Cyklar på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

Diripsi skrev:
Anders Hanquist skrev:Förutom att det är trängre på spårvagnar (liksom på bussar och i tunnelbanan) så kanske det finns ett mer motiverat behov att kunna ta en cykel på pendeltåget.
Nej, det är betydligt trängre på pendeltågen än på Tvärbanan de tider då cyklar är tillåtna.
Är det?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:
Diripsi skrev:
Anders Hanquist skrev:Förutom att det är trängre på spårvagnar (liksom på bussar och i tunnelbanan) så kanske det finns ett mer motiverat behov att kunna ta en cykel på pendeltåget.
Nej, det är betydligt trängre på pendeltågen än på Tvärbanan de tider då cyklar är tillåtna.
Är det?
Enligt vissa skribenter har Mälarbanan högre beläggning på lördagar än under rusningen:
Lars_L skrev:För det är ju ganska uppenbart om man ser på hur många vagnar per timme man har på Mälarbanan, att en skillnad på 16 mot 4 på lördagar förstås är för stor, när skillnaden i resande brukar ligga på ungefär en tredjedel på lördagar, jämfört med resandet under morgonens maxtimme. Alltså blir trängseln större då än under maxtimmen, vilket förstås är orimligt.
Det är väldigt få linjer som bara har en fjärdedel av kapaciteten på lördagar. Signaturen "TKO" kan exempelvis jämföra med linjerna 129 och 160...
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

Anders Hanquist skrev:Jag tycker det är en väsentlig skillnad på barnvagnar och cyklar i detta sammanhang. Barnvagnen är ett hjälpmedel för att lättare kunna ha med bebisar när man reser. Dessa bör man få ha med sig, liksom rullstolar, rullatorer, "dramaten"-vagnar och annat bagage av rimlig storlek. Cykeln, däremot, är ett transportmedel i sig (ett fordon enligt trafiklagstiftningen) och hör inte självklart hemma i kollektivtrafiken. Har man en cykel med på en resa så färdas man ju i första hand på den och inte på annat sätt. Nu har man gjort ett undantag för pendeltågstrafiken (med vissa lokala och tidsmässiga undantag). Det tycker jag är helt acceptabelt med tanke på det jag nämnde tidigare. Men en allmän rätt att ta med sig cykeln (förmodligen också gratis enligt Enceladus) i kollektivtrafiken är inte rimligt.
Cykelförbudet skickar dock dubbla signaler till samhället: Är cyklister första klassens medborgare eller inte? I Köpenhamn är svaret på den frågan glasklart, och det märks på cykelns marknadsandel. I Stockholm är det förhållandevis få som cyklar. Det är till stor del ett kulturellt problem.
Joakim W skrev:Har alltså pendeltågen en unik status här? :-D
Ja, och det är naturligtvis inte rimligt.
Senast redigerad av Enceladus den onsdag 24 juni 2020 14:54, redigerad totalt 1 gånger.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

Ska ma få ta med cyklar på bussarna? (Vanligt i USA)
Ska man få ta med cyklar i tunnelbanan? (Får man visst i Köpenhamn)

Nä och nä tycker
Thomas K Ohlsson
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Ska ma få ta med cyklar på bussarna? (Vanligt i USA)
Ska man få ta med cyklar i tunnelbanan? (Får man visst i Köpenhamn)

Nä och nä tycker
Thomas K Ohlsson
Amsterdam och Rotterdam tillåter också cyklar i sina tunnelbanor. Gissa om cykelns marknadsandel där mer liknar Köpenhamn eller Stockholm!
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

Men skall cyklar tilllåtas även i rusningstid?
Om inte så påverkar det inte arbetsresor i någon större utsträckning.
Och hur ska det vara på bussar från t ex Tyresö?

Hur stor kollektivtrafiksandel har föresten Köpenhamn, Rotterdam och Amsterdam?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

Enceladus skrev:[

Cykelförbudet skickar dock dubbla signaler till samhället: Är cyklister första klassens medborgare eller inte? I Köpenhamn är svaret på den frågan glasklart, och det märks på cykelns marknadsandel. I Stockholm är det förhållandevis få som cyklar. Det är till stor del ett kulturellt problem.
Underligt resonemang, en cyklist är väl inte ihopväxt med cykeln på något sätt.
Tar man bara inte med sig cykeln så går det utmärkt att åka både T-bana och spårvagn.
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

