Nya utrop i Norrköping?

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av wax »

Är det någon som har hört den nya rösten på spårvagnarna i Norrköping?
Tycker den är hemsk, den uttalar hållplatsnamnen fel och låter robotaktig. Vilken röst var bättre enligt er? Och ser ni någon bra anledning till att dom bytte röst? Jag tyckte den gamla var hur bra som helst och förstår verkligen inte varför dom bytte röst.
Ha det gott. //Wax.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av wax »

Men en sak som jag tycker är bra med den nya rösten är att det inte sprakar så mycket om den som det gjorde med den gamla. Högtalarna tror jag är samma, det är bara systemet som är utbytt.
Den gamla rösten var oftast så pass hög så man trodde att föraren hade höjt ljudet med flit, speciellt på M06-vagnarna (berodde väl på högtalarnas bandbredd, eller?) även om den var trevligare att lyssna på. Den kunde också säga halva namnet ibland och man kunde inte kontrollera över den så lätt. Det rullar dock några enstaka vagnar med gamla rösten kvar i Norrköping, vilket glädjer mig.
Den nya rösten går antagligen på vagnens GPS och får en jämnare kvalitet då det är en syntetisk robotröst.
Allting ska väl vara robotstyrt idag...
Eller är det nån annan som vet varför den gamla rösten var så ojämn och sprakig, särskilt på dom nyare M06-vagnarna (36 - 46)? Eller är det bara jag som har reflekterat över nya utrop?
Oj, det blev långt. Men är man intresserad så är man. :)
Ha det gott allihopa. //Wax.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av M224 »

Det är lika illa i SLs A35 o A36. Hemska uttrop som låter fullständigt onaturliga.
Användarens profilbild
Christer J
Inlägg: 1022
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 19:37
Ort: Stockholm - Årsta

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av Christer J »

M224 skrev:Det är lika illa i SLs A35 o A36. Hemska uttrop som låter fullständigt onaturliga.
Efter att ha tvingats titta på teve några veckor så kan jag konstatera att det är lång väg för talsyntes att klara av att läsa upp text på ett naturligt sätt. För att inte tala om kunna tala med passande dialekt. De stockholmska uttalsreglerna för platsnamn stämmer inte överens med standardsvenskans uttalsregler.

Angående tevetittande, kolla in svensktextade engelskspråkiga inslag på Kunskapskanalen så förstår ni vad jag menar.
/ Christer J - Tidigare och framtida målarmästare samt allmänbildad

"Næst efter kønsdriften er, af alle menneskelige drifter, jernbanedriften den, der sætter de fleste lidenskaber i bevægelse" JK Lauridsen.
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av BSB101 »

Christer J skrev:För att inte tala om kunna tala med passande dialekt. De stockholmska uttalsreglerna för platsnamn stämmer inte överens med standardsvenskans uttalsregler.
Förlorar man inte tanken med talsyntes då? Just att slippa svårtolkade dialekter och få ett likartat uttal som är lätt att förstå är själva poängen med talsyntes. I den ljusmiljö som råder i tunnelbanan och i den allmänna trafikmiljö är det viktigt att utropen är tydliga, lika och lättförståeliga.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av LÅ1 »

Christer J skrev:För att inte tala om kunna tala med passande dialekt. De stockholmska uttalsreglerna för platsnamn stämmer inte överens med standardsvenskans uttalsregler.
Jag tyckte om att komma till olika stationer och höra lokalt idiom i högtalarutropen.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av TKO »

LÅ1 skrev:
Christer J skrev:För att inte tala om kunna tala med passande dialekt. De stockholmska uttalsreglerna för platsnamn stämmer inte överens med standardsvenskans uttalsregler.
Jag tyckte om att komma till olika stationer och höra lokalt idiom i högtalarutropen.
"Tååge går ti Baagis - Durrana stengs"

Autentiskt förarutrop vid Gullmarsplan för rätt många år sedan.

minns
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av M224 »

Föredrar A35 o A36 robotuttrop framför de larviga uttrop som en del tunneltågförare pysslar med. Finns en hel del som verkar passa bättre på skräpradiokanalerna...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6266
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

