Sida 1 av 1

Croydon, England 2003

Postat: lördag 21 februari 2004 15:58
av Olle
Lite bilder från Croydon .........

Bild

Pubben vid spårvägen i West Croydon.

Bild

Spårvagnen i hörnet där pubben ligger vid West Croydon.

Bild

Vagnen på enkelspår genom centrala Croydon medurs mot East Croydon.

Bild

Inne i Croydon där linjerna går på dubbelspår.

Bild

East Croydon BR station. Härifrån går tågen till London. Vi åkte med Docklands till slutstationen Lewisham och tog där BR tåget till Elmers End. Vissa tåg går även till Beckham Junktions. Från Elmer End åkte vi sedan till Croydon med spårvagnen. Man måste emellertid tänka på att linjen ligger till största delen utanför zon 3.

Bild

Tre vagnar möts vid East Croydon.

Bild

och så en linjekarta förstås.

:oops: lle.

Postat: lördag 21 februari 2004 16:42
av bruse
SL påstår att A32, alltså samma vagn som finns i Croydon, inte går att använda på stadsgator med liten radie. Lyssnar inte London Transport på SL, de har ju alltid rätt! :evil:

Postat: lördag 21 februari 2004 16:43
av kildor
Snygga bilder.

En liten off-topic-fråga, men plattorna i marken längs hållplatserna, med räfflor och prickar, är det någon internationell standard som hjälp för synskadade? Jag har sett dem på flera platser i världen, men blev nog mest förvånad när jag såg dem i Bangkok för några år sedan. Någon som vet nåt mer om dem?

Postat: söndag 22 februari 2004 6:39
av ragge
bruse skrev:SL påstår att A32, alltså samma vagn som finns i Croydon, inte går att använda på stadsgator med liten radie. Lyssnar inte London Transport på SL, de har ju alltid rätt! :evil:
Det jag fick lära mig var att det går att köra dem i mindre kurvradier men de måste i så fall ändras lite i kjolen vid leden. Så det är i någon mån rätt att hävda både det ena och det andra.

/ragge

Postat: söndag 22 februari 2004 8:15
av spårsnoken
kildor skrev:Snygga bilder.

En liten off-topic-fråga, men plattorna i marken längs hållplatserna, med räfflor och prickar, är det någon internationell standard som hjälp för synskadade? Jag har sett dem på flera platser i världen, men blev nog mest förvånad när jag såg dem i Bangkok för några år sedan. Någon som vet nåt mer om dem?
----------------------------------
Du kanske inte tror det men faktum är att Thailands politik på handikappområdet fått stort beröm internationellt och om jag inte minns fel så utsågs Thailand förra året till ett av de länder som var bäst internationellt på handikapp-politik.
mvh/spårsnoken

A32 i snäva kurvor

Postat: söndag 22 februari 2004 11:56
av Ragnar T
bruse skrev:SL påstår att A32, alltså samma vagn som finns i Croydon, inte går att använda på stadsgator med liten radie. Lyssnar inte London Transport på SL, de har ju alltid rätt! :evil:
Tjaha, varför skulle SL kräva av kollegorna i London att de skall lyssna på SL? Varför anser Du att SL alltid har rätt? Inte har jag påstått att SL har rätt i alla fall!

Samarbetet med kollegorna i Köln, Bonn, Saarbrücken, Haag, Croydon och Istanbul är faktiskt mycket gott och ingen i det gänget anser sig vara förmer än någon annan. Tvärtom så delar vi de flesta uppfattningar om vad som är bra respektive mindre bra hos vår gemensamma Bombardier-vagn! Var och en av oss har punkter där vi kanske tänkt och handlat litet bättre än de andra, men var och en av oss har minsann också haft all anledning att ta lärdom av de andra. Sedan är det inte mer med det!

När det gäller A32 i snäva kurvor, så fanns det ingen anledning att specificera vagnen för mindre radier än 25 m i trafikspår (med full last) och för depåspår för 20 m (olastad - en sådan kurva finns i Brommadepån). Vi vet, och visste redan då, att vagnen mycket väl kan köras i snävare radier vid ett något annat utförande hos ledpartierna än det som A32 har. Blir snävare radier aktuella, vilket vi dock för tillfället tyvärr inte ser att det kommer att bli aktuellt, så kan man göra lämpliga modifieringar.

Bruse, när tänker Du f ö hämta "C20-kaffet"? Hör av Dig så hittar vi tid och plats!

/Radielle Ragge

Re: A32 i snäva kurvor

Postat: söndag 22 februari 2004 17:30
av bruse
Ragnar T skrev:Varför anser Du att SL alltid har rätt? Inte har jag påstått att SL har rätt i alla fall!
Man får det intrycket när man hör tjänstemän och politiker tala. Kanske inte så mycket hos SL, men allmänt Stockholmare, svårt att förstå att det finns en värld utanför tullarna. En värld där man redan löst problemen och som kanske tom vet bättre!

Har aldrig pekat ut dig Ragnar, det får du aldrig påstå!!!
Ragnar T skrev:Bruse, när tänker Du f ö hämta "C20-kaffet"? Hör av Dig så hittar vi tid och plats!
Va?! Har jag gratis kaffe att inhämta? Var var var??!?!

Re: A32 i snäva kurvor

Postat: söndag 22 februari 2004 18:23
av BaardB
Ragnar T skrev: När det gäller A32 i snäva kurvor, så fanns det ingen anledning att specificera vagnen för mindre radier än 25 m i trafikspår (med full last) och för depåspår för 20 m (olastad - en sådan kurva finns i Brommadepån).
Betyr det at A32 i prinsippet kan kjøres på Djurgårdslinjen; det er vel ikke under 20 meters radie der?


