Re: Cyklar på Tvärbanan
Postat: tisdag 02 augusti 2022 20:01
Hela Sveriges spårvägsajt sedan 1996
https://forum.sparvagssallskapet.se/
Vad synd att Tvärbanan går under motorvägen. Då kan man ju inte ta sig över den.
Det går cykelbana i stort sett parallellt med Tvärbanan över Stora Essingen så cyklar har en genväg som bilar inte har.C20_rules skrev: ↑tisdag 02 augusti 2022 18:56 Just det, vid Stora Essingen på sträckan som går jäms med Essingeleden, kanske är ett sånt ställe där man kan tänka sig det är ganska praktiskt att ta med cykeln. Jag vet inte hur det är med framkomlighet på cykel där runt, då jag inte cyklat mycket i det området. Misstänker den är lite dålig.
Men så som hastighetsgränsen är satt på Essingeleden, så undrar man ju dock om dom inte tänkt att cyklisterna ska ta den vägen också, tillsammans med övrig trafik (jag och några till fart-glada, brukar bara garva åt eländet och köra den fart man känner för eller som trafiken tillåter ändå
- för mig blir det oftast minst 140 km/h om det är gles trafik. Men man får såklart se upp för snuten)
Det är väl lite samma klass som dom som säger "tunnelbana" när dom menar ett tunnelbanetåg - t ex "tunnelbanan kommer om 4 minuter" (den tycker jag är lite störig, haha)Diripsi skrev: ↑tisdag 02 augusti 2022 16:30 Längs eller över, vem bryr sig? Bara fjantigt med språkpoliser.
"Sista tvärbanan" är väl inte mer fel än "sista 57:an", när man tänker efter. För det är ju typ ingen som använder Tvärbanans linjenummer utan "Tvärbanan" får överta rollen.
Däremot är det väldigt störande när folk tror att "tvärbana" är ett trafikslag ungefär som "tunnelbana" eller "spårväg".
Jo, det där var ju verkligen ett typiskt exempelLennart Petersen skrev: ↑onsdag 03 augusti 2022 2:22Det går cykelbana i stort sett parallellt med Tvärbanan över Stora Essingen så cyklar har en genväg som bilar inte har.C20_rules skrev: ↑tisdag 02 augusti 2022 18:56 Just det, vid Stora Essingen på sträckan som går jäms med Essingeleden, kanske är ett sånt ställe där man kan tänka sig det är ganska praktiskt att ta med cykeln. Jag vet inte hur det är med framkomlighet på cykel där runt, då jag inte cyklat mycket i det området. Misstänker den är lite dålig.
Men så som hastighetsgränsen är satt på Essingeleden, så undrar man ju dock om dom inte tänkt att cyklisterna ska ta den vägen också, tillsammans med övrig trafik (jag och några till fart-glada, brukar bara garva åt eländet och köra den fart man känner för eller som trafiken tillåter ändå
- för mig blir det oftast minst 140 km/h om det är gles trafik. Men man får såklart se upp för snuten)
Det är väl lite samma klass som dom som säger "tunnelbana" när dom menar ett tunnelbanetåg - t ex "tunnelbanan kommer om 4 minuter" (den tycker jag är lite störig, haha)Diripsi skrev: ↑tisdag 02 augusti 2022 16:30 Längs eller över, vem bryr sig? Bara fjantigt med språkpoliser.
"Sista tvärbanan" är väl inte mer fel än "sista 57:an", när man tänker efter. För det är ju typ ingen som använder Tvärbanans linjenummer utan "Tvärbanan" får överta rollen.
Däremot är det väldigt störande när folk tror att "tvärbana" är ett trafikslag ungefär som "tunnelbana" eller "spårväg".
Och visst är väl Tvärbanan ett slags spårväg .
Erinrar mig att jag hörde två tjejer på väg ner i T-Kungsträdgården och den ena hojtar : ”det går en tunnelbana om två minuter skynda dig”. Lät lite konstigt men fullt begripligt och ett språk utvecklas alltid .
