Cyklar på Tvärbanan

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
TKO
Inlägg: 10264
Blev medlem: torsdag 05 september 2002 12:29
Ort: Årsta

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av TKO »

dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev: Låter inte särskilt miljövänligt.
Jaså. Varför det?
Litium?

(Jag förstår inte vad det är för fel på dagens cyklister - dom verkar inte vilja cykla. Är det för långt eller för kallt vill dom ta med sej cykeln på tåg och bussar, är det uppförsbacke eller motvind så skall dom ha en elmotor till hjälp. Kanske lika bra att erbjuda färdtjänst?)

/TKO
Völker, hört die Signale! Auf zum letzten Gefecht!
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev: Låter inte särskilt miljövänligt.
Jaså. Varför det?
Litium?

(Jag förstår inte vad det är för fel på dagens cyklister - dom verkar inte vilja cykla. Är det för långt eller för kallt vill dom ta med sej cykeln på tåg och bussar, är det uppförsbacke eller motvind så skall dom ha en elmotor till hjälp. Kanske lika bra att erbjuda färdtjänst?)

/TKO
Litium är ett av de vanligast förekommande grundämnena på jorden, men antalet brytvärda fyndigheter är förstås begränsat. Innan litium-jon-batteritekniken uppfanns hade grundämnet - något förenklat - mest användning i vätebomber och medicin mot bipolär sjukdom. Men visst går det åt råvaror för att tillverka en (el)cykel - järn och aluminium, och gummi går det åt också. Usch.

Beträffande elcyklar tycker jag att ingenjörn överdriver något. Man måste ändå trampa, men orkar med längre sträckor. Motorn driver ju inte fram cykeln på egen hand. Då blir det en moped.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Användarens profilbild
Odd
Inlägg: 6447
Blev medlem: onsdag 11 september 2002 23:03

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Odd »

TKO skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev: Låter inte särskilt miljövänligt.
Jaså. Varför det?
Litium?

(Jag förstår inte vad det är för fel på dagens cyklister - dom verkar inte vilja cykla. Är det för långt eller för kallt vill dom ta med sej cykeln på tåg och bussar, är det uppförsbacke eller motvind så skall dom ha en elmotor till hjälp. Kanske lika bra att erbjuda färdtjänst?)

/TKO
Det finns olika anledningar. Om anledningen är att få motion så skaffar man väl sig en vanlig cykel. Om anledningen är att man vill vara mer flexibel än kollektivtrafiken och lite snabbare än cykeln, så är elcykeln ett bra alternativ. Då får man dessutom lite bonusmotion och mycket frisk luft. Dessutom är det betydligt billigare än att äga en bil.

Själv har jag en elcykel. I år räknar jag med att jag når ekonomisk jämvikt på inköpet, genom att jag endast har spenderat ca 2000 kr/år på SL-kort de två senaste åren och under 400 kr bara i år. Några få fall har jag hyrt bil och tagit taxi, men då har det inte varit på bekostnad av kollektivtrafiken.

Skall man se till klimatpåverkan så är en elcykel endast en bråkdel mot en bil, och väldigt liten skillnad mot en vanlig cykel. Ser man till miljöpåverkan så är den säkerligen inte mycket större än din andel av den "miljö- och klimatvänliga" busstrafik som slukar mängder av sällsynta jordartsmetaller varje år. för att inte tala om vad som går åt till dagens elbilar. Så jag är tämligen tillfredsställd med mitt val av huvudtransportsätt.

Så, det är egentligen inget fel alls på dagens cyklister. De vill cykla nu, ofta tack vare just elmöjligheten. Oavsett de som vill ta med cykeln på tåget eller bussen. Kanske ligger tjurskalligheten i att inte få insikten om att det finns många anledningar och många möjligheter till att cykla med el!

