Nattåg till kontinenten
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Diskussioner om övrig kollektivtrafik, som fjärrtågstrafik eller regiontrafik på järnväg eller med buss. Ej reguljär lokaltrafik.Allmänna forumregler
Nattåg till kontinenten
"Nu ska nattåg till Europa upphandlas" skriver Regeringskansliet. (Vill man märka ord så kan man ju säga att även nattåget till Malmö eller till Luleå, om det nu går nattåg dit, går till Europa. Men man är mer precis i texten på sidan.)
DN: "Regeringen klubbar igenom dagliga nattåg från Sverige till kontinenten". (inte låst för mig nu i alla fall.)
AB: "Nattåg till Europa verklighet inom två år".
(Och här har Aftobbladet en fin Malmöbild: "Beslut: Nattåg från Sverige till Europa dagligen".)
Jag visste inte att detta var så långt gånget. Visste att det ingår i januariavtalet, men jag trodde det skulle rinna ut i sanden. Får se om det verkligen blir av, eller om det blir för många svårlösta problem.
Är Bryssel en bra knutpunkt för fortsatt resa? Spontant hade jag föreslagit Köln, men Bryssel kanske är bättre?
(Vill man märka ord så kan man ju säga att även nattåget till Malmö eller till Luleå, om det nu går nattåg dit, går till Europa. Men man är mer precis i texterna på sidorna.)
DN: "Regeringen klubbar igenom dagliga nattåg från Sverige till kontinenten". (inte låst för mig nu i alla fall.)
AB: "Nattåg till Europa verklighet inom två år".
(Och här har Aftobbladet en fin Malmöbild: "Beslut: Nattåg från Sverige till Europa dagligen".)
Jag visste inte att detta var så långt gånget. Visste att det ingår i januariavtalet, men jag trodde det skulle rinna ut i sanden. Får se om det verkligen blir av, eller om det blir för många svårlösta problem.
Är Bryssel en bra knutpunkt för fortsatt resa? Spontant hade jag föreslagit Köln, men Bryssel kanske är bättre?
(Vill man märka ord så kan man ju säga att även nattåget till Malmö eller till Luleå, om det nu går nattåg dit, går till Europa. Men man är mer precis i texterna på sidorna.)
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nattåg till kontinenten
Trafikanalys har en lista över de tio vanligaste destinationerna för utrikes luftfart. Belgien går inte att hitta. Bryssel är ju en populär destination bland EU-politiker, men de är som bekant väldigt få. London och Paris är desto större destinationer, men då går det lika bra att byta i Amsterdam.LÅ1 skrev:Är Bryssel en bra knutpunkt för fortsatt resa? Spontant hade jag föreslagit Köln, men Bryssel kanske är bättre?
De lägst hängande frukterna för tågtrafiken borde vara Tyskland och Polen. I så fall borde Berlin vara en naturlig knutpunkt. Det är väl också dit dagens nattåg går?
Re: Nattåg till kontinenten
Nej - det går inte alls lika bra att byta i Amsterdam. Kolla en tidtabell så syns det...Enceladus skrev:Trafikanalys har en lista över de tio vanligaste destinationerna för utrikes luftfart. Belgien går inte att hitta. Bryssel är ju en populär destination bland EU-politiker, men de är som bekant väldigt få. London och Paris är desto större destinationer, men då går det lika bra att byta i Amsterdam.LÅ1 skrev:Är Bryssel en bra knutpunkt för fortsatt resa? Spontant hade jag föreslagit Köln, men Bryssel kanske är bättre?
De lägst hängande frukterna för tågtrafiken borde vara Tyskland och Polen. I så fall borde Berlin vara en naturlig knutpunkt. Det är väl också dit dagens nattåg går?
