Sida 9 av 12

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 24 juni 2022 8:49
av daniel_s
Nils Carl Aspenberg skrev: fredag 24 juni 2022 2:22 Ganske mange steder rundt i verden er det mulig å ta med sykler på sporvogner og T-baner. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så problematisk i Stockholm.
Därför att cyklar i grund och botten inte har i kollektivtrafiken att göra! Cyklar är gjorda för att cykla på, inte för att stå stilla ombord på ett annat färdmedel. De välter omkull titt som tätt redan vid vanlig körning, oftast utan personskador för all del men vid en nödbromsning till stopp kan de ställa till med stor skada! Vidare kan de fastna i dörrar mm och en cykel mellan tåg och strömskena i tunnelbanan är en stor brandrisk.

Sen tar de upp plats och är allmänt i vägen så att av- och påstigning går långsamt osv. Men det är ju sånt man kan kompromissa fritt med. Jag är absolut inte emot att man har cyklar på landsortsbussar (dvs utanpå eller i bagagerum) (det finns en hel del sådana också inom SL-området) och tycker också att det är ett rätt bra upplägg på pendeltågen och Saltsjöbanan, men i stadstrafiken - nej tack!

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 24 juni 2022 10:31
av AleWi
Hoppas de respekterar tiderna och inte som pendeltåget att det är fritt fram fast man inte får vid stationerna närmast city men folk tar med ändå och får då tågvärdar/förare tycker det är ok

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 24 juni 2022 11:50
av Enceladus
daniel_s skrev: fredag 24 juni 2022 8:49
Nils Carl Aspenberg skrev: fredag 24 juni 2022 2:22 Ganske mange steder rundt i verden er det mulig å ta med sykler på sporvogner og T-baner. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så problematisk i Stockholm.
Därför att cyklar i grund och botten inte har i kollektivtrafiken att göra! Cyklar är gjorda för att cykla på, inte för att stå stilla ombord på ett annat färdmedel. De välter omkull titt som tätt redan vid vanlig körning, oftast utan personskador för all del men vid en nödbromsning till stopp kan de ställa till med stor skada! Vidare kan de fastna i dörrar mm och en cykel mellan tåg och strömskena i tunnelbanan är en stor brandrisk.

Sen tar de upp plats och är allmänt i vägen så att av- och påstigning går långsamt osv. Men det är ju sånt man kan kompromissa fritt med. Jag är absolut inte emot att man har cyklar på landsortsbussar (dvs utanpå eller i bagagerum) (det finns en hel del sådana också inom SL-området) och tycker också att det är ett rätt bra upplägg på pendeltågen och Saltsjöbanan, men i stadstrafiken - nej tack!
Det finns ingen anledning att inte tillåta cyklar på Tvärbanan utanför rusningen förutom för dåligt trafikutbud.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 24 juni 2022 13:25
av Nils Carl Aspenberg
Det er jo bare å konstatere at man i Stockholm tenker annerledes enn andre steder. Det er umulig å ta med sykler og det er umulig å ha åpne sperrer. Andre hovedsteder tenker annerledes. Er det drikkevannet som er dårlig i Stockholm?

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 24 juni 2022 13:54
av Enceladus
Nils Carl Aspenberg skrev: fredag 24 juni 2022 13:25 Det er jo bare å konstatere at man i Stockholm tenker annerledes enn andre steder. Det er umulig å ta med sykler og det er umulig å ha åpne sperrer. Andre hovedsteder tenker annerledes. Er det drikkevannet som er dårlig i Stockholm?
Stockholm slimmar trafiken ordentligt utanför rusningen, vilket gör att det är ont om plats även då. Resten av världen har insett att det är idioti att spara några miljoner på trafiken när infrastrukturen kostar miljarder, varför cyklar kan tillåtas utanför rusningen. Köpenhamn är ett utmärkt exempel på detta.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 24 juni 2022 19:10
av Lennart Petersen
Nils Carl Aspenberg skrev: fredag 24 juni 2022 13:25 Det er jo bare å konstatere at man i Stockholm tenker annerledes enn andre steder. Det er umulig å ta med sykler og det er umulig å ha åpne sperrer. Andre hovedsteder tenker annerledes. Er det drikkevannet som er dårlig i Stockholm?
Det finns många städer som har spärrlinjer i sina T-banor. Det finns många städer där man inte får ta med cykel, de är rentav i majoritet.
Och sluta nu med fånigt trams om vattnet, annars har jag ett par helt sanna Norgehistorier...