F ö, fick man ta med cykeln smidigt på snabbtåget till Skövde, så skulle jag utan tvekan göra det minst 8 av årets 12 månader. Då skulle jag ju slippa få bilskjuts eller vänta på stadsbussen som har en turtäthet som Stockholms nattrafik en vardagsnatt... (dålig jämförelse, eftersom det är mer nattbusstrafik i Stockholm än vad det är busstrafik i typ hela Skaraborg)
(ej belägg för det men det känns så...)
Genius on call
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

TKO skrev:(Jag förstår inte vad det är för fel på dagens cyklister - dom verkar inte vilja cykla. Är det för långt eller för kallt vill dom ta med sej cykeln på tåg och bussar, är det uppförsbacke eller motvind så skall dom ha en elmotor till hjälp. Kanske lika bra att erbjuda färdtjänst?)
Att kunna komma fram till jobbet efter lite lagom vardagsmotion men utan att vara svettig, är nog en lockelse som får fler att tänka tanken att börja cykelpendla. Elassistans i valfri grad kommer gissningsvis få många fler ut på hojen framöver. I kombination med en allt bättre infrastruktur för cyklister så kan cyklandet ta rejäl fart, om uttrycket tillåts. Men cyklar på Tvärbanan kommer inte leda till nån "cykelrevolution" - bara till sämre kollektivtrafik (ökad trängsel och irritation), gissar jag. Den som absolut vill ta med cykeln på Tvärbanan - och dessutom vill ha hjälp på traven med trampandet - väljer förstås hopfällbar elcykel! (Jag är i alla fall frestad.)

Ett fungerande, väl utbyggt hyrcykelsystem vore också något att hoppas på. I vilket utsträckning möjligheten att hyra hoj stillar "behovet" av att ta med cykel i kollektivtrafiken, vågar jag mig inte på att sia om. Tyvärr har det mest blivit pannkaka av stadens upphandling av hyrcyklar. I London kan man för övrigt hyra hopfällbara cyklar från automater!

Och lite läsning på utrikiska för den som tror att cykla på en elcykel är fusk.
No, e-bikes aren’t cheating (We’ve got the science to prove it)
https://www.theverge.com/2019/11/13/209 ... ctric-bike
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av BSB101 »

Man ser att vissa skribenter börjar få slut på både "övertygande resonemang" och argument. Det finns inget säkerhetsmässigt som gör att det inte går att ta med cykeln på Tvärbanan men att det går bra på pendeln.

Gällande cyklandet så ökar detta under hela året och med den vintern vi hade i år är jag övertygad om att det stora flertalet cyklister fortsatte att cykla. Vissa skribenter verkar av någon anledning vara låsta i att cykla är något man gör som hobby och absolut inte som arbetspendling eller om det råkar vara något moln på himmeln eller fem grader plus. Att kunna ta med cykel i kollektivtrafiken innebär att kollektivtrafiken blir ett alternativ för fler. Men för vissa kanske det inte är så viktigt att få fler att välja bort bilen och välja kollektivtrafiken?
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev: Låter inte särskilt miljövänligt.
Jaså. Varför det?
Missat hela diskussionen om (bil)batterier?
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

BSB101 skrev:Man ser att vissa skribenter börjar få slut på både "övertygande resonemang" och argument. Det finns inget säkerhetsmässigt som gör att det inte går att ta med cykeln på Tvärbanan men att det går bra på pendeln.
Är det flest argument som vinner eller vadå? Du har i lokalpressen (i artiklar länkade i tidigare i denna tråd) och i andra inlägg (av Odd) kunnat läsa på vilka grunder Arriva baserar sitt beslut att inte tillåta cyklar ombord spårvagnarna utan att de först modifieras invändigt. Odd nämnde tidigare bland annat att tester har utförts så det är inte så att Arriva bara tycker nåt.

Hur övertygar man någon som inte anser att skillnaden i storlek mellan ett pendeltåg och en spårvagn har betydelse? Hur övertygar man någon som inte anser att skillnaden mellan cykel och barnvagn har betydelse? Du behöver inte ändra uppfattning. Du är förstås fri att tycka vad du vill. Men att du inte låter dig övertygas betyder inte att relevanta argument saknas.