Faktakoll först - skriv sen.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nattåg till kontinenten
Snälltågets nattåg gick via tågfärjeleden Trelleborg–Sassnitz. Men bara sommartid och bara varannan natt tror jag. Men inte i år. Och det är osäkert om färjeleden finns kvar 2021. Så här skriver man på webbplatsen:Enceladus skrev:De lägst hängande frukterna för tågtrafiken borde vara Tyskland och Polen. I så fall borde Berlin vara en naturlig knutpunkt. Det är väl också dit dagens nattåg går?
Man slipper byte i Hamburg om man ska till Berlin, men man måste vara morgonpigg om man ska gå av i Hamburg: "... Hamburg 05.50 och slutligen Berlin 08.25".Snälltåget planerar för en helt ny linje för Berlintåget, som kommer att utgå från Stockholm och därefter stanna i Södertälje, Norrköping, Linköping, Nässjö, Alvesta, Hässleholm, Eslöv, Lund, Malmö, Höje Taastrup (Köpenhamnsområdet) för att på morgonen först ankomma Hamburg innan resan tåget fortsätter till Berlin.
Snälltåget är inte förtjust i Regeringens beslut:
Snälltåget-citaten är hämtade här: https://www.snalltaget.se/storsatsning- ... -stalls-inSnälltågets nattåg till Berlin bedrivs endast på biljettintäkter och får inga statliga bidrag. Snälltåget har en kritisk inställning till regeringens planerade upphandling av nattåg och anser att det snedvrider konkurrens och skapar nya monopol på järnvägsmarknaden – vilket dessutom är i strid med de politiska målsättningar som finns för järnvägen inom EU.
– Vi anser att regeringen ska underlätta för alla aktörer att köra internationella tåg och inte subventionera ett olönsamt nattåg Malmö–Köln som Trafikverket föreslår. Vi anser att regeringen istället ska fokusera på att underlätta för alla som vill köra, säger Carl Adam Holmberg, Affärschef för Snälltåget.
Trafiken Stockholm–Malmö–Köpenhamn–Hamburg–Berlin kommer att bedrivas med de internationella liggvagnar som Snälltåget köpte förra hösten, men det planeras även för sittvagnar i nattåget. I alla tre länderna kommer trafiken att köras på förnyelsebar el för att få minsta möjliga miljöpåverkan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
- Hechtwagen
- Inlägg: 3075
- Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10
Re: Nattåg till kontinenten
Hamburg/Berlin är den logiska destinationen, där finns goda bytesmöjligheter vidare ut i Europa samtidigt som städerna som sådana kan förväntas dra mycket resenärer från Sverige.
Sedan är det en lika stor fråga varifrån tåget ska utgå i Sverige! Malmö är naturligtvis inte samma sak som Stockholm.
Sedan kan man ju fundera på subventionsgraden, tror inte priset kommer bli under 3000 kr enkel resa i singel sovkupé.
SJAB är överhuvudtaget inte med på banan, de har trots debatten inte ens övervägt att förlänga nattåget Stockholm - Malmö till Köpenhamn igen.
Sedan är det en lika stor fråga varifrån tåget ska utgå i Sverige! Malmö är naturligtvis inte samma sak som Stockholm.
Sedan kan man ju fundera på subventionsgraden, tror inte priset kommer bli under 3000 kr enkel resa i singel sovkupé.
SJAB är överhuvudtaget inte med på banan, de har trots debatten inte ens övervägt att förlänga nattåget Stockholm - Malmö till Köpenhamn igen.
Re: Nattåg till kontinenten
Hur gör man det? Jag hittar ingen tidtabell för Eurostar. Det finns väl snart ingen som publicerar en tidtabell längre utan bara reseplanerare och bokningsdialoger.TKO skrev:Nej - det går inte alls lika bra att byta i Amsterdam. Kolla en tidtabell så syns det...
Re: Nattåg till kontinenten
Den tidskrävande kontrollen i Bryssel ska försvinna i år: Amsterdam-London Eurostar journey will be reduced by an hourTKO skrev:Nej - det går inte alls lika bra att byta i Amsterdam. Kolla en tidtabell så syns det...
