Cyklar på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
BSB101
Inlägg: 2977
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av BSB101 »

Anders Hanquist skrev:Det är ju också så att pendeltågen går längre sträckor (för långa för många att cykla). Framför allt tänker man kanske på folk som ska cykelsemestra på Gotland.
Jag tror inte att det är främst Gotlandsresenärer man tänkt på utan att underlätta vardagspendlingen för stockholmarna.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

BSB101 skrev:
Anders Hanquist skrev:Det är ju också så att pendeltågen går längre sträckor (för långa för många att cykla). Framför allt tänker man kanske på folk som ska cykelsemestra på Gotland.
Jag tror inte att det är främst Gotlandsresenärer man tänkt på utan att underlätta vardagspendlingen för stockholmarna.
Även om det förekommer varierande arbetstider sker den mesta vardagspendlingen under högtrafik. Ska cyklar tilllåtas på SL:s färdmedel även då?

Hur många "vardagspendlare" är betjänta av möjligheten cykel-SLtrafik-cykel?

undrar
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev:Alternativ D: skaffa en hopfällbar cykel att använda vid de tillfällen (exempelvis till/från jobbet) då det vore himla praktiskt att kunna kombinera cykel och kollektivtrafik. Den "vanliga" cykeln man förmodligen redan har, kan man ju använda vid alla andra tillfällen. Visst, jag förstår att cyklister inte är så sugna på att investera i en till hoj, och att dom hellre vill att "SL" lägger stora summor på att bygga om fordonen (= ta bort sittplatser) och utöka trafiken. Det är ju alltid roligare att låta någon annan stå för fiolerna. Men för den cyklist som verkligen vill kombinera cykel och kollektivtrafik så finns det i alla fall ett lämpligt alternativ.
Enligt publikationen "Regional linjetrafik 2019" erhöll kollektivtrafiken offentliga bidrag motsvarande 2 553 kronor per invånare. Det är en struntsumma jämfört med vad kommunala parkeringsnormer och bilorienterade reseavdrag kostar. Ändå betalar cyklister och kollektivtrafikresenärer samma hyror, fastighetspriser och allmänna skatter som bilister.

En utökning av kollektivtrafiken som möjliggör kombinationsresor skulle egentligen kunna minska allmänhetens utgifter om utökningen leder till minskad biltrafik och därmed ett minskat behov av subventioner till biltrafiken!

(Nu kanske någon föreslår att biltrafikens subventioner kan slopas. Det går tyvärr inte. I länder där detta har gjorts har det visat sig att nästan ingen vill betala de faktiska kostnaderna för biltrafik. Ett slopande av biltrafikens subventioner skulle i många fall vara likvärdigt med ett bilförbud, vilket för närvarande är politiskt omöjligt.)
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Anders Hanquist »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Ska ma få ta med cyklar på bussarna? (Vanligt i USA)
Ska man få ta med cyklar i tunnelbanan? (Får man visst i Köpenhamn)

Nä och nä tycker
Thomas K Ohlsson
Amsterdam och Rotterdam tillåter också cyklar i sina tunnelbanor. Gissa om cykelns marknadsandel där mer liknar Köpenhamn eller Stockholm!
Jag har åkt tunnelbana i Amsterdam. Nog sjutton såg man folk som cyklade på plattformen på stationen. Hur ska man förhindra det?
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Anders Hanquist »

För "vardagspendlaren" torde det naturliga vara att vid behov cykla till lämplig station om man bor en bit ifrån. Det är ovanligt att kollektivtrafiken vid målpunkten är lika gles. Alltså tar man annat färdmedel eller går sista biten. Att behöva använda cykel på båda ställena känns konstigt. Håller fortfarande på att undantaget kan vara pendeltåg av följande skäl: längre sträckor, (oftast) mer utrymme, Gotlandsresande till Nynäshamn. Innerstadsbussar med cyklar vore närmast absurt. Sen finns det naturligtvis gränsfall, som Norrtäljebussar och liknade. Men ingen allmän "rättighet" att komma ombord med en cykel i kollektivtrafiken..
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

Anders Hanquist skrev:[...] Att behöva använda cykel på båda ställena känns konstigt. [...]
Jag skulle inte kalla det konstigt. Det är ett (av flera) sätt att lösa transportbehovet första och sista biten av resan ("the first and last-mile" som det så tjusigt kallas på utrikiska). Därmed inte sagt att många pendlare har detta behov. Men dom finns, vilket också är den främsta orsaken till att hopfällbara cyklar ökat i popularitet sedan typ 80-talet.