Baard
som bor i en by som har 16,5 meters radie i trafikkspår

Re: A32 i snäva kurvor

Postat: söndag 22 februari 2004 18:33
av bruse
BaardB skrev:
Ragnar T skrev: När det gäller A32 i snäva kurvor, så fanns det ingen anledning att specificera vagnen för mindre radier än 25 m i trafikspår (med full last) och för depåspår för 20 m (olastad - en sådan kurva finns i Brommadepån).
Betyr det at A32 i prinsippet kan kjøres på Djurgårdslinjen; det er vel ikke under 20 meters radie der?


Baard
som bor i en by som har 16,5 meters radie i trafikkspår
Ja enligt vad Ragnar skriver här ovan så. Men av andra tjänstemän på SL (nämner inga namn här, å ingen ska ens våga fråga - det är grundlagskyddat) har man ju hört att det går absolut inte!

Kanske dags att tjänstemännen snackar ihop sig lite?

Va, visste Du inte det?

Postat: söndag 22 februari 2004 19:56
av Ragnar T
Hörnu Mister Bruse!

Du har ju "bildvinnarkaffe" att hämta hos mig! Har Du inte läst mitt "jurybeslut" om bästa bilden på sista C20-leveransen? Någon behållning skall Du väl ha av att Du var så modig, att Du vågade luta Dig ut genom fönstret på TLC och knäppa ett par bilder!

F ö så undrar jag apropå "grälet" om små kurvradier om någon vet vilken som var radien i Stockholms på sin tid snävaste vändslinga? Själv tror jag att jag vet och naturligtvis också då var den slingan fanns. Som en ledtråd så kan nämnas att det, efter vad jag fick höra, inte gick att köra mustangtåg med släp i den slingan för då knäcktes koppelvaggan på släpet och/eller motorvagnen. Om AGR svarar rätt, så är det kanske litet "fusk" från en insider. Jag ger honom därför en timmes handikapp, sedan får han svara och då skall vi se om han fixar att vara först i alla fall!

Ha det gott i kvällningen alla diggare!

/Ruggige Radiediggaren

Postat: söndag 22 februari 2004 20:02
av Johan Eriksson
x

Postat: måndag 23 februari 2004 10:17
av MartinW
Jag var på IKEA i Croydon igår, och borde givetvis tagit med mig kameran för några bilder på vagnar...
Åkte sträckan Mitcham Junction-Ampere Way tor.
I vanliga fall brukar det bli Wimbledon-Ampere Way, men eftersom London Underground inte körde tuben Putney Bridge-Wimbledon fick jag ta en omväg med tåg istället.

Det får bli nästa gång.

Re: Va, visste Du inte det?

Postat: måndag 23 februari 2004 10:22
av bruse
Ragnar T skrev:Hörnu Mister Bruse!

Du har ju "bildvinnarkaffe" att hämta hos mig! Har Du inte läst mitt "jurybeslut" om bästa bilden på sista C20-leveransen? Någon behållning skall Du väl ha av att Du var så modig, att Du vågade luta Dig ut genom fönstret på TLC och knäppa ett par bilder!
Oj, det missade jag. Tack, det var som fan! Trodde ni skulle komma med blommor å fanfar... men får väl komma över nån dag. Kanske till påsklovet så kan den mycket intresserade Klonen hänga med?

Re: Va, visste Du inte det?

Postat: måndag 23 februari 2004 11:08
av AGR
Ragnar T skrev:Hörnu Mister Bruse!

Du har ju "bildvinnarkaffe" att hämta hos mig! Har Du inte läst mitt "jurybeslut" om bästa bilden på sista C20-leveransen? Någon behållning skall Du väl ha av att Du var så modig, att Du vågade luta Dig ut genom fönstret på TLC och knäppa ett par bilder!

F ö så undrar jag apropå "grälet" om små kurvradier om någon vet vilken som var radien i Stockholms på sin tid snävaste vändslinga? Själv tror jag att jag vet och naturligtvis också då var den slingan fanns. Som en ledtråd så kan nämnas att det, efter vad jag fick höra, inte gick att köra mustangtåg med släp i den slingan för då knäcktes koppelvaggan på släpet och/eller motorvagnen. Om AGR svarar rätt, så är det kanske litet "fusk" från en insider. Jag ger honom därför en timmes handikapp, sedan får han svara och då skall vi se om han fixar att vara först i alla fall!

Ha det gott i kvällningen alla diggare!

/Ruggige Radiediggaren
Nu har det gått mer en en timme så jag svarar linje 1 vid Rosenlund, men kurvproblemet var nog inte bara radien utan även slingans utförande. linje 10s slinga vid Hornsplan var även den mycket snäv men bättre rundad.

Snävaste vändslinga

Postat: måndag 23 februari 2004 12:50
av besa
Problemet vid Rosenlund var ju att slingan inte bara gick i högerböj utan den tvära övergången från infarten i tvär vänsterböj till själva slingan. Det gick en enstaka tur med släp på 1:an, tur 10 lördagar. Det egentliga problemet ansågs inte vara kopplen utan att kablarna var för korta att klara S övergången. Då släp eller inte var aktuellt på 1:an jobbade jag i Söderhallen på reserven. Som kuriosa kan nämnas att det höll på att bli ett släpvagnståg på linje 5. Det fattades förare, en tur skulle ställas in och det talades om att sätta ut släp på turen efter. BS