Sida 7 av 12

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 27 september 2020 10:54
av Ute och åker
Enceladus skrev:Varför skulle det inte fungera i Stockholm? Möjligtvis för att Stockholm har tre gånger färre avgångar med något fler resenärer, men då är det ju utbudet som är problemet...
Just det.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 27 september 2020 11:04
av Enceladus
Ute och åker skrev:
Enceladus skrev:Varför skulle det inte fungera i Stockholm? Möjligtvis för att Stockholm har tre gånger färre avgångar med något fler resenärer, men då är det ju utbudet som är problemet...
Just det.
Men är det rimligt att anta att Stockholm även fortsättningsvis kommer att ha tre gånger fler resenärer per avgång? Pandemin kan tvinga SL att återigen anpassa utbudet till efterfrågan. Sedan kommer dagens regionpolitiker förr eller senare att bytas ut.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: torsdag 05 november 2020 21:01
av Enceladus
Debatt: "Tillåt cyklar i kollektivtrafiken"

Nu uttalar sig några centerpartister i frågan.

Svante Linusson har figurerat tidigare på detta forum, men i ett annat sammanhang. Det finns en skribent på detta forum som har starka åsikter om kontanter, påstår sig vara liberal och är uppenbarligen intresserad av kollektivtrafik. Men likheterna tar väl slut där. Denna skribent ger nämligen ett intryck av att vara motståndare till cyklister.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: torsdag 05 november 2020 21:52
av LÅ1
Enceladus skrev:Debatt: "Tillåt cyklar i kollektivtrafiken"

Nu uttalar sig några centerpartister i frågan.

Svante Linusson har figurerat tidigare på detta forum, men i ett annat sammanhang. Det finns en skribent på detta forum som har starka åsikter om kontanter, påstår sig vara liberal och är uppenbarligen intresserad av kollektivtrafik. Men likheterna tar väl slut där. Denna skribent ger nämligen ett intryck av att vara motståndare till cyklister.
Det är förstås mig du avser! :)
Jag är inte emot cyklister eller cykling. Så länge cyklisterna håller sig borta från de ställen de inte ska vara på. till exempel trottoarer, dedikerade gångvägar, gågator skyltade med "C2. Förbud mot trafik med fordon" och parker. De ska också stanna för att släppa fram fotgängare på obevakade övergångsställen och förstås stanna för rött. Så här års slarvar många cyklister med belysningen. Häromdan så såg jag från trottoaren en bil komma, men cyklisten som körde framför den syntes inte för än den var ca 8 meter från övergångsstället jag stod och väntad vid. Jag hade röd gubbe, så det hade ingen betydelse för mig, men det visade hur osynliga en del cyklister är i motljus när de inte har egen belysning!

Cyklar i Tvärbanans vagnar, som ju tråden i första hand handlar om, är ingen bra idé så länge det inte finns bra plats för dem. I vestibulerna ryms de inte!

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 06 november 2020 13:48
av BSB101
Jag är generellt för att tillåta cyklar i kollektivtrafiken men är Tvärbanan den bästa platsen? Är inte resorna generellt så korta att det är cykelavstånd? Att få över cyklister till kollektivtrafiken ser jag ingen samhällsvinst med.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 19 februari 2021 11:44
av Enceladus
Efter covid-19: Tillåter cyklar på alla bussar

Köpenhamn ska tillåta cyklar på alla bussar, inklusive de mest trafikerade innerstadslinjerna. Hur kommer det sig att Stockholm ligger så långt efter att inte ens Tvärbanan kan ha cyklar? Tvärbanan har ju mycket mer plats än vanliga bussar!

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 19 februari 2021 12:11
av LÅ1
Enceladus skrev:Efter covid-19: Tillåter cyklar på alla bussar

Köpenhamn ska tillåta cyklar på alla bussar, inklusive de mest trafikerade innerstadslinjerna. Hur kommer det sig att Stockholm ligger så långt efter att inte ens Tvärbanan kan ha cyklar? Tvärbanan har ju mycket mer plats än vanliga bussar!
Nu överdrev du. Det är ett tvåårigt försök i Köpenhamn, och man får inte ta med cykeln alla tider. "Undantaget är rusningstid, två timmar på morgonen och två timmar på eftermiddagen, likaså lördags- och söndagsnätter då det kan vara trångt ombord." Dessutom måste man köpa en cykelbiljett för 14 DKK.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 19 februari 2021 12:41
av Enceladus
LÅ1 skrev:
Enceladus skrev:Efter covid-19: Tillåter cyklar på alla bussar

