Sida 1 av 1
Möjliga cykelbroar till pendeltåg och lokalbanor (Tollare?)
Postat: lördag 18 juli 2020 21:43
av Enceladus
Cykelbro över Drevviken ska nu utredas
I våras föreslog Centerpartiet en cykelbro över Drevviken mellan Skogås och Tyresö. Förslaget slår två flugor i en smäll:
1. Resandeunderlaget ökar i Skogås, vilket förhoppningsvis innebär fler avgångar.
2. Tyresöbor får fler möjligheter att resa med cykel och kollektivtrafik, vilket förhoppningsvis innebär mindre biltrafik.
I mitt tycke är det ett utmärkt förslag. Vilka andra platser kan tänkas vara lämpliga för cykelbroar till trafikslag där cyklar tillåts?
Tollare är en ny stadsdel i Nacka kommun med
över 1 500 invånare. Stadsdelen växer snabbt, men attraktiv kollektivtrafik saknas. Den närmaste busshållplatsen ligger cirka en kilometer från bebyggelsen. Ungefär lika långt är det till Saltsjöbanans station Östervik på andra sidan vattnet. Varför inte bygga en cykelbro mellan Tollare och Östervik?
Re: Möjliga cykelbroar till pendeltåg och lokalbanor (Tollar
Postat: måndag 20 juli 2020 0:01
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev:Cykelbro över Drevviken ska nu utredas
I våras föreslog Centerpartiet en cykelbro över Drevviken mellan Skogås och Tyresö. Förslaget slår två flugor i en smäll:
1. Resandeunderlaget ökar i Skogås, vilket förhoppningsvis innebär fler avgångar.
2. Tyresöbor får fler möjligheter att resa med cykel och kollektivtrafik, vilket förhoppningsvis innebär mindre biltrafik.
I mitt tycke är det ett utmärkt förslag. Vilka andra platser kan tänkas vara lämpliga för cykelbroar till trafikslag där cyklar tillåts?
Tollare är en ny stadsdel i Nacka kommun med
över 1 500 invånare. Stadsdelen växer snabbt, men attraktiv kollektivtrafik saknas. Den närmaste busshållplatsen ligger cirka en kilometer från bebyggelsen. Ungefär lika långt är det till Saltsjöbanans station Östervik på andra sidan vattnet. Varför inte bygga en cykelbro mellan Tollare och Östervik?
Jag tillåter mig att betvivla att en bro över Trångsundet kommer att attrahera några horder av cyklister från Tyresösidan. Möjligen en del (mer eller mindre) närboende i Trollbäcken.
En bro över Lännerstasundet vid Tollare måste i alla händelser ha samma segelfria nöjd som Skurubroarna. Dessutom är sundet på platsen ungefär 375 m brett,
https://minkarta.lantmateriet.se/?e=684 ... aries=true
samtidigt som vattendjupet i sundet är 20-25 m.
https://pasjon.eniro.se/#map=15.66/59.298592/18.237166
I så fall är det enbart bågbro eller snedkabelbro som är aktuell. Dessutom tvivlar jag på att ägarna till fastigheterna Erstavik 25:18 och Erstavik 25:1, som ligger mitt emot Tollare, är sådär väldigt intresserade av att få in brofäste och cykelväg på sin mark. För att inte tala om vad brokonstruktionen i sig skulle kosta.
Förefaller vara en förflugen tanke.
Re: Möjliga cykelbroar till pendeltåg och lokalbanor (Tollar
Postat: måndag 20 juli 2020 8:11
av Odd
Jag får inte ihop kartorna i inlägget ovan med ämnet. Jag tror Drevviken ligger längre ner.
Finns det karta eller koordinater som visar var man vill bygga bron?
Re: Möjliga cykelbroar till pendeltåg och lokalbanor (Tollar
Postat: måndag 20 juli 2020 9:33
av dr Cassandra Nojdh
Odd skrev:Jag får inte ihop kartorna i inlägget ovan med ämnet. Jag tror Drevviken ligger längre ner.
Finns det karta eller koordinater som visar var man vill bygga bron?
Kartreferenserna avsåg mina kommentarer till trådinledarens idé om en bro över Lännerstasundet vid Tollare. Här är en karta över Trångsundet (eller Trångsundssundet, som Lantmäteriet vill kalla platsen ifråga).
https://minkarta.lantmateriet.se/?e=681 ... aries=true
Drevviken är en sjö som under gynnsamma omständigheter inbjuder till mycket fin skridskoåkning på vintern. Båttrafiken är däremot obetydlig, därför är ju kraven på segelfri höjd för en tänkt bro inte lika stora.
