Sida 8 av 12

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 12:31
av LÅ1
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Från artikeln på bussmagasinet.se: "Varje buss har plats för två cyklar, barnvagnar eller rullstolar.". (Länken i repris.)

I dagsläget är det ofta så i Stockholm att barnvagnsförare får stå över en eller flera bussar. Det är redan så många barnvagnar på bussen att fler inte får plats. Även på linjer med tät trafik. Ska nu cyklister också konkurrera om platserna?

Fördelen för SL är möjligen att cyklisten får betala både för sig själv och för cykeln, medan både barnvagnsföraren och barnvagnen åker utan att betala.
Är det brist på barnvagnsplatser där trafikutbudet är samma under hela dagen? Som tidigare sagt, detta är snarare ett tecken på att trafikutbudet är för dåligt utanför rusningen!
Jag observerar det ibland, utan att direkt memorera tid eller plats. Tror att det ofta gäller blåbusslinjerna. Och en enda cykel spärrar väl alla barnvagnsplatser vid den dörren. Och omvänt, finns det en barnvagn på platsen kan man inte få plats med en normalstor cykel.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 12:49
av Enceladus
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Från artikeln på bussmagasinet.se: "Varje buss har plats för två cyklar, barnvagnar eller rullstolar.". (Länken i repris.)

I dagsläget är det ofta så i Stockholm att barnvagnsförare får stå över en eller flera bussar. Det är redan så många barnvagnar på bussen att fler inte får plats. Även på linjer med tät trafik. Ska nu cyklister också konkurrera om platserna?

Fördelen för SL är möjligen att cyklisten får betala både för sig själv och för cykeln, medan både barnvagnsföraren och barnvagnen åker utan att betala.
Är det brist på barnvagnsplatser där trafikutbudet är samma under hela dagen? Som tidigare sagt, detta är snarare ett tecken på att trafikutbudet är för dåligt utanför rusningen!
Jag observerar det ibland, utan att direkt memorera tid eller plats. Tror att det ofta gäller blåbusslinjerna. Och en enda cykel spärrar väl alla barnvagnsplatser vid den dörren. Och omvänt, finns det en barnvagn på platsen kan man inte få plats med en normalstor cykel.
Jag har inte märkt att Tvärbanan skulle ha brist på barnvagnsplatser utanför rusningen. Finns det någon annan stomlinje som har samma trafikutbud under nästan hela dagen? Bussar har dock nolltaxa för barnvagnsförare, vilket gör att situationen inte är helt jämförbar.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 13:57
av LÅ1
Enceladus skrev:Jag har inte märkt att Tvärbanan skulle ha brist på barnvagnsplatser utanför rusningen. Finns det någon annan stomlinje som har samma trafikutbud under nästan hela dagen? Bussar har dock nolltaxa för barnvagnsförare, vilket gör att situationen inte är helt jämförbar.
När det gäller Tvärbanan så finns det ju problem, beskrivna tidigare i tråden. Dessa problem borde i och för sig även gälla även bussar.

Den som har svårt att cykla för egen maskin får väl skaffa elcykel. Eller moped. Och inte belasta kollektivtrafiken med sitt fordon. Om något år har väl hyrcyklarna kommit tillbaka också. Kanske.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 14:07
av Enceladus
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Jag har inte märkt att Tvärbanan skulle ha brist på barnvagnsplatser utanför rusningen. Finns det någon annan stomlinje som har samma trafikutbud under nästan hela dagen? Bussar har dock nolltaxa för barnvagnsförare, vilket gör att situationen inte är helt jämförbar.
När det gäller Tvärbanan så finns det ju problem, beskrivna tidigare i tråden. Dessa problem borde i och för sig även gälla även bussar.

Den som har svårt att cykla för egen maskin får väl skaffa elcykel. Eller moped. Och inte belasta kollektivtrafiken med sitt fordon. Om något år har väl hyrcyklarna kommit tillbaka också. Kanske.
Hur kommer det sig att dessa problem inte gäller i Köpenhamn? Där kan den som har svårt att cykla hela vägen cykla delsträckor och komplettera med kollektivtrafiken. Av flera skäl (t.ex. stöldrisk och dålig infrastruktur) är det främsta alternativet att köra bil hela vägen.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 14:32
av LÅ1
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Jag har inte märkt att Tvärbanan skulle ha brist på barnvagnsplatser utanför rusningen. Finns det någon annan stomlinje som har samma trafikutbud under nästan hela dagen? Bussar har dock nolltaxa för barnvagnsförare, vilket gör att situationen inte är helt jämförbar.
När det gäller Tvärbanan så finns det ju problem, beskrivna tidigare i tråden. Dessa problem borde i och för sig även gälla även bussar.