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 25 juni 2022 0:02
av Nils Carl Aspenberg
Jeg undrer hva slags statistisk grunnlag som finnes for at flertallet av tunnelbanene i verden ikke tillater sykkel? Saken er vel den at ved å tilby å ta med sykkel på tunnelbaner og sporvogner, så kan man redusere bruken av bil. Moderne sporveier anskaffer ofte vogner med stativ for sykkel. Berlin er et godt eksempel for transport av sykler både på S-bane og andre transportmidler.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 25 juni 2022 2:37
av Lennart Petersen
Nils Carl Aspenberg skrev: lördag 25 juni 2022 0:02 Jeg undrer hva slags statistisk grunnlag som finnes for at flertallet av tunnelbanene i verden ikke tillater sykkel? Saken er vel den at ved å tilby å ta med sykkel på tunnelbaner og sporvogner, så kan man redusere bruken av bil. Moderne sporveier anskaffer ofte vogner med stativ for sykkel. Berlin er et godt eksempel for transport av sykler både på S-bane og andre transportmidler.
Ja storstäder som New York, London, Paris,Moskva, inga cyklar . Japan samma sak vad jag minns och många andra.
Berlin är ett exempel på en relativt stor (det är ingen megastad ) med ett mycket väldimensionerat spårsystem. S-bahn och U-bahn byggdes upp på en tid när staden före ww2 var en världsmetropol efter London, Paris, New York och spårsystemen blev därefter. Det är också en stad med stora ytor och långa avstånd. Efter kriget hade staden minskat i invånare , runt 2/3 tror jag och sedan kom också många Västberlinare att flytta till Västtyskland så det blev än färre. Samtidigt byggdes U-bahn ut för att konkurrera med östägda S-bahn så nu har man spår och kan köra tåg.
I Stockholm räknar man med att inpendlingenn till innerstaden till runt 80% sker med kollektivtrafik och det är nog rätt naivt att tro att något större antal av bilisterna skulle lockas att cykla och åka t-bana om det var möjligt.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 25 juni 2022 3:53
av Nils Carl Aspenberg
Stockholm er jo ingen stor stad som London, Paris, New York og Moskva. Dette forumet er heller ikke spesielt kjent for sitt sannhetsgehalt. Nå sjekket jeg New York, som er et av verdens største T-bane-systemer. Dette kan dere finne selv ved å sjekke på MTAs hjemmeside. Om påstanden om Paris, London og Moskva er riktig har jeg ikke sjekket. Men på dette forum skriver man jo stadig "sannheter" uten å sjekke. I New York er det fullt lovlig å ta med sykkel.

You can bring...
Personal mobility devices. Wheelchairs, canes, walkers, scooters and the like are allowed at all times.

Dogs and other animals. They must be in a bag or other container and carried in a way that doesn’t annoy other riders. Service animals and working animals with law enforcement agencies are allowed at all times.

Bikes. Avoid rush hour.

Strollers. Strollers are allowed as long as you’re using them to transport children.

Boxes, packages, and small furniture. Don’t transport large items during rush hour.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 25 juni 2022 11:28
av BSB101
AleWi skrev: fredag 24 juni 2022 10:31 Hoppas de respekterar tiderna och inte som pendeltåget att det är fritt fram fast man inte får vid stationerna närmast city men folk tar med ändå och får då tågvärdar/förare tycker det är ok
Det är bara på Arlanda och Stockholm City som du inte får ha cykel. Jag har även varit med om att förare inte kört vidare förrän cyklisten och cykeln lämnat tåget.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 25 juni 2022 14:07
av LÅ1
BSB101 skrev: lördag 25 juni 2022 11:28
AleWi skrev: fredag 24 juni 2022 10:31 Hoppas de respekterar tiderna och inte som pendeltåget att det är fritt fram fast man inte får vid stationerna närmast city men folk tar med ändå och får då tågvärdar/förare tycker det är ok
Det är bara på Arlanda och Stockholm City som du inte får ha cykel. Jag har även varit med om att förare inte kört vidare förrän cyklisten och cykeln lämnat tåget.
Och vid station Stockholm Odenplan får man endast använda ena uppgången.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 25 juni 2022 19:37
av Lennart Petersen
Nils Carl Aspenberg skrev: lördag 25 juni 2022 3:53 Stockholm er jo ingen stor stad som London, Paris, New York og Moskva. Dette forumet er heller ikke spesielt kjent for sitt sannhetsgehalt. Nå sjekket jeg New York, som er et av verdens største T-bane-systemer. Dette kan dere finne selv ved å sjekke på MTAs hjemmeside. Om påstanden om Paris, London og Moskva er riktig har jeg ikke sjekket. Men på dette forum skriver man jo stadig "sannheter" uten å sjekke. I New York er det fullt lovlig å ta med sykkel.