---

Om det blev fritt fram även för "vanliga" cyklar i kollektivtrafiken skulle säkert många fler ta med sin cykel i kollektivtrafiken. Vissa kanske i stället för lämna den (alltså ta med cykeln pga stöldrisken), vissa kanske i stället för nån anslutande bussresa, vissa kanske i stället för nån "anslutande" promenad, vissa för att känna sig hälsosamma en solig dag...och andra för att det plöstigt blev värsta regnvädret på eftermiddagen när man skulle hem. Hursomhelst tror jag att det garanterat leder till ett överutnyttjande i förhållande till det reela behovet. Därför tycker jag att nuvarande regler duger. Att behöva skaffa en hopfällbar cykel innebär en tydlig tröskel som gör att endast verkligt motiverade pendlare ta med cykeln i kollektivtrafiken.

Sedan har jag förstås inget emot att kollektivtrafiken på längre sikt planeras så att "vanliga" cyklar kan medtagas i större utsträckning. Till exempel att nya (och reviderade) fordon får utrymmen för cyklar. Och att stationer får betydligt bättre (fler/rymligare) hissar (vilket kommer många fler än cyklisterna till del) eftersom SL inte tillåter cyklar i rulltrappor.

Men för att återgå till Tvärbanan som tror jag inte det skulle få några positiva effekter att tillåta "vanliga" cyklar. Även om några resenärer skulle använda cykeln lite oftare, skulle andra cykla mindre (färre cyklade km totalt) när det blir bekvämt att åka spårvagn en bit som man tidigare var "tvungen" att cykla.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

Anders Hanquist skrev:För "vardagspendlaren" torde det naturliga vara att vid behov cykla till lämplig station om man bor en bit ifrån. Det är ovanligt att kollektivtrafiken vid målpunkten är lika gles. Alltså tar man annat färdmedel eller går sista biten. Att behöva använda cykel på båda ställena känns konstigt.
Dessvärre är stöldrisken för stor för att skribentens rekommendation ska kunna följas. Alla har inte råd att köpa en ny cykel varje månad.
Hans Wibacke skrev:Men för att återgå till Tvärbanan som tror jag inte det skulle få några positiva effekter att tillåta "vanliga" cyklar. Även om några resenärer skulle använda cykeln lite oftare, skulle andra cykla mindre (färre cyklade km totalt) när det blir bekvämt att åka spårvagn en bit som man tidigare var "tvungen" att cykla.
Jag tror att skribenten underskattar signalvärdet av att betrakta cyklister som första klassens medborgare. Det är ju knappast en slump att de städer som har högst cykeltrafikandel också har den cykelvänligaste kollektivtrafiken (t.ex. Köpenhamn). Jag misstänker tyvärr att Stockholm inte är mentalt redo för en cykelrevolution.

Det finns en liknande fråga som också brukar diskuteras: Minskar nolltaxa antalet gång- och cykeltrafikanter? Å ena sidan ersätter kollektivtrafiken en del resor som tidigare hade gjorts med gång och cykel. Å andra sidan ersätter kollektivtrafiken en del resor som tidigare hade gjorts med bil. Undersökningar visar dock att majoriteten av de nya resorna är helt nya, vilka ofta kombineras med gång- och cykelresor!
Senast redigerad av Enceladus den fredag 26 juni 2020 14:38, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

BSB101 skrev:
Anders Hanquist skrev:Det är ju också så att pendeltågen går längre sträckor (för långa för många att cykla). Framför allt tänker man kanske på folk som ska cykelsemestra på Gotland.
Jag tror inte att det är främst Gotlandsresenärer man tänkt på utan att underlätta vardagspendlingen för stockholmarna.
Vardagspendlare på följande pendeltågssträckor i så fall:

Nynäshamn - Västerhaninge
Bålsta - Jakobsberg
Södertälje centrum - Tumba
Gnesta - Södertälje centrum