M224 skrev:Föredrar A35 o A36 robotuttrop framför de larviga uttrop som en del tunneltågförare pysslar med. Finns en hel del som verkar passa bättre på skräpradiokanalerna...
Jag skrev en bit om detta för fem år sedan: https://www.sparvagssallskapet.se/forum ... =2&t=38014
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av wax »

M224 skrev:Det är lika illa i SLs A35 o A36. Hemska uttrop som låter fullständigt onaturliga.
Japp. Hemskt. Åkte dock med CBG 14F (Transdev 6721, stadsbuss) i går kväll och där var den gamla rösten kvar. :-)

- Är det samma röst i A35 och A36, eller är det olika röster där ?
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av wax »

M224 skrev:Föredrar A35 o A36 robotuttrop framför de larviga uttrop som en del tunneltågförare pysslar med. Finns en hel del som verkar passa bättre på skräpradiokanalerna...
Oj, nu blev jag nyfiken. Har du något exempel?
Har aldrig åkt tunnelbanan i Stockholm förut.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av wax »

M224 skrev:Det är lika illa i SLs A35 o A36. Hemska uttrop som låter fullständigt onaturliga.
Det är väl bara ihopklippta bokstavsoljud? Eller vet nån kunnig själ här hur robotrösten har skapats? (Förvirrad) :?
gek
Inlägg: 1183
Blev medlem: fredag 06 augusti 2004 22:40
Ort: Vid linjen
Kontakt:

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av gek »

wax skrev:
M224 skrev:Det är lika illa i SLs A35 o A36. Hemska uttrop som låter fullständigt onaturliga.
Det är väl bara ihopklippta bokstavsoljud? Eller vet nån kunnig själ här hur robotrösten har skapats? (Förvirrad) :?
ja, det kanske kan anses vara oljud men är likväl lätt att uppfatta. Möjligheterna med talsyntes är väl numera så stora att det mesta blir bra; järnvägsdamen JärDa lyckas ju t ex oftast uttala de skrivna meddelandena på ett sätt som är enkelt att uppfatta. Jag tror man numera även har lyckats få JärDa att låta bli att läsa ut skiljetecken såsom komma och bindestreck. Enstaka stationsangivelser blir konstiga, t ex tycker jag att "Arlanda C" låter som "Arlandase".
/Gunnar Ekeving
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av M224 »

wax skrev:
M224 skrev:Det är lika illa i SLs A35 o A36. Hemska uttrop som låter fullständigt onaturliga.
Japp. Hemskt. Åkte dock med CBG 14F (Transdev 6721, stadsbuss) i går kväll och där var den gamla rösten kvar. :-)

- Är det samma röst i A35 och A36, eller är det olika röster där ?
Det är samma röst i A35 o A36.
Användarens profilbild
M224
Inlägg: 5759
Blev medlem: måndag 13 januari 2003 16:38
Ort: Stockholm

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av M224 »

wax skrev:
M224 skrev:Föredrar A35 o A36 robotuttrop framför de larviga uttrop som en del tunneltågförare pysslar med. Finns en hel del som verkar passa bättre på skräpradiokanalerna...
Oj, nu blev jag nyfiken. Har du något exempel?
Har aldrig åkt tunnelbanan i Stockholm förut.
Jag har väldigt svårt med skojfriska personer som ska ge information. Alla förstår inte Svenska lika bra och i normala fall har vi turister här i staden. Det är svårt att ge exempel men det finns några tunneltågförare som verkar ha tråkigt på jobbet. Intressant nog verkar röda linjen särskilt hård drabbad. Dock är majoriteten bra på att ge information och håller sig till korta och koncisa meddelanden.
Användarens profilbild
leifd
Inlägg: 4557
Blev medlem: tisdag 03 september 2002 13:19
Ort: Norrköping
Kontakt:

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av leifd »

wax skrev:
M224 skrev:Det är lika illa i SLs A35 o A36. Hemska uttrop som låter fullständigt onaturliga.
Japp. Hemskt. Åkte dock med CBG 14F (Transdev 6721, stadsbuss) i går kväll och där var den gamla rösten kvar. :-)

