Det är väl inte tåglängden som är orsaken till det usla trafikutbudet, utan att SL inte tillämpar den kloka principen och accepterar större trängsel än andra. Köpenhamns S-tåg är ju inte mycket kortare, men där minskas tåglängden när efterfrågan minskar istället för att minska turtätheten. SL tillämpar dock den kloka principen på blå linjen, vilken är den som ska förlängas till Nacka...M224 skrev:Det beror ju enbart på att Stockholms pendeltåg har pinsamt dålig turtäthet jämfört med ex S-togen i Köpenhamn eller tyska städers S-Bahn.
Pendeltågen är 214 meter långa och det finns inte alltid lediga ståplatser i mitten av tåget. Därmed är tunnelbanans 140 meter ingen övre gräns för tåglängd. SL överväger faktiskt att förlänga de internationellt sett redan långa pendeltågen. Då kan tunnelbanan definitivt ha längre tåg.
Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (bla)
Moderatorer: Jourmaster, Infomaster
Kategoriregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Diskussioner om trådbussar och andra bussar i reguljär lokaltrafik.
Allmänna forumregler
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Vad har de senaste inläggen med trådämnet att göra?
Genius on call
Re: Explosionssäker bussterminal gör Slussenbygget dyrare (b
Den gigantiska Slussenterminalen skulle inte behöva vara lika gigantisk om blå linjens förlängning hade fått långa plattformar. I och för sig är bussterminalen ändå överdimensionerad, men det hade varit ännu svårare att motivera slöseriet jämte en kapacitetsstarkare tunnelbana. Argumentet mot långa tåg gäller inte på blå linjen eftersom SL redan tillämpar den kloka principen där.Odd skrev:Vad har de senaste inläggen med trådämnet att göra?