Den här tråden spretar (som de flesta trådar) åt lite olika håll här och där. Vi är många som framfört våra åsikter om cyklar och cyklister. Dessa åsikter är förstås personliga och givetvis subjektiva och dessa kan man tycka vad man vill om. Men avfärdar du de välgrundade, säkerhetsmässiga argument som framförts från Arriva (och folk som arbetar där) så anser i alla fall jag att bevisbördan ligger hos dig.
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

BSB101 skrev:Gällande cyklandet så ökar detta under hela året och med den vintern vi hade i år är jag övertygad om att det stora flertalet cyklister fortsatte att cykla. Vissa skribenter verkar av någon anledning vara låsta i att cykla är något man gör som hobby och absolut inte som arbetspendling eller om det råkar vara något moln på himmeln eller fem grader plus. Att kunna ta med cykel i kollektivtrafiken innebär att kollektivtrafiken blir ett alternativ för fler. Men för vissa kanske det inte är så viktigt att få fler att välja bort bilen och välja kollektivtrafiken?
Den gångna vintern var absolut en fröjd för cyklister. I alla fall jämfört med vissa andra vintrar. Under den gångna vintern gick det ju ofta bra att cykla även om man inte bytt till dubbdäck. Så för min del får det gärna bli fler milda vintrar. Jag får väl hoppas på bestående klimatförändringar, antar jag. Men grymma, snö- och isrika vintrar kommer säkert tillbaka då och då i den närmaste framtiden. Då vill det till att snöröjning och halkbekämpning lever upp till våra högt ställda krav, vilket inte varit fallet sedan...ja, sedan när? Det känns som att snöröjning och halkbekämpning bara blivit sämre och sämre med åren. Men det tycker jag väl i och för sig att det mesta som upphandlas blir...

Jag vidhåller vad jag tror att jag tidigare uttryckt. För att få fler att cykla "på allvar" (typ arbetspendla) är förbättrad infrastruktur för cyklister det avgörande, det viktigaste. Att kunna ta med cykel i kollektivtrafiken vore en fördel, men det kräver att fordonen anpassas och då blir det en avvägningsfråga, kostnad ställs mot nytta. Störst nytta för flest vore att tillåta cyklar i kollektivtrafiken i rusningstrafik, men där uppstår också den största kostnaden (eftersom mer yta för cyklar måste skapas när ytan är som mest efterfrågad - färre sittplaster kräver längre fordon och/eller tätare trafik).

Vad skulle det kosta att tillåta cyklar på Tvärbanan? Jag har ingen aning. Det får Arriva och SL avgöra, ifall frågan "går vidare".

Hur många skulle välja bort bilen om det vore möjligt att ta med cykeln på Tvärbanan? Avrundat...noll personer, gissar jag. Det är min gissning. Du är fri att gissa nåt annat. Vi har väl inga fakta här, antar jag?

Hur får vi fler att välja cykel utan att välja bort kollektivtrafik? Och även i högtrafik? Den snabbaste och billigaste lösningen: Övertyga fler om att en hopfällbar cykel är en riktig cykel - fast bättre*! :D

(* Bättre i detta sammanhang.)
Användarens profilbild
Hans Wibacke
Inlägg: 747
Blev medlem: lördag 22 augusti 2009 19:04
Ort: Stockholm + Åbo

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Hans Wibacke »

BSB101 skrev:
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev: Låter inte särskilt miljövänligt.
Jaså. Varför det?
Missat hela diskussionen om (bil)batterier?
Om fler cyklister skaffar elcyklar kanske "behovet" av att ta med cykeln på korta sträckor som exempelvis på Tvärbanan minskar. Visst, det är säkert "mer miljövänligt" med en vanlig cykel än en elcykel, om - och detta är ett viktigt om i sammanhanget - den vanliga cykeln används lika mycket, ofta och länge som elcykeln. Men antagandet här är väl att en elcykel kanske kommer till användning mer än en vanlig cykel, och att elassistansen är den faktor som får personen i fråga att faktisk cykla (till/från exempelvis arbetet) över huvud taget. Om denna person väljer elcykel framför bil så är elcykeln extra miljövänlig och förmodligen också extra hälsosam. Om denna person väljer en vanlig cykel framför bil så är det förstås ännu bättre för miljön, men också jobbigare...
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev:Man ser att vissa skribenter börjar få slut på både "övertygande resonemang" och argument. Det finns inget säkerhetsmässigt som gör att det inte går att ta med cykeln på Tvärbanan men att det går bra på pendeln.

