Sida 10 av 12

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 26 juni 2022 4:35
av Lennart Petersen
Nils Carl Aspenberg skrev: söndag 26 juni 2022 2:15 Jeg tror ikke det er grunnlag for å si at veksten ser spesielt sterk i Stockholm. Mange steder i Europa har sterk vekst. Oslo har vokst fra 440.000 til over 700.000 og jeg tror ikke Helsingfors og København ligger mye etter. Andre europeiske steder som Madrid, Paris, Istanbul og Moskva har også fått flere millioner flere innvånere bare i løpet av få år.
Jag har absolut inte påstått att tillväxten i Stockholm är större än någon annanstans och det finns ingen större anledning till att av den anledningen göra jämförelser. Men faktum är att regionen har vuxit kraftigt de senaste åren med följdpåverkan att kollektivtrafik måste byggas ut, och det pågår ju ett antal projekt och planeras fler. En intressant sak är att Uppsala och Stockholms regioner alltmer verkar integreras. Genomgående SL-tåg finns ju nu sedan ett tag och under planering är 4-spår på Ostkustbanan hela vägen till Uppsala med nya stationer.
Hur det ser ut i Madrid, Istanbul är nog rätt ointressant i sammanhanget. Vi planerar för våra behov och snart är det f.ö val till bl.a regionerna som svarar för den regionala och lokala kollektivtrafiken så envar kan fundera och påverka .

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 26 juni 2022 5:01
av Nils Carl Aspenberg
Det jeg prøver å si er at situasjonen i Stockholm ikke er spesiell. Mange steder i Europa (og verden) har mycket kraftig vekst. Oslo har bygd ut fire spor til Lillestrøm, tre spor til Eidsvoll, fire spor Oslo-Ski og Lysaker-Asker. Også mange andre steder bygger ut til fire spor eller mer. Det som er spesielt med Stockholm er at man tror man er spesiell. Derfor kan man ikke frakte sykler, ta bort konduktører på sporvogn og sperrebetjening på tunnelbanen.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 26 juni 2022 5:15
av Lennart Petersen
Nils Carl Aspenberg skrev: söndag 26 juni 2022 5:01 Det jeg prøver å si er at situasjonen i Stockholm ikke er spesiell. Mange steder i Europa (og verden) har mycket kraftig vekst. Oslo har bygd ut fire spor til Lillestrøm, tre spor til Eidsvoll, fire spor Oslo-Ski og Lysaker-Asker. Også mange andre steder bygger ut til fire spor eller mer. Det som er spesielt med Stockholm er at man tror man er spesiell. Derfor kan man ikke frakte sykler, ta bort konduktører på sporvogn og sperrebetjening på tunnelbanen.
Och jag har som jag sagt inte påstått att Stockholm har större tillväxt än andra. Bara att den är stor.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 26 juni 2022 6:12
av Enceladus
Nils Carl Aspenberg skrev: söndag 26 juni 2022 2:15 Jeg tror ikke det er grunnlag for å si at veksten ser spesielt sterk i Stockholm. Mange steder i Europa har sterk vekst. Oslo har vokst fra 440.000 til over 700.000 og jeg tror ikke Helsingfors og København ligger mye etter. Andre europeiske steder som Madrid, Paris, Istanbul og Moskva har også fått flere millioner flere innvånere bare i løpet av få år.
Uppsala, Stockholm och Oslo är tre av Europas fem snabbast växande storstadsområden. Köpenhamn och Helsingfors växer ungefär hälften så snabbt. Men detta spelar som sagt ingen roll. Utanför rusningen finns det i princip alltid ledig kapacitet, givet att trafiken inte slimmas för mycket.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 26 juni 2022 19:09
av Odd
Är det en tävling mellan städerna?