Lennart Petersen skrev:
Enceladus skrev:[

Cykelförbudet skickar dock dubbla signaler till samhället: Är cyklister första klassens medborgare eller inte? I Köpenhamn är svaret på den frågan glasklart, och det märks på cykelns marknadsandel. I Stockholm är det förhållandevis få som cyklar. Det är till stor del ett kulturellt problem.
Underligt resonemang, en cyklist är väl inte ihopväxt med cykeln på något sätt.
Tar man bara inte med sig cykeln så går det utmärkt att åka både T-bana och spårvagn.
Bör vi inte införa möjlighet att ta med sej bil på tåget mellan t ex Nynäshamn och Stockholm?
Möjligheten finns ju mellan Åbo och Rovaniemi - så det går ju om bara viljan finns!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Lennart Petersen
Inlägg: 3095
Blev medlem: söndag 21 augusti 2011 22:53

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Lennart Petersen »

TKO skrev:[q

Bör vi inte införa möjlighet att ta med sej bil på tåget mellan t ex Nynäshamn och Stockholm?
Möjligheten finns ju mellan Åbo och Rovaniemi - så det går ju om bara viljan finns!

/TKO
Ja det var ju en spännande idé.
Men för cyklisten då så finns det ju alternativ
A: cykla hela vägen vilket inte är orimligt med tanke på T-bane och spårvagnsavstånd
B: ställa cykeln vid lämplig station, kanske kan vi installera fler sådana här cykelsnurror där man låser in son hoj.
C: åka kollektivt hela vägen vilket nästan alltid är möjligt.
Jag har lite svårt för det där tänket där hängivna cyklister tror sig göra en så Gud behaglig gärning när de cyklar att de ska betraktas som ett frälse. Men bara dom inte släpar med sig cyklarna i T-banan så får dom vara i fred för mig.
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

TKO skrev:Bör vi inte införa möjlighet att ta med sej bil på tåget mellan t ex Nynäshamn och Stockholm?
Möjligheten finns ju mellan Åbo och Rovaniemi - så det går ju om bara viljan finns!
Är det önskvärt att öka bilens marknadsandel? Hur ska biltrafiken subventioneras om den får en för hög marknadsandel? Just nu går ekonomin ihop eftersom tillräckligt många åker kollektivt och cykel, men det blir ju en nästan omöjlig ekvation att lösa om alla ska få en parkeringsplats som är mer eller mindre gratis...

Däremot är det i allra högsta grad önskvärt att öka cykelns marknadsandel. Cykeltrafiken subventioneras bara marginellt (och i många fall inte alls).
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

Ska cyklar tilllåtas på alla kollektiva trafikmedel i högtrafik?

Kan jag få ett svar på den frågan?

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

TKO skrev:Ska cyklar tilllåtas på alla kollektiva trafikmedel i högtrafik?

Kan jag få ett svar på den frågan?

/TKO
Svaret är: Det är redan tillåtet. Bara man har en hopfällbar cykel.

(Jag har länge tänkt att ge mig ut i kollektivtrafiken med min hopfällbara cykel för att ta lite bilder på hur enkelt det är att kombinera cykel och kollektivtrafik i Stockholm. Men just nu när SL avråder från icke nödvändiga resor så har mitt "projekt" blivit liggande.)
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

Hans Wibacke skrev:
TKO skrev:Ska cyklar tilllåtas på alla kollektiva trafikmedel i högtrafik?

Kan jag få ett svar på den frågan?

/TKO
Svaret är: Det är redan tillåtet. Bara man har en hopfällbar cykel.

(Jag har länge tänkt att ge mig ut i kollektivtrafiken med min hopfällbara cykel för att ta lite bilder på hur enkelt det är att kombinera cykel och kollektivtrafik i Stockholm. Men just nu när SL avråder från icke nödvändiga resor så har mitt "projekt" blivit liggande.)
Det är sannt. Men det är nog inte det den här tråden handlar om!