Gällande cyklandet så ökar detta under hela året och med den vintern vi hade i år är jag övertygad om att det stora flertalet cyklister fortsatte att cykla. Vissa skribenter verkar av någon anledning vara låsta i att cykla är något man gör som hobby och absolut inte som arbetspendling eller om det råkar vara något moln på himmeln eller fem grader plus. Att kunna ta med cykel i kollektivtrafiken innebär att kollektivtrafiken blir ett alternativ för fler. Men för vissa kanske det inte är så viktigt att få fler att välja bort bilen och välja kollektivtrafiken?
dr Cassandra Nojdh skrev:
BSB101 skrev: Låter inte särskilt miljövänligt.
Jaså. Varför det?
Missat hela diskussionen om (bil)batterier?
....."börjar få slut på både "övertygande resonemang" och argument...." ".....Missat hela diskussionen.....".
Det där är ju rena projektionerna.Med andra ord kverulansparanoiskt struntprat! Är det "Inge II" som är uppe och steppar? Jag beundrar kamrat Wibacke, som ens bemödar sig att bemöta fixa idéer.

Förresten är det jag som frågar här, inte du. Det är du som ska förklara varför man inte ska köpa eldrivna tvåhjuliga fordon!
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
BSB101
Inlägg: 2970
Blev medlem: tisdag 17 augusti 2010 7:43
Ort: Sollentuna

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av BSB101 »

Absolut är en bra infrastruktur grundläggande för att få fler att cykla. Som bra är blir cykelinfrastrukturen bättre för var dag, även om det finns mycket att göra. Gällande snöröjningen så tycker jag att den blir bättre då allt fler kommuner sopsaltar alltfler GC-vägar. Arbetspendlingen med cykel ökar som sagt och även om vi med säkerhet kommer få vintrar med mer snö än förra så är Stockholm fortfarande snöfritt den största delen av året.

Gällande cykel på Tvärbanan har jag ännu inte sett något hållbart argument varför det är en säkerhetsrisk där men inte på pendeln. Att folk kan få cykelolja på sina byxor är ingen säkerhetsrisk.
dr Cassandra Nojdh skrev: ....."börjar få slut på både "övertygande resonemang" och argument...." ".....Missat hela diskussionen.....".
Det där är ju rena projektionerna.Med andra ord kverulansparanoiskt struntprat! Är det "Inge II" som är uppe och steppar? Jag beundrar kamrat Wibacke, som ens bemödar sig att bemöta fixa idéer.

Förresten är det jag som frågar här, inte du. Det är du som ska förklara varför man inte ska köpa eldrivna tvåhjuliga fordon!
Så även du har fått slut på argument och börjat med personangrepp? Inte så överraskande då det är din vanliga debattstil.
Förresten är det jag som frågar här, inte du. Det är du som ska förklara varför man inte ska köpa eldrivna tvåhjuliga fordon!
Så när du frågar får ingen annan fråga alltså? Sedan får du gärna sluta med att lägga på mig åsikter jag inte har uttryckt. Jag har aldrig skrivit att man inte ska köpa elcykel utan det jag skrivit är att köpa en elcykel eller uppgradera sin befintliga cykel kanske inte är så miljövänligt kontra att behålla sin cykel.
Användarens profilbild
dr Cassandra Nojdh
Inlägg: 5829
Blev medlem: måndag 26 januari 2015 12:05

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av dr Cassandra Nojdh »

BSB101 skrev: Gällande cykel på Tvärbanan har jag ännu inte sett något hållbart argument varför det är en säkerhetsrisk där men inte på pendeln. Att folk kan få cykelolja på sina byxor är ingen säkerhetsrisk.
dr Cassandra Nojdh skrev: ....."börjar få slut på både "övertygande resonemang" och argument...." ".....Missat hela diskussionen.....".
Det där är ju rena projektionerna.Med andra ord kverulansparanoiskt struntprat! Är det "Inge II" som är uppe och steppar? Jag beundrar kamrat Wibacke, som ens bemödar sig att bemöta fixa idéer.

Förresten är det jag som frågar här, inte du. Det är du som ska förklara varför man inte ska köpa eldrivna tvåhjuliga fordon!
Så även du har fått slut på argument och börjat med personangrepp? Inte så överraskande då det är din vanliga debattstil.
Förresten är det jag som frågar här, inte du. Det är du som ska förklara varför man inte ska köpa eldrivna tvåhjuliga fordon!
Så när du frågar får ingen annan fråga alltså? Sedan får du gärna sluta med att lägga på mig åsikter jag inte har uttryckt. Jag har aldrig skrivit att man inte ska köpa elcykel utan det jag skrivit är att köpa en elcykel eller uppgradera sin befintliga cykel kanske inte är så miljövänligt kontra att behålla sin cykel.
Projektioner, det är när man beskyller andra för sina egna beteenden. Hela ovanstående aktstycke är ett bra exempel på detta.

Beträffande Tvärbanan så har det presenterats övertygande argument för att det inte är lämpligt att medföra cyklar på Tvärbanan. Att du inte klarar av att ta till dig detta är ditt problem. Faktaresistens kallas det! En sjukdom som sprider sig fortare än covid-19.

Du påstod "Låter inte särskilt miljövänligt" när jag föreslog elcykel. Därför är det du som - på min fråga - ska förklara varför det förhåller sig så, istället för att komma med motfrågor. Man kan ägna sig åt ordmärkeri, men påståendet innebär ju i realiteten att man inte ska köpa sådana fordon - bl-a. eftersom batterifrågan drogs in. Nu senast kvalificerades tydligen yttrandet med "kontra att behålla sin cykel". Så alla nyanskaffningar är då per definition icke "miljövänliga". Det där visar bara vilket skitord "miljövänlig" har blivit - det kan användas i vilket syfte som helst.
Så kommer turen till Soccomoro alias Jazzbacillen alias dr Cassandra Nöjdh alias Durkdrivna Doris etc. (ljudkonst av Lars-Gunnar Bodin): "Låt oss tala klarspråk och rinna ut i sanden".
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

BSB101 skrev:Gällande cyklandet så ökar detta under hela året och med den vintern vi hade i år är jag övertygad om att det stora flertalet cyklister fortsatte att cykla. Vissa skribenter verkar av någon anledning vara låsta i att cykla är något man gör som hobby och absolut inte som arbetspendling eller om det råkar vara något moln på himmeln eller fem grader plus. Att kunna ta med cykel i kollektivtrafiken innebär att kollektivtrafiken blir ett alternativ för fler. Men för vissa kanske det inte är så viktigt att få fler att välja bort bilen och välja kollektivtrafiken?
Region Stockholm har nyligen publicerat en ny resvaneundersökning: Resvaneundersökning 2019

Dessa undersökningar görs ganska sällan. Den föregående är från år 2015. Enligt den senaste undersökningen från år 2019 har cykelns marknadsandel inte ökat, utan den ökning som har skett har varit lika stor som trafiken i stort. Det behövs betydligt fler åtgärder om regionens mål om ökad marknadsandel ska uppnås.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:
BSB101 skrev:Gällande cyklandet så ökar detta under hela året och med den vintern vi hade i år är jag övertygad om att det stora flertalet cyklister fortsatte att cykla. Vissa skribenter verkar av någon anledning vara låsta i att cykla är något man gör som hobby och absolut inte som arbetspendling eller om det råkar vara något moln på himmeln eller fem grader plus. Att kunna ta med cykel i kollektivtrafiken innebär att kollektivtrafiken blir ett alternativ för fler. Men för vissa kanske det inte är så viktigt att få fler att välja bort bilen och välja kollektivtrafiken?
Region Stockholm har nyligen publicerat en ny resvaneundersökning: Resvaneundersökning 2019