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: måndag 27 juni 2022 9:37
av Enceladus
Odd skrev: söndag 26 juni 2022 19:09 Är det en tävling mellan städerna?
Ja och nej. En attraktiv kollektivtrafik är nödvändig för att ett storstadsområde ska fungera, men en attraktivare kollektivtrafik ökar områdets konkurrenskraft. Huruvida Stockholm växer trots eller tack vare kollektivtrafiken kan diskuteras. Tunnelbanan är attraktiv, men det är inte där den största tillväxten sker. Jag skulle gissa att det är andra faktorer som gör Stockholm till ett attraktivt storstadsområde, och att kollektivtrafiken börjar bli en allt större bromskloss.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: måndag 27 juni 2022 11:18
av Odd
Svaret borde vara ”nej”. Om det blir eller är en tävling så kommer man garanterat att misslyckas eftersom det man siktar på aldrig kommer att matcha behovet.

Därför är det väldigt dumt att ö h t jämföra kvantitet med andra städer.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: måndag 27 juni 2022 11:41
av Enceladus
Odd skrev: måndag 27 juni 2022 11:18 Svaret borde vara ”nej”. Om det blir eller är en tävling så kommer man garanterat att misslyckas eftersom det man siktar på aldrig kommer att matcha behovet.

Därför är det väldigt dumt att ö h t jämföra kvantitet med andra städer.
Problemet är dock att samma antal resenärer anses ha ett mindre behov i Stockholm än i andra städer, vilket leder till trängsel under stora delar av dygnet och följaktligen platsbrist för cyklar. Exempelvis har Köpenhamns S-tåg tre gånger så många avgångar per resenär som Stockholms pendeltåg. Lycka till att motivera diskrepansen för de stående resenärerna eller för cyklisterna som inte får plats!

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: måndag 27 juni 2022 11:54
av daniel_s
Det är mycket tal om Köpenhamn i den här tråden. Nu är ju inte det en stad som imponerar särskilt mycket på stockholmare, jag skulle nog inrikta mig på New York om man vill dra fram positiva exempel på någonting!

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 01 juli 2022 12:54
av LÅ1
Försöket är uppskjutet. "Ta med cykeln på Tvärbanan – men inte än".

Kommer cyklisterna att kunna hantera reglerna? Gå in i rätt dörr, avstå att åka med om cykelplatsen redan är upptagen eller om det är trångt. Är det samma utrymme som ska användas för barnvagnar och rullstolsburna? Som tur är ska det finnas kundvärdar ombord, men jag kan tänka mig att det blir upprörda diskussioner om det blir trångt ombord eller om platserna behövs för barnvagnar eller rullstol.
Mitt i skrev:Cykeln får bara tas ombord om det är ledigt på den markerade platsen. Är det trångt, och det finns andra resenärer som behöver utrymmet, får man snällt vänta på nästa spårvagn.
Man kan också bli tvungen att gå av med sin cykel om det är ont om plats. Kundservicevärdar kommer att finnas ombord under provperioden, som pågår till den 30 september.
Språkfundering:
"Från den 1 augusti kan man ta med sin cykel ombord på Tvärbanan." skriver Mitt i. Borde kanske stå "spårvagnarna" eller "Tvärbanans (spår)vagnar". Jag reagerar inte så starkt på detta, men i Radio Stockholm sa man i nyheterna "ombord på tvärbanorna". Det fick mig nästan att flyga i taket.
(Hittar inte det nyhetsinslaget separat än, men kan höras vid 1:17 här. Egentligen borde man mejla Radio Stockholm och klaga.)

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 01 juli 2022 13:23
av dr Cassandra Nojdh
LÅ1 skrev: fredag 01 juli 2022 12:54 Språkfundering:
"Från den 1 augusti kan man ta med sin cykel ombord på Tvärbanan." skriver Mitt i. Borde kanske stå "spårvagnarna" eller "Tvärbanans (spår)vagnar". Jag reagerar inte så starkt på detta, men i Radio Stockholm sa man i nyheterna "ombord på tvärbanorna". Det fick mig nästan att flyga i taket.
(Hittar inte det nyhetsinslaget separat än, men kan höras vid 1:17 här. Egentligen borde man mejla Radio Stockholm och klaga.)
Ack ja, detta är ett gammalt språkbruk - att inte kunna skilja på banan och de fordon som trafikerar densamma. Det verkar ha etablerat sig redan när banan var ny. Jag tror nog att herrn får tänka mer på sitt hjärta, alternativt sitt blodtryck, på det att herrn må länge leva i sitt land, som det heter i bibeln.

