Sommar på Lilla Lidingöbron

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Thomas Lange
Inlägg: 2227
Blev medlem: tisdag 06 augusti 2002 13:17
Ort: Stockholm - Lidingö

Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av Thomas Lange »

Ju förr dess bättre.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Det vore ju trevligt om någon av Forums yngre aktiva, försedda med kamera och ev. eget fordon (försåvitt de inte törs åka kommunalt, något som undertecknad inte vågar) och dokumentera framväxten av Lilla Lidingöbron. Så att även en gammal tant som mest sitter hemma kunde få se lite vad som händer i Ropsten med omnejd.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

dr Cassandra Nojdh skrev:Det vore ju trevligt om någon av Forums yngre aktiva, försedda med kamera och ev. eget fordon (försåvitt de inte törs åka kommunalt, något som undertecknad inte vågar) och dokumentera framväxten av Lilla Lidingöbron. Så att även en gammal tant som mest sitter hemma kunde få se lite vad som händer i Ropsten med omnejd.
Nu tillhör jag inte de yngre aktiva men en uppdatering kan tant ändå få:

https://www.lidingonyheter.se/mmsen-har-lanserats/
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

/jes skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:Det vore ju trevligt om någon av Forums yngre aktiva, försedda med kamera och ev. eget fordon (försåvitt de inte törs åka kommunalt, något som undertecknad inte vågar) och dokumentera framväxten av Lilla Lidingöbron. Så att även en gammal tant som mest sitter hemma kunde få se lite vad som händer i Ropsten med omnejd.
Nu tillhör jag inte de yngre aktiva men en uppdatering kan tant ändå få:

https://www.lidingonyheter.se/mmsen-har-lanserats/
Nä, det räcker ju med att vara aktiv - desutom har ju farbror förmånen av att bo på Lidingö, om jag förstått saken rätt.

När jag läste den länkade artikeln undrade jag "vad :evil: är MSS för något" (inte ens jag kan veta allt :D ) , men det gick ju snabbt att ta reda på MSS - Movable Scaffolding System - alltså en formbärande, flyttbar grunka som används vid vad man väl får kalla för stränggjutning av betongkonstruktioner. Här hittade jag en animering av arbetssättet:



Har bestämt för mig att den sk. Älvsjöbågen byggdes med liknande teknik: https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%84lvs ... b%C3%A5gen
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av TKO »

"Glidform" sa vi på den tiden det var ok att benämna tekniska ting på svenska!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:"Glidform" sa vi på den tiden det var ok att benämna tekniska ting på svenska!

/TKO
Ja, här får ju ingenjörn ursäkta att jag är inne och klampar på ingenjörns fackområde. Glidformsteknik är väl rätt vanlig när man gjuter vertikala konstruktioner, brofundamenten till just Älvsjöbågen göts såvitt jag minns på detta sätt, och även det fula höghuset i Mårtensdal. Att gjuta horisontella konstruktioner som brobalkar verkar, åtminstone om man får tro wikipediaartikeln om Älvsjöbågen, rätt ovanligt, åtminstone i Sverige.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:
TKO skrev:"Glidform" sa vi på den tiden det var ok att benämna tekniska ting på svenska!

/TKO
Ja, här får ju ingenjörn ursäkta att jag är inne och klampar på ingenjörns fackområde. Glidformsteknik är väl rätt vanlig när man gjuter vertikala konstruktioner, brofundamenten till just Älvsjöbågen göts såvitt jag minns på detta sätt, och även det fula höghuset i Mårtensdal. Att gjuta horisontella konstruktioner som brobalkar verkar, åtminstone om man får tro wikipediaartikeln om Älvsjöbågen, rätt ovanligt, åtminstone i Sverige.
Eftersom jag var/är husbyggare har jag ingen uppfattning om hur ovanlig glidformsgjutning är vid brobyggen - men det kan säkert stämma att det är rätt ovanligt!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av C12C3C3C12 »

Jag kan besvara i all enkelhet besvara några, i detta fall järnvägsbroar som byggdes med glidform: Nya Årstabron, Stäketbroarna, Årstabergsbroarna samt Tomtebodabroarna om inte minnet sviker mig. Som jag fattar det var det en vanlig byggmetod i Stockholmstrakten. Där fick kära ingenjören TKO något att bita i, något svårtuggat.
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av Stefan Widén »

C12C3C3C12 skrev:Jag kan besvara i all enkelhet besvara några, i detta fall järnvägsbroar som byggdes med glidform: Nya Årstabron, Stäketbroarna, Årstabergsbroarna samt Tomtebodabroarna om inte minnet sviker mig. Som jag fattar det var det en vanlig byggmetod i Stockholmstrakten. Där fick kära ingenjören TKO något att bita i, något svårtuggat.
Lägg därtill Johanneshovsbron så har vi nog prickat alla glidformsbroar i Sthlm.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Broarna i Södertälje.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6463
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av Odd »