Dessa undersökningar görs ganska sällan. Den föregående är från år 2015. Enligt den senaste undersökningen från år 2019 har cykelns marknadsandel inte ökat, utan den ökning som har skett har varit lika stor som trafiken i stort. Det behövs betydligt fler åtgärder om regionens mål om ökad marknadsandel ska uppnås.
Men siffror från 2019 är väl inte så intressanta idag? Om man bara tittar upp från trottoaren, eller var man nu befinner sig, så upptäcker man att cyklandet och promenerande har ökat under Coronapandemin. Man kanske rentav upptäcker alla cyklar som parkerats vid olika tunnelbanestationer och pendeltågsstationer? Alla vill inte cykla i innerstan. Varför ska man förresten ta med cykeln i kollektivtrafiken? De med racercykel vill heller inte åka kollektivtrafik. Det kan inte uteslutas att de som vill cykla i "båda ändarna" av en spårtrafikresa, har en cykel parkerad vid vardera stationen. Det har ju dessutom anordnats en hel del cykelplatser vid stationer, även ibland med avancerade låsanordningar. Men det behövs ju ingen attraktiv racercykel om det inte är för långa sträckor i någon ända. Jag har cyklat en del själv från bostaden till tunnelbanan, och sedan åkt vidare med den. Ibland även cyklat i innerstan. Det funkar utmärkt. För egen del tycker jag nog cykelbanor och cykelparkeringar är det viktigaste att prioritera. Och "cykeltrafikljus" i gatukorsningar, gärna med metalldetektor som känner av när en cykel kommer. Om cykeln konsekvent får grönt ljus 5-10 sekunder innan bilarna (har upplevt det på en del ställen), så hinner cyklarna iväg innan bilarna startar, och då slipper man en del konfliktsituationer med korsande vägar mellan cyklister som ska rakt fram och bilister som ska svänga. Jag har aldrig någonsin känt behov av att ta med någon cykel i kollektivtrafiken. Man får det ju inte heller. Det sägs att kedjan eller smutsiga däck kan smeta ned medresenärer om det blir trängsel. Sedan, ärligt talat, hur många bilister skulle vara beredda att ställa bilen, för att släpa med sig en cykel i kollektivtrafiken? För mig är det också "viktigt att få fler att välja bort bilen och välja kollektivtrafiken". Men att få ta med cykeln i kollektivtrafiken, är inte rätta metoden för det. Tror man det, menar jag att man är rejält ute och cyklar. ;)
daniel_s
Inlägg: 14160
Blev medlem: fredag 13 september 2002 15:40

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av daniel_s »

Ute och åker skrev:Om cykeln konsekvent får grönt ljus 5-10 sekunder innan bilarna (har upplevt det på en del ställen), så hinner cyklarna iväg innan bilarna startar, och då slipper man en del konfliktsituationer med korsande vägar mellan cyklister som ska rakt fram och bilister som ska svänga.
Så länge det är ett litet antal cyklar, ja. När antalet cyklar växer börjar det bli läge att göra tvärtom, så att bilarna kommer därifrån någon gång. Vissa ställen börjar bli besvärliga att köra på, man får snart börja utnyttja cyklisternas självbevarelsedrift igen som det var förr...
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Ute och åker »

daniel_s skrev:
Ute och åker skrev:Om cykeln konsekvent får grönt ljus 5-10 sekunder innan bilarna (har upplevt det på en del ställen), så hinner cyklarna iväg innan bilarna startar, och då slipper man en del konfliktsituationer med korsande vägar mellan cyklister som ska rakt fram och bilister som ska svänga.
Så länge det är ett litet antal cyklar, ja. När antalet cyklar växer börjar det bli läge att göra tvärtom, så att bilarna kommer därifrån någon gång. Vissa ställen börjar bli besvärliga att köra på, man får snart börja utnyttja cyklisternas självbevarelsedrift igen som det var förr...
Ha ha, du har absolut rätt! :) En del cyklister är försiktiga av sig och rädda att bli påkörda när den övriga flocken ger sig iväg, och väntar till sist. Men jag vågar inte ens tänka på, om lösningen på det problemet är att alla dessa cyklister ska få ta med sig cykeln på tunnelbanan. Det skulle vara ur askan i elden. ;)
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:Varför ska man förresten ta med cykeln i kollektivtrafiken?
Stöldrisk är en bra anledning att ta med cykeln. Majoriteten av cyklister som jag har pratat med har varit med om en cykelstöld av något slag. När jag vill bli av med en cykel så parkerar jag den helt enkelt vid en station, och det fungerar utmärkt! Problemet är bara att jag i nästan alla fall inte vill bli av med cykeln...
Ute och åker skrev:Jag har aldrig någonsin känt behov av att ta med någon cykel i kollektivtrafiken. Man får det ju inte heller.
Om kollektivtrafiken enbart anpassades till skribentens behov så skulle de flesta linjer kunna läggas ner. Jag har periodvis kombinationspendlat med pendeltåg och cykel till Södertälje. När jag var säker på att jag skulle åka då det är tillåtet åt båda hållen så fungerade det problemfritt. Osäkerheten gjorde dock att jag ofta avstod. Det är ju inte alltid man kan välja när man ska resa, och ibland sker oförutsedda saker.