På de uppräknade pendeltågssträckorna får man ta med en "vanlig" cykel även under rusningstid. Reglerna för cykel i kollektivtrafiken utgår väl snarare från när och var det kan tänkas finnas tillräckligt med plats, på ett säkert sätt. I praktiken är det främst fritidscyklande personer utmed pendeltågsnätet som SL "tänkt" på. Men du kanske menade att SL tänkt på att underlätta vardagspendlingen för stockholmarna genom att inte tillåta cyklar där och när cyklar inte får plats? I så fall har du nog helt rätt.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev:På de uppräknade pendeltågssträckorna får man ta med en "vanlig" cykel även under rusningstid. Reglerna för cykel i kollektivtrafiken utgår väl snarare från när och var det kan tänkas finnas tillräckligt med plats, på ett säkert sätt. I praktiken är det främst fritidscyklande personer utmed pendeltågsnätet som SL "tänkt" på. Men du kanske menade att SL tänkt på att underlätta vardagspendlingen för stockholmarna genom att inte tillåta cyklar där och när cyklar inte får plats? I så fall har du nog helt rätt.
I Köpenhamns S-tåg tillåts cyklar även i rusningen. Stockholms pendeltåg har inte så värst många fler resenärer, men däremot halva turtätheten. Det är den låga ambitionsnivån som orsakar dessa begränsningar. Köpenhamn visar ju att det är fullt möjligt att få plats med både cyklar och cirka 400 000 resenärer per dag på en bana.

Sedan ska fritidsresor inte underskattas. Ju bättre möjligheter det finns att cykla och åka med kollektivtrafiken hela tiden, desto färre bilägare behöver subventioneras av de som inte har bil. Troligen är dessa satsningar självfinansierande!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:
Anders Hanquist skrev:För "vardagspendlaren" torde det naturliga vara att vid behov cykla till lämplig station om man bor en bit ifrån. Det är ovanligt att kollektivtrafiken vid målpunkten är lika gles. Alltså tar man annat färdmedel eller går sista biten. Att behöva använda cykel på båda ställena känns konstigt.
Dessvärre är stöldrisken för stor för att skribentens rekommendation ska kunna följas. Alla har inte råd att köpa en ny cykel varje månad.
Stöldrisken är påtaglig. Därför behöver cyklisterna bättre möjligheter att säkert förvara cykeln där den lämnas. Det vore symtombehandling att motverka stölderna genom att tillåta "vanliga" cyklar i kollektivtrafiken. (För övrigt är just stöldrisken ett av försäljningsargumenten för hopfällbara cyklar.)
Enceladus skrev:
Hans Wibacke skrev:Men för att återgå till Tvärbanan som tror jag inte det skulle få några positiva effekter att tillåta "vanliga" cyklar. Även om några resenärer skulle använda cykeln lite oftare, skulle andra cykla mindre (färre cyklade km totalt) när det blir bekvämt att åka spårvagn en bit som man tidigare var "tvungen" att cykla.
Jag tror att skribenten underskattar signalvärdet av att betrakta cyklister som första klassens medborgare. Det är ju knappast en slump att de städer som har högst cykeltrafikandel också har den cykelvänligaste kollektivtrafiken (t.ex. Köpenhamn). Jag misstänker tyvärr att Stockholm inte är mentalt redo för en cykelrevolution.
Cykelrevolutionen börjar i gatumiljön snarare än i kollektivtrafiken. Signalvärdet (och framför allt det praktiska värdet) av en kraftigt förbättrad gatumiljö (även för gående så att konflikterna minskar drastiskt) torde vida överstiga värdet av att släppa in fler cyklister i spårvagnarna på Tvärbanan och all övrigt kollektivtrafik. Fler cyklar i kollektivtrafiken signalerar väl mest "cyklister är lata"... :D
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Hans Wibacke skrev:På de uppräknade pendeltågssträckorna får man ta med en "vanlig" cykel även under rusningstid. Reglerna för cykel i kollektivtrafiken utgår väl snarare från när och var det kan tänkas finnas tillräckligt med plats, på ett säkert sätt. I praktiken är det främst fritidscyklande personer utmed pendeltågsnätet som SL "tänkt" på. Men du kanske menade att SL tänkt på att underlätta vardagspendlingen för stockholmarna genom att inte tillåta cyklar där och när cyklar inte får plats? I så fall har du nog helt rätt.
I Köpenhamns S-tåg tillåts cyklar även i rusningen. Stockholms pendeltåg har inte så värst många fler resenärer, men däremot halva turtätheten. Det är den låga ambitionsnivån som orsakar dessa begränsningar. Köpenhamn visar ju att det är fullt möjligt att få plats med både cyklar och cirka 400 000 resenärer per dag på en bana.

