Cyklar på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

Diripsi skrev: tisdag 02 augusti 2022 16:30 Längs eller över, vem bryr sig? Bara fjantigt med språkpoliser.
Nej, det är mycket viktigt med språkpoliser. Att ta sig över en motorväg kan vara besvärligt så det är jättebra om det går en tvärbana över motorvägen så att man kan åka med den!
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev: tisdag 02 augusti 2022 20:01
Diripsi skrev: tisdag 02 augusti 2022 16:30 Längs eller över, vem bryr sig? Bara fjantigt med språkpoliser.
Nej, det är mycket viktigt med språkpoliser. Att ta sig över en motorväg kan vara besvärligt så det är jättebra om det går en tvärbana över motorvägen så att man kan åka med den!
Vad synd att Tvärbanan går under motorvägen. Då kan man ju inte ta sig över den.
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

Jag sörjer fortfarande den borttagna gångbanan på motorvägen över järnvägen mm vid Karlbergs trafikplats. Men tids nog kommer jag väl över den :-)
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

C20_rules skrev: tisdag 02 augusti 2022 18:56 Just det, vid Stora Essingen på sträckan som går jäms med Essingeleden, kanske är ett sånt ställe där man kan tänka sig det är ganska praktiskt att ta med cykeln. Jag vet inte hur det är med framkomlighet på cykel där runt, då jag inte cyklat mycket i det området. Misstänker den är lite dålig.
Men så som hastighetsgränsen är satt på Essingeleden, så undrar man ju dock om dom inte tänkt att cyklisterna ska ta den vägen också, tillsammans med övrig trafik :lol: (jag och några till fart-glada, brukar bara garva åt eländet och köra den fart man känner för eller som trafiken tillåter ändå
- för mig blir det oftast minst 140 km/h om det är gles trafik. Men man får såklart se upp för snuten)
Diripsi skrev: tisdag 02 augusti 2022 16:30 Längs eller över, vem bryr sig? Bara fjantigt med språkpoliser.

"Sista tvärbanan" är väl inte mer fel än "sista 57:an", när man tänker efter. För det är ju typ ingen som använder Tvärbanans linjenummer utan "Tvärbanan" får överta rollen.

Däremot är det väldigt störande när folk tror att "tvärbana" är ett trafikslag ungefär som "tunnelbana" eller "spårväg".
Det är väl lite samma klass som dom som säger "tunnelbana" när dom menar ett tunnelbanetåg - t ex "tunnelbanan kommer om 4 minuter" (den tycker jag är lite störig, haha)
Det går cykelbana i stort sett parallellt med Tvärbanan över Stora Essingen så cyklar har en genväg som bilar inte har.
Och visst är väl Tvärbanan ett slags spårväg .
Erinrar mig att jag hörde två tjejer på väg ner i T-Kungsträdgården och den ena hojtar : ”det går en tunnelbana om två minuter skynda dig”. Lät lite konstigt men fullt begripligt och ett språk utvecklas alltid .
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av C20_rules »

Lennart Petersen skrev: onsdag 03 augusti 2022 2:22
C20_rules skrev: tisdag 02 augusti 2022 18:56 Just det, vid Stora Essingen på sträckan som går jäms med Essingeleden, kanske är ett sånt ställe där man kan tänka sig det är ganska praktiskt att ta med cykeln. Jag vet inte hur det är med framkomlighet på cykel där runt, då jag inte cyklat mycket i det området. Misstänker den är lite dålig.
Men så som hastighetsgränsen är satt på Essingeleden, så undrar man ju dock om dom inte tänkt att cyklisterna ska ta den vägen också, tillsammans med övrig trafik :lol: (jag och några till fart-glada, brukar bara garva åt eländet och köra den fart man känner för eller som trafiken tillåter ändå
- för mig blir det oftast minst 140 km/h om det är gles trafik. Men man får såklart se upp för snuten)
Diripsi skrev: tisdag 02 augusti 2022 16:30 Längs eller över, vem bryr sig? Bara fjantigt med språkpoliser.