Jag tror jag har sett något som jag uppfattat som glidgjutformar på några av broarna för prestigeprojektet Förbifart Stockholm...
Genius on call
C12C3C3C12
Inlägg: 2077
Blev medlem: måndag 08 november 2010 13:50

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av C12C3C3C12 »

Stefan Widén skrev:
C12C3C3C12 skrev:Jag kan besvara i all enkelhet besvara några, i detta fall järnvägsbroar som byggdes med glidform: Nya Årstabron, Stäketbroarna, Årstabergsbroarna samt Tomtebodabroarna om inte minnet sviker mig. Som jag fattar det var det en vanlig byggmetod i Stockholmstrakten. Där fick kära ingenjören TKO något att bita i, något svårtuggat.
Lägg därtill Johanneshovsbron så har vi nog prickat alla glidformsbroar i Sthlm.

Stefan
Oops jag tror att vi alla glömde Älvsjöbågen i den här uppräkningen. Ja jag vet att den nämdes tidigare i den här tråden.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Odd skrev:Jag tror jag har sett något som jag uppfattat som glidgjutformar på några av broarna för prestigeprojektet Förbifart Stockholm...
Ja, broarna över E18 i Hjulsta och fyrspåret Barkarby-Jakobsberg.
Användarens profilbild
/jes
Inlägg: 674
Blev medlem: onsdag 09 oktober 2002 12:33

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av /jes »

Nu är det höst och arbetena fortsätter på "lilla" bron.

https://www.lidingonyheter.se/brospannet-sanks/
Breitspurbahn
Inlägg: 436
Blev medlem: tisdag 11 februari 2020 10:38

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av Breitspurbahn »

Det är ju bra att man nu skapar en bra bro som håller länge, men jag kan inte hjälpa att tycka att en snygg hängbro med väg/cykelbana/trottoar högst upp och t-bana/Lidingöbana undertill som på Öresundsbron hade varit riktigt snyggt. Det är ju inte särskilt långt, så det hade blivit något i stil med kedjebron i Budapest eller liknande äldre hängbro. :)
twr
Inlägg: 8899
Blev medlem: lördag 14 november 2009 11:48

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av twr »

Jag är osäker på om detta är den mest aktuella tråden om bron, men jag chansar. Hur långt har bygget kommit? När kan det tänkas bli trafikstart? Hur lång avstängning behövs?
twr
-----------------------
Var sak på sin plats.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

twr skrev:Jag är osäker på om detta är den mest aktuella tråden om bron, men jag chansar. Hur långt har bygget kommit? När kan det tänkas bli trafikstart? Hur lång avstängning behövs?
Webbtidningen Lidingö Nyheter har en del notiser om detta: https://www.lidingonyheter.se/kategori/ ... dingobron/

Enligt Lidingö stad blir det start för gång- och cykeltrafik våren 2022:
https://www.lidingo.se/toppmeny/byggabo ... 4863e.html

Ska försöka ta skotern upp på Torsviksklippan någon dag och se om jag kan få lite bilder, kanske.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av Stefan Widén »

Hösten 22 skulle spvtrafiken flyttas över till nya bron men det verkar bli sommaren 23 som avstängningen sker.

Stefan
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Stefan Widén skrev:Hösten 22 skulle spvtrafiken flyttas över till nya bron men det verkar bli sommaren 23 som avstängningen sker.

Stefan
Ja, det framgår ju av Lidingö stads notis, som jag refererade ovan:
Lidingö stad skrev:Entreprenadtiden för att bygga Lilla Lidingöbron och montera ned den gamla bron kommer att hållas inom de fem år som gäller i kontraktet med entreprenören. Spårvägen beräknas att läggas över på den nya bron i början av 2023, därefter monteras Gamla Lidingöbron ned.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5908
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Sommar på Lilla Lidingöbron

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Breitspurbahn skrev:Det är ju bra att man nu skapar en bra bro som håller länge, men jag kan inte hjälpa att tycka att en snygg hängbro med väg/cykelbana/trottoar högst upp och t-bana/Lidingöbana undertill som på Öresundsbron hade varit riktigt snyggt. Det är ju inte särskilt långt, så det hade blivit något i stil med kedjebron i Budapest eller liknande äldre hängbro. :)
En hängbro eller snedkabelbro hade nog varit svår att bygga där, bortsett från alla kostnads- och visuella aspekter. Problemet med dessa brotyper är att man dels måste ha bra bottenförhållanden för fundamenten till pylonerna (bärtornen, som ju bär upp hela brons tyngd) dels bra grund för att förankra bärlinorna vid landfästena (gäller hängbroar). Kedjebron i Budapest har f.ö. en fri spännvidd på strax över 200 m.

Den som vill läsa mer om alla broar som funnits eller tänkts till och från Lidingö rekommenderas dessa artiklar i Lidingö Nyheter:
https://www.lidingonyheter.se/broar-ove ... e-blev-av/
https://www.lidingonyheter.se/lidingobr ... den-gamla/
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar