Odd skrev:Enceladus skrev:Odd skrev:Vagnarna är trängre och en cykel får inte ens plats på Tvärbanan vagnar utan att helt eller delvis hindra rörligheten i vagnen. Pendeltågen vagnarna är ju som bekant bredare och större. Hade vi kört X60 på Tvärbanan så hade troligen samma regler gällt där, men nu är det inte så.
Det är ganska stor skillnad mellan A32 och A35. Gäller skribentens bedömning båda vagnarna?
Ja.
Dessutom baseras "bedömningen" på praktiska prov!
Ja du Odd, det är märkligt att dina praktiska prov, du som faktiskt har fysisk tillgång till båda vagnstyperna, avfärdas av diverse besservissrar med yttranden av typen "...att det skulle vara mer osäkert på Tvärbanan än på pendeltåget kan jag inte hålla med om" eller "Barnvagnar är bredare än cyklar. Varför får inte cyklar plats? Nej, jag har tyvärr svårt att köpa det här argumentet".
Nu är det ju iofs ointressant vilka "argument" "skribenten" kan tänkas köpa, men den sistnämnda liknelsen haltar betänkligt (för att uttrycka sig vänligt). Barnvagnar kan man nämligen krångla från vestibulerna till de särskilda barnvagnsutrymmena. Det går inte med cyklar. Då kan vi titta på några måttuppgifter. Vagntyp A32 har en fri dörröppning på 1,4 m, vilket ganska väl definierar det tillgängliga utrymmet i vestibulerna, det enda utrymme där man skulle kunna tänka sig att ha cyklar. Den inre korgbredden (mellan dörrarna) är 2,54 m. En vuxencykel har en längd på i storleksordningen 1,8 - 2 m och en bredd på 0,4 - 0,5 m, beroende på hur trampor och styrstång är utformade. Det blir alltså inte mycket utrymme över för det "vanliga" trafikantutbytet. På vagntyp A35 är det än värre, där är den fria dörröppningen 1,3 m, i vestibulen i mittdelen är det dessutom inte möjligt att ta in vare sig barnvagnar eller cyklar på ett säkert sätt pga. stolparnas placering. Den inre korgbredden torde dessutom i varje fall inte vara större än på A32, vagnskorgens väggar är betydligt tjockare (mer isolering, förmodligen) på A35.
Nå, nu blir det i alla fall ingenting av med dessa dumheter.