You can bring...
Personal mobility devices. Wheelchairs, canes, walkers, scooters and the like are allowed at all times.

Dogs and other animals. They must be in a bag or other container and carried in a way that doesn’t annoy other riders. Service animals and working animals with law enforcement agencies are allowed at all times.

Bikes. Avoid rush hour.

Strollers. Strollers are allowed as long as you’re using them to transport children.

Boxes, packages, and small furniture. Don’t transport large items during rush hour.
Men o.k då hade jag väl fel om N.Y
min erfarenhet är dock att det är sällan metrosystem acceptetar cyklar.
Men det här handlar ju om Stockholm specifikt. Staden växer så det knakar och med trafiken.
Nu läggs många miljarder på att bugga ut spårsystemen, 4-spår, tvärbana och tunnelbana. Detta för att vi överhuvudtaget ska få plats.
Det blir alltså inte särskilt prioritetat att i detta läge acceptera cyklar. En cykel tar kanske lika mycket plats som en resande och för egen del vill jag gärna ha sittplats , är det rimligt att jag ska avstå från sittplats för att någon nödvändigt ska släpa med sig cykel ? Lockar det bilister att åka kollektivt om det är trängsel med en massa cyklar. Förutom spårtrafiken är ju busstrafiken rätt väl utbyggd så den som åker kollektivt kommer nästan alltid till någotni närheten av resmålet. Cykla kan man i och för sig gärna göra men då hela vägen. Utanför rusningstid går det ju också bra att ha med cykel på pendeltåg, Saltsjöbana och skärgårdstrafik vilket jag själv med glädje använt fär utflyktef.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 25 juni 2022 21:46
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: lördag 25 juni 2022 19:37 Men o.k då hade jag väl fel om N.Y
min erfarenhet är dock att det är sällan metrosystem acceptetar cyklar.
Men det här handlar ju om Stockholm specifikt. Staden växer så det knakar och med trafiken.
Nu läggs många miljarder på att bugga ut spårsystemen, 4-spår, tvärbana och tunnelbana. Detta för att vi överhuvudtaget ska få plats.
Det blir alltså inte särskilt prioritetat att i detta läge acceptera cyklar. En cykel tar kanske lika mycket plats som en resande och för egen del vill jag gärna ha sittplats , är det rimligt att jag ska avstå från sittplats för att någon nödvändigt ska släpa med sig cykel ? Lockar det bilister att åka kollektivt om det är trängsel med en massa cyklar. Förutom spårtrafiken är ju busstrafiken rätt väl utbyggd så den som åker kollektivt kommer nästan alltid till någotni närheten av resmålet. Cykla kan man i och för sig gärna göra men då hela vägen. Utanför rusningstid går det ju också bra att ha med cykel på pendeltåg, Saltsjöbana och skärgårdstrafik vilket jag själv med glädje använt fär utflyktef.
Vad har storleken för betydelse så länge resandet är lägre utanför rusningen?

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 25 juni 2022 22:04
av LÅ1
Enceladus skrev: måndag 23 maj 2022 12:05 Ta med cykeln på tvärbanan i sommar

Med cyklar på Tvärbanan och nya automatbanan är det uppenbart att Stockholm försöker lära sig av Köpenhamn. Men hur ska cyklister åka nattetid? :roll:
Cyklisterna får väl åka cykel på natten! :D

Från länken ovan:
Var ska cyklarna stå? I Vestibulen där mer plats kommer skapas för cyklar.
Det var ett tag sedan jag åkte med Tvärbanan. Har man skapat mer plats för cyklat? Och i så fall hur?