Re: Möjliga cykelbroar till pendeltåg och lokalbanor (Tollar
Postat: måndag 20 juli 2020 18:33
av dr Cassandra Nojdh
Det finns ytterligare intressant information om fastigheterna söder om Tollare och Lännerstasundet. Fastigheten Erstavik 25:18 ägs av en privatperson, Erstavik 25:1 är däremot det gamla avvecklade fideikommisset Erstavik
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fideikommiss
Trots att Riksdagen redan 1964 bestämde att fideikommissen skulle avvecklas har en del av dessa fått dispens efter dispens från detta av olika (oftast) s-regeringar. Med hjälp av detta, i det här fallet kompisen Marita Ulvskog (en politikertyp som min anständighet förbjuder mig att benämna vid sitt rätta epitet) kunde huvudmannen i släkten af Petersens - Johan af Petersens, i samband med ett arvsskifte 1998 genomföra en operation som till och med ställer Janne Stenbecks maktövertagande i skuggan:
https://www.expressen.se/dinapengar/ade ... ans-vilja/
Har man kontakter så har man. Släkten är värst, speciellt adelen på slottelen (som friherre P. Ramel brukade säga - eller vad säger ingenjör CS?). Nu ägs det till till aktiebolag överförda godset - Herman Petersen Fideikommiss AB - till 100% av släktens nuvarande huvudman Carl af Petersens:
https://www.ratsit.se/5591909840-Herman ... kommiss_AB
Det är ett sk. fideikommissaktiebolag, dvs. med regeringen Löfvéns benägna tillstånd betraktas aktierna i bolaget ändå som fideikommissegendom - tyvärr helt i överensstämmelse med avvecklingslagens bokstav.
Jag skulle vilja se den kommunala planerare som kommer till Carl af Petersens och säger "hördudu, vi vill bygga bro och cykelväg till Österviks station över din mark". Speciellt som mandatfördelningen i Nacka kommun ser ut som den gör. Fast man vet ju aldrig. Johan af Petersens åkte i alla fall på pumpen i domstolarna 2007:
https://centrumforrattvisa.se/johans-ma ... -golfbana/

-las inte med (den jordägande) adeln, för då........
Re: Möjliga cykelbroar till pendeltåg och lokalbanor (Tollar
Postat: måndag 20 juli 2020 18:42
av dr Cassandra Nojdh
dr Cassandra Nojdh skrev:Det finns ytterligare intressant information om fastigheterna söder om Tollare och Lännerstasundet. Fastigheten Erstavik 25:18 ägs av en privatperson, Erstavik 25:1 är däremot det gamla avvecklade fideikommisset Erstavik
https://sv.wikipedia.org/wiki/Fideikommiss
Trots att Riksdagen redan 1964 bestämde att fideikommissen skulle avvecklas har en del av dessa fått dispens efter dispens från detta av olika (oftast) s-regeringar. Med hjälp av detta, i det här fallet kompisen Marita Ulvskog (en politikertyp som min anständighet förbjuder mig att benämna vid sitt rätta epitet) kunde huvudmannen i släkten af Petersens - Johan af Petersens, i samband med ett arvsskifte 1998 genomföra en operation som till och med ställer Janne Stenbecks maktövertagande i skuggan:
https://www.expressen.se/dinapengar/ade ... ans-vilja/
Har man kontakter så har man. Släkten är värst, speciellt adelen på slottelen (som friherre P. Ramel brukade säga - eller vad säger ingenjör CS?). Nu ägs det till till aktiebolag överförda godset - Herman Petersen Fideikommiss AB - till 100% av släktens nuvarande huvudman Carl af Petersens:
https://www.ratsit.se/5591909840-Herman ... kommiss_AB
Det är ett sk. fideikommissaktiebolag, dvs. med regeringen Löfvéns benägna tillstånd betraktas aktierna i bolaget ändå som fideikommissegendom - tyvärr helt i överensstämmelse med avvecklingslagens bokstav.
Jag skulle vilja se den kommunala planerare som kommer till Carl af Petersens och säger "hördudu, vi vill bygga bro och cykelväg till Österviks station över din mark". Speciellt som mandatfördelningen i Nacka kommun ser ut som den gör. Fast man vet ju aldrig. Johan af Petersens åkte i alla fall på pumpen i domstolarna 2007:
https://centrumforrattvisa.se/johans-ma ... -golfbana/

-las inte med (den jordägande) adeln, för då........