Köpenhamn ska tillåta cyklar på alla bussar, inklusive de mest trafikerade innerstadslinjerna. Hur kommer det sig att Stockholm ligger så långt efter att inte ens Tvärbanan kan ha cyklar? Tvärbanan har ju mycket mer plats än vanliga bussar!
Nu överdrev du. Det är ett tvåårigt försök i Köpenhamn, och man får inte ta med cykeln alla tider. "Undantaget är rusningstid, två timmar på morgonen och två timmar på eftermiddagen, likaså lördags- och söndagsnätter då det kan vara trångt ombord." Dessutom måste man köpa en cykelbiljett för 14 DKK.
Visserligen infaller den värsta trängseln på helgnätter även i Stockholm, men Tvärbanan har ingen nattrafik. Den problematiken finns alltså inte.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 19 februari 2021 14:09
av Anders Hanquist
Cyklar på innerstadsbussar?! Det låter fullkomligt absurt i mitt tycke. Ska bli intressant att höra mer om det försöket, om det nu blir av. Det blir ju inte gratis, vilket kan göra det mindre "kul" för dem som vill använda sig av möjligheten. Som jag tror jag sagt förut: En enstaka cykel vid ett nödläge (punktering eller annan skada) kan man kanske tillåta (eller ha överseende med) under lågtrafiktid om det inte stör eller tar plats från andra resande. Men att generellt använda buss/spårvagn för att transportera ett annat fordon känns inte alls bra.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 21 februari 2021 12:56
av BSB101
Att kunna kombinera cykel och kollektivtrafik ökar den sistnämndas attraktionskraft. Perfekt vardagsmotion även för den som anser att resvägen är för lång för att cykla hela vägen.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 21 februari 2021 14:29
av Odd
Mellan vilka ställen som helst som det går innerstadsbussar i Stockholm, kan man cykla inom rimlig tid.
Om det är så att man inte vill cykla när det regnar och därför vill ha med cykeln på bussen, så kommer "alla" cyklister vilja göra det vilket gör att när det regnar så kommer det inte finnas plats för varken ocyklande resenärer som cykelburna dito. Alltså faller det på sin egen rimlighet att tillåta cyklar på bussar i innerstaden.

Däremot kan jag tänka mig att regionalbussar skall ha den möjligheten, men då skall cykeln inte förvaras i trafikantutrymmet. I Dubbeldäckare kan man då ju ha cykelhållare på nedervåningen.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: söndag 21 februari 2021 18:36
av BSB101
"Alla" cyklister kommer inte vilja ta med cykeln på bussen bara för att det regnar, känns mer som ett konstruerat problem. Om det är lämpligt cykelavstånd kommer även flertalet välja att cykla framför att ta cykeln på bussen.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: måndag 22 februari 2021 8:34
av Odd
BSB101 skrev:"Alla" cyklister kommer inte vilja ta med cykeln på bussen bara för att det regnar, känns mer som ett konstruerat problem. Om det är lämpligt cykelavstånd kommer även flertalet välja att cykla framför att ta cykeln på bussen.
Det räcker med en bråkdel för att det skall vara ogörligt.

/Odd

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 0:18
av Anders Hanquist
För cyklar och liknande "otympliga" kollin bör följande gälla:
Innerstadsbussar: Nej, absolut inte
Förortsbussar. Nej
Bussar i längre länstrafik: Möjligen, utanför rusningstid
Långfärdsbussar: Ja, möjligen mot avgift.
Spårvagnar: Nej
Tunnelbana: Nej
Pendeltåg: Ja, med de plats- och tidsbegränsningar som gäller inom SL-trafik i dagsläget
Fjärrtåg: Ja, möjligen mot avgift
Båtar: Ja (vissa begränsningar beroende på respektive fartygs storlek och utformning)

Undantag kan göras för barncyklar om medföljande vuxen ansvarar för dem, samt i speciellt ömmande fall.

Rullstolar, rullatorer och barnvagnar kan inte jämföras med cyklar i detta hänseende. De är visserligen också skrymmande, men är hjälpmedel för att en rörelsehindrad eller en bebis ska kunna färdas med kollektivtrafiken. En cyklist är inte beroende eller "bunden" av sin cykel på samma sätt.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 1:42
av Lennart Petersen
Anders Hanquist skrev:För cyklar och liknande "otympliga" kollin bör följande gälla:
Innerstadsbussar: Nej, absolut inte
Förortsbussar. Nej
Bussar i längre länstrafik: Möjligen, utanför rusningstid
Långfärdsbussar: Ja, möjligen mot avgift.
Spårvagnar: Nej
Tunnelbana: Nej
Pendeltåg: Ja, med de plats- och tidsbegränsningar som gäller inom SL-trafik i dagsläget
Fjärrtåg: Ja, möjligen mot avgift
Båtar: Ja (vissa begränsningar beroende på respektive fartygs storlek och utformning)

Undantag kan göras för barncyklar om medföljande vuxen ansvarar för dem, samt i speciellt ömmande fall.