"Sista tvärbanan" är väl inte mer fel än "sista 57:an", när man tänker efter. För det är ju typ ingen som använder Tvärbanans linjenummer utan "Tvärbanan" får överta rollen.

Däremot är det väldigt störande när folk tror att "tvärbana" är ett trafikslag ungefär som "tunnelbana" eller "spårväg".
Det är väl lite samma klass som dom som säger "tunnelbana" när dom menar ett tunnelbanetåg - t ex "tunnelbanan kommer om 4 minuter" (den tycker jag är lite störig, haha)
Det går cykelbana i stort sett parallellt med Tvärbanan över Stora Essingen så cyklar har en genväg som bilar inte har.
Och visst är väl Tvärbanan ett slags spårväg .
Erinrar mig att jag hörde två tjejer på väg ner i T-Kungsträdgården och den ena hojtar : ”det går en tunnelbana om två minuter skynda dig”. Lät lite konstigt men fullt begripligt och ett språk utvecklas alltid .
Jo, det där var ju verkligen ett typiskt exempel :lol:
Jag har hört liknande massor med gånger (särskilt bland ungdomar). Dock egentligen inget ovanligt över lag, med sådant "slarvspråk" (även för saker som inte direkt har med kollektivtrafiken att göra). Jag brukar störa mig minst lika mycket på folk som inte skiljer på kilowatt och kilowattimmar (det ena är ju liksom ett mått på effekt och det andra energimängd - helt olika saker) eller t ex säger km istället för km i timmen. Eller alla som kallar en hel grävmaskin för "grävskopa", en hel dator (utom skärmen) för "hårddisk" osv...
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

Äh, nu tycker jag att vi tar och slänger in språkdiskussionen i bagageluckan och återgår till att diskutera hur det går med medförandet av cyklar ombord på tvärbanorna!
Enceladus
Inlägg: 9735
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

Lennart Petersen skrev: onsdag 03 augusti 2022 2:22 Det går cykelbana i stort sett parallellt med Tvärbanan över Stora Essingen så cyklar har en genväg som bilar inte har.
Visst går det att cykla på Essingeleden, men hur många gör det? Jag ser sällan cyklar där, och det gör inte Googles gatuvy heller (helt tomt på GC-banan). Däremot brukar Tvärbanan ha god beläggning på sträckan. Tvärbanan har faktiskt fler resenärer än antalet cykelpassager i maj/juni över Saltsjö-Mälarsnittet (Slussen, Västerbron och Essingeleden), och jag skulle gissa att de två förstnämnda står för lejonparten av alla passager.
C20_rules skrev: onsdag 03 augusti 2022 6:14 Jo, det där var ju verkligen ett typiskt exempel :lol:
Jag har hört liknande massor med gånger (särskilt bland ungdomar). Dock egentligen inget ovanligt över lag, med sådant "slarvspråk" (även för saker som inte direkt har med kollektivtrafiken att göra). Jag brukar störa mig minst lika mycket på folk som inte skiljer på kilowatt och kilowattimmar (det ena är ju liksom ett mått på effekt och det andra energimängd - helt olika saker) eller t ex säger km istället för km i timmen. Eller alla som kallar en hel grävmaskin för "grävskopa", en hel dator (utom skärmen) för "hårddisk" osv...
En mycket vanlig sammanblandning i vardagligt tal är den mellan fart (hur snabbt något rör sig) och hastighet (hur något rör sig, både fart och riktning).
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

Enceladus skrev: onsdag 03 augusti 2022 9:25 En mycket vanlig sammanblandning i vardagligt tal är den mellan fart (hur snabbt något rör sig) och hastighet (hur något rör sig, både fart och riktning).
Slipper jag fortkörningsböter om jag backar i 50 km/h på en 30-väg? :wink:
Användarens profilbild
Stefan Widén
Inlägg: 3015
Blev medlem: söndag 01 september 2002 23:09