Sedan ska fritidsresor inte underskattas. Ju bättre möjligheter det finns att cykla och åka med kollektivtrafiken hela tiden, desto färre bilägare behöver subventioneras av de som inte har bil. Troligen är dessa satsningar självfinansierande!
Kan någon räkna ut hur mycket större samhällskostnaden är för en pendeltågsresenär med cykel jämfört med en utan!?!?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

Enceladus skrev:
Hans Wibacke skrev:På de uppräknade pendeltågssträckorna får man ta med en "vanlig" cykel även under rusningstid. Reglerna för cykel i kollektivtrafiken utgår väl snarare från när och var det kan tänkas finnas tillräckligt med plats, på ett säkert sätt. I praktiken är det främst fritidscyklande personer utmed pendeltågsnätet som SL "tänkt" på. Men du kanske menade att SL tänkt på att underlätta vardagspendlingen för stockholmarna genom att inte tillåta cyklar där och när cyklar inte får plats? I så fall har du nog helt rätt.
I Köpenhamns S-tåg tillåts cyklar även i rusningen. Stockholms pendeltåg har inte så värst många fler resenärer, men däremot halva turtätheten. Det är den låga ambitionsnivån som orsakar dessa begränsningar. Köpenhamn visar ju att det är fullt möjligt att få plats med både cyklar och cirka 400 000 resenärer per dag på en bana.

Sedan ska fritidsresor inte underskattas. Ju bättre möjligheter det finns att cykla och åka med kollektivtrafiken hela tiden, desto färre bilägare behöver subventioneras av de som inte har bil. Troligen är dessa satsningar självfinansierande!
Kan någon räkna ut hur mycket större samhällskostnaden är för en pendeltågsresenär med cykel jämfört med en utan!?!?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Anders Hanquist skrev:
Enceladus skrev:
TKO skrev:Ska ma få ta med cyklar på bussarna? (Vanligt i USA)
Ska man få ta med cyklar i tunnelbanan? (Får man visst i Köpenhamn)

Nä och nä tycker
Thomas K Ohlsson
Amsterdam och Rotterdam tillåter också cyklar i sina tunnelbanor. Gissa om cykelns marknadsandel där mer liknar Köpenhamn eller Stockholm!
Jag har åkt tunnelbana i Amsterdam. Nog sjutton såg man folk som cyklade på plattformen på stationen. Hur ska man förhindra det?
Med spärrar , det är ett tämligen bra hinder. Kommer dom längre än så så gäller nolltolerans i Stockholm, man säger ifrån i högtalaren och kör inte förrän cyklisten gått av . Det är väl så där någon gång om året jag ser någon släpa ned en cykel i
T-banan. Och som redan sagt, är det nu en så Gud behaglig gärning att åka cykel så ska man ju inte upplåta T-banan för cykel då blir ju cykelsträckan mindre. Bättre dom cyklar hela vägen.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Kan någon räkna ut hur mycket större samhällskostnaden är för en pendeltågsresenär med cykel jämfört med en utan!?!?
Med sittplatsstandard behöver cykelresenärer inte konkurrera om lediga ståplatser. Som sagt, problemet är den låga ambitionsnivån. Jämför med Köpenhamns S-tåg!
Lennart Petersen skrev:
Anders Hanquist skrev:Jag har åkt tunnelbana i Amsterdam. Nog sjutton såg man folk som cyklade på plattformen på stationen. Hur ska man förhindra det?
Med spärrar , det är ett tämligen bra hinder. Kommer dom längre än så så gäller nolltolerans i Stockholm, man säger ifrån i högtalaren och kör inte förrän cyklisten gått av . Det är väl så där någon gång om året jag ser någon släpa ned en cykel i
T-banan. Och som redan sagt, är det nu en så Gud behaglig gärning att åka cykel så ska man ju inte upplåta T-banan för cykel då blir ju cykelsträckan mindre. Bättre dom cyklar hela vägen.
Både Amsterdams tunnelbana och Stockholms pendeltåg har spärrar. Finns alltså inget samband. Sedan kan den totala cykelsträckan öka om fler kombinationsresor görs.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Anders Hanquist »