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

Lennart Petersen skrev: Men för cyklisten då så finns det ju alternativ
A: cykla hela vägen vilket inte är orimligt med tanke på T-bane och spårvagnsavstånd
B: ställa cykeln vid lämplig station, kanske kan vi installera fler sådana här cykelsnurror där man låser in son hoj.
C: åka kollektivt hela vägen vilket nästan alltid är möjligt.
Jag har lite svårt för det där tänket där hängivna cyklister tror sig göra en så Gud behaglig gärning när de cyklar att de ska betraktas som ett frälse. Men bara dom inte släpar med sig cyklarna i T-banan så får dom vara i fred för mig.
Alternativ D: skaffa en hopfällbar cykel att använda vid de tillfällen (exempelvis till/från jobbet) då det vore himla praktiskt att kunna kombinera cykel och kollektivtrafik. Den "vanliga" cykeln man förmodligen redan har, kan man ju använda vid alla andra tillfällen. Visst, jag förstår att cyklister inte är så sugna på att investera i en till hoj, och att dom hellre vill att "SL" lägger stora summor på att bygga om fordonen (= ta bort sittplatser) och utöka trafiken. Det är ju alltid roligare att låta någon annan stå för fiolerna. Men för den cyklist som verkligen vill kombinera cykel och kollektivtrafik så finns det i alla fall ett lämpligt alternativ.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

TKO skrev:
Hans Wibacke skrev:
TKO skrev:Ska cyklar tilllåtas på alla kollektiva trafikmedel i högtrafik?

Kan jag få ett svar på den frågan?

/TKO
Svaret är: Det är redan tillåtet. Bara man har en hopfällbar cykel.

(Jag har länge tänkt att ge mig ut i kollektivtrafiken med min hopfällbara cykel för att ta lite bilder på hur enkelt det är att kombinera cykel och kollektivtrafik i Stockholm. Men just nu när SL avråder från icke nödvändiga resor så har mitt "projekt" blivit liggande.)
Det är sannt. Men det är nog inte det den här tråden handlar om!

/TKO
Jag gissar att en och annan (kanske till och med många) cyklister läser sin lokalblaska och tror på vad som skrivs. Att det på försök skulle bli tillåtet (utanför rusningstid) att ta med cykeln på Tvärbanan framgick ju ganska tydligt i lokalpressen i höstas. Cyklister litar kanske mer på vad Tomas Eriksson sagt i tidningarna än vad SL skriver på skyltar och hemsida? SLs information är ju inte alltid korrekt och aktuell... Visst, jag skulle nog hört mig för om vad som verkligen gäller innan jag steg ombord med en "vanlig" cykel på en spårvagn. Men det är jag det. Jag är nog lite gammaldags och auktoritetslydig (eller bara feg).

Hursomhelst, med tanke på den (lokal)medial uppmärksamhet som försöket med cyklar på Tvärbanan fick i höstas så tycker jag att vi i allmänheten åtminstone kunde fått en förklaring, ett förtydligande från SL/Trafikförvaltningen/Tomas Eriksson. Blir försöket av och i så fall när? Eller blir det inte av och i så fall varför? Jag har full förståelse för att pandemin ändrat förutsättningarna, och jag blir inte särskilt besviken om försöket inte blir av alls (eftersom jag är tveksam till att tillåta "vanliga" cyklar på spårvagnarna såsom de är utformade i dag).

Men jag tycker också att SL borde möta de ständigt återkommande kraven (på att få ta med cykel i kollektivtrafiken) med att trycka lite extra på att SL faktiskt erbjuder ett alternativ för den som vill inkludera cykling i vardagspendlandet.
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6478
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Odd »

Enceladus skrev:
Odd skrev:Vagnarna är trängre och en cykel får inte ens plats på Tvärbanan vagnar utan att helt eller delvis hindra rörligheten i vagnen. Pendeltågen vagnarna är ju som bekant bredare och större. Hade vi kört X60 på Tvärbanan så hade troligen samma regler gällt där, men nu är det inte så.
Det är ganska stor skillnad mellan A32 och A35. Gäller skribentens bedömning båda vagnarna?
Ja.

Dessutom baseras "bedömningen" på praktiska prov!
Genius on call
Enceladus
Inlägg: 9893
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

Hans Wibacke skrev:Hursomhelst, med tanke på den (lokal)medial uppmärksamhet som försöket med cyklar på Tvärbanan fick i höstas så tycker jag att vi i allmänheten åtminstone kunde fått en förklaring, ett förtydligande från SL/Trafikförvaltningen/Tomas Eriksson. Blir försöket av och i så fall när? Eller blir det inte av och i så fall varför? Jag har full förståelse för att pandemin ändrat förutsättningarna, och jag blir inte särskilt besviken om försöket inte blir av alls (eftersom jag är tveksam till att tillåta "vanliga" cyklar på spårvagnarna såsom de är utformade i dag).
Utlovade försöket med cykel på tvärbanan blir inte av

Tydligen är cykeln ett nytt koncept för regionen. Cykelanpassning kravställdes inte när vagnarna upphandlades...
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