Det här poliskåren är visst ännu mer underbemannad:
Bild

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 01 juli 2022 15:14
av Enceladus
LÅ1 skrev: fredag 01 juli 2022 12:54 Försöket är uppskjutet. "Ta med cykeln på Tvärbanan – men inte än".
Nyheten om att försöket är uppskjutet har nämnts tidigare i denna tråd. På grund av sommarens banarbete skulle ett sådant försök i princip vara meningslöst.

Att cyklar inte accepteras på ersättningsbussar och nattbussar - i och för sig kan just Tvärbanan inte ersättas av bussar mellan Alvik och Liljeholmen - innebär en stor inskränkning för Stockholms cyklister. Politikernas löften om att öka cykelns marknadsandel är påfallande tomma. Köpenhamn är som en annan värld:
Happyride skrev:Om man exempelvis kikar på Stockholm stad är det cirka 15 % av de som har mindre än en halvtimme till arbetet som cyklar, medan ”potentialen” på förvärvsarbetande människor som skulle kunna nå sina kneg på under en halvtimme är över 80 %.
Ingen ifrågasätter potentialen, utan viljan.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 01 juli 2022 15:51
av LÅ1
Enceladus skrev: fredag 01 juli 2022 15:14 Att cyklar inte accepteras på ersättningsbussar och nattbussar - i och för sig kan just Tvärbanan inte ersättas av bussar mellan Alvik och Liljeholmen - innebär en stor inskränkning för Stockholms cyklister. Politikernas löften om att öka cykelns marknadsandel är påfallande tomma. Köpenhamn är som en annan värld:
Happyride skrev:Om man exempelvis kikar på Stockholm stad är det cirka 15 % av de som har mindre än en halvtimme till arbetet som cyklar, medan ”potentialen” på förvärvsarbetande människor som skulle kunna nå sina kneg på under en halvtimme är över 80 %.
Ingen ifrågasätter potentialen, utan viljan.
Att ta cykeln på spårvagnen är ju inte samma sak som att cykla!

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 03 juli 2022 13:31
av BSB101
LÅ1 skrev: fredag 01 juli 2022 15:51
Enceladus skrev: fredag 01 juli 2022 15:14 Att cyklar inte accepteras på ersättningsbussar och nattbussar - i och för sig kan just Tvärbanan inte ersättas av bussar mellan Alvik och Liljeholmen - innebär en stor inskränkning för Stockholms cyklister. Politikernas löften om att öka cykelns marknadsandel är påfallande tomma. Köpenhamn är som en annan värld:
Happyride skrev:Om man exempelvis kikar på Stockholm stad är det cirka 15 % av de som har mindre än en halvtimme till arbetet som cyklar, medan ”potentialen” på förvärvsarbetande människor som skulle kunna nå sina kneg på under en halvtimme är över 80 %.
Ingen ifrågasätter potentialen, utan viljan.
Att ta cykeln på spårvagnen är ju inte samma sak som att cykla!
Att kunna ta med cykeln i kollektivtrafiken ökar troligen andelen som cyklar exempelvis till/från arbetet. Detta då även människor som känner att det är för långt att cykla hela vägen väljer att cykla en del av sträckan. Man kan utgå ifrån att flertalet som väljer att ta med cykeln ombord även även cyklar någon sträcka under transporten mellan A och B.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: måndag 04 juli 2022 14:44
av C20_rules
Jag tillhör dom som tycker förbud mot cyklar är fånigt. Men när det gäller just tvärbanan, så kan jag ju inte riktigt se meningen med att ta med cykeln där. Annat än om man t ex åker ut någonstans med cykel och sen blir överraskad av dåligt väder när man ska hem. Dom där vagnarna går ju inte fortare än det gör att cykla ändå :lol:
Förut förfasade jag mig över körstilen - men nu som fart-glad bilist (som mest åker entusiastturer med kollektivtrafiken nu - t ex nyligen för att filma C6 i tunnelbanan) känns det ju lite larvigt att låta det ta fokus från annat, som ljuden och att njuta av utsikten. Det blir lite som att åka med en hästdroska och klaga på att kusken håller 12 istället för 17 km/h...
Dock blir det ju ändå roligare att åka, om föraren utnyttjar den prestanda som finns (pådrags och broms-ljuden blir ju också bättre om man gasar mer och bromsar in snabbare). Men då har man ju problemet med många andra resenärer (inkl här på forumet) som inte uppskattar det (tänker inte ge mig in i den diskussionen igen).
Nu för tiden, så kan man ju även skaffa en elsparkcykel - då slipper man trampa och det tar långt mindre plats att ta med i kollektivtrafiken.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 02 augusti 2022 14:09
av Enceladus
Nu kan du ta med hojen på tvärbanan
Mitt i skrev:Sedan den första augusti får resenärer som åker tvärbanan ta med sig cykeln – men inte under rusningstid, och bara på försök fram till den sista september.
Nästa vecka börjar hela sträckan trafikeras igen. Då kan det bli användbart att kunna ta med sig cykeln över Essingeleden!

