När jag började som man säger "kolla läget" på den teknikfronten såg jag att Alstom faktiskt utvecklat en bränslecelldriven variant av sin Coradia LINT: https://en.wikipedia.org/wiki/Alstom_Coradia_LINTTKO skrev:Under en period av mitt liv hade jag ett närmast osunt intresse för de brittiska järnvägarna, vilket gjorde att jag läste flera facktidningar.
De brittiska järnvägarna har en stor andel oelektrifierade banor - även sådan med mycket stor trafik. Ända sedan 50-talet har det funnits ett program för att stegvis bygga ut elektrifieringen, takten har varierat efter hur mycket pengar den sittande regeringen velat anslå. Men det har gått framåt.
För cirka 15 år sedan stog man i begrepp att öka takten, när plötsligt någon höjdare på Network Rail (brittiska banverket) kom på att bränsleceller var framtidens melodi - här behövdes inga nya kontaktledningar. Tvärt om skulle man planera för att riva de befintliga när de var i behov av större reparationer. Det tog väl minst 5 år innan man insåg att detta kanske inte var en framkomlig idé, så för att vinna tillbaka den förlorade tiden skulle nu en snabb elektrifiering av både Midland mainline och Great Western mainline ske förutom ett stort antal regionala linjer. Detta blev för mycket för de resurser som fanns till buds och allt har blivit ett fiasko.
Vad kan vi lära av detta? Ja inte vet jag...
/TKO
till vad de anser vara en kommersiell produkt, nämligen Coradia iLINT. Här är Alstoms egen flashiga reklamfilm som visar upp de pre-production tågsätt som provats ut i trafik i Tyskland ett par år:
Och inte nog med det, man avser att försöka bygga in teknologin i vissa brittiska tåg också: https://www.railwaygazette.com/uk/breez ... 23.article
Åtminstone trodde man det förra året, inte så mycket verkar ha hänt där sedan dess.
Själv är jag förstås som tidigare tveksam - framför allt om man kan få någon som helst skalekonomi i värgasproduktionen. Har detta någon bäring på Sverige? Ja, framför allt Inlandsbanan tycks ju tro att detta är framtiden, jämfört med dielseldrift: https://inlandsbanan.se/projekt-vatgas-i-inlandet
Själv tror jag att det är tveksamt om det ens finns någon inlandsbana om 10 år.
Även Kinnekullebanan har nämnts, det har gjorts en del utredningar om möjliga framdriftsalternativ där: https://opengov.360online.com/Meetings/ ... mId=261841
Just nu verkar såväl elektrifiering som bränsleceller vara avförda från dagordningen, till förmån för batteritåg! Bombardier har faktiskt tagit fram en batteridriven variant av sin Talent 3-familj:
Nu ska ju Alstom och Bombardier (ev.) gå ihop, och en försäljning av Talent 3-familjen har ställts i utlovande för att få EU-kommissionens godkännande.