 Hz. Alltså krävs tvåsystemlok. Sedan har vi signaleriet, ett sådant draglok måste kunna hantera svensk ATC, Danmarks system (ZUB123?) och tyskt system. Oavsett hur långt införandet av ETCS har framskridit verkar det enda rimliga i så fall att förse loken med ETCS ombordutrustning och STM:er för två eller tre system (jag har inget grepp om hur långt Tyskland kommit i utrullningen av ETCS/ERTMS). Finns det några sådana lok idag? Snälltåget använder Siemens Vectron från Hectorrail, hur är de utrustade (ström/ATC)? Jag utgår från att det redan finns godstågstrafik Sverige-Danmark-Tyskland, hur fungerar den tekniskt?

I den Expressenartikel som hänvisas till här någonstans hävdas att lokföraren i fall av gränsöverskridande tåg måste kunna kommunicera med resp. lands tågtrafikledning på det nationella språket? Tyska går väl an, men danska..........

Och så har vi en pandemin att avveckla också. Många har intalat sig själva att det värsta är över redan nu, och att nästa år kommer, om inte allt så det mesta att ha återgått till det "normala". Jag tror att man misstar sig ganska grovt då....
Några sakupplysningar:

- Det går idag direkta godståg Sverige-Tyskland (t ex Hallsberg-Maschen) utan lokbyte.
- Svenska förare kör idag till Danmark, både Ö-tåg och X2.
- Till för ett par år sedan gick CNL:s natttåg Köpenhamn-Köln/Basel via Padborg.

Så många av de "problem" som radats upp är redan lösta!

/TKO
Ja, jag tackar ingenjörn för sakupplysningarna, men här tycker jag nog att ingenjörn läser mitt inlägg som :evil: läser Bibeln. Det är nästan så jag får lust att konsultera dr. Martin Luther.....

Alltnog, som ingenjörn nog såg så skrev jag "Jag utgår från att det redan finns godstågstrafik Sverige-Danmark-Tyskland, hur fungerar den tekniskt?" Den frågan fick jag inte svar på, men lite letande gav detta inlägg från något obskyrt forum för många år sedan http://www.tydal.nu/postvagnen/115170.htm
De EG-lok det talas om där verkar vara en (tvåströms) variant av Siemens Eurosprinter https://en.wikipedia.org/wiki/EuroSprinter#cite_note-7
Då installerade man fullständig ombordutrustning för alla tre ATP-systemen, så skulle man nog inte göra idag.
https://railcolornews.com/2019/10/04/de ... ics-to-db/
Det går väl bra så länge man trafikerar Sverige-Danmark-Tyskland, värre blir det om man ger sig in i likströmsområdet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Railway_e ... ion_en.svg
Lok som klarar av detta är inte så vanliga.

Jag har således aldrig påstått att problemen är vare sig olösliga eller olösta. Det är mest en fråga om pengar och fordonstillgång. Det måste nämligen fram hårdvara också, för att detta ska kunna komma igång, och om inte det går blir det meningslöst att diskutera siffror, framför allt om man tror att detta ska bli verklighet före valet 2022. Den enda operatör som verkar ha sådan just är är ÖBB. Såvitt jag förstår har DB avyttrat allt vagnmaterial för nattåg. Jorå, det har körts nattåg tidigare men det görs inte längre, det är det som är grejen: https://www.postvagnen.com/forum/index. ... &id=877357
Det ska bli intressant att se hur Snälltåget löser detta. Vectronloken har troligen tvåströmssystem installerat redan, hur man hanterar ATP-frågan vet jag förstås inte. Deras senaste vagnar håller, såvitt jag förstår, europeisk lastprofil.

Till sist vill jag bara påpeka att det krävs mer ombordpersonal på ett persontåg än på ett godståg, och de måste vara språkkunniga Och så var det detta med danskan. Själv är jag dansk till 1/8 - mormors mor var fra Helsingør. Där var jag senast i oktober förra året och köpte sprit, förstår sig. Så jag har inga problem med danskan, men som en allmän upplysning lämnas denna referens: https://www.danskaspraket.se/rakneord.php
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Just nu är det ju inte, i alla fall inte för undertecknads del, aktuellt att ge sig ut och åka tåg. Dock fick jag i min mailbrevlåda idag reklam från Snälltåget, där de berättar att de avser att köra nattåg Malmö-Österrike under kommande vintersäsong, under sportlovsveckan i Stockholms län även utsträckt till Stockholm. Det här var något som jag, i min okunnighet, faktiskt inte uppmärksammat tidigare:
https://www.jarnvagsnyheter.se/20200626 ... perna-2021

