Kollektivtrafikplan 2050 och trafikslagens minimiutbud

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Enceladus
Inlägg: 9944
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Kollektivtrafikplan 2050 och trafikslagens minimiutbud

Inlägg av Enceladus »

Det finns två dogmer som tycks dominera trafikplaneringen i Stockholm: "tunnelbanan har en unik status" samt "stadstrafik har högre standard än förortstrafik". Ett exempel på den första dogmen är att blå linjen har 10-minuterstrafik medan pendeltågen har 15-minuterstrafik, trots att blå linjen har färre resenärer med alla mått mätt. Ett exempel på den andra dogmen är att linje 96 har högre turtäthet än linje 791, trots att den tidigare inte ens har hälften så många resenärer som den senare.

Trafikslagens minimiutbud är ett känsligt ämne, vilket kanske vittnar om dess vikt. Likväl är ämnet avgörande för trafikplaneringen. Här är en länk till Region Stockholms "Kollektivtrafikplan 2050". Innehållet i det interaktiva dokumentet genomsyras uppenbarligen av ovanstående två dogmer. Enligt dokumentet har de olika trafikslagen följande minimiutbud (eller standard som det kallas där) under mellantrafiken:

*Tunnelbana ska ha minst 10-minuterstrafik.
*Stadstrafik (stombussar och spårvägar) ska ha minst 10-minuterstrafik.
*Pendeltåg och lokalbanor ska ha minst 20-minuterstrafik.
*Förortstrafik (stombussar och spårvägar) ska ha minst 15-minuterstrafik.

Är dessa riktlinjer rätt väg framåt eller finns det anledning att ifrågasätta dem? Det är väl troligt att segregationen kommer att öka ytterligare när trafiken delas upp i tydliga klasser på det här sättet. Å andra sidan kan en sådan utveckling anses vara önskvärd. Dagens samhälle är ju en produkt av den förda politiken som avsiktligt har motverkat jämlikhet.