Sida 1 av 1
Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 0:08
av ADDE
Utbrytet från:
M: SL borde ta över ansvar för Nynäsbanan
TKO skrev:Även om Flemingsberg enligt vissa planer skall bli ett storcentrum för allt mellan högre akademisk utbildning till ett nöjesliv av storstadsklass så tror jag vi ska börja med att fråga oss hur stort resande vi kan förvänta oss mellan nämda metropol och Haninge...
Föreslår
Thomas K Ohlsson
Det här är en jättebra frågeställning som du ställer, TKO...
Bara mot handen har en viss potential, men det stora avståndet mellan Handen och Flemingsberg, med skog emellan, är nog inte så attraktivt. Spårvägen skulle förmobilgen kunna byggas om en, eller ett par stadsdelar byggs i gladötrakterna. Annars duger det nog med enkelspår till en början och reducerad trafik. Om vi ska ha en bra potential så bör spårvägen väl fortsätta bortom Handen, mot Brandbergen, Trollbäcken och Tyresö! Ev. sluta ringen förbi Skarpnäck, Hökarängen och Högdalen mot Älvsjö... Men till Tyresö är nog tillräcklig första etapp för att bringa resenärer österifrån till Flemingsberg.
(På tal om duospårvägar... Järnvägen bör få ha sitt eget enkelspår med ett par mötesspår mellan Jordbro och Flemingsberg... Men skulle det passa in så bra om man vill bygga bostäder längs Spårväg Syds sträckning...)
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 2:19
av Enceladus
Södertörnskommunerna har föreslagit flera fortsättningar från Flemingsberg:
*Botkyrka
tänker sig en ring runt Tullingesjön, d.v.s. Flemingsberg–Riksten–Tumba–Alby–Masmo.
*Haninge
tänker sig en förlängning österut, d.v.s. Flemingsberg–Jordbro–Handen–Brandbergen–Tyresö.
*Huddinge, Salem och Tyresö
stödjer båda dessa fortsättningar.
*Tamsons
förordar en tvärspårväg mellan Huddinge och Haninge utan att gå in på detaljerna.
*Ett förslag som ännu inte har omnämnts officiellt är en fortsättning till Högdalen längs linje 172 (sträckan har dock föreslagits som tunnelbana på vissa håll).
På andra håll har det talats om olika fortsättningar från Älvsjö:
*Helldén
vill omvandla Örbyleden till ett urbant stråk och dra en spårväg där mellan Älvsjö och Skarpnäck.
*MP i Tyresö
föreslår en förlängning av spårvägen till Tyresö.
*Regionen
utreder Stomlinje Söderort-Nacka, i praktiken en förlängning av spårvägen till Globen.
*Vidare
beskrivs spårvägar till Nacka C samt i Östlig förbindelse, men dessa delar är mer oberoende.
Det finns alltså många förslag att välja mellan! Förslagen påverkar varandra i viss grad.
Det förslag som tycks ha kommit längst är förlängningen från Älvsjö till Globen. Från Flemingsberg verkar förlängningen till Haninge ha starkast stöd. Förlängningarna till Tyresö dröjer nog ytterligare, men de förefaller ha långsiktigt stöd (speciellt från Flemingsberg). Förlängningarna från Flemingsberg till Botkyrka och Vantör hänger däremot löst.
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 9:12
av Odd
Snabbspårvägsnätet i Stockholm börjar bli intressant som koncept, lite som London Overgrund, även om Overground är kanske mer likt tunnelbanan. Men ett större nätverk som kompletterar Tunnelbanan och pendeltågens trunkfunktion är nog rätt smart i en stad som har en kraftig mittpunkt där alla viktiga trunklinjer går samman i.
(Jag kommer inte på den svenska benämningen på engelskans "trunk line", men om nån kommer på det rätta svenska begreppet och delger det här så ändrar jag)
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 11:35
av twr
OM banan ska fortsätta från Flemingsberg är det rimligen mot Handen, så därför bör detta ”inte omöjliggöras” som det heter. Jag har väl svårt att se att behovet skulle vara särskilt stort under överskådlig tid. Dock om det på ett lämpligt sätt kan samordnas med eventuella utbyggnader av väg eller järnväg längs sträckan kan det vara mer intressant (för järnväg, se tråden om Nynäsbanan).
Jag tror att det skulle kunna vara motiverat att redan från början förlänga en eller två hållplatser österut in i Flemingsbergsdalen. När det området omvandlas till stadsbebyggelse är det enkelt att lägga in en spårväg i stil med Hammarby allé redan från början.