Tydligen kan inte Snälltågets Siemens Vectron-lok utrustas med det gamla danska ATP-systemet på ett rimligt enkelt sätt, varför Snälltåget för diskussioner med Hector Rail om hjälp med dragkraften.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av C12C3C3C12 »

Var inte herr Gädda eller hans tvilling med på sista Alfred Nobel från CST? Hörde av några dåvarande arbetskamrater att det bjudits tyskt öl hej vilt av liggvagns-/sovvagnskonduktörerna, dom hade ett förråd under golvet nära deras kupé :)
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Enceladus »

Trafikverket har publicerat ett förhandsmeddelande på TED-portalen. Notera de kompletterande upplysningarna:
Trafikverket skrev:Upphandlingen av trafiken från Malmö kommer att avbrytas om det saknas förutsättningar att på kommersiella grunder förlänga trafiken efter gränsen mellan Danmark och Tyskland så att den sammanlagda restiden från Malmö utan byte uppgår till minst åtta timmar, företrädesvis med slutdestination Bryssel.

Upphandlingen av trafiken från Stockholm kommer att avbrytas om det saknas förutsättningar att på kommersiella grunder förlänga trafiken efter gränsen mellan Danmark och Tyskland så att den sammanlagda restiden från Stockholm utan byte uppgår till minst 11 timmar, företrädesvis med slutdestination Hamburg.
Således behöver slutdestinationerna inte vara Bryssel eller Hamburg, utan det blir upp till operatörerna att bestämma vad som är mest lönsamt. Därmed borde Snälltåget ha goda möjligheter att delta i upphandlingen. Det kan också finnas samordningsvinster att göra med kombinerad trafik mellan Malmö och Hamburg om samma operatör får båda avtalen.
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Enceladus »

Enceladus skrev:Trafikverket har publicerat ett förhandsmeddelande på TED-portalen. Notera de kompletterande upplysningarna:
Trafikverket skrev:Upphandlingen av trafiken från Malmö kommer att avbrytas om det saknas förutsättningar att på kommersiella grunder förlänga trafiken efter gränsen mellan Danmark och Tyskland så att den sammanlagda restiden från Malmö utan byte uppgår till minst åtta timmar, företrädesvis med slutdestination Bryssel.

Upphandlingen av trafiken från Stockholm kommer att avbrytas om det saknas förutsättningar att på kommersiella grunder förlänga trafiken efter gränsen mellan Danmark och Tyskland så att den sammanlagda restiden från Stockholm utan byte uppgår till minst 11 timmar, företrädesvis med slutdestination Hamburg.
Således behöver slutdestinationerna inte vara Bryssel eller Hamburg, utan det blir upp till operatörerna att bestämma vad som är mest lönsamt. Därmed borde Snälltåget ha goda möjligheter att delta i upphandlingen. Det kan också finnas samordningsvinster att göra med kombinerad trafik mellan Malmö och Hamburg om samma operatör får båda avtalen.
Snälltågets trafik till Berlin har följande tidtabell:
Snälltåget skrev:Tåget kommer att avgå från Stockholm 16.20, Malmö 21.55, Höje Taastrup (i Köpenhamnsområdet) 22.45, ankommer Hamburg 05.50 och slutligen Berlin 08.25. Hemresan från Berlin kommer att avgå 21.00, Hamburg 23.30 och ankommer Höje Taastrup 06.50, Malmö 07.40 och Stockholm 14.25.
Således uppfyller trafiken båda villkoren (11 timmar från Stockholm och 8 timmar från Malmö). Finns det något som hindrar Snälltåget från att få båda avtalen med denna trafik?
Enceladus
Inlägg: 9736
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Nattåg till kontinenten

Inlägg av Enceladus »

Trans-Europ-Express renaissance proposed

Tysklands transportminister Andreas Scheuer föreslår åtta stomlinjer för nattåg på kontinenten:
Railway Gazette skrev:Proposed TEEN overnight services
EN21/22: Paris – Brussels – Köln – Berlin
EN23/24: Brussels – Köln – Berlin –Praha/Warszawa
EN25/26: Amsterdam – Köln – Basel – Milano – Venezia/Genova
EN27/28: Frankfurt – Strasbourg/Zürich – Mulhouse – Lyon – Montpellier – Barcelona
EN29/30: Berlin – München – Innsbruck – Bologna – Roma/Nice
EN31/32: Paris – Strasbourg – Stuttgart – München – Wien – Budapest/Zagreb
EN33/34: Paris – Brussels/Amsterdam – Hamburg – København – Stockholm
EN35/36: Stockholm – København – Berlin – Praha – Wien/Budapest
Två av dem går till Stockholm. Dessa går betydligt längre än Trafikverkets förslag och förutsätter att Fehmarn Bält-förbindelsen är klar.
Skriv svar