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 25 juni 2022 22:17
av daniel_s
LÅ1 skrev: lördag 25 juni 2022 22:04 Från länken ovan:
Var ska cyklarna stå? I Vestibulen där mer plats kommer skapas för cyklar.
Det var ett tag sedan jag åkte med Tvärbanan. Har man skapat mer plats för cyklat? Och i så fall hur?
Förlängt vagnarna några meter kanske? :cheesygrin:

Nej! Det kommer givetvis inte att göras mer plats, på sin höjd ”avsedd plats”.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 25 juni 2022 22:18
av Lennart Petersen
Enceladus skrev: lördag 25 juni 2022 21:46
Lennart Petersen skrev: lördag 25 juni 2022 19:37 Men o.k då hade jag väl fel om N.Y
min erfarenhet är dock att det är sällan metrosystem acceptetar cyklar.
Men det här handlar ju om Stockholm specifikt. Staden växer så det knakar och med trafiken.
Nu läggs många miljarder på att bugga ut spårsystemen, 4-spår, tvärbana och tunnelbana. Detta för att vi överhuvudtaget ska få plats.
Det blir alltså inte särskilt prioritetat att i detta läge acceptera cyklar. En cykel tar kanske lika mycket plats som en resande och för egen del vill jag gärna ha sittplats , är det rimligt att jag ska avstå från sittplats för att någon nödvändigt ska släpa med sig cykel ? Lockar det bilister att åka kollektivt om det är trängsel med en massa cyklar. Förutom spårtrafiken är ju busstrafiken rätt väl utbyggd så den som åker kollektivt kommer nästan alltid till någotni närheten av resmålet. Cykla kan man i och för sig gärna göra men då hela vägen. Utanför rusningstid går det ju också bra att ha med cykel på pendeltåg, Saltsjöbana och skärgårdstrafik vilket jag själv med glädje använt fär utflyktef.
Vad har storleken för betydelse så länge resandet är lägre utanför rusningen?
Storleken på vad ? ?

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 25 juni 2022 22:21
av LÅ1
daniel_s skrev: lördag 25 juni 2022 22:17
LÅ1 skrev: lördag 25 juni 2022 22:04 Från länken ovan:
Var ska cyklarna stå? I Vestibulen där mer plats kommer skapas för cyklar.
Det var ett tag sedan jag åkte med Tvärbanan. Har man skapat mer plats för cyklat? Och i så fall hur?
Förlängt vagnarna några meter kanske? :cheesygrin:

Nej! Det kommer givetvis inte att göras mer plats, på sin höjd ”avsedd plats”.
Politiker bara lovar och lovar. Men det blir inget av det. :cheesygrin:

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 25 juni 2022 22:41
av Enceladus
Lennart Petersen skrev: lördag 25 juni 2022 22:18
Enceladus skrev: lördag 25 juni 2022 21:46
Lennart Petersen skrev: lördag 25 juni 2022 19:37 Men det här handlar ju om Stockholm specifikt. Staden växer så det knakar och med trafiken.
Vad har storleken för betydelse så länge resandet är lägre utanför rusningen?
Storleken på vad ? ?
Oavsett storleken på resandet finns det plats för cyklar utanför rusningen, förutsatt att trafiken inte slimmas för mycket. De stockholmska ursäkterna duger inte.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 26 juni 2022 2:15
av Nils Carl Aspenberg
Jeg tror ikke det er grunnlag for å si at veksten ser spesielt sterk i Stockholm. Mange steder i Europa har sterk vekst. Oslo har vokst fra 440.000 til over 700.000 og jeg tror ikke Helsingfors og København ligger mye etter. Andre europeiske steder som Madrid, Paris, Istanbul og Moskva har også fått flere millioner flere innvånere bare i løpet av få år.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 26 juni 2022 4:31
av Lennart Petersen
Nils Carl Aspenberg skrev: söndag 26 juni 2022 2:15 Jeg tror ikke det er grunnlag for å si at veksten ser spesielt sterk i Stockholm. Mange steder i Europa har sterk vekst. Oslo har vokst fra 440.000 til over 700.000 og jeg tror ikke Helsingfors og København ligger mye etter. Andre europeiske steder som Madrid, Paris, Istanbul og Moskva har også fått flere millioner flere innvånere bare i løpet av få år.
Jag har absolut inte påstått att tillväxten i Stockholm är större än någon annanstans och det finns ingen större anledning till att av den anledningen göra jämförelser. Men faktum är att regionen har vuxit kraftigt de senaste åren med följdpåverkan att kollektivtrafik måste byggas ut, och det pågår ju ett antal projekt och planeras fler. En intressant sak är att Uppsala och Stockholms regioner alltmer verkar integreras. Genomgående SL-tåg finns ju nu sedan ett tag och under planering är 4-spår på Ostkustbanan hela vägen till Uppsala med nya stationer.
Hur det ser ut i Madrid, Istanbul är nog rätt ointressant i sammanhanget. Vi planerar för våra behov och snart är det f.ö val till bl.a regionerna som svarar för den tegionala och lokala kollektivtrafiken så envar kan fundeta och påverka .