Den som har svårt att cykla för egen maskin får väl skaffa elcykel. Eller moped. Och inte belasta kollektivtrafiken med sitt fordon. Om något år har väl hyrcyklarna kommit tillbaka också. Kanske.
Hur kommer det sig att dessa problem inte gäller i Köpenhamn? Där kan den som har svårt att cykla hela vägen cykla delsträckor och komplettera med kollektivtrafiken. Av flera skäl (t.ex. stöldrisk och dålig infrastruktur) är det främsta alternativet att köra bil hela vägen.
Ingen aning.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 16:02
av daniel_s
Det kanske kommer oväntat men det är olika kulturer i Stockholm och Köpenhamn. Det som vi tycker är viktigt, bra, acceptabelt osv är inte samma sak som de tycker.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 20:39
av Anders Hanquist
Harald skrev:
Anders Hanquist skrev:För cyklar och liknande "otympliga" kollin bör följande gälla:
"Otympilga" kollin som barnvagnar och rullstolar?
Läste du inte HELA inlägget? jag skrev följande:

Rullstolar, rullatorer och barnvagnar kan inte jämföras med cyklar i detta hänseende. De är visserligen också skrymmande, men är hjälpmedel för att en rörelsehindrad eller en bebis ska kunna färdas med kollektivtrafiken. En cyklist är inte beroende eller "bunden" av sin cykel på samma sätt.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 21:04
av Lennart Petersen
LÅ1 skrev:Från artikeln på bussmagasinet.se: "Varje buss har plats för två cyklar, barnvagnar eller rullstolar.". (Länken i repris.)

I dagsläget är det ofta så i Stockholm att barnvagnsförare får stå över en eller flera bussar. Det är redan så många barnvagnar på bussen att fler inte får plats. Även på linjer med tät trafik. Ska nu cyklister också konkurrera om platserna?

Fördelen för SL är möjligen att cyklisten får betala både för sig själv och för cykeln, medan både barnvagnsföraren och barnvagnen åker utan att betala.
Att det är trängsel med barnvagnar på bussarna kan nog delvis förklaras av att man inte behöver visera biljett. Kan se att det verkar vara få barnvagnar på T-banan om det finns buss som går parallellt.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 28 februari 2021 12:50
av BSB101
Odd skrev:
BSB101 skrev:"Alla" cyklister kommer inte vilja ta med cykeln på bussen bara för att det regnar, känns mer som ett konstruerat problem. Om det är lämpligt cykelavstånd kommer även flertalet välja att cykla framför att ta cykeln på bussen.
Det räcker med en bråkdel för att det skall vara ogörligt.
"Ogörligt" enligt dig men verklighet på ställen utanför Stockholm. Men om man bara ser problem och inte möjligheter så blir det mesta "ogörligt".

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 28 februari 2021 15:13
av Odd
BSB101 skrev:
Odd skrev:
BSB101 skrev:"Alla" cyklister kommer inte vilja ta med cykeln på bussen bara för att det regnar, känns mer som ett konstruerat problem. Om det är lämpligt cykelavstånd kommer även flertalet välja att cykla framför att ta cykeln på bussen.
Det räcker med en bråkdel för att det skall vara ogörligt.
"Ogörligt" enligt dig men verklighet på ställen utanför Stockholm. Men om man bara ser problem och inte möjligheter så blir det mesta "ogörligt".
I detta fall så är det nog så. Låt säga att 10 cyklister ställer sig på busshållplatsen och skall ta bussen för att det börjar att regna. 10 cyklar skulle lätt ta upp halva bussen och tänk dig då vad som händer på nästa hållplats...

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 28 februari 2021 16:07
av LÅ1
Återigen vill jag påminna om vad som gäller i det danska försöket. "Varje buss har plats för två cyklar, barnvagnar eller rullstolar.". Det är väl knappast troligt att man kommer att tillåta fler cyklar i Sverige. Möjligen tre eller fyra barnvagnar, beroende på utrymmet i bussen och barnvagnarnas storlek och möjlighet att fälla ihop dessa. Det är väl så läget är i dag när det gäller barnvagnar.

Alltså är risken stor att vid plötsligt påkommet stor "behov" att ta med cyklar på bussen så blir det nog långa köer vid hållplatserna. Och de som drabbas hårdast av att tillåta cyklar på bussar är personer med barnvagn, rullator eller rullstol.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: måndag 23 maj 2022 12:05
av Enceladus
Ta med cykeln på tvärbanan i sommar

Med cyklar på Tvärbanan och nya automatbanan är det uppenbart att Stockholm försöker lära sig av Köpenhamn. Men hur ska cyklister åka nattetid? :roll:

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: måndag 23 maj 2022 14:34
av dr Cassandra Nojdh
Enceladus skrev: måndag 23 maj 2022 12:05 Ta med cykeln på tvärbanan i sommar

Med cyklar på Tvärbanan och nya automatbanan är det uppenbart att Stockholm försöker lära sig av Köpenhamn. Men hur ska cyklister åka nattetid? :roll:
Valfläsk från miljöpartiklarna. Förhoppningsvis får vi bort dem för makten i höst.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: måndag 23 maj 2022 23:33
av LÅ1
Mitt i skriver om försöket: "Snart får du ta cykeln ombord på Tvärbanan".
Mitt i skrev:Någon inskränkning i tid blir det inte under försöket på Tvärbanan. Cyklarna ska placeras i vestibulen (vid dörrarna) där utrymme för detta kommer att skapas.
Ett snart två år gammalt citat från tidigare i tråden:
Odd skrev: fredag 19 juni 2020 0:25 Jag var med och gjorde ett inofficiellt test att ta ombord en cykel och vi konstaterade snabbt att det varken var lämpligt eller gick att göra på ett säkert sätt, varken för cyklisten eller medresenärer.