Faktakoll först - skriv sen.
I och för sig kan resandet till London tänkas minska till följd av Brexit, men det gör inte Bryssel till en bättre knutpunkt. Bryssel är en mindre destination än både Paris och Amsterdam. Det känns som en dålig kompromiss att bara gå till Bryssel. I så fall kan tåget fortsätta ända till Paris.
Re: Nattåg till kontinenten
Stockholm–Berlin är antagligen den sträcka som har störst resandeunderlag från Sverige. Det är väl ingen slump att Snälltåget ska köra på just den sträckan.Hechtwagen skrev:Hamburg/Berlin är den logiska destinationen, där finns goda bytesmöjligheter vidare ut i Europa samtidigt som städerna som sådana kan förväntas dra mycket resenärer från Sverige.
Sedan är det en lika stor fråga varifrån tåget ska utgå i Sverige! Malmö är naturligtvis inte samma sak som Stockholm.
Sedan kan man ju fundera på subventionsgraden, tror inte priset kommer bli under 3000 kr enkel resa i singel sovkupé.
SJAB är överhuvudtaget inte med på banan, de har trots debatten inte ens övervägt att förlänga nattåget Stockholm - Malmö till Köpenhamn igen.
Norrlandstågen har vagnar som går till och från Göteborg på kommersiell grund. Något liknande koncept skulle kunna vara intressant för Berlintågen. I den här typen av trafik bör onödiga byten undvikas.
Re: Nattåg till kontinenten
Berlin är ett stort resmål, sant. Men Hamburg är en stor knutpunkt för fortsatt tågresa åt olika håll. Så vilken av de två städerna som kommer att ha flest avstigande från Snälltåget är svårt att gissa. Men det finns kanske statistik och undersökningar som kan ge en bra prognos?Enceladus skrev:Stockholm–Berlin är antagligen den sträcka som har störst resandeunderlag från Sverige. Det är väl ingen slump att Snälltåget ska köra på just den sträckan.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Re: Nattåg till kontinenten
1) Vilken väg skulle tåget ta till Amsterdam - över Bad Bentheim? Det är ju inte den snabbast banan...Enceladus skrev:Den tidskrävande kontrollen i Bryssel ska försvinna i år: Amsterdam-London Eurostar journey will be reduced by an hourTKO skrev:Nej - det går inte alls lika bra att byta i Amsterdam. Kolla en tidtabell så syns det...
Faktakoll först - skriv sen.
I och för sig kan resandet till London tänkas minska till följd av Brexit, men det gör inte Bryssel till en bättre knutpunkt. Bryssel är en mindre destination än både Paris och Amsterdam. Det känns som en dålig kompromiss att bara gå till Bryssel. I så fall kan tåget fortsätta ända till Paris.
2) Hur många direkta tåg kommer Eurostar att köra mellan Amsterdam och London? Hur många mellan Brüssel och London?
3) Hur många tåg kör Thalys mellan Amsterdam och Paris? Hur många mellan Brüssel och Paris?
4) Jämför restiderna till Paris och London för alternativen byte i Amsterdam respektive byte i Brüssel,
5) Körs tåget till Brüssel passerar det Köln, där det finns utmärkta förbindelser till många stora resmål - norra och östra Frankrike, södra Tyskland, Schweiz, Italien... dessa förbindelser finns inte i någon större utsträckning i Amsterdam.
Nej, Amsterdam är ingen vettig slutpunkt för det föreslagna tåget.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nattåg till kontinenten
Använd fantasin! Eller reseplaneraren...Harald skrev:Hur gör man det? Jag hittar ingen tidtabell för Eurostar. Det finns väl snart ingen som publicerar en tidtabell längre utan bara reseplanerare och bokningsdialoger.TKO skrev:Nej - det går inte alls lika bra att byta i Amsterdam. Kolla en tidtabell så syns det...
(Nu i Coronatider är det inte säkert att reseplaneraren ger en sann bild av utbudet, men när jag sökte på en resa Amsterdam-London i mitten av oktober fanns det 0 (noll) direkttåg...)
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nattåg till kontinenten
Tidpunkten för trafikstart gör upphandling i konkurrens omöjlig enligt Trafikverkets rapport. Regeringen vill nog gärna ha den före nästa val, och för det är man alltså beredd att använda direkttilldelning. Återstår väl att se om man kan göra det på ett sätt som klarar EU:s regler. Trafikverket kan inte söka tågläge utan det måste operatören göra. Den måste alltså vara utsedd före april 2021, men vem vet, den kanske redan är utsedd. Det är många om och men av teknisk, administrativ, juridisk och politisk natur i Trafikverkets rapport, så det återstår väl att se om det blir något av. Särskilt sträckan Stockholm-Hamburg lär man få svårt att motivera när det finns en kommersiell aktör som planerar att köra Stockholm-Hamburg-Berlin.
Vad gäller Bryssel som destination, så är det ju inte bara politiker som reser dit utan även tjänstemän och andra som har behov av kontakter med EU:s administration. Amsterdam är väl i huvudsak en turistdestination.
Vad gäller Bryssel som destination, så är det ju inte bara politiker som reser dit utan även tjänstemän och andra som har behov av kontakter med EU:s administration. Amsterdam är väl i huvudsak en turistdestination.
Uppdraget var väl att ta reda på fakta i stället för att fantisera.TKO skrev:Använd fantasin!
Re: Nattåg till kontinenten
Snälltåget tänker köra Stockholm-Hamburg-Berlin lite då och då, inte hela året.Harald skrev:Tidpunkten för trafikstart gör upphandling i konkurrens omöjlig enligt Trafikverkets rapport. Regeringen vill nog gärna ha den före nästa val, och för det är man alltså beredd att använda direkttilldelning. Återstår väl att se om man kan göra det på ett sätt som klarar EU:s regler. Trafikverket kan inte söka tågläge utan det måste operatören göra. Den måste alltså vara utsedd före april 2021, men vem vet, den kanske redan är utsedd. Det är många om och men av teknisk, administrativ, juridisk och politisk natur i Trafikverkets rapport, så det återstår väl att se om det blir något av. Särskilt sträckan Stockholm-Hamburg lär man få svårt att motivera när det finns en kommersiell aktör som planerar att köra Stockholm-Hamburg-Berlin.
Vad gäller Bryssel som destination, så är det ju inte bara politiker som reser dit utan även tjänstemän och andra som har behov av kontakter med EU:s administration. Amsterdam är väl i huvudsak en turistdestination.
Snälltåget kommer inte att ha sovvagnar, bara liggvagnar.
Snälltågets tidtabell är sådan att det blir en relativt tidig avgång i Stockholm och en obekvämt tidig ankomst i Hamburg, tåget är anpassat för Berlinresenärer.
Snälltåget accepterar - vad jag vet - inte rundresebiljetter som Interrail.
Det tåg som föreslås upphandlas mellan Stockholm och Hamburg fyller alltså en helt annan funktion än Snälltågets högsäsongstrafik!
(Snälltåget kör natttåg till Jämtland under högsäsong - vilket inte hindrar TRV att handla upp helårstrafik.)
Upphandlingsproblematiken tänker Trafikverket delvis komma undan genom att endast handla upp sträckorna i Sverige och Danmark. Resten får operatören köra på "kommersiella villkor". Rätt fiffigt tycker jag!
TKO skrev:Använd fantasin!