- Är det samma röst i A35 och A36, eller är det olika röster där ?
Förefaller som man återgått till inspelade ord, för jag kan inte märka någon skillnad nu mot hur det var tidigare.
För Östgötaoendeln är det f.ö. rösten från en av Kundvärdarna som används. Känns mycke bra och tydlig. Kanske har man använt samma röst för all trafik nu..?
daniel_s
Inlägg: 14180
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av daniel_s »

wax skrev:
M224 skrev:Det är lika illa i SLs A35 o A36. Hemska uttrop som låter fullständigt onaturliga.
Det är väl bara ihopklippta bokstavsoljud? Eller vet nån kunnig själ här hur robotrösten har skapats? (Förvirrad) :?
Det är en mjukvara som heter Acapella som skapar denna robotröst utifrån något slags textfiler.
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av wax »

leifd skrev:
wax skrev:
M224 skrev:Det är lika illa i SLs A35 o A36. Hemska uttrop som låter fullständigt onaturliga.
Japp. Hemskt. Åkte dock med CBG 14F (Transdev 6721, stadsbuss) i går kväll och där var den gamla rösten kvar. :-)

- Är det samma röst i A35 och A36, eller är det olika röster där ?
Förefaller som man återgått till inspelade ord, för jag kan inte märka någon skillnad nu mot hur det var tidigare.
För Östgötaoendeln är det f.ö. rösten från en av Kundvärdarna som används. Känns mycke bra och tydlig. Kanske har man använt samma röst för all trafik nu..?
Förut var det en inspelad kvinnoröst som med en melodisk och mänsklig stämma läste upp hållplatsnamnet. Till exempel: "NäsTA... HeleneBORGSgaaatan".
Nu har alla vagnarna (förutom 33, 63, 66 och 68 tror jag) fått en syntetisk röst som pratar väldigt konstigt, för att ta samma hållplats som andragångsexempel: "Nastaa. Heljäneboårjsgaatthann".
Nämnas kan också att den gamla rösten bara sa "Nästa, Resecentrum" vid centralstationen. Nu säger robotrösten "Norrköpings resecentrum, Central Station" i stället.
Sen stör jag ihjäl mig på den överdrivna betoningen av "-tull" i Norr Tull, Söder Tull och Väster Tull...
Om man är vaneresenär så tänker man inte på detta men om man lyssnar noga så hör man skillnaden.

- Men håller iallafall med dig om att Östgötapendelns röst är bra! <3 (y)
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av wax »

daniel_s skrev:
wax skrev:
M224 skrev:Det är lika illa i SLs A35 o A36. Hemska uttrop som låter fullständigt onaturliga.
Det är väl bara ihopklippta bokstavsoljud? Eller vet nån kunnig själ här hur robotrösten har skapats? (Förvirrad) :?
Det är en mjukvara som heter Acapella som skapar denna robotröst utifrån något slags textfiler.
Tack. Har den något namn?
wax
Inlägg: 168
Blev medlem: måndag 19 maj 2014 19:05

Re: Nya utrop i Norrköping?

Inlägg av wax »

M224 skrev:
wax skrev:
M224 skrev:Föredrar A35 o A36 robotuttrop framför de larviga uttrop som en del tunneltågförare pysslar med. Finns en hel del som verkar passa bättre på skräpradiokanalerna...
Oj, nu blev jag nyfiken. Har du något exempel?
Har aldrig åkt tunnelbanan i Stockholm förut.
Jag har väldigt svårt med skojfriska personer som ska ge information. Alla förstår inte Svenska lika bra och i normala fall har vi turister här i staden. Det är svårt att ge exempel men det finns några tunneltågförare som verkar ha tråkigt på jobbet. Intressant nog verkar röda linjen särskilt hård drabbad. Dock är majoriteten bra på att ge information och håller sig till korta och koncisa meddelanden.
Håller med dig, finns ett Youtube-klipp på en tunnelbaneförare (minns dessvärre inte hans namn, men du vet kanske vem han är) som drar skämt i mikrofonen, utropen är säkert en minut långa, minst! Folket tyckte att utropet var kul, men inte jag. Meddelanden ska tillföra viktig information och är ingenting som man ska skoja bort och dom ska därför vara korta och koncisa, då är det som bäst!:D
Skriv svar