Nu avsåg inte jag spärrarna. Eftersom cyklar är tillåtna i Amsterdams tunnelbana släpps de självklart igenom spärrarna utan problem. Problemet uppstår när de kommer ner på plattformen. Då tycker en del att det lämpligt att cykla fram till passande påstigningsplats. Säkerligen inte tillåtet, men förekommer. Med den brist på disciplin som många Stockholmscyklister visar skulle det nog bli ett jädrans hojande på plattformarna. Inte särskilt kul för andra väntande.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:
TKO skrev:Kan någon räkna ut hur mycket större samhällskostnaden är för en pendeltågsresenär med cykel jämfört med en utan!?!?
Med sittplatsstandard behöver cykelresenärer inte konkurrera om lediga ståplatser. Som sagt, problemet är den låga ambitionsnivån. Jämför med Köpenhamns S-tåg!
Om ambitionen är att fler ska kunna ta med sig cykel, måste lämplig plats också skapas ombord. Det betyder i praktiken färre sittplatser. Alltså kommer "sittplatsstandard" kosta mer om cyklar ska tillåtas än om cyklar inte är tillåtna.

Beträffande Tvärbanan, om Arriva får i uppdrag (= betalt) av "SL" för att återkomma med ett förslag på ombyggnad/förändring av spårvagnarna så att ett begränsat antal cyklar kan tillåtas (utanför rusningstid), så får väl "SL" sedan fatta beslut om att gå vidare eller ej. Gissningsvis kommer Tomas Eriksson med fler då tvingas erkänna att "det där har vi inte råd med - det står inte i proportion till nyttan", typ.
Anders Hanquist
Inlägg: 1721
Blev medlem: söndag 28 september 2003 21:19
Ort: LS Lugnet

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Anders Hanquist »

Enceladus skrev:
Jag tror att skribenten underskattar signalvärdet av att betrakta cyklister som första klassens medborgare. Det är ju knappast en slump att de städer som har högst cykeltrafikandel också har den cykelvänligaste kollektivtrafiken (t.ex. Köpenhamn). Jag misstänker tyvärr att Stockholm inte är mentalt redo för en cykelrevolution.
Om cyklister ska vara "första klassens medborgare" vilka ska tillhöra andra och tredje klassen? Många bilister håller nog inte med om att de är särskilt subventionerade, utan betraktar sig som "mjölkkor" för stat och kommun. Stöldbegärligheten löser man inte genom att alla "släpar med sig" sina cyklar överallt utan genom olika sätt att låsa fast dem på lämpliga ställen.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:[...] Sedan kan den totala cykelsträckan öka om fler kombinationsresor görs.
Den totala cykelsträckan kan också minska. När det gäller Tvärbanan så tror jag att detta är en påtaglig risk eftersom avstånden är relativt korta. Folk som i dag cyklar hela vägen kanske "latar sig" och tar spårvagnen en jobbig bit av sträckan. Framför allt om vädret försämras under dagen.

Fler "kombinationsresor" leder hursomhelst till fler cyklar på kollektivtrafikens fordon... Övriga effekter på såväl hälsa som bilanvändande förefaller i alla fall för mig diffusa.
LÅ1
Inlägg: 14849
Blev medlem: tisdag 15 mars 2005 15:32
Ort: Kungliga huvudstaden

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av LÅ1 »

Cykling på perronger förekommer i Stockholm också. På pendeltågens perronger. Har även sett det på mellanplanet vid Stockholm Odenplan, trots att cyklar inte får transporteras den vägen till eller ifrån perrongen.

Ett problem som skulle uppstå om cyklar tillåts i tunnelbanan är hissarnas storlek och kapacitet. Får man inte ta barnvagnar i rulltrappan så har jag svårt att tänka mig att man skulle tillåta cyklar.
Rädda en medmänniskas liv, ge blod!
Att betala kontant är en solidaritetshandling
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:[

Kan någon räkna ut hur mycket större samhällskostnaden är för en pendeltågsresenär med cykel jämfört med en utan!?!?

/TKO
En gissning så där mellan tumme och pekfinger: u der högtrafik ungefär dubbla kostnaden med cykel. Under lågtrafik mycket liten kostnad och samma om man enbart åker i yttre periferin. Det vill säga nuvarande regler är helt o.k , anser i vart fall jag.
Skriv svar