Akut förlängning av linje 9 i Göteborg

Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl.

Moderatorer: Jourmaster, Infomaster

Kategoriregler
Diskussioner om spårvägar, tunnelbanor, lokalbanor och förortsjärnväg med reguljär lokaltrafik. Ej fjärrtrafik på järnväg odyl. Allmänna forumregler
Harald
Kontakt:

Akut förlängning av linje 9 i Göteborg

Inlägg av Harald »

P.g.a. värmen är det många som vill åka till Saltholmen. I sommartabellen går linje till Saltholmen men den börjar i morgon. För att minska på trängseln har Västtrafik under dagen beslutat att förlänga linje 9 även idag. Det är inte illa att att sådant fortfarande går att göra i våra datoriserade regelstyrda system.
https://omni.se/trangsel-pa-sparvagn-li ... g/a/zGakQ5
Diripsi

Re: Akut förlängning av linje 9 i Göteborg

Inlägg av Diripsi »

:?: Det där får du nog utveckla. Vad skulle det vara för datoriserade regler som förhindrar akuta trafikomläggningar?
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Man spräcker väl som regel hela tjänstepaketet med en sådan förlängning. Förr när tjänsterna var manuellt planerade, typiskt sett linje för linje var det inte lika mycket som behövde göras om.

För övrigt vore jag inte helt förvånad om den där grejen beslutades redan under veckan men att det tog till söndagen innan den var genomförd pga alla datoriserade system... :roll:
jesper

Inlägg av jesper »

daniel_s skrev:Man spräcker väl som regel hela tjänstepaketet med en sådan förlängning. Förr när tjänsterna var manuellt planerade, typiskt sett linje för linje var det inte lika mycket som behövde göras om.

För övrigt vore jag inte helt förvånad om den där grejen beslutades redan under veckan men att det tog till söndagen innan den var genomförd pga alla datoriserade system... :roll:
Nädå, det var nog en akut förlängning. Under lördagen kördes "planerad" förstärkningstrafik på en linje 14 Centralstationen - Saltholmen, den trafiken fanns med i alla system så där räckte några dagars varsel för att få med den och även förartjänster. Söndagen hade ingen planerad förstärkning, men behovet uppstod (givetvis) och linje 9 fick då förlängas till Saltholmen. För att inte förstöra tjänsterna alldeles för mycket så förkortades nian i andra änden, den vände vid Härlanda istället för i Angered. Om en förare skulle ha avlösning på en tur på väg österut (från havet mot Härlanda) så vändes omloppets föregående tur västerut enligt ordinarie tidtabell vid Kungssten så att avlösningen kunde ske på rätt klockslag.
daniel_s

Inlägg av daniel_s »

Aha. Så fel jag hade, men ändå rätt på något sätt.

Nu kan jag ju inte resmönstren i den skärgården heller, men brukar inte lördagarna vara lugnare än söndagarna? Verkar konstigt att förstärka bara på en lördag.
Harald
Kontakt:

Inlägg av Harald »

Jag trodde att man hade satt ut två vagnar till. Man skulle ändå kunna bevara tjänsterna genom att ha förare som bara kör Kungssten-Saltholmen t.o.r. Men nu löste man det alltså utan fler vagnar eller förare genom att flytta trafik från Angeredsbanan till Långedragslinjen.
Skriv svar