Enceladus skrev:
Hans Wibacke skrev:Hursomhelst, med tanke på den (lokal)medial uppmärksamhet som försöket med cyklar på Tvärbanan fick i höstas så tycker jag att vi i allmänheten åtminstone kunde fått en förklaring, ett förtydligande från SL/Trafikförvaltningen/Tomas Eriksson. Blir försöket av och i så fall när? Eller blir det inte av och i så fall varför? Jag har full förståelse för att pandemin ändrat förutsättningarna, och jag blir inte särskilt besviken om försöket inte blir av alls (eftersom jag är tveksam till att tillåta "vanliga" cyklar på spårvagnarna såsom de är utformade i dag).
Utlovade försöket med cykel på tvärbanan blir inte av
Tack, det var ju trevligt att vi fått en förklaring i alla fall.
Mitt i skrev:– Jag förstår att det blir ett problem för Arriva, men det visar ju på en efterfrågan. Jag tycker att de ska fundera på en lösning istället för att kämpa emot, säger han [Tomas Eriksson].
Nu står cyklisternas hopp till att Odd funderar ut en lösning. Annars har jag en på lager... :D
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Odd skrev:
Enceladus skrev:
Odd skrev:Vagnarna är trängre och en cykel får inte ens plats på Tvärbanan vagnar utan att helt eller delvis hindra rörligheten i vagnen. Pendeltågen vagnarna är ju som bekant bredare och större. Hade vi kört X60 på Tvärbanan så hade troligen samma regler gällt där, men nu är det inte så.
Det är ganska stor skillnad mellan A32 och A35. Gäller skribentens bedömning båda vagnarna?
Ja.

Dessutom baseras "bedömningen" på praktiska prov!
Ja du Odd, det är märkligt att dina praktiska prov, du som faktiskt har fysisk tillgång till båda vagnstyperna, avfärdas av diverse besservissrar med yttranden av typen "...att det skulle vara mer osäkert på Tvärbanan än på pendeltåget kan jag inte hålla med om" eller "Barnvagnar är bredare än cyklar. Varför får inte cyklar plats? Nej, jag har tyvärr svårt att köpa det här argumentet".

Nu är det ju iofs ointressant vilka "argument" "skribenten" kan tänkas köpa, men den sistnämnda liknelsen haltar betänkligt (för att uttrycka sig vänligt). Barnvagnar kan man nämligen krångla från vestibulerna till de särskilda barnvagnsutrymmena. Det går inte med cyklar. Då kan vi titta på några måttuppgifter. Vagntyp A32 har en fri dörröppning på 1,4 m, vilket ganska väl definierar det tillgängliga utrymmet i vestibulerna, det enda utrymme där man skulle kunna tänka sig att ha cyklar. Den inre korgbredden (mellan dörrarna) är 2,54 m. En vuxencykel har en längd på i storleksordningen 1,8 - 2 m och en bredd på 0,4 - 0,5 m, beroende på hur trampor och styrstång är utformade. Det blir alltså inte mycket utrymme över för det "vanliga" trafikantutbytet. På vagntyp A35 är det än värre, där är den fria dörröppningen 1,3 m, i vestibulen i mittdelen är det dessutom inte möjligt att ta in vare sig barnvagnar eller cyklar på ett säkert sätt pga. stolparnas placering. Den inre korgbredden torde dessutom i varje fall inte vara större än på A32, vagnskorgens väggar är betydligt tjockare (mer isolering, förmodligen) på A35.

Nå, nu blir det i alla fall ingenting av med dessa dumheter.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 6163
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

Enceladus skrev:
Hans Wibacke skrev:Hursomhelst, med tanke på den (lokal)medial uppmärksamhet som försöket med cyklar på Tvärbanan fick i höstas så tycker jag att vi i allmänheten åtminstone kunde fått en förklaring, ett förtydligande från SL/Trafikförvaltningen/Tomas Eriksson. Blir försöket av och i så fall när? Eller blir det inte av och i så fall varför? Jag har full förståelse för att pandemin ändrat förutsättningarna, och jag blir inte särskilt besviken om försöket inte blir av alls (eftersom jag är tveksam till att tillåta "vanliga" cyklar på spårvagnarna såsom de är utformade i dag).
Utlovade försöket med cykel på tvärbanan blir inte av

Tydligen är cykeln ett nytt koncept för regionen. Cykelanpassning kravställdes inte när vagnarna upphandlades...
Så bra, då!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Skriv svar