Här har Stockholm mycket att lära av Köpenhamn. Grannstaden tillåter cyklar även i rusningen. Vidare har tågen nattrafik. Det känns verkligen som att Köpenhamn har anpassat sin kollektivtrafik till vanliga människors behov. I Stockholm får jag aldrig den känslan.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:
Ute och åker skrev:Varför ska man förresten ta med cykeln i kollektivtrafiken?
Stöldrisk är en bra anledning att ta med cykeln.
Nej, stöldrisk är inte en bra anledning till att man ska få ta med sig cykeln på tvärbanan eller tunnelbanan. Man ska istället skaffa en cykel som inte är så attraktiv att stjäla, och ett lås som gör det besvärligt att stjäla just den cykeln. Och sist men inte minst får man ha en mental beredskap för att cykeln förr eller senare riskerar att bli stulen. Den kan ju också bli stulen om man ställer den utanför en mataffär då man ska gå in och handla. Betyder det att därför att man ska få ta med sig cykeln in i mataffären? Eller när man ska till tandläkaren, ska man få ta med sig cykeln in i behandlingsrummet? Själv har jag fått en cykel stulen, och på en annan cykel stal de belysningen. I bilar har jag fått inbrott. Den gången jag fick belysningen stulen blev jag faktiskt stoppad av polisen på väg hem, och de tänkte nog bötfälla mig. Som tur var hade jag ett fäste till belysningen kvar på cykeln (det var hårt fastskruvat) så efter lite resonemang så fick jag cykla vidare. Givetvis köpte jag ny belysning dagen efter.
Enceladus skrev:
Ute och åker skrev:Jag har aldrig någonsin känt behov av att ta med någon cykel i kollektivtrafiken. Man får det ju inte heller.
Om kollektivtrafiken enbart anpassades till skribentens behov så skulle de flesta linjer kunna läggas ner.
Jag är nästan beredd att slå vad om att om kollektivtrafiken anpassades till dina behov, så skulle också de flesta linjer läggas ner. Men förmodligen skulle vi få en bra kollektivtrafik på natten, inte generellt men vissa obskyra avgångar som jag sett dig argumentera för. Dock väldigt lite anpassad till väldigt många andra resenärers behov. Men apropå resenärers behov. Om DU tycker det är bra att få ta med cykeln, men andra resenärer tycker att det är obekvämt när du kommer med din cykel. Betyder då inte de andra resenärernas behov någonting? Kan du inte förstå att andra resenärer har ett legitimt behov av att inte vilja riskera bli nedsmutsade från cykeldäck eller cykelkedjor? Eller behöva förflytta sig för att cykeln ska få plats, eller för att de ska slippa stå i närheten av den? Eller att stationsuppehållet förlängs med en halv minut, därför att cyklisten ska tränga sig in genom ett dörrpar där det redan står mycket folk?
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:Nej, stöldrisk är inte en bra anledning till att man ska få ta med sig cykeln på tvärbanan eller tunnelbanan. Man ska istället skaffa en cykel som inte är så attraktiv att stjäla, och ett lås som gör det besvärligt att stjäla just den cykeln. Och sist men inte minst får man ha en mental beredskap för att cykeln förr eller senare riskerar att bli stulen. Den kan ju också bli stulen om man ställer den utanför en mataffär då man ska gå in och handla. Betyder det att därför att man ska få ta med sig cykeln in i mataffären? Eller när man ska till tandläkaren, ska man få ta med sig cykeln in i behandlingsrummet? Själv har jag fått en cykel stulen, och på en annan cykel stal de belysningen. I bilar har jag fått inbrott. Den gången jag fick belysningen stulen blev jag faktiskt stoppad av polisen på väg hem, och de tänkte nog bötfälla mig. Som tur var hade jag ett fäste till belysningen kvar på cykeln (det var hårt fastskruvat) så efter lite resonemang så fick jag cykla vidare. Givetvis köpte jag ny belysning dagen efter.
Med en batteridriven vinkelslip kan nästan vem som helst såga upp ett cykellås på nolltid. Mindre attraktiva cyklar är ingen lösning.
Ute och åker skrev:Jag är nästan beredd att slå vad om att om kollektivtrafiken anpassades till dina behov, så skulle också de flesta linjer läggas ner. Men förmodligen skulle vi få en bra kollektivtrafik på natten. Dock väldigt lite anpassad till väldigt många andra resenärers behov. Men apropå resenärers behov. Om DU tycker det är bra att få ta med cykeln, men andra resenärer tycker att det är obekvämt när du kommer med din cykel. Betyder då inte de andra resenärernas behov någonting? Kan du inte förstå att andra resenärer har ett legitimt behov av att inte vilja riskera bli nedsmutsade från cykeldäck eller cykelkedjor? Eller behöva förflytta sig för att cykeln ska få plats, eller för att de ska slippa stå i närheten av den? Eller att stationsuppehållet förlängs med en halv minut, därför att cyklisten ska tränga sig in genom ett dörrpar där det redan står mycket folk?
Jag har inte föreslagit att kollektivtrafiken ska anpassas till mina behov. Jag har inte heller sagt att alla ska behöva trängas med cyklar. Det kan finnas dedikerade cykelvagnar.
Ute och åker
Inlägg: 763
Blev medlem: söndag 21 augusti 2016 8:02

