Sida 1 av 12

Cyklar på Tvärbanan

Postat: onsdag 17 juni 2020 23:15
av LÅ1
På tvärbanans hållplatser har det stått ett meddelande om att det är förbjudet att ta med cyklar på tvärbanan. Funderade på varför det plötsligt har dykt upp. Nu fick jag svaret.
"Antalet cyklar på tvärbanan exploderar – trots förbud".
I höstas diskuterade man tydligen att ha en test av cyklar på tvärbanan nu i vår. Men så blev det inte. Men är folk så dumma att det är tillåtet just nu trots att det alltid varit förbjudet och inte finns någon information om någon tillfällig ändring av förbudet? Är det verkligen detta som är orsaken till problemet?

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: torsdag 18 juni 2020 0:31
av Enceladus
LÅ1 skrev:Men är folk så dumma att det är tillåtet just nu trots att det alltid varit förbjudet och inte finns någon information om någon tillfällig ändring av förbudet?
Skribenten har väl svarat på sin egen fråga:
LÅ1 skrev:I höstas diskuterade man tydligen att ha en test av cyklar på tvärbanan nu i vår. Men så blev det inte.
Dum är den som ändrar planer utan att meddela det.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: torsdag 18 juni 2020 1:16
av LÅ1
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Men är folk så dumma att det är tillåtet just nu trots att det alltid varit förbjudet och inte finns någon information om någon tillfällig ändring av förbudet?
Skribenten har väl svarat på sin egen fråga:
LÅ1 skrev:I höstas diskuterade man tydligen att ha en test av cyklar på tvärbanan nu i vår. Men så blev det inte.
Dum är den som ändrar planer utan att meddela det.
Cyklister tycks höra till ett släkte som alltid ser allt ur den synvinkel som de tycker gynnar dem själva.
Det är ju skyltat på dörrarna att cyklar inte tillåts. Platformsskyltarna säger att cyklar inte tillåts. Varför försöker man ens? Det är ju uppenbart att det inte är någon test!

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: torsdag 18 juni 2020 23:14
av Enceladus
LÅ1 skrev:Cyklister tycks höra till ett släkte som alltid ser allt ur den synvinkel som de tycker gynnar dem själva.
Det är ju skyltat på dörrarna att cyklar inte tillåts. Platformsskyltarna säger att cyklar inte tillåts. Varför försöker man ens? Det är ju uppenbart att det inte är någon test!
Det som är uppenbart är att cykeltransport efterfrågas på Tvärbanan. Vems felet är att resenärer försöker ta med cyklar på Tvärbanan efter att regionpolitikerna har sagt att detta ska testas nu i vår är inte lika självklart.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 19 juni 2020 0:25
av Odd
Jag var med och gjorde ett inofficiellt test att ta ombord en cykel och vi konstaterade snabbt att det varken var lämpligt eller gick att göra på ett säkert sätt, varken för cyklisten eller medresenärer.