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 02 augusti 2022 14:44
av daniel_s
Jag går bet på att komma på något ställe där Tvärbanan går över Essingeleden!

Menar du längs Essingeleden? (Dvs över Gröndalsbron)

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 02 augusti 2022 15:43
av Enceladus
daniel_s skrev: tisdag 02 augusti 2022 14:44 Jag går bet på att komma på något ställe där Tvärbanan går över Essingeleden!

Menar du längs Essingeleden? (Dvs över Gröndalsbron)
Det är väl mer korrekt att säga Gröndalsbron, men i talspråk blir det ibland annorlunda:
Flickr skrev:En fotograf ombord en spårvagn (tvärbana) passerar över Gröndalsbron (Essingeleden) och under bron syns M/S Maria och M/S Rex
Jämför spårvagn och tvärbana. Till exempel: Idag rullar den sista tvärbanan mellan Alvik och Sickla på ett halvår.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 02 augusti 2022 16:30
av Diripsi
Längs eller över, vem bryr sig? Bara fjantigt med språkpoliser.

"Sista tvärbanan" är väl inte mer fel än "sista 57:an", när man tänker efter. För det är ju typ ingen som använder Tvärbanans linjenummer utan "Tvärbanan" får överta rollen.

Däremot är det väldigt störande när folk tror att "tvärbana" är ett trafikslag ungefär som "tunnelbana" eller "spårväg".

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 02 augusti 2022 18:56
av C20_rules
Just det, vid Stora Essingen på sträckan som går jäms med Essingeleden, kanske är ett sånt ställe där man kan tänka sig det är ganska praktiskt att ta med cykeln. Jag vet inte hur det är med framkomlighet på cykel där runt, då jag inte cyklat mycket i det området. Misstänker den är lite dålig.
Men så som hastighetsgränsen är satt på Essingeleden, så undrar man ju dock om dom inte tänkt att cyklisterna ska ta den vägen också, tillsammans med övrig trafik :lol: (jag och några till fart-glada, brukar bara garva åt eländet och köra den fart man känner för eller som trafiken tillåter ändå
- för mig blir det oftast minst 140 km/h om det är gles trafik. Men man får såklart se upp för snuten)
Diripsi skrev: tisdag 02 augusti 2022 16:30 Längs eller över, vem bryr sig? Bara fjantigt med språkpoliser.

"Sista tvärbanan" är väl inte mer fel än "sista 57:an", när man tänker efter. För det är ju typ ingen som använder Tvärbanans linjenummer utan "Tvärbanan" får överta rollen.

Däremot är det väldigt störande när folk tror att "tvärbana" är ett trafikslag ungefär som "tunnelbana" eller "spårväg".
Det är väl lite samma klass som dom som säger "tunnelbana" när dom menar ett tunnelbanetåg - t ex "tunnelbanan kommer om 4 minuter" (den tycker jag är lite störig, haha)