Engelbrekslänken, Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Användarens profilbild
Martin
Inlägg: 1572
Blev medlem: fredag 02 maj 2003 23:47
Ort: Hjärtat av Bohuslän

Engelbrekslänken, Göteborg

Inlägg av Martin »

Hittar ingen info om hur den nya spårvägen i Engelbrektsgatan ska anslutas till befintligt nät.
Kommer man kunna svänga ut på Skånegatan åt både norr och söder, och mot söder och väster i korsningen Envelbrektsgatan/Södra vägen?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk
------------------------------------
Det är ni som är dom konstiga, det är jag som är normal! (J.Thåström)
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Engelbrekslänken, Göteborg

Inlägg av jesper »

Ja, tanken är kompletta spårtrianglar i bägge ändar
Användarens profilbild
Hechtwagen
Inlägg: 3092
Blev medlem: tisdag 29 april 2008 21:10

Re: Engelbrekslänken, Göteborg

Inlägg av Hechtwagen »

Med en kilometerkostnad på 422 miljoner så slår de gott och väl prisrekord för gstuspårvägar i detta land!

Vad säger SL skeptikerna nudå som alltid ryggradsmässigt förklarar att "SL" inte vet hur man anlägger spårvägar kostnadseffektivt!
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1028
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Engelbrekslänken, Göteborg

Inlägg av Christer J »

Hechtwagen skrev:Med en kilometerkostnad på 422 miljoner så slår de gott och väl prisrekord för gstuspårvägar i detta land!

Vad säger SL skeptikerna nudå som alltid ryggradsmässigt förklarar att "SL" inte vet hur man anlägger spårvägar kostnadseffektivt!
Nå, det rör sig om ca 450 meter dubbelt rakspår - som troligen inte är så dyrt (även om man kan behöva flytta på rör och annat). Det som är dyrt är väl att behöva lägga in 12 nya växlar för en så kort sträcka.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
Johannes
Inlägg: 4
Blev medlem: torsdag 06 februari 2020 11:26

Re: Engelbrekslänken, Göteborg

Inlägg av Johannes »

Försökte hitta en förstudie eller nåt där man kan se vad som ingår i kostnaden men jag hittade ingen...
Skulle dock gissa att det förutom det som Christer nämnde ingår arkeologisk utgrävning samt bygge av nån GC bana.
jesper
Inlägg: 187
Blev medlem: onsdag 02 juni 2004 17:25
Ort: Mölndal

Re: Engelbrekslänken, Göteborg

Inlägg av jesper »

Johannes skrev:Försökte hitta en förstudie eller nåt där man kan se vad som ingår i kostnaden men jag hittade ingen...
Skulle dock gissa att det förutom det som Christer nämnde ingår arkeologisk utgrävning samt bygge av nån GC bana.
Här kan det nog finnas mer information:
https://www5.goteborg.se/prod/intraserv ... nr_140.pdf
Skriv svar