För att det skall fungera så måste vagnarna utrustas särskilt med cykelutrymme och dels tar det värdefull plats från andra resenärer, dels blir det en rätt omfattande ombyggnad av vagnarna.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 19 juni 2020 0:32
av Lennart Petersen
Enceladus skrev:
LÅ1 skrev:Cyklister tycks höra till ett släkte som alltid ser allt ur den synvinkel som de tycker gynnar dem själva.
Det är ju skyltat på dörrarna att cyklar inte tillåts. Platformsskyltarna säger att cyklar inte tillåts. Varför försöker man ens? Det är ju uppenbart att det inte är någon test!
Det som är uppenbart är att cykeltransport efterfrågas på Tvärbanan. Vems felet är att resenärer försöker ta med cyklar på Tvärbanan efter att regionpolitikerna har sagt att detta ska testas nu i vår är inte lika självklart.
Jag tycker däremot att det är uppenbart att felet ligger hos den cyklist som släpar ombord en cykel.
Om det nu uppenbarligen både framgår av SL hemsida och av dekaler på vagnarna att cykel inte är tillåtet.
I T-banan brukar man ha tuff nolltolerans, ”du med cykel går av tåget annars står vi kvar här tills det kommit vakter”, men det är mycket sällsynt att någon försöker.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 19 juni 2020 18:41
av Diripsi
Lennart Petersen skrev:Jag tycker däremot att det är uppenbart att felet ligger hos den cyklist som släpar ombord en cykel.
Du får tycka vad du fel, faktum är att det inträffade beror på regionpolitikernas uttalande lika mycket som på cyklisternas handlande.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 19 juni 2020 19:07
av Lennart Petersen
Diripsi skrev:
Lennart Petersen skrev:Jag tycker däremot att det är uppenbart att felet ligger hos den cyklist som släpar ombord en cykel.
Du får tycka vad du fel, faktum är att det inträffade beror på regionpolitikernas uttalande lika mycket som på cyklisternas handlande.
Alltså politikerna lovade att ett test skulle genomföras men detta blev aldrig genomfört.
Det räcker inte med ett löfte det måste även vara ett beslut i frågan.
Står det klart och tydligt att cyklar inte får medtas så rättar man sig efter det.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 19 juni 2020 20:02
av Diripsi
Lennart Petersen skrev:
Diripsi skrev:
Lennart Petersen skrev:Jag tycker däremot att det är uppenbart att felet ligger hos den cyklist som släpar ombord en cykel.
Du får tycka vad du fel, faktum är att det inträffade beror på regionpolitikernas uttalande lika mycket som på cyklisternas handlande.
Alltså politikerna lovade att ett test skulle genomföras men detta blev aldrig genomfört.
Det räcker inte med ett löfte det måste även vara ett beslut i frågan.
Står det klart och tydligt att cyklar inte får medtas så rättar man sig efter det.
Det kan man tycka men nu är det som det är.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: fredag 19 juni 2020 20:25
av Lennart Petersen
Diripsi skrev:[
Det kan man tycka men nu är det som det är.
Och vad som gäller nu är alltså noll-tolerans enligt trafikchefen. Cyklarna åker av.
Precis som i T-banan.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 20 juni 2020 12:26
av BSB101
Intressant att vissa verkar anse att om man cyklar är man en och samma "kropp" med en gemensam tanke och mål. Att diskutera hur cyklister tänker visar på att man mest är ute efter att generalisera.
Odd skrev:Jag var med och gjorde ett inofficiellt test att ta ombord en cykel och vi konstaterade snabbt att det varken var lämpligt eller gick att göra på ett säkert sätt, varken för cyklisten eller medresenärer.

För att det skall fungera så måste vagnarna utrustas särskilt med cykelutrymme och dels tar det värdefull plats från andra resenärer, dels blir det en rätt omfattande ombyggnad av vagnarna.
Vad är det som gör det osäkert just på Tvärbanan? På pendeltågen får man ta med cykel och detta utan att speciellt cykelutrymme finns. Ser inte att det skulle vara en större säkerhetsrisk på Tvärbanan än vad det är på pendeltågen.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: lördag 20 juni 2020 12:36
av Odd
Vagnarna är trängre och en cykel får inte ens plats på Tvärbanan vagnar utan att helt eller delvis hindra rörligheten i vagnen. Pendeltågen vagnarna är ju som bekant bredare och större. Hade vi kört X60 på Tvärbanan så hade troligen samma regler gällt där, men nu är det inte så.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: måndag 22 juni 2020 10:55
av BSB101
Att vagnarna är beredare hjälper inte så mycket då det är fler sätten som tar upp plats. Pendeltågen saknar även särskilda platser för cyklar så att det skulle vara mer osäkert på Tvärbanan än på pendeltåget kan jag inte hålla med om.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: måndag 22 juni 2020 11:17
av Enceladus
Odd skrev:Vagnarna är trängre och en cykel får inte ens plats på Tvärbanan vagnar utan att helt eller delvis hindra rörligheten i vagnen. Pendeltågen vagnarna är ju som bekant bredare och större. Hade vi kört X60 på Tvärbanan så hade troligen samma regler gällt där, men nu är det inte så.
Det är ganska stor skillnad mellan A32 och A35. Gäller skribentens bedömning båda vagnarna?