Rullstolar, rullatorer och barnvagnar kan inte jämföras med cyklar i detta hänseende. De är visserligen också skrymmande, men är hjälpmedel för att en rörelsehindrad eller en bebis ska kunna färdas med kollektivtrafiken. En cyklist är inte beroende eller "bunden" av sin cykel på samma sätt.
Det låter vettigt skrivet. Och det här är ju i stort sett nuläge, förutom på pendeltåg är även cyklar tillåtna på Saltsjöbanan.
Tillåtet generellt är barncyklar som saknar kedja och ihopfällbara cyklar.
På båtar i Stockholm gäller väl i nuläge att alla tar cykel, SL pendelbåtar, Djurgårdsfärja och övriga Waxholmsbåtar. Brukar funka bra även i högtrafik .

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 10:16
av Harald
Anders Hanquist skrev:För cyklar och liknande "otympliga" kollin bör följande gälla:
"Otympilga" kollin som barnvagnar och rullstolar?

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 10:41
av daniel_s
Harald skrev:
Anders Hanquist skrev:För cyklar och liknande "otympliga" kollin bör följande gälla:
"Otympilga" kollin som barnvagnar och rullstolar?
Nej, barnvagnar och rullstolar åtnjuter särskilda förmåner för att motverka diskriminering. Detta kan inte åberopas för cyklar.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 11:40
av Enceladus
Det, som är sanning i Köpenhamn, är bara dåligt skämt i Stockholm. Varför tillåts inte cyklar på Stockholms pendeltåg i rusningen? På grund av den höga beläggningen! Stockholms pendeltåg har runt tre gånger så många resenärer per avgång som Köpenhamns S-tåg, och då blir det inte mycket plats kvar till cyklar. Samma argument kan användas mot cyklar på alla fordon. Rusningstrafiken i Stockholm är inte dimensionerad för cyklar, och någon sådan ambition finns inte heller. Stockholm är helt enkelt ingen cykelstad och vill inte satsa vad som krävs för att bli det. Den som gillar att cykla gör bäst i att flytta till en cykelstad som Köpenhamn eller Amsterdam.

Så långt allt väl. Men vad är argumentet för att inte tillåta cyklar utanför rusningen? Kostnaden för att upprätthålla ett överutbud av utrymme i fordonen är förhållandevis låg under resten av dagen. Flera busslinjer i Järfälla har exakt samma trafikutbud under hela dagen eftersom trafiken är så billig och Nobina kan vinstmaximera på det sättet. Om cyklar inte får plats på fordonen utanför rusningen så är det snarare ett tecken på att trafikutbudet är för dåligt! Köpenhamns beslut att tillåta cyklar på alla bussar när det finns kapacitet över (utanför rusningen och inte på helgnätter) är därför inte alls konstigt. På de tider då bussar inte har tillräcklig kapacitet för cyklar kan spårtrafiken användas.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 12:01
av LÅ1
Från artikeln på bussmagasinet.se: "Varje buss har plats för två cyklar, barnvagnar eller rullstolar.". (Länken i repris.)

I dagsläget är det ofta så i Stockholm att barnvagnsförare får stå över en eller flera bussar. Det är redan så många barnvagnar på bussen att fler inte får plats. Även på linjer med tät trafik. Ska nu cyklister också konkurrera om platserna?

Fördelen för SL är möjligen att cyklisten får betala både för sig själv och för cykeln, medan både barnvagnsföraren och barnvagnen åker utan att betala.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 februari 2021 12:16
av Enceladus
LÅ1 skrev:Från artikeln på bussmagasinet.se: "Varje buss har plats för två cyklar, barnvagnar eller rullstolar.". (Länken i repris.)

I dagsläget är det ofta så i Stockholm att barnvagnsförare får stå över en eller flera bussar. Det är redan så många barnvagnar på bussen att fler inte får plats. Även på linjer med tät trafik. Ska nu cyklister också konkurrera om platserna?

Fördelen för SL är möjligen att cyklisten får betala både för sig själv och för cykeln, medan både barnvagnsföraren och barnvagnen åker utan att betala.
Är det brist på barnvagnsplatser där trafikutbudet är samma under hela dagen? Som tidigare sagt, detta är snarare ett tecken på att trafikutbudet är för dåligt utanför rusningen!