Visst går det att cykla på Essingeleden, men hur många gör det? Jag ser sällan cyklar där, och det gör inte Googles gatuvy heller (helt tomt på GC-banan). Däremot brukar Tvärbanan ha god beläggning på sträckan. Tvärbanan har faktiskt fler resenärer än antalet cykelpassager i maj/juni över Saltsjö-Mälarsnittet (Slussen, Västerbron och Essingeleden), och jag skulle gissa att de två förstnämnda står för lejonparten av alla passager.Lennart Petersen skrev: ↑onsdag 03 augusti 2022 2:22 Det går cykelbana i stort sett parallellt med Tvärbanan över Stora Essingen så cyklar har en genväg som bilar inte har.
En mycket vanlig sammanblandning i vardagligt tal är den mellan fart (hur snabbt något rör sig) och hastighet (hur något rör sig, både fart och riktning).C20_rules skrev: ↑onsdag 03 augusti 2022 6:14 Jo, det där var ju verkligen ett typiskt exempel
Jag har hört liknande massor med gånger (särskilt bland ungdomar). Dock egentligen inget ovanligt över lag, med sådant "slarvspråk" (även för saker som inte direkt har med kollektivtrafiken att göra). Jag brukar störa mig minst lika mycket på folk som inte skiljer på kilowatt och kilowattimmar (det ena är ju liksom ett mått på effekt och det andra energimängd - helt olika saker) eller t ex säger km istället för km i timmen. Eller alla som kallar en hel grävmaskin för "grävskopa", en hel dator (utom skärmen) för "hårddisk" osv...
Ioförsig också sant. Men där går ju även min gräns för när jag tycker det börjar bli petitesser. Det är ju väldigt få sammanhang i praktiken där riktning och fart måste anges med samma storhet.Enceladus skrev: ↑onsdag 03 augusti 2022 9:25En mycket vanlig sammanblandning i vardagligt tal är den mellan fart (hur snabbt något rör sig) och hastighet (hur något rör sig, både fart och riktning).C20_rules skrev: ↑onsdag 03 augusti 2022 6:14 Jo, det där var ju verkligen ett typiskt exempel
Jag har hört liknande massor med gånger (särskilt bland ungdomar). Dock egentligen inget ovanligt över lag, med sådant "slarvspråk" (även för saker som inte direkt har med kollektivtrafiken att göra). Jag brukar störa mig minst lika mycket på folk som inte skiljer på kilowatt och kilowattimmar (det ena är ju liksom ett mått på effekt och det andra energimängd - helt olika saker) eller t ex säger km istället för km i timmen. Eller alla som kallar en hel grävmaskin för "grävskopa", en hel dator (utom skärmen) för "hårddisk" osv...
Behöver inte ens vara så komplicerat. Om inte vägen är helt rak, så kan ju inte "hastigheten" bestämmas (svänger man, så ändras ju riktningen kontinuerligt). Hade varit grymt nice om det var så (för det är svårt för dom att t ex gömma sig med lasermätaren på en raka och deras "trip track" som mäter snittfart över en sträcka, hade oftast inte kunnat användas eftersom vägen oftast hinner svänga lite innan mätningen är klar). Tyvärr är det ju "fart" polisen mäter.
Ja, ingenjörn, en del inlägg tyder på att det kan var svårt att skilja på begreppen storhet, dimension, riktning och mätetal.Harald skrev: ↑onsdag 03 augusti 2022 12:43 Det som en del tydligen inte förstår är att det finns olika språkliga sammanhang och att betydelsen av ord kan variera beroende på sammanhang. T.ex. så är en spårvagn inte ett fordon i vägtrafiksammanhang men den är ett fordon i spårtrafiksammanhang. Hastighet är en vektor fysiksammanhang men i trafiksammanhang är hastighet detsamma som hastighetsvektorns belopp d.v.s. F.ö. är hastighet inte ens i fysiksammanhang entydigt en vektor, t.ex. när man talar om ljudets hastighet i ett visst medium.