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: tisdag 23 juni 2020 20:31
av Anders Hanquist
Det är ju också så att pendeltågen går längre sträckor (för långa för många att cykla). Framför allt tänker man kanske på folk som ska cykelsemestra på Gotland. Då är det kanske jobbigt att behöva transportcykla ända till Nynäshamn. Förutom att det är trängre på spårvagnar (liksom på bussar och i tunnelbanan) så kanske det finns ett mer motiverat behov att kunna ta en cykel på pendeltåget. Dessutom undantas vissa tidpunkter och vissa stationer. Så den nuvarande lösningen kan kanske vara en bra kompromiss.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: onsdag 24 juni 2020 0:10
av Enceladus
Anders Hanquist skrev:Det är ju också så att pendeltågen går längre sträckor (för långa för många att cykla). Framför allt tänker man kanske på folk som ska cykelsemestra på Gotland. Då är det kanske jobbigt att behöva transportcykla ända till Nynäshamn. Förutom att det är trängre på spårvagnar (liksom på bussar och i tunnelbanan) så kanske det finns ett mer motiverat behov att kunna ta en cykel på pendeltåget. Dessutom undantas vissa tidpunkter och vissa stationer. Så den nuvarande lösningen kan kanske vara en bra kompromiss.
Barnvagnar tillåts på samtliga trafikslag. Barnvagnar är bredare än cyklar. Varför får inte cyklar plats? Nej, jag har tyvärr svårt att köpa det här argumentet!

Köpenhamn tillåter cyklar på sin trånga metro utanför rusningen. SL kan absolut göra samma sak på Tvärbanan. Om bara viljan finns, så finns det en möjlighet. Exempelvis kan trafiken utökas om det blir för trångt. Lyckligtvis är det ganska billigt utanför rusningen. Dessutom har många busslinjer i närheten av Tvärbanan ett uppenbart överutbud. Dessa resurser kan omprioriteras om SL vågar frångå principen att befintlig trafik är viktigare än utökad trafik. Vidare anses inte pendeltågens stundvis höga beläggning utgöra ett hinder.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: onsdag 24 juni 2020 10:41
av Anders Hanquist
Jag tycker det är en väsentlig skillnad på barnvagnar och cyklar i detta sammanhang. Barnvagnen är ett hjälpmedel för att lättare kunna ha med bebisar när man reser. Dessa bör man få ha med sig, liksom rullstolar, rullatorer, "dramaten"-vagnar och annat bagage av rimlig storlek. Cykeln, däremot, är ett transportmedel i sig (ett fordon enligt trafiklagstiftningen) och hör inte självklart hemma i kollektivtrafiken. Har man en cykel med på en resa så färdas man ju i första hand på den och inte på annat sätt. Nu har man gjort ett undantag för pendeltågstrafiken (med vissa lokala och tidsmässiga undantag). Det tycker jag är helt acceptabelt med tanke på det jag nämnde tidigare. Men en allmän rätt att ta med sig cykeln (förmodligen också gratis enligt Enceladus) i kollektivtrafiken är inte rimligt.

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: onsdag 24 juni 2020 11:54
av TKO
Diskussionen verkar handla om två saker:

1) Är det rimligt att tro att det är tilllåtet att ta med sej cyklar på Tvärbanan idag?

NÄ! Det framgår av skyltar, ordningsregler etc. Att hänvisa till ett allmänt uttalande om "försöksverksamhet" är så urbota dumt att det borde lämnas okommenterat!

2) Borde det vara tilllåtet att ta med cyklar på Tvärbanan i framtiden?

Det kan vi däremot diskutera. Själv anser jag att det självklara svaret är NEJ. Cyklarna tar för mycket plats och smutsar lätt ner både vagn och medresenärer. Det krävs en ombyggnad av vagnarna för att möjliggöra cykeltransport, vilket knappast kan anses vara en prioriterad kostnad.

/TKO

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: onsdag 24 juni 2020 12:33
av Joakim W
Har alltså pendeltågen en unik status här? :-D

Re: Cyklar på Tvärbanan

Postat: onsdag 24 juni 2020 13:08
av Diripsi
Anders Hanquist skrev:Förutom att det är trängre på spårvagnar (liksom på bussar och i tunnelbanan) så kanske det finns ett mer motiverat behov att kunna ta en cykel på pendeltåget.
Nej, det är betydligt trängre på pendeltågen än på Tvärbanan de tider då cyklar är tillåtna.