För att det skall fungera så måste vagnarna utrustas särskilt med cykelutrymme och dels tar det värdefull plats från andra resenärer, dels blir det en rätt omfattande ombyggnad av vagnarna.
I mitt i -artikeln ovan länkas till en gammal artikel. Men inte till den här: "Utlovade försöket med cykel på tvärbanan blir inte av", där en del problem redovisas.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: torsdag 23 juni 2022 10:02
av Enceladus
Cykel får tas med på Tvärbanan
DN skrev:Nu meddelar SL att det under en provperiod mellan den 1 augusti och 30 september blir möjligt att ta med cykeln på Tvärbanan. Det gäller emellertid enbart utanför rusningstrafik och i mån av plats. Andra resenärer har alltid företräde framför cyklar, påpekas det i ett pressmeddelande.

[...]

Det har tidigare meddelats att Tvärbanan stängs av mellan Stora Essingen och Sickla allé från den 4 juli till och med den 7 augusti på grund av banarbete.
Provperioden har skjutits upp från sommaren till augusti och september. Det framgår inte om detta beror på sommarens banarbete, men det är väl just den avstängda sträckan som är mest intressant för cykeltransporter (det är ju inte särskilt kul att cykla på Essingeleden).

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: torsdag 23 juni 2022 10:11
av /jes
Enceladus skrev: torsdag 23 juni 2022 10:02 Cykel får tas med på Tvärbanan
DN skrev:Nu meddelar SL att det under en provperiod mellan den 1 augusti och 30 september blir möjligt att ta med cykeln på Tvärbanan. Det gäller emellertid enbart utanför rusningstrafik och i mån av plats. Andra resenärer har alltid företräde framför cyklar, påpekas det i ett pressmeddelande.

[...]

Det har tidigare meddelats att Tvärbanan stängs av mellan Stora Essingen och Sickla allé från den 4 juli till och med den 7 augusti på grund av banarbete.
Provperioden har skjutits upp från sommaren till augusti och september. Det framgår inte om detta beror på sommarens banarbete, men det är väl just den avstängda sträckan som är mest intressant för cykeltransporter (det är ju inte särskilt kul att cykla på Essingeleden).
Man får inte cykla på motorväg ...

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: torsdag 23 juni 2022 11:54
av dr Cassandra Nojdh
/jes skrev: torsdag 23 juni 2022 10:11
Enceladus skrev: torsdag 23 juni 2022 10:02 Cykel får tas med på Tvärbanan
DN skrev:Nu meddelar SL att det under en provperiod mellan den 1 augusti och 30 september blir möjligt att ta med cykeln på Tvärbanan. Det gäller emellertid enbart utanför rusningstrafik och i mån av plats. Andra resenärer har alltid företräde framför cyklar, påpekas det i ett pressmeddelande.

[...]

Det har tidigare meddelats att Tvärbanan stängs av mellan Stora Essingen och Sickla allé från den 4 juli till och med den 7 augusti på grund av banarbete.
Provperioden har skjutits upp från sommaren till augusti och september. Det framgår inte om detta beror på sommarens banarbete, men det är väl just den avstängda sträckan som är mest intressant för cykeltransporter (det är ju inte särskilt kul att cykla på Essingeleden).
Man får inte cykla på motorväg ...
Nä, men om jag inte är helt felunderrättad finns fortfarande en extremt smal och tråkig GC-väg på östra Gröndalsbron:
https://goo.gl/maps/LXS1bwa4tnhFPRv6A

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: torsdag 23 juni 2022 12:27
av daniel_s
Du är delvis felunderrättad. Den är fortfarande tråkig men inte längre smal.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: torsdag 23 juni 2022 12:41
av dr Cassandra Nojdh
daniel_s skrev: torsdag 23 juni 2022 12:27 Du är delvis felunderrättad. Den är fortfarande tråkig men inte längre smal.
Ja, det är tråkigheten som är det viktiga :D :D . Som Enceladus-kollektivet skrev "det är ju inte särskilt kul att cykla på Essingeleden".

Själv har jag givit bort min cykel till min systerson, sedan jag skaffade skoter, så jag får aldrig mer prova på vare sig bredden eller tråkigheten därstädes.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 24 juni 2022 2:22
av Nils Carl Aspenberg
Ganske mange steder rundt i verden er det mulig å ta med sykler på sporvogner og T-baner. Jeg skjønner ikke hvorfor det er så problematisk i Stockholm.