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Stefan Widén »

daniel_s skrev: onsdag 03 augusti 2022 10:38
Enceladus skrev: onsdag 03 augusti 2022 9:25 En mycket vanlig sammanblandning i vardagligt tal är den mellan fart (hur snabbt något rör sig) och hastighet (hur något rör sig, både fart och riktning).
Slipper jag fortkörningsböter om jag backar i 50 km/h på en 30-väg? :wink:
Ja men du torskar på vårdslöshet i trafik och självklart får du blåsa för man måste vara påverkad om man gör det... he he
Infrastrukturchef med ansvar infrastrukturfrågor, hållplats- och spårnära underhåll
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Harald »

Det som en del tydligen inte förstår är att det finns olika språkliga sammanhang och att betydelsen av ord kan variera beroende på sammanhang. T.ex. så är en spårvagn inte ett fordon i vägtrafiksammanhang men den är ett fordon i spårtrafiksammanhang. Hastighet är en vektor fysiksammanhang men i trafiksammanhang är hastighet detsamma som hastighetsvektorns belopp d.v.s. F.ö. är hastighet inte ens i fysiksammanhang entydigt en vektor, t.ex. när man talar om ljudets hastighet i ett visst medium.
C20_rules
Inlägg: 321
Blev medlem: tisdag 16 december 2008 7:40

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av C20_rules »

Enceladus skrev: onsdag 03 augusti 2022 9:25
C20_rules skrev: onsdag 03 augusti 2022 6:14 Jo, det där var ju verkligen ett typiskt exempel :lol:
Jag har hört liknande massor med gånger (särskilt bland ungdomar). Dock egentligen inget ovanligt över lag, med sådant "slarvspråk" (även för saker som inte direkt har med kollektivtrafiken att göra). Jag brukar störa mig minst lika mycket på folk som inte skiljer på kilowatt och kilowattimmar (det ena är ju liksom ett mått på effekt och det andra energimängd - helt olika saker) eller t ex säger km istället för km i timmen. Eller alla som kallar en hel grävmaskin för "grävskopa", en hel dator (utom skärmen) för "hårddisk" osv...
En mycket vanlig sammanblandning i vardagligt tal är den mellan fart (hur snabbt något rör sig) och hastighet (hur något rör sig, både fart och riktning).
Ioförsig också sant. Men där går ju även min gräns för när jag tycker det börjar bli petitesser. Det är ju väldigt få sammanhang i praktiken där riktning och fart måste anges med samma storhet.
Behöver man veta färdriktningen, så anges ju den normalt separat (i t ex flygplan, fartyg och ofta även fritidsbåtar så är det ju standard att ha kompass eller GPS som visar riktningen, precis som hastighetsmätare). Det blir lite som en fysiklärare jag hade på Gymnasiet förut, som störde sig på dom som sa "sekundmeter" istället för "meter per sekund" (t ex metrologer, som snackar vindhastigheter).

Att däremot ange en sträcka istället för en fart eller ange en effekt istället för energimängd, är ju något helt annat.

