Sommar på Lilla Lidingöbron
Postat: måndag 20 juli 2020 10:29
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Nu tillhör jag inte de yngre aktiva men en uppdatering kan tant ändå få:dr Cassandra Nojdh skrev:Det vore ju trevligt om någon av Forums yngre aktiva, försedda med kamera och ev. eget fordon (försåvitt de inte törs åka kommunalt, något som undertecknad inte vågar) och dokumentera framväxten av Lilla Lidingöbron. Så att även en gammal tant som mest sitter hemma kunde få se lite vad som händer i Ropsten med omnejd.
Nä, det räcker ju med att vara aktiv - desutom har ju farbror förmånen av att bo på Lidingö, om jag förstått saken rätt./jes skrev:Nu tillhör jag inte de yngre aktiva men en uppdatering kan tant ändå få:dr Cassandra Nojdh skrev:Det vore ju trevligt om någon av Forums yngre aktiva, försedda med kamera och ev. eget fordon (försåvitt de inte törs åka kommunalt, något som undertecknad inte vågar) och dokumentera framväxten av Lilla Lidingöbron. Så att även en gammal tant som mest sitter hemma kunde få se lite vad som händer i Ropsten med omnejd.
https://www.lidingonyheter.se/mmsen-har-lanserats/
Ja, här får ju ingenjörn ursäkta att jag är inne och klampar på ingenjörns fackområde. Glidformsteknik är väl rätt vanlig när man gjuter vertikala konstruktioner, brofundamenten till just Älvsjöbågen göts såvitt jag minns på detta sätt, och även det fula höghuset i Mårtensdal. Att gjuta horisontella konstruktioner som brobalkar verkar, åtminstone om man får tro wikipediaartikeln om Älvsjöbågen, rätt ovanligt, åtminstone i Sverige.TKO skrev:"Glidform" sa vi på den tiden det var ok att benämna tekniska ting på svenska!
/TKO
Eftersom jag var/är husbyggare har jag ingen uppfattning om hur ovanlig glidformsgjutning är vid brobyggen - men det kan säkert stämma att det är rätt ovanligt!dr Cassandra Nojdh skrev:Ja, här får ju ingenjörn ursäkta att jag är inne och klampar på ingenjörns fackområde. Glidformsteknik är väl rätt vanlig när man gjuter vertikala konstruktioner, brofundamenten till just Älvsjöbågen göts såvitt jag minns på detta sätt, och även det fula höghuset i Mårtensdal. Att gjuta horisontella konstruktioner som brobalkar verkar, åtminstone om man får tro wikipediaartikeln om Älvsjöbågen, rätt ovanligt, åtminstone i Sverige.TKO skrev:"Glidform" sa vi på den tiden det var ok att benämna tekniska ting på svenska!
/TKO
Lägg därtill Johanneshovsbron så har vi nog prickat alla glidformsbroar i Sthlm.C12C3C3C12 skrev:Jag kan besvara i all enkelhet besvara några, i detta fall järnvägsbroar som byggdes med glidform: Nya Årstabron, Stäketbroarna, Årstabergsbroarna samt Tomtebodabroarna om inte minnet sviker mig. Som jag fattar det var det en vanlig byggmetod i Stockholmstrakten. Där fick kära ingenjören TKO något att bita i, något svårtuggat.
Oops jag tror att vi alla glömde Älvsjöbågen i den här uppräkningen. Ja jag vet att den nämdes tidigare i den här tråden.Stefan Widén skrev:Lägg därtill Johanneshovsbron så har vi nog prickat alla glidformsbroar i Sthlm.C12C3C3C12 skrev:Jag kan besvara i all enkelhet besvara några, i detta fall järnvägsbroar som byggdes med glidform: Nya Årstabron, Stäketbroarna, Årstabergsbroarna samt Tomtebodabroarna om inte minnet sviker mig. Som jag fattar det var det en vanlig byggmetod i Stockholmstrakten. Där fick kära ingenjören TKO något att bita i, något svårtuggat.
Stefan
Ja, broarna över E18 i Hjulsta och fyrspåret Barkarby-Jakobsberg.Odd skrev:Jag tror jag har sett något som jag uppfattat som glidgjutformar på några av broarna för prestigeprojektet Förbifart Stockholm...
Webbtidningen Lidingö Nyheter har en del notiser om detta: https://www.lidingonyheter.se/kategori/ ... dingobron/twr skrev:Jag är osäker på om detta är den mest aktuella tråden om bron, men jag chansar. Hur långt har bygget kommit? När kan det tänkas bli trafikstart? Hur lång avstängning behövs?
Ja, det framgår ju av Lidingö stads notis, som jag refererade ovan:Stefan Widén skrev:Hösten 22 skulle spvtrafiken flyttas över till nya bron men det verkar bli sommaren 23 som avstängningen sker.
Stefan
Lidingö stad skrev:Entreprenadtiden för att bygga Lilla Lidingöbron och montera ned den gamla bron kommer att hållas inom de fem år som gäller i kontraktet med entreprenören. Spårvägen beräknas att läggas över på den nya bron i början av 2023, därefter monteras Gamla Lidingöbron ned.
En hängbro eller snedkabelbro hade nog varit svår att bygga där, bortsett från alla kostnads- och visuella aspekter. Problemet med dessa brotyper är att man dels måste ha bra bottenförhållanden för fundamenten till pylonerna (bärtornen, som ju bär upp hela brons tyngd) dels bra grund för att förankra bärlinorna vid landfästena (gäller hängbroar). Kedjebron i Budapest har f.ö. en fri spännvidd på strax över 200 m.Breitspurbahn skrev:Det är ju bra att man nu skapar en bra bro som håller länge, men jag kan inte hjälpa att tycka att en snygg hängbro med väg/cykelbana/trottoar högst upp och t-bana/Lidingöbana undertill som på Öresundsbron hade varit riktigt snyggt. Det är ju inte särskilt långt, så det hade blivit något i stil med kedjebron i Budapest eller liknande äldre hängbro.