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 13:23
av M224
Varför ska den fortsätta mot Handen? Det är ju bara skog mellan Handen och Flemingsberg.
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 14:05
av Sio
M224 skrev:Varför ska den fortsätta mot Handen? Det är ju bara skog mellan Handen och Flemingsberg.
Den kan väl exploateras?7
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 14:09
av M224
Sio skrev:M224 skrev:Varför ska den fortsätta mot Handen? Det är ju bara skog mellan Handen och Flemingsberg.
Den kan väl exploateras?7
Med tanke på att den nya södertörnsleden kommer att gå mestadels i tunnel p.g.a. skogen så tror jag inte det kommer bli aktuellt med någon exploatering.
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 14:25
av Enceladus
M224 skrev:Varför ska den fortsätta mot Handen? Det är ju bara skog mellan Handen och Flemingsberg.
Varför finns det en järnväg mellan Stockholm och Malmö? Det är ju nästan bara skog däremellan!
M224 skrev:Sio skrev:M224 skrev:Varför ska den fortsätta mot Handen? Det är ju bara skog mellan Handen och Flemingsberg.
Den kan väl exploateras?7
Med tanke på att den nya södertörnsleden kommer att gå mestadels i tunnel p.g.a. skogen så tror jag inte det kommer bli aktuellt med någon exploatering.
Det är en viss skillnad mellan motorvägar och stadsbebyggelse. Nästan ingen vill ha motorvägar i närheten, men attraktiv stadsbebyggelse kan vara en tillgång för ett område. Även utan exploatering finns dock godstrafik från Nynäsbanan och persontrafik från Haninge och Tyresö.
(Notera för övrigt
det starka motståndet mot en ny bussväg mellan Huddinge och Kungens kurva och det svaga motståndet mot exploateringen av Glömsta.)
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 14:33
av M224
Den som lever får se. Flemingsbergsskogen är liksom Årstaskogen och Älvsjöskogen naturreservat och riktigt heta potatisar.
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 15:48
av TKO
Enceladus skrev:M224 skrev:Varför ska den fortsätta mot Handen? Det är ju bara skog mellan Handen och Flemingsberg.
Varför finns det en järnväg mellan Stockholm och Malmö? Det är ju nästan bara skog däremellan!
---klipp---
Tror svaret finns i "nästan" - för där det inte är skog bor det upp emot en miljon människor. Dock skulle järnvägen inte vara särskilt populär om den trafikerades med fordon med en största hastighet av 80 km/h...
/TKO
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 15:50
av TKO
twr skrev:OM banan ska fortsätta från Flemingsberg är det rimligen mot Handen, så därför bör detta ”inte omöjliggöras” som det heter. Jag har väl svårt att se att behovet skulle vara särskilt stort under överskådlig tid. Dock om det på ett lämpligt sätt kan samordnas med eventuella utbyggnader av väg eller järnväg längs sträckan kan det vara mer intressant (för järnväg, se tråden om Nynäsbanan).
Jag tror att det skulle kunna vara motiverat att redan från början förlänga en eller två hållplatser österut in i Flemingsbergsdalen. När det området omvandlas till stadsbebyggelse är det enkelt att lägga in en spårväg i stil med Hammarby allé redan från början.
Fast om spårvägssnutten i Flemingsbergsdalen skall vara början på en snabb och kapacitetsstark tvärförbindelse är kanske inte "esplanadspårväg" med en största hastighet på 30 km/h idealisk?
/TKO
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 16:02
av M224
TKO skrev:twr skrev:OM banan ska fortsätta från Flemingsberg är det rimligen mot Handen, så därför bör detta ”inte omöjliggöras” som det heter. Jag har väl svårt att se att behovet skulle vara särskilt stort under överskådlig tid. Dock om det på ett lämpligt sätt kan samordnas med eventuella utbyggnader av väg eller järnväg längs sträckan kan det vara mer intressant (för järnväg, se tråden om Nynäsbanan).
Jag tror att det skulle kunna vara motiverat att redan från början förlänga en eller två hållplatser österut in i Flemingsbergsdalen. När det området omvandlas till stadsbebyggelse är det enkelt att lägga in en spårväg i stil med Hammarby allé redan från början.
Fast om spårvägssnutten i Flemingsbergsdalen skall vara början på en snabb och kapacitetsstark tvärförbindelse är kanske inte "esplanadspårväg" med en största hastighet på 30 km/h idealisk?
/TKO
Hahaha tack för dagens skratt.
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 20:45
av twr
TKO skrev:twr skrev:OM banan ska fortsätta från Flemingsberg är det rimligen mot Handen, så därför bör detta ”inte omöjliggöras” som det heter. Jag har väl svårt att se att behovet skulle vara särskilt stort under överskådlig tid. Dock om det på ett lämpligt sätt kan samordnas med eventuella utbyggnader av väg eller järnväg längs sträckan kan det vara mer intressant (för järnväg, se tråden om Nynäsbanan).
Jag tror att det skulle kunna vara motiverat att redan från början förlänga en eller två hållplatser österut in i Flemingsbergsdalen. När det området omvandlas till stadsbebyggelse är det enkelt att lägga in en spårväg i stil med Hammarby allé redan från början.
Fast om spårvägssnutten i Flemingsbergsdalen skall vara början på en snabb och kapacitetsstark tvärförbindelse är kanske inte "esplanadspårväg" med en största hastighet på 30 km/h idealisk?
/TKO
Järnvägen skulle naturligtvis gå längre söderut på grund av dess större radier. Den kan inte gå rakt igenom den regionala stadskärnan. Så det är självklart först längre österut som järnvägen och spårvägen i så fall skulle gå samman.
Det tyckte jag var för självklart för att behöva skrivas ut!
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 20:50
av TKO
Fast spårvägen skall väl utgöra tvärförbindelsen för persontrafiken?
/TKO
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 20:53
av Enceladus
TKO skrev:Fast spårvägen skall väl utgöra tvärförbindelsen för persontrafiken?
Spårvägen från Skärholmen och järnvägen från Södertälje kan mötas öster om Flemingsbergsdalen.
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 21:24
av twr
Enceladus skrev:TKO skrev:Fast spårvägen skall väl utgöra tvärförbindelsen för persontrafiken?
Spårvägen från Skärholmen och järnvägen från Södertälje kan mötas öster om Flemingsbergsdalen.
Ja, precis. De kan göra det, och de måste nog göra det. I Flemingsberg går de ju vinkelrätt mot varandra, på olika nivåer.
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: torsdag 23 juli 2020 22:59
av TKO
twr skrev:Enceladus skrev:TKO skrev:Fast spårvägen skall väl utgöra tvärförbindelsen för persontrafiken?
Spårvägen från Skärholmen och järnvägen från Södertälje kan mötas öster om Flemingsbergsdalen.
Ja, precis. De kan göra det, och de måste nog göra det. I Flemingsberg går de ju vinkelrätt mot varandra, på olika nivåer.
Jag vidhåller att man skall tänka sej för både en och två gånger när man kör något som skall vara en snabb tvärförbindelse som "esplanadspårväg" - även om TF visst verkar tycka det är gulligt! Inga fler Gröndal tack... (eller Sundbyberg eller Sundbyberg eller Rissne eller Kista eller Sjöstaden)
tycker
Thomas K Ohlsson
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: fredag 24 juli 2020 0:13
av twr
TKO skrev:
Jag vidhåller att man skall tänka sej för både en och två gånger när man kör något som skall vara en snabb tvärförbindelse som "esplanadspårväg" - även om TF visst verkar tycka det är gulligt! Inga fler Gröndal tack... (eller Sundbyberg eller Sundbyberg eller Rissne eller Kista eller Sjöstaden)
tycker
Thomas K Ohlsson
Visst. Det är kanske inte en jättegenomtänkt åsikt från min sida. Men det är en relativt kort sträcka, och skulle inte vara den ända lite långsammare delsträckan. Jag tror inte heller att det egentligen är så jättetroligt att den skulle komma att förlängas till Handen.
Re: Ska Spårväg Syd fortsätta från Flemingsberg?
Postat: fredag 24 juli 2020 16:03
av TKO
twr skrev:TKO skrev:
Jag vidhåller att man skall tänka sej för både en och två gånger när man kör något som skall vara en snabb tvärförbindelse som "esplanadspårväg" - även om TF visst verkar tycka det är gulligt! Inga fler Gröndal tack... (eller Sundbyberg eller Sundbyberg eller Rissne eller Kista eller Sjöstaden)
tycker
Thomas K Ohlsson
Visst. Det är kanske inte en jättegenomtänkt åsikt från min sida. Men det är en relativt kort sträcka, och skulle inte vara den ända lite långsammare delsträckan. Jag tror inte heller att det egentligen är så jättetroligt att den skulle komma att förlängas till Handen.
Så är det nog! Därför kan en liten förlängning fungera som matarbana, ungefär som de flesta av Tvärbanans sträckor gör.
/TKO