"Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen"
Postat: måndag 13 juli 2020 15:50
Uppmaningen till regeringen – satsa på regiontågen: ”Pendlarna måste prioriteras”
SVT Nyheter har publicerat en artikel om tågtrafiken i Mälardalen. I artikeln intervjuas Region Västmanlands regionråd Tommy Levinsson (S). Det görs ett antal påståenden som kan behöva faktakollas.
1. "Fjärrtågsresenärer åker inte varje dag. Det gör regiontågsresenärer." Påståendet är fullt rimligt, hur relevant är det? Det är väl antalet dagliga resenärer som räknas, oavsett hur många som är unika.
2. "Vi i Mälardalstrafik har köpt tåg". Påståendet är helt riktigt, men å andra sidan har Mälardalstrafik inga planer på att köra tåg mellan Stockholm och Västerås. Det ansvaret överlämnar politikerna åt marknaden. Mitt tips är att inte klaga på trafiken om det inte ens finns någon vilja att upphandla den. Det är klart att marknaden vinstmaximerar.
3. "Redan idag är det svårt att hitta sittplatser på vissa sträckor under vissa tider." Påståendet stämmer enligt den senaste resandestatistiken. Detta beror dock huvudsakligen på att kapacitetssvaga tåg körs. Med kapacitetsstarka tåg borde det finnas lediga sittplatser även i rusningen. Men det vill ju politikerna inte göra mellan Stockholm och Västerås.
4. "Det är klart vi behöver rusta vägar också men det är järnvägen som sväljer den största kapaciteten." Påståendet är sant, men det är just vägar som Mälardalen har valt att satsa på. Pendeltågen har i princip redan kollapsat sett till ståplatsutnyttjandet före pandemin. Tids nog drabbar järnvägens groteska kapacitetsbrister även regiontågen.
SVT Nyheter har publicerat en artikel om tågtrafiken i Mälardalen. I artikeln intervjuas Region Västmanlands regionråd Tommy Levinsson (S). Det görs ett antal påståenden som kan behöva faktakollas.
1. "Fjärrtågsresenärer åker inte varje dag. Det gör regiontågsresenärer." Påståendet är fullt rimligt, hur relevant är det? Det är väl antalet dagliga resenärer som räknas, oavsett hur många som är unika.
2. "Vi i Mälardalstrafik har köpt tåg". Påståendet är helt riktigt, men å andra sidan har Mälardalstrafik inga planer på att köra tåg mellan Stockholm och Västerås. Det ansvaret överlämnar politikerna åt marknaden. Mitt tips är att inte klaga på trafiken om det inte ens finns någon vilja att upphandla den. Det är klart att marknaden vinstmaximerar.
3. "Redan idag är det svårt att hitta sittplatser på vissa sträckor under vissa tider." Påståendet stämmer enligt den senaste resandestatistiken. Detta beror dock huvudsakligen på att kapacitetssvaga tåg körs. Med kapacitetsstarka tåg borde det finnas lediga sittplatser även i rusningen. Men det vill ju politikerna inte göra mellan Stockholm och Västerås.
4. "Det är klart vi behöver rusta vägar också men det är järnvägen som sväljer den största kapaciteten." Påståendet är sant, men det är just vägar som Mälardalen har valt att satsa på. Pendeltågen har i princip redan kollapsat sett till ståplatsutnyttjandet före pandemin. Tids nog drabbar järnvägens groteska kapacitetsbrister även regiontågen.