Ibland måste man använda fantasin för att nå fram till fakta!Harald skrev:Uppdraget var väl att ta reda på fakta i stället för att fantisera.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nattåg till kontinenten
Det är för att man tror att Tyskland inte kommer att acceptera att man handlar upp trafik där, men här har man ju problemet att om det är kommersiell trafik så kan man inte bestämma vart den ska gå. Och det löser ju inte problemet med direkttilldelning. Det ger snarare mer problem med EU:s myndigheter. Förutom att man ska motivera direkttilldelning så ska man kunna visa att ersättningen till operatören bara täcker trafiken i Sverige och Danmark.TKO skrev:Upphandlingsproblematiken tänker Trafikverket delvis komma undan genom att endast handla upp sträckorna i Sverige och Danmark. Resten får operatören köra på "kommersiella villkor". Rätt fiffigt tycker jag!
Re: Nattåg till kontinenten
Jorå, du kan resa med interrail hos SnälltågetTKO skrev:Snälltåget tänker köra Stockholm-Hamburg-Berlin lite då och då, inte hela året.Harald skrev:Tidpunkten för trafikstart gör upphandling i konkurrens omöjlig enligt Trafikverkets rapport. Regeringen vill nog gärna ha den före nästa val, och för det är man alltså beredd att använda direkttilldelning. Återstår väl att se om man kan göra det på ett sätt som klarar EU:s regler. Trafikverket kan inte söka tågläge utan det måste operatören göra. Den måste alltså vara utsedd före april 2021, men vem vet, den kanske redan är utsedd. Det är många om och men av teknisk, administrativ, juridisk och politisk natur i Trafikverkets rapport, så det återstår väl att se om det blir något av. Särskilt sträckan Stockholm-Hamburg lär man få svårt att motivera när det finns en kommersiell aktör som planerar att köra Stockholm-Hamburg-Berlin.
Vad gäller Bryssel som destination, så är det ju inte bara politiker som reser dit utan även tjänstemän och andra som har behov av kontakter med EU:s administration. Amsterdam är väl i huvudsak en turistdestination.
Snälltåget kommer inte att ha sovvagnar, bara liggvagnar.
Snälltågets tidtabell är sådan att det blir en relativt tidig avgång i Stockholm och en obekvämt tidig ankomst i Hamburg, tåget är anpassat för Berlinresenärer.
Snälltåget accepterar - vad jag vet - inte rundresebiljetter som Interrail.
Det tåg som föreslås upphandlas mellan Stockholm och Hamburg fyller alltså en helt annan funktion än Snälltågets högsäsongstrafik!
(Snälltåget kör natttåg till Jämtland under högsäsong - vilket inte hindrar TRV att handla upp helårstrafik.)
Upphandlingsproblematiken tänker Trafikverket delvis komma undan genom att endast handla upp sträckorna i Sverige och Danmark. Resten får operatören köra på "kommersiella villkor". Rätt fiffigt tycker jag!TKO skrev:Använd fantasin!Ibland måste man använda fantasin för att nå fram till fakta!Harald skrev:Uppdraget var väl att ta reda på fakta i stället för att fantisera.
/TKO
Besök gärna min hemsida http://www.jowahlen.se!
Re: Nattåg till kontinenten
Mälardalstrafik har ju upphandlat Movingo-avtal genom direkttilldelning. På vilket sätt skulle detta vara annorlunda?Harald skrev:Det är för att man tror att Tyskland inte kommer att acceptera att man handlar upp trafik där, men här har man ju problemet att om det är kommersiell trafik så kan man inte bestämma vart den ska gå. Och det löser ju inte problemet med direkttilldelning. Det ger snarare mer problem med EU:s myndigheter. Förutom att man ska motivera direkttilldelning så ska man kunna visa att ersättningen till operatören bara täcker trafiken i Sverige och Danmark.TKO skrev:Upphandlingsproblematiken tänker Trafikverket delvis komma undan genom att endast handla upp sträckorna i Sverige och Danmark. Resten får operatören köra på "kommersiella villkor". Rätt fiffigt tycker jag!