PS: Adliga släkten af Petersens är intressant. Den härstammar från grosshandlaren i Stockholm och direktören för Ostindiska kompaniet, Herman Petersen (1713–1765). Herman Petersens två söner, kanslisten i Kungliga kansliet, Johan Abraham Petersen (1742–1795) och grosshandlaren i Stockholm, Herman Petersen (1743–1814), "adlades för faderns förtjänster 1770 23/1 på Stockholms slott av kung Adolf Fredrik med namnet af Pettersens" (källa: Riddarhuset). Det var väl i stort sett det sista Adolf Fredrik gjorde innan han åt ihjäl sig 12/2 samma år. Intressant är också formuleringen "adlades för faderns förtjänster". Det normala var väl att annars att man adlades för egna förtjänster (och sedan blev alla manliga efterkommande "inflations"-adelsmän, något som föranledde begränsningarna i 1809 års Regeringsform). Men det som fadern tjänat in kom väl väl till pass. Frihetstidens regeringar var ju inte helt oemottagliga för generöst tilltagna dusörer. I stort sett alla var mutkolvar:
https://slakthistoria.se/livet-forr/nar ... de-sverige
ett förfall som tyvärr ledde fram till Gustav III:s envälde.
Re: Möjliga cykelbroar till pendeltåg och lokalbanor (Tollar
Postat: onsdag 22 juli 2020 13:38
av Harald
Det var dåligt av Centrum för rättvisa att åta sig fallet med golfbanan. De driver principiella fall, men jag har haft uppfattningen att de gör det ifrån den vanlige medborgarens perspektiv. Ville man driva en äganderättsfråga i Europadomstolen så hade det nog funnits mer ömmande fall. Johan af Petersens hade haft råd att driva sin sak själv. Men om anläggande av en golfbana anses vara ett så allmänt intresse att det motiverar tvångsförsäljning av mark så borde det väl gälla byggande av en cykelbro också. Men ett golfbanebolag kanske är lite tuffare än kommunala tjänstemän. Jag minns hur dessa i Göteborg började skälva i byxorna om man nämnde att Stenaterminalen borde flyttas från Masthuggskajen.
Re: Möjliga cykelbroar till pendeltåg och lokalbanor (Tollar
Postat: onsdag 22 juli 2020 17:50
av dr Cassandra Nojdh
Harald skrev:Det var dåligt av Centrum för rättvisa att åta sig fallet med golfbanan. De driver principiella fall, men jag har haft uppfattningen att de gör det ifrån den vanlige medborgarens perspektiv. Ville man driva en äganderättsfråga i Europadomstolen så hade det nog funnits mer ömmande fall. Johan af Petersens hade haft råd att driva sin sak själv. Men om anläggande av en golfbana anses vara ett så allmänt intresse att det motiverar tvångsförsäljning av mark så borde det väl gälla byggande av en cykelbro också. Men ett golfbanebolag kanske är lite tuffare än kommunala tjänstemän. Jag minns hur dessa i Göteborg började skälva i byxorna om man nämnde att Stenaterminalen borde flyttas från Masthuggskajen.
Tja, kanske det. Man kan ju tycka att Johan af Petersens kunde ha gjort upp i godo med golfklubben, den markbit han blev av med kan ju inte har varit av så stort värde.
https://minkarta.lantmateriet.se/?e=684 ... aries=true
Först trodde jag att det rörde sig om ett principiellt motstånd, men det var tydligen andra planer som gällde då:
https://www.nvp.se/Arkiv/Artiklar/2003/ ... -Erstavik/
Detta processade han om i stort sett till sin död 2015:
https://mitti.se/nyheter/erstavik-stamm ... a&view=app
Vid Östervik är förhållandena annorlunda, där finns ju bl.a. en hel del bebyggelse. Men det som är avgörande för att detta med Tollare/Lännerstasundet är en dödfödd idé är att kostnaderna för ett brobygge inte på något sätt står i proportion till (den föregivna) nyttan.
Re: Möjliga cykelbroar till pendeltåg och lokalbanor (Tollar
Postat: söndag 30 januari 2022 19:50
av Enceladus
Re: Möjliga cykelbroar till pendeltåg och lokalbanor (Tollar
Postat: måndag 31 januari 2022 13:16
av Breitspurbahn
En bro över Lännerstasundet kan nog bli svårt med tanke på krav på segelhöjd och det djupa vattnet.
Något jag själv tänkt flera gånger när jag passerat där är att en passage under Stäket hade varit något då det ter sig märkligt att någon på Skogsö/Saltsjöbadensidan som vill till övriga Nacka utan att bli blöt måste åka upp till Skurusundet.
Stäket är enbart 3 meter djupt och väldigt smalt så en tunnel där hade varit lämplig. En lokalväg med cykelbana som sammankopplar Gammeluddsvägen med Kyrkogårdsvägen.
Största problemet är väl Gammeluddsvägen redan lutande karaktär iochmed berget, men det är inget oöverkomligt problem.