daniel_s skrev: onsdag 03 augusti 2022 10:38
Enceladus skrev: onsdag 03 augusti 2022 9:25 En mycket vanlig sammanblandning i vardagligt tal är den mellan fart (hur snabbt något rör sig) och hastighet (hur något rör sig, både fart och riktning).
Slipper jag fortkörningsböter om jag backar i 50 km/h på en 30-väg? :wink:
Behöver inte ens vara så komplicerat. Om inte vägen är helt rak, så kan ju inte "hastigheten" bestämmas (svänger man, så ändras ju riktningen kontinuerligt). Hade varit grymt nice om det var så (för det är svårt för dom att t ex gömma sig med lasermätaren på en raka och deras "trip track" som mäter snittfart över en sträcka, hade oftast inte kunnat användas eftersom vägen oftast hinner svänga lite innan mätningen är klar). Tyvärr är det ju "fart" polisen mäter.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev: onsdag 03 augusti 2022 12:43 Det som en del tydligen inte förstår är att det finns olika språkliga sammanhang och att betydelsen av ord kan variera beroende på sammanhang. T.ex. så är en spårvagn inte ett fordon i vägtrafiksammanhang men den är ett fordon i spårtrafiksammanhang. Hastighet är en vektor fysiksammanhang men i trafiksammanhang är hastighet detsamma som hastighetsvektorns belopp d.v.s. F.ö. är hastighet inte ens i fysiksammanhang entydigt en vektor, t.ex. när man talar om ljudets hastighet i ett visst medium.
Ja, ingenjörn, en del inlägg tyder på att det kan var svårt att skilja på begreppen storhet, dimension, riktning och mätetal.
C20_rules skrev: onsdag 03 augusti 2022 13:06 Ioförsig också sant. Men där går ju även min gräns för när jag tycker det börjar bli petitesser. Det är ju väldigt få sammanhang i praktiken där riktning och fart måste anges med samma storhet.
Behöver man veta färdriktningen, så anges ju den normalt separat (i t ex flygplan, fartyg och ofta även fritidsbåtar så är det ju standard att ha kompass eller GPS som visar riktningen, precis som hastighetsmätare). Det blir lite som en fysiklärare jag hade på Gymnasiet förut, som störde sig på dom som sa "sekundmeter" istället för "meter per sekund" (t ex metrologer, som snackar vindhastigheter).

Att däremot ange en sträcka istället för en fart eller ange en effekt istället för energimängd, är ju något helt annat.
Det där med enheten "sekundmeter" för vindhastighet är intressant, undrar hur det har uppkommit. I trafiksammanhang skulle det knappast förekomma en enhet som "timkilometer". I synnerhet som dimensionen blir fel, för hastighet är den ju en kvot ( längd / tid ), inte en produkt (tid x längd). En meteorolog använder förstås inte ett sådant uttryck. Just vindhastighet är ju en storhet där det är meningsfullt att ange både belopp (uttryckt i den korrekta dimensionens enheter) och riktning (uttryckt i lämpligt koordinatsystem).

Dessutom är det förstås bra att skilja på metrologi och meteorologi. Det verkar råda en viss oreda inom båda områdena.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
daniel_s
Inlägg: 14164
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 03 augusti 2022 15:34 Det där med enheten "sekundmeter" för vindhastighet är intressant, undrar hur det har uppkommit. I trafiksammanhang skulle det knappast förekomma en enhet som "timkilometer".
Inte? I tyskan förekommer i alla fall uttrycket Stundenkilometer.

Vi har ju också till exempel ”kvadratmeterhyra”.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Harald »

dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 03 augusti 2022 15:34 Det där med enheten "sekundmeter" för vindhastighet är intressant, undrar hur det har uppkommit. I trafiksammanhang skulle det knappast förekomma en enhet som "timkilometer".
I tyska är Stundenkilometer ganska vanligt. I en artikel med rubriken Die kontroverse Bezeichnung Stundenkilometer lägger Gesellschaft für deutsche Sprache e. V. ut texten om detta och kommer med 913 ord fram till att det går bra att säga så i vardaligt tal, men standardspråkligt korrekt är endast Kilometer pro Stunde.
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Harald »

daniel_s skrev: onsdag 03 augusti 2022 15:52 Vi har ju också till exempel ”kvadratmeterhyra”.
Det liksom t.ex. meterpris kan väl sägas vara bildat analogt med t.ex. ögonfärg, d.v.s. en egenskap (färg/pris) kopplas till ett föremål (ögonen/en meter av varan).
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev: onsdag 03 augusti 2022 15:53
dr Cassandra Nojdh skrev: onsdag 03 augusti 2022 15:34 Det där med enheten "sekundmeter" för vindhastighet är intressant, undrar hur det har uppkommit. I trafiksammanhang skulle det knappast förekomma en enhet som "timkilometer".
I tyska är Stundenkilometer ganska vanligt. I en artikel med rubriken Die kontroverse Bezeichnung Stundenkilometer lägger Gesellschaft für deutsche Sprache e. V. ut texten om detta och kommer med 913 ord fram till att det går bra att säga så i vardaligt tal, men standardspråkligt korrekt är endast Kilometer pro Stunde.
Jag tillåter mig nog att tycka att det kan underförstås att jag avsåg svenskt språkbruk.