Det där med enheten "sekundmeter" för vindhastighet är intressant, undrar hur det har uppkommit. I trafiksammanhang skulle det knappast förekomma en enhet som "timkilometer". I synnerhet som dimensionen blir fel, för hastighet är den ju en kvot ( längd / tid ), inte en produkt (tid x längd). En meteorolog använder förstås inte ett sådant uttryck. Just vindhastighet är ju en storhet där det är meningsfullt att ange både belopp (uttryckt i den korrekta dimensionens enheter) och riktning (uttryckt i lämpligt koordinatsystem).C20_rules skrev: ↑onsdag 03 augusti 2022 13:06 Ioförsig också sant. Men där går ju även min gräns för när jag tycker det börjar bli petitesser. Det är ju väldigt få sammanhang i praktiken där riktning och fart måste anges med samma storhet.
Behöver man veta färdriktningen, så anges ju den normalt separat (i t ex flygplan, fartyg och ofta även fritidsbåtar så är det ju standard att ha kompass eller GPS som visar riktningen, precis som hastighetsmätare). Det blir lite som en fysiklärare jag hade på Gymnasiet förut, som störde sig på dom som sa "sekundmeter" istället för "meter per sekund" (t ex metrologer, som snackar vindhastigheter).
Att däremot ange en sträcka istället för en fart eller ange en effekt istället för energimängd, är ju något helt annat.
Inte? I tyskan förekommer i alla fall uttrycket Stundenkilometer.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 03 augusti 2022 15:34 Det där med enheten "sekundmeter" för vindhastighet är intressant, undrar hur det har uppkommit. I trafiksammanhang skulle det knappast förekomma en enhet som "timkilometer".
I tyska är Stundenkilometer ganska vanligt. I en artikel med rubriken Die kontroverse Bezeichnung Stundenkilometer lägger Gesellschaft für deutsche Sprache e. V. ut texten om detta och kommer med 913 ord fram till att det går bra att säga så i vardaligt tal, men standardspråkligt korrekt är endast Kilometer pro Stunde.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 03 augusti 2022 15:34 Det där med enheten "sekundmeter" för vindhastighet är intressant, undrar hur det har uppkommit. I trafiksammanhang skulle det knappast förekomma en enhet som "timkilometer".
Jag tillåter mig nog att tycka att det kan underförstås att jag avsåg svenskt språkbruk.Harald skrev: ↑onsdag 03 augusti 2022 15:53I tyska är Stundenkilometer ganska vanligt. I en artikel med rubriken Die kontroverse Bezeichnung Stundenkilometer lägger Gesellschaft für deutsche Sprache e. V. ut texten om detta och kommer med 913 ord fram till att det går bra att säga så i vardaligt tal, men standardspråkligt korrekt är endast Kilometer pro Stunde.dr Cassandra Nojdh skrev: ↑onsdag 03 augusti 2022 15:34 Det där med enheten "sekundmeter" för vindhastighet är intressant, undrar hur det har uppkommit. I trafiksammanhang skulle det knappast förekomma en enhet som "timkilometer".
Och det var ju ett tag sedan. Användningen är också markerad som utdöd (†)SAOB skrev:mått på den hastighet varmed ngt förflyttar sig: kilometer i timmen.
Exempel: Snön (var) 3 decimeter djup och så lös, att bilen .. inte fick upp hastigheten till mer än 15 à 20 timkilometer.
Tidningen Upsala 4 ⁄ 2 1929, s. 1.
Ja, man kan bilda mycket med analogier.
Läs gärna lite noggrannare. För jag skrev inte något om att cykla på Essingelede men väl på den cykelbana som går över Stora Essingen och delvis parallellt med Tvärbanan. Jag har använt den ett antal gånger och sett en och annan som cyklat.Enceladus skrev: ↑onsdag 03 augusti 2022 9:25Visst går det att cykla på Essingeleden, men hur många gör det? Jag ser sällan cyklar där, och det gör inte Googles gatuvy heller (helt tomt på GC-banan). Däremot brukar Tvärbanan ha god beläggning på sträckan. Tvärbanan har faktiskt fler resenärer än antalet cykelpassager i maj/juni över Saltsjö-Mälarsnittet (Slussen, Västerbron och Essingeleden), och jag skulle gissa att de två förstnämnda står för lejonparten av alla passagerLennart Petersen skrev: ↑onsdag 03 augusti 2022 2:22 Det går cykelbana i stort sett parallellt med Tvärbanan över Stora Essingen så cyklar har en genväg som bilar inte har.