Re: Nattåg till kontinenten
Jag är inte så insatt i Movingo, men efter att ha läst på movingo.se har jag intrycket att det inte är trafik man har upphandlat, utan giltighet för en biljett, d.v.s. resor med existerande trafik. Men skulle det även vara viss trafik så har man väl upphandlat hela trafiken. Då är det inte så svårt att visa att man inte ger för hög ersättning, vilket är ett krav vid direktupphandling. I fallet med nattågstrafiken är det tänkt att trafiken ska vara kommersiell söder om Danmark. Om ett företag har både kommersiell och allmän trafik ska den allmänna trafiken särredovisas. Det kan ju lätt ifrågasättas om man redovisar rätt när samma tåg utför allmän trafik på en del av sträckan och kommersiell trafik på en annan del. Ett upplägg man direkttilldelar allmän trafik från Sverige till gränsen Danmark-Tyskland och sedan förutsätter att operatören kör vidare till den önskade destinationen testar nog gränserna för vad EU kan acceptera.
Re: Nattåg till kontinenten
Det går utmärkt att ställa krav på att trafiken skall fortsätta till Hamburg eller Berlin även om ersättningen inte avser att täcka förlängningens kostnader. Den operatör som inte accepterar detta kan helt enkelt tacka nej till uppdraget! För att visa att trafiken i Tyskland och Belgien är kommersiell kan trafikutövaren erbjuda hutlöst dyra biljetter mellan t ex Köln och Bryssel och säga 'Titta så här mycket kostar det utan subventioner'!Harald skrev:Det är för att man tror att Tyskland inte kommer att acceptera att man handlar upp trafik där, men här har man ju problemet att om det är kommersiell trafik så kan man inte bestämma vart den ska gå. Och det löser ju inte problemet med direkttilldelning. Det ger snarare mer problem med EU:s myndigheter. Förutom att man ska motivera direkttilldelning så ska man kunna visa att ersättningen till operatören bara täcker trafiken i Sverige och Danmark.TKO skrev:Upphandlingsproblematiken tänker Trafikverket delvis komma undan genom att endast handla upp sträckorna i Sverige och Danmark. Resten får operatören köra på "kommersiella villkor". Rätt fiffigt tycker jag!
Jag tror det kommer att funka juridiskt - problemet är snarare att hitta någon som vill köra. Men det ryktas att ÖBB tillsammans med DB har lämnat positiva förhandsbesked - och om DB är med på tåget så lär knappast de tyska myndigheterna invända mot upplägget, så brukar det fungera i Tyskland.
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nattåg till kontinenten
Enligt vad jag kan se härJoakim skrev: Jorå, du kan resa med interrail hos Snälltåget
https://www.snalltaget.se/destinationer ... /interrail
måste jag köpa en hel liggkupé till ett fullkomligt löjligt pris... men jag kanske missuppfattat vad som gäller?
/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Re: Nattåg till kontinenten
Det tycker inte det berörda EU-direktoratet:TKO skrev:Det går utmärkt att ställa krav på att trafiken skall fortsätta till Hamburg eller Berlin även om ersättningen inte avser att täcka förlängningens kostnader.
Trafikverket skrev:Huruvida det är möjligt att ingå avtal om allmän trafik genom t.ex. endast Sverige och Danmark fram till tyska gränsen, där operatören enligt avtalet åtar sig att fortsätta genom Tyskland, låt vara på kommersiell basis, är en öppen fråga. Dels är det knappast troligt att ett tåg genom Tyskland nattetid skulle vara vinstgivande, dels är frågan om trafiken på sträckan, oavsett detta, anses som osubventionerad. För det fall någon del av sträckan skulle anses som lönsam måste detta under alla förhållanden beaktas genom ersättningen eller någon form av återbetalning från operatören. Vid samtalen med DG Move har det framstått som att direktoratet ansett att alternativ 3 kan vara en framkomlig väg, dock att det då inte kan avtalas om att en viss destination ska nås eller en viss sträcka ska köras i Tyskland.