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Ute och åker »

Enceladus skrev:Med en batteridriven vinkelslip kan nästan vem som helst såga upp ett cykellås på nolltid. Mindre attraktiva cyklar är ingen lösning.
Det är inte en lösning på cykelstölder, men det minskar risken för att cykeln blir stulen.
Enceladus skrev:Jag har inte föreslagit att kollektivtrafiken ska anpassas till mina behov. Jag har inte heller sagt att alla ska behöva trängas med cyklar. Det kan finnas dedikerade cykelvagnar.
Men var det inte det du menade att jag föreslog? Att kollektivtrafiken skulle anpassas till mina behov? Eller varför skrev du så?

Och hur mycket respekterar cyklister regler om "dedikerade cykelvagnar"? När de inte ens respekterar rödljus? eller respekterar cykelbanan, utan rundar den för att undvika ett rött "cykelrödljus"? Jag har sett hänsynslösa cyklister försöka tränga sig in genom pendeltågsdörrar där det står mycket folk. Då får alla andra som står där underordna sig cyklistens behov, och försöka flytta på sig och trängas för att han ska in. Hur kul är det för dem? Hur mycket respekterar en sådan cyklist de andras resenärernas behov? Har du samma uppfattning om andra människors behov att slippa dras med frekvent förekommande cyklister? Ska man strunta i att det faktiskt finns människor som inte vill se cyklar i kollektivtrafiken? Betyder inte deras behov något?
Enceladus
Inlägg: 9694
Blev medlem: torsdag 29 juni 2017 18:23

Re: Cyklar på Tvärbanan

Inlägg av Enceladus »

Ute och åker skrev:Men var det inte det du menade att jag föreslog? Att kollektivtrafiken skulle anpassas till mina behov? Eller varför skrev du så?
Skribenten skrev att skribenten "har aldrig någonsin känt behov av att ta med någon cykel i kollektivtrafiken". Det är inget argument för att tillåta cyklar i kollektivtrafiken.
Ute och åker skrev:Och hur mycket respekterar cyklister regler om "dedikerade cykelvagnar"? När de inte ens respekterar rödljus? eller respekterar cykelbanan, utan rundar den för att undvika ett rött "cykelrödljus"? Jag har sett hänsynslösa cyklister försöka tränga sig in genom pendeltågsdörrar där det står mycket folk. Då får alla andra som står där underordna sig cyklistens behov, och försöka flytta på sig och trängas för att han ska in. Hur kul är det för dem? Hur mycket respekterar en sådan cyklist de andras resenärernas behov? Har du samma uppfattning om andra människors behov att slippa dras med frekvent förekommande cyklister? Ska man strunta i att det faktiskt finns människor som inte vill se cyklar i kollektivtrafiken? Betyder inte deras behov något?
Dedikerade cykelutrymmen kan finnas i mitten av tågen där det i regel är minst trängsel. Det fungerar i Köpenhamn som dessutom inte har lika kapacitetsstarka tåg. Varför skulle det inte fungera i Stockholm? Möjligtvis för att Stockholm har tre gånger färre avgångar med något fler resenärer, men då är det ju utbudet som är problemet...
Senast redigerad av Enceladus den söndag 27 september 2020 10:54, redigerad totalt 1 gånger.
Skriv svar