Men för all del. Vi konsulterar allt vetandes källa, Svenska Akademiens ordbok (SAOB), och där - under uppslagsordet timme hittar vi faktiskt sammansättningen:
SAOB skrev:mått på den hastighet varmed ngt förflyttar sig: kilometer i timmen.

Exempel: Snön (var) 3 decimeter djup och så lös, att bilen .. inte fick upp hastigheten till mer än 15 à 20 timkilometer.
Tidningen Upsala 4 ⁄ 2 1929, s. 1.
Och det var ju ett tag sedan. Användningen är också markerad som utdöd (†)
Senast redigerad av dr Cassandra Nojdh den onsdag 03 augusti 2022 16:39, redigerad totalt 2 gång.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev: onsdag 03 augusti 2022 16:01
daniel_s skrev: onsdag 03 augusti 2022 15:52 Vi har ju också till exempel ”kvadratmeterhyra”.
Det liksom t.ex. meterpris kan väl sägas vara bildat analogt med t.ex. ögonfärg, d.v.s. en egenskap (färg/pris) kopplas till ett föremål (ögonen/en meter av varan).
Ja, man kan bilda mycket med analogier.

Egentllgen är det här påpekandet onödigt, eftersom jag vet att ingenjörn är tekniskt skolad på akademisk nivå, men just ögonfärg är ju ingen storhet eftersom den uttrycker en kvalitativ egenskap. Det är klart, i teorin skulle man kanske kunna mäta våglängden för det ljus som reflekteras från en persons regnbågshinna. Annars är jag inte alldeles övertygad om att färg är en kvantifierbar storhet (annat än uttryckt som ljusvåglängder), på det sätt konstruktörerna bakom NCS-systemet anser.

Så rent metrologiskt så anser jag nog att den analogin inte håller.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Lennart Petersen
Inlägg: 3088
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev: onsdag 03 augusti 2022 9:25
Lennart Petersen skrev: onsdag 03 augusti 2022 2:22 Det går cykelbana i stort sett parallellt med Tvärbanan över Stora Essingen så cyklar har en genväg som bilar inte har.
Visst går det att cykla på Essingeleden, men hur många gör det? Jag ser sällan cyklar där, och det gör inte Googles gatuvy heller (helt tomt på GC-banan). Däremot brukar Tvärbanan ha god beläggning på sträckan. Tvärbanan har faktiskt fler resenärer än antalet cykelpassager i maj/juni över Saltsjö-Mälarsnittet (Slussen, Västerbron och Essingeleden), och jag skulle gissa att de två förstnämnda står för lejonparten av alla passager
Läs gärna lite noggrannare. För jag skrev inte något om att cykla på Essingelede men väl på den cykelbana som går över Stora Essingen och delvis parallellt med Tvärbanan. Jag har använt den ett antal gånger och sett en och annan som cyklat.
Varför trafiken på cykelbanan ska jämföras med trafiken på Tvärbanan förstår jag inte , det är väl olika saker som inte står i motsats till varandra .
Harald
Inlägg: 8658
Blev medlem: söndag 24 november 2002 11:04
Ort: Majorna
Kontakt:

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Harald »

Jag tänkte att det framgick att det var vardagligt språkbruk jag avsåg men om doktorn önskar en kvantifierbar storhet kan vi ersätta ögonfärg med benlängd. :)
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5903
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Harald skrev: onsdag 03 augusti 2022 18:27 Jag tänkte att det framgick att det var vardagligt språkbruk jag avsåg men om doktorn önskar en kvantifierbar storhet kan vi ersätta ögonfärg med benlängd. :)
Ingen dum idé, ingenjörn. Jag skulle själv vilja ha både längre ben och blåare ögon :)
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar