Enceladus skrev:Svårare att pendla för den med lägre inkomst
forskning.se skrev:Det är dyrt att åka med buss och spårvagn – och inte alltid tryggt. Många föredrar istället att skjutsa varandra med bil. Forskare har studerat hur invånare i bland annat Hammarkullen och Botkyrka upplever kollektivtrafiken.
Rubriken "Svårare att pendla för den med lägre inkomst" som sajten forskning.se valt känns lite som ett klickbete. Rubriken på rapporten som "artikeln" refererar till är "Hur kan kollektivtrafiken bidra till tillgänglighet och social rättvisa?".
Rapportförfattarna skrev:Fokusgrupper och enskilda intervjuer genomfördes med totalt 41 individer. De var mellan 17 och 62 år och antingen arbetssökande, studerande på gymnasie- eller universitetsnivå eller anställda i låginkomstyrken (de flesta inom äldreomsorg).
Rapportförfattarna skrev:Informanterna rekryterades via två arbetsförmedlingar, via ett socialt stödnätverk för ungdomar och bland anställda vid två äldreboenden. På så sätt har det varit möjligt att få en bred bild av uppfattningen om kollektivtrafiksystemet i de olika städerna, samt de mobilitetsstrategier som nyttjas.
Det statistiska underlaget för studien är inte jätteimponerande precis. De 41 personerna är grupperade i sju fokusgrupper. Mot bakgrund av spridning i ålder och allt annat så får vad relativt få personer tycker en ganska stor betydelse. Jag säger inte att slutsatserna är felaktigta, bara att underlaget är lite tunt.
Rapportförfattarna skrev:Eftersom vi har intervjuat olika individer med skilda erfarenheter och förutsättningar ger studien inga entydiga svar på hur kollektivtrafiken används och upplevs. Några generaliseringar kan dock göras. Flertalet av de unga arbetssökande och studerande beskriver en god mobilitet och tillgänglighet tack vare ett gott utbud av kollektivtrafik i deras nuvarande situation som arbetssökande med gott om tid. Det gör även de vuxna som arbetar i det centralt belägna äldreboendet. De vuxna som arbetar på det perifert belägna äldreboendet däremot beskriver sin mobilitet som betungande, tillgängligheten till arbetet är svår och en dåligt anpassad kollektivtrafik påverkar deras livssituation negativt.
Arbetar man på ett central beläget äldreboende funkar kollektivtrafiken bättre än om man arbetar på ett perifert beläget äldreboende. Inte så oväntat kanske...
Rapportförfattarna skrev:Bortsett från den betungande arbetspendlingen för medarbetarna på det perifera äldreboendet kan vi dra slutsatserna att informanterna upplever att de kan resa vart de vill och att det inte i första hand är transportsystemet som sätter gränser för deras upplevda mobilitet.
Inga större fel på kollektivtrafiken alltså? (Inte ens bristande nattrafik...)
Personligen ger jag inte mycket för allt snack om att "inte ha råd" att betala för resor med kollektivtrafiken. Jag säger inte att
alla har råd, men många gånger verkar det mer handla om att spara pengar till annat eftersom det är så lätt att tillämpa "mobilitetsstrategin" planka.
Rapportförfattarna skrev:De som inte har råd att betala för resan med kollektivtrafiken har olika strategier för att undvika att betala för resan, något som merparten av våra informanter vittnar om att de vet att andra gör. Strategierna innebär bland annat att planka genom att gå bakom någon annan i spärrarna till tunnelbanan eller låta bli att köpa biljett i mobil-appen. En informant betalar inte alltid när han åker till sitt jobb:
Jag betalar alltid om jag åker in till stan, då köper jag, med inte när jag åker till jobbet, då betalar jag faktiskt inte alls, för jag vill inte betala så mycket för att åka en och en halv hållplats, liksom...(Abdel 21, Gårdsten)
En annan informant som har ett skolkort berättar att efter skolkortets giltighetstid (klockan 20 på kvällen) så köper han ingen biljett eftersom det oftast inte finns några kontrollanter senare på kvällen. Skulle någon kontrollant kliva på så köper man direkt en biljett via appen. Denna kunskap om hur de kan resa utan att betala kan förstås som en resurs, som en mobilitetsstrategi när man tycker att det är för dyrt.
Hur man åker "en halv hållplats" kan man i och för sig undra, men ändå. Hur många känner ni som tycker att SLs priser är rätt bra? Jag tycker att de flesta (som jag känner privat) oavsett inkomst gnäller över att det är dyrt med kollektivtrafik och borde vara gratis. Lite på samma sätt som att tycka att skatterna alltid är för höga... (Hur gratis kollektivtrafik går ihop med sänkta skatter vet jag inte. Och bara för att förtydliga: Med "gratis kollektivtrafik" menar jag att man inte behöver köpa någon biljett för att utnyttja kollektivtrafiken. Jag vet att somliga väljer att inte förstå vad som avses med ordet "gratis" så fort det förekommer i samma mening som "kollektivtrafik". Men för det stora flertalet så är det glasklart.)
Rapportförfattarna skrev:Trots att många anser att kostnaderna för enkel- eller månadsbiljett är för höga så reflekterar de inte eller verkar bekymrade över